MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Félretájékoztatás?

2010. április 25. - Ashi Valkoinen

Robi posztja nem egy hatalmas problémát ír le, ugyanakkor mégsem szabad elmenni a dolog mellett. A budapesti fejpályaudvarokon velem is gyakran előfordult már, hogy a hangosbemondó és a vizuális utastájékoztatás olyan információkat közölt az utasokkal, amelyek nem voltak igazak. Gyakran megesett velem a Déliben, hogy a vonatot indulás előtt 1-2 perccel mondták be, írták ki a kijelzőkre, holott a szerelvény már több, mint félórája a vágányon állt.


Helló!

 Tegnapi (ápr.19.) tapasztalataim szeretném megosztani veled. Szerencsére nem én voltam az elszenvedője, de egyszerűen nem tudok szó nélkül elmenni mellette. Egy Pécsről érkező barátom elé mentem ki a Keletibe, akinek a vonata a 13. vágányra kellett hogy beérkezzen. Sikerült jóval előbb odaérnem illetve az említett vonat nem meglepő módon még késett is, úgyhogy várhattam a 11, 12, 13 vágánytriónál. Eddig semmi megelpő nincs a történetben. A Keletiből menetrend szerint 18.10kor indul a 40es RailJet Bécsbe, azt nem tudom, hogy hivatalosan melyik vágányról kellene indulnia de tegnap a hangosbemondó végig a 13. vágányt mondta. Mivel a RailJet nemzetközi szerelvény nem olyan nagy elvárás szerintem, hogy ne csak magyarul de legalább angolul is bemondják ezeket az információkat illetve ha már osztrák a vonat illene németül is, gondolom kitaláltad, hogy csak magyarul mondták be. Azonban az igazi csavar most jön, a RailJet szerelvény nem a 13. hanem a 11. vágányon állt. Indulás előtt 10 perccel a 13. vágányon még nem volt ott a RailJet, de hangosbemondó még mindig a 13. vágányra mondta, halkan megjegyzem csak magyarul még mindig. A vonat indulása előtt, 18.09-kor, azaz nem egész EGY PERCCEL az indulás előtt a 11. és 13. vágányok végénél lévő kijelzőn is végre megjelent, hogy a vonat a 11. vágányról indul és a hangosbemondó is 11. vágányt mondott, de még mindig csak magyarul. Képzelheted micsoda rohanás volt ott amikor ezt a külföldi utasok is megtudták.

Több mint 9 éve utazom a MÁV-val és azt gondoltam, hogy engem már nem tud meglepni semmivel. Hát nem így van. Hihetetlen és elfogadhatatlan, hogy egy nemzetközi szerelvényt csak magyarul mondanak be, hihetetlen, hogy kevesebb mint 1 perccel a vonat indulása előtt terelik át a népet egy másik vágányhoz, még szerencse, hogy ez csak 13. és 11. vágány volt. Jah, és a legszebb az egészben, tegnap még érvényben volt a légtérzár is, szóval feltételezhető, hogy az átlagosnál több külföldi utasa lehetett a RailJetnek.

Köszi, hogy időt szántál a levelemre.

Üdv
Robi

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr561949932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Man0o 2010.04.25. 15:11:07

A Nyugatiban meg rendszeresen bemondják az összes (belföldi) IC-t magyarul, angolul és németül...

Ashi Valkoinen 2010.04.25. 15:24:23

Kelenföldön is be szokták mondani az IC vonatokat három nyelven, ami szerintem nem is annyira nagy baj, elvégre ha valaki Magyarországra jön, és még az országon belül is utazik nagyobb távolságokat, valószínűleg IC-vel fogja megtenni.

Törzsgyökeres szentesi 2010.04.25. 16:48:47

A Keletiben rendszeresen megy az a játék, hogy csak két perccel az indulás előtt mondják be, hogy melyik vágányról indul a vonat.
A legsűrűbb embertömeg mindig a Indulás - érkezés táblánál van.

Adani 2010.04.25. 17:24:55

Ez igaz a Keletinél régóta játszák ezt a dolgot, futóverseny nehezített körülmények között (csomagokkal esetleg vágányokon át) MÁV módra.

Régebben izgalmasabb volt mikor még a kattogós-pörgős tábla volt ahol percekig tart átírni.

Nem egyszer volt már nálam is futóverseny a Keletinél, de általában elértem, de volt mikor hajszálra és vágányokon átszökdécselve sikerült csak.

VJV Man 2010.04.25. 18:54:37

Keletiben hányszor volt olyan, hogy indulás után 10 perccel tolták csak be a szerelvényt...

Utastájékoztatás: Pl.: IC-n én is csak magyarul tudom bemondani az infót. Persze hiába tanultam angolt, németet, oroszt, biztos vagyok benne, mire elmondanám a mondókám idegenül, az utasok röhögve fetrengenének a földön. :-)

Persze az én bénázásom, nem mentesíti a Keletis utastájékoztatást.

Adani 2010.04.25. 19:59:26

@VJV Man:

Egyszer még pár hete mikor a Körös IC-vel mentem haza volt egy vicces kaller, aki rendesen mondta minden megállóban a dolgokat és nem csak magyarul hanem angolul és románul is. Vmi elképesztő stílusban és hanghordozással csinálta, kacagtunk is rajta, de ez nem baj mert feldobta az utazást. Később mondta, h teljesen spontán jönnek a dolgok pláne az angol és a román bemondásba. Gyoma előtt pl. bemondta, h hölgyeim és uraim itt a vezető jegyvizsgáló beszél, ha kinéznek az ablakon hamarosan meglátják a Köröst ami azt jelenti, h hamarosan Gyomára érünk. Átszállhatnak a Dévaványán át Vésztőre közlekedő személyvonatra. És minden állomás után bemondta szépen, h Körös IC hány percet késünk éppen hol fog még megállni és oda mikor fog érni. És nem felvett hang volt hanem mindig ő mondta be, mondta is mikor a jegyeinket kezelte, h mindjárt mondja, csak itt nem működik a technika majd átmegy a másikba.

eml 2010.04.25. 21:02:34

Tel-Avivban a repülőtéren is ezt csinálják. Kiírják a gépet az A kapura, majd indulás előtt átírják a B-re, és nem egyszer a B-nél mondják szóban hogy C kapu.
Ott ez a terrorveszély miatt van.

Adani 2010.04.25. 22:14:08

Viszont a repülőt legalább nem késed le ilyenek miatt feltéve, h adtál fel csomagot. Ameddig nem ülsz rajta nem fog felszállni, biztonsági okokból. Régebben többször volt ,h feladta a terrorista a bombát, de ő nem szállt fel a gépre.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.04.27. 00:26:32

Az indulásnál nem tudom miért szarakodnak ezzel, ha már bent áll a szerelvény, akkor már lehet sejteni, hogy onnan fog indulni. :) Az érkezést, illetve a 10 perccel korábban beállított szerelvényt viszont tudom, hogy miért olyan amilyen. A Keleti kapacitása elég szűkös, elvileg elég durván be van táblázva, hogy mi mikor melyik vágányra jön, mikor megy el. Ezzel szemben a "mikor jön" az elég változatos tud lenni, ami nem is lenne akkora baj, ha a keletis irányítók (3 ember kezeli magát az állomást) tudnák, hogy melyik vonat hány percet késik és mikor ér be. Ezzel szemben, amit ők ténylegesen látnak az az 1es vonal, ami más irányokból jön azt kőbánya felsőnél "látják meg" magyarul van néhány percük kitalálni, hogy hova tudják behozni, amikor ezzel megvannak, akkor tudják kiíratni, de addigra már kb bent van a vonat. A fent említett kapacitás problémák miatt nem tudják azt megcsinálni, hogy beállítják reggel a délutáni EC-t a vágányra, mert magukkal szúrnának ki az ilyen "b*zdmeg, itt jön egy vonat kőfelsőnél" jellegű opereatív szabad peron keresési akciók esetében.

Ashi Valkoinen 2010.04.27. 11:08:15

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: a Keletis irányítók nem látják mondjuk az iemig-et?

Adani 2010.04.27. 11:22:52

@Ashi Valkoinen:

Internetük vajon van?

Még év elején mikor láttam ,h már Mezőberényben is gépi jegyet adnak érdeklődtem, h van-e késés azt mondták, h nem tudják. Mondtam ,h nézzék meg az Elvirát írja a késéseket ekkor mondták ,h nincs net ott ezt a gépet is alig 1 hete kapták ( előtte még kutyanyelv jegyet adtak). Akkor tudnak késésről ha jelentik nekik telefonon.

Ashi Valkoinen 2010.04.27. 11:26:11

Azért az már kicsit erős lenne, ha a keletiben az irányítóknak nem lenne internet... bár nem feltétlen lepne meg, de képtelen vagyok elhinni, hogy a technikai feltételek adottak lennének (iemig), és mégsem tudnak élni vele, mert nincs internetük?

Adani 2010.04.27. 13:18:23

@Ashi Valkoinen:

Elképzelhető a vasútnál lehetnek ilyen dolgok. Már régen is így volt még Moldova is írt róla. Békéscsabán épp a kapcsolókertet mutatták be neki nemrég villamosították a 120-as vonalat. Votl egy őrház kb. 20 méterre a kapcsolókerttől és viccesen megjegyezte, h milyen komikus volna ha nem lenne bevezetve a villany az őrházba. A riportalany meg teljesen koomlyan mondta, h nincs, egy bakter lakik benne a családjával és nincs bevezetve a villany.

Snake 2010.04.27. 17:12:54

@Ashi Valkoinen: Az 1-es vonallal akkor sem tudna mit kezdeni, mert a Keletibe érkező vonatokon általában csak Taurusok vannak, valamint van még egy ami TALENT (+1, ami ideiglenesen Posta-inga+V43).
EMIG pedig csak a MÁV gépeken van, de a taurusok és a talentek nincsenek felszerelve vele (garanciásak, a gsártó pedig nem engedte beszerelni)

Ashi Valkoinen 2010.04.27. 19:23:47

@Snake: De az 1-esről meg van vonatinfó. Azon Taurus vontatta szerelvények is bent vannak (RJ-k, EC-k, belföldi IC-k) és a Butuskás gyorsok is.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.04.27. 20:07:31

A BME közlekedésmérnöki karán tanulok, egy bizberes tantárgy keretében szerveztünk látogatást a Keletibe, az állomásfőnök vagy csomóponti főnök vagy mi a hivatalos neve, magyarázta nekünk a dolgokat. Hát a MÁVot még úgy szidni nem hallottam. :) Valami olyasmit mondott, amikor kérdeztük, hogy jó, de neten elérhető "polgári" verzióval mi van, hogy igen, pont csak az van, kész. Az irányítók meg úgy dolgoznak, hogy 2 ember állítgat vágányutakat, (hosszában ketté van véve az állomás) a harmadik pedig "kifelé" dolgozik, a többi állomással kommunikál. Ők azt szeretnék, ha ez a 3. ember a saját rendszerükön valahogy látná a vonatokat, de a pályavasút nem kötött szerződést a trakcióval. Tehát ami saját rendszer, a KÖFE/KÖFI azt látják, a többi ha Trakciós mozdony hozza akkor a netes szabadon elérhető felületről összepecázható, ha nem, mert mondjuk egy Gorilla jön Pozsony vagy Kassa felől azt helyből nem látják. Közben kb 2 percenként vonatmozgás az állomáson, jön a vonat valahonnan, szólni Fradinak, hogy megy a vonat, neee, ne most tolassatok, mert menne a railjet, stb stb stb. Oldd meg. :) (Én ott fél óra alatt meghülyültem attól a pörgéstől)

VJV Man 2010.04.27. 21:02:33

A keleti nagyon túl van terhelve. Nem értem, hogy miért központosították ennyire a vonatközlekedést, hisz Budapesten metróval az összes fejállomás könnyen megközelíthető.

A körvasút meg (már amennyire) még megvan...

Adani 2010.04.28. 08:22:26

@VJV Man:

Ezt én is hallottam már több helyről ,de a Keletit nem lehet bővíteni sem ,mert nincs hely. A föld alá sem lehet mert ott a metró. Viszont miért is nem lehetne újra megnyitni a Józsefvárosi pályaudvart és oda átterelni pár vonatot? A körvasúton pedig lehetne személyszállítás, pl. a Kerepesi úthoz lehetne megállóhelyet tenni Sashalomhoz is vhová.

Főállású Ingázó 2010.04.29. 16:44:00

@Adani: A Józsefvárosi pályaudvar újboli megnyitásával abszolút egyetértek ! Inkább indulnék onnan vonattal mint a Keletiből , mert már a hócipőm teli van a Keletiben folyó -forgalmi szempontból értve-mindennapos fejetlenségből , faszakodásból , tömegből stb. Ehhez persze az útolsó csavarig újjá kellene építeni ott mindent , mert ahogy látom teljesen hagyják lepusztulni!Ha szükséges a föld alól is szerezni kell rá pénzt, mert másképp ez nem fog menni!

Adani 2010.04.29. 17:03:29

@V63 forever!:

Na igen ,de hát ott van kéznél és alig 5-10 éve zárták be. A Keleti már így is a határon van tovább nem lehet terhelni, bővíteni nem lehet ez az egyetlen mód.

Ashi Valkoinen 2010.04.29. 20:26:39

@Adani: Józsefváros felélesztés-téma lassan átmehet a szakmai topikba. Azért van. Mellesleg már láttam pár helyen kitárgyalva a dolgot, Adani talán akkor is benne volt, szerintem az elővárosi ingázók nem örülnének, ha Józsefvárosba vinnék őket, ahol kb. van két csökevény villamosvonal, metró, 7-173 helyett. Folytatás tehát a szakmai topikban.

A Gyula 2010.04.30. 06:30:50

@Adani: A 2005/2006-os menetrendváltással zárt be Budapest-Józsefváros pu.
süti beállítások módosítása