MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Utastájékoztatás MÁV módra 2.0

2010. január 27. - georgejr

Olvasónk szintén szenvedő alanya volt a tegnapelőtti nyugatis szívásnak. Gyakorlatilag nulla volt az utastájékoztatás. Sokan a Start-ot hibáztatják, de most a védelmembe veszem őket, ugyanis a pályaudvarokon a MÁV végzi az utastájékoztatást, míg a vonatokon a MÁV-Start. Jól ki van ez kérem találva.  Azt nem várom el, hogy minden mindig flottul menjen és egy ilyen halmozott szívásra is 100%-os felkészültséggel reagáljanak, de a tájékoztatás jó lenne, ha legalább ilyenkor működne... Felemelni a mikrofont nem nagy munka, mondjuk ha a mikrofonnál ülőhöz sem jut el az információ az nagy gebasz. (2007-ben mesélte nekem egy vezető beosztású illető a Kerepesi útról, hogy a MÁV a felsővezetékszakadástól számított másfél óra  múlva tájékoztatta a Start-ot. És sajnos ez a jellemző....)

Sziasztok!

 
Beírtam a mai "Utastájékoztatás MÁV-Start módra" topicba is hozzászólásként, de ha gondoljátok mergeljétek be a topic részbe is vagy nyissatok újat mindegy:


Hogy mindent értsetek kicsit körülírom a körülményeket. Gödön (Dunakeszi - Göd - Vác - Nagymaros - Szob útvonal) lakom, oda járnak a gyerekek oviba, bölcsibe. Nagylányomért 16:00-ig oda kell érni, mert nem állami bölcsibe jár, ez van. Ez normális esetben nem okoz problémát, de a tegnapi nem volt normális eset. A főnökömtől elkéredzkedtem 1 órával előbb hogy odaérjek csemetémért, ez 13:00-kor volt, kiérkeztem a Nyugatiba, 13:25-kor. Na innen következik az amit én csak nagyon nagyon jóindulatúan neveznék szopatásnak, mert bár illik rá a szó nem jelzi azt amit a MÁV művelt az utasokkal. Nézzük:

1. hiba a fő hozzászólásban már látszik, az információ amit kiírtak és ami a hangos bemondón elhangzik az a nullához konvergál. Nyilván nem egyszerű menetrendet összeállítani, és a késésről tájékoztatni az embereket. (bár ez utóbbinál azért a XXI. század már kínál néhány egészen érdekes lehetőséget, értsd: internet, telefon, telex, képújság emberi hang - tudom ez utóbbi véges térben terjed erősítés nélkül, de a véges tér a Nyugati pályaudvar 1-9. peronján azért összemérhető - ne adj isten hangosbemondó és/vagy kijelző. Ezekről az idetévedt vasutasok a wikipedián -
hu.wikipedia.org - elég sok információ szedhető le. Tudom ajánlani a végkielégítéssel elküldött MÁV vezetők leadott notebookjait internetezésre)

2. hiba kommunikációs készség. Akik ott álltak velünk rendíthetetlenül azok a jegyellenőrök, vagon tisztítók ill. néhány eltévedt és meglehetősen bátor kalauz voltak akik vállvetve álltak nagyjából egymástól 1-10m távolságban, és egyhangúlag szidták a MÁV-ot, és nem tudtak semmiről. Nos tudom hogy nem az ő dolguk, de ha abból a 15-20 emberből 1 elment volna megkérdezni az ügyeletet hogy mi a történés a váci vonallal, mindenki piedesztálra emelte volna, és lapogatták volna a vállait, persze az utóbb beszerzett információk alapján nem biztos, úgyhogy folytatom a nézőpontomból a történetet:

3. hiba köcsögölés / érdektelenség / nemtörődömség.
14:30 környékén 1 órányi várakozás után megunva a sok sok nemtudomot, megkérdeztem az egyik jegyellenőrt hogy ha ordítani akarok valakivel (nem vele, mert ennyi eszem van hogy nem ő írja a menetrendet) akkor kihez forduljak, egy mozdulattal az ügyeletre irányított. Megkerestem ezt a csaknem jól elrejtett szobát, ahol meleg kávé / cigiszag és néhány kedélyesen beszélgető MÁV-os fogadott. Először kissé rezignáltan de kulturáltan megkérdeztem hogy ugyan már mikor megy Vácra vonat, amire röpke 5 perc keresgélés után (amúgy jól láthatóan kiürült a szoba, nem akarta senki az elégedetlenséget hallgatni) közölte az ügyeletes hogy 15:07-kor menni fog egy zónázó (gyk.: nyugati - vác között meg _nem_ álló vonat) és az minden megállóban megáll. Mondtam neki hogy 1 órája itt vagyok nem tudtak volna valamit csinálni, erre azt a választ kaptam értetlen fejjel hogy dehát a 14:07-es zónázó is megállt minden állomáson. Na a pumpám itt fel, rákérdeztem ezt már nem éppen európai stílusban, hogy mi a k...a anyjukért nem tudták ezt esetleg bemondani, hogy az emberek tudjanak róla! Ekkorra 2-300 körüli embermennyiség várakozott vonatra. Az ügyeleti ajtót minden erőmmel be(hát nincs rá jobb szó)baszva távoztam az irodából kurvaanyázva, felhívtam az ovit hogy késni fogok, felhívtam egy szülőtársamat, hogy késni fogok lehet el kell hozni csemetémet az oviból. Ezután készségesen közöltem utastársaimmal a megszerzett információkat, ami többet ért mint amit bármelyik vasutastól kaptunk.

4. hiba "dancing on the train" (tánc a vonaton)
14:38-kor bemondta a hangosbeszélő hogy a 4. vágányon álló (csaknem egy órája itt volt már) vonat indul 15:07-kor Vác - Nagymaros - Szob irányába, és minden megállóhelyen megáll. Az emberek örömmel vetették magukat a meleg kocsikba.
14:45-kor a hangosbemondó közölte (amit a vonaton lévők 70%-a nem hallott, mert tömött vonaton elég nagy a zaj) hogy 15:07-kor a 3. vágányról indul egy vonat és Vác - Nagymaros - Szob irányába, és minden megállóhelyen megáll. Az infó lassan érkezett és eltelt legalább 10 perc amíg át caplatott mindenki a 3. vágányon álló vonatba. Ekkorra már halálos csend volt, mert mindenki érezte hogy nem lesz ez így jó.
15:07-kor a 4. számú vágányról kiállt az első vonat ami veresegyház - vác irányába elhagyta a nyugatit (ez az órán belül a 2. volt abba az irányba), mivel a pesti szakaszon ez a két vonat ugyanazon az úton jár a vác - szobi vonat ismét csúszott.
15:15-kor a hangosbemondó új információval állt elő hogy a Vác - Nagymaros - Szob vonat az 1. vágányról indul, és minden megállóhelyen megáll. Íme a 3. vonat. Fent csatoltak egy képet a ceglédi vonalról, az vázolhatja a helyzetet. A vonat 15:26-kor indult pont 2 óra és 1 perce várakoztam. Hozzátenném hogy én a peronon álltam és láttam hallottam azoknak az embereknek a panaszait akik nem fértek fel a vonatra (nyomdafestéket nem nagyon tűr a panaszáradat). Fizikai képtelenség volt ugyanis már Istvántelepnél is felférni a szerelvényre pedig az a 2. megálló.

Kérdések:

1. nincs olyan személy (szervezet) aki egységesen tud a menetrendről tudja szabályozni, ha kell beavatkozni interaktívan, és információkat szolgáltatni? Tessenek létrehozni. Az utasok rohadtul meg tudják érteni ha műszaki okokból nem megy egy - egy nap a vonat vagy csak késéssel. Ezeket lehet kezelni, lehet választani közlekedési formák között. Miért egy utasnak (azaz nekem) kell infót szerezni arról hogy most akkor mégis mi van a vonattal?

2. a tegnapi incidensnek vannak-e felelősei, és ezeket miként büntették. Tudom utópista vagyok nem tehetek róla, de könyörgöm legyen a következő dolgok száradnak a felelősök lelkén:
- hibás állapotfelmérés a mozdonyon
- hibás vészmenetrend kidolgozás
- hibás kommunikáció (ez a legsúlyosabb mindközül)
Minimum egy állomásfőnök és / vagy kommunikációs vezetőt kéne felelősségre vonni. Tudom tudom utópiában élek.

Megjegyzés ami tegnap végig a fejemben járt:
"Ha én ilyen szarul dolgoznék kirúgnának!"
 
Üdv.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr981705763

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Itt van európa 2010.01.30. 15:35:26

Tegnap Európa bekukkantott az ablakon. Persze nem az a gyönyörű nő, de majdnem. Mi, magunkat felvilágosulnak, civilizáltnak gondolók gyakran emlegetjük a tőlünk keletre, esetleg délre lévő kontinenseket, kontinensrészeket, ha valami nem tetszik nekünk...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rewy 2010.01.27. 13:14:34

"15:07-kor a 4. számú vágányról kiállt az első vonat ami veresegyház - vác irányába elhagyta a nyugatit (ez az órán belül a 2. volt abba az irányba), mivel a pesti szakaszon ez a két vonat ugyanazon az úton jár a vác - szobi vonat ismét csúszott."
Azért nehogy már a veresi 71-es vonal olyan szuper legyen. Mert én 15.15-kor érkeztem a Nyugatiba, a veresegyházi vonattal szerettem volna menni 15.34-kor, de csak 17 óra felé indult vonat (dugig tele emberekkel), igaz, addig vác-szob irányába 3 vonat is elment. A káosz, a tájékoztatás teljes hiánya az általam jelzett időszakban is fennállt.

dontals 2010.01.27. 20:32:25

Hányszor, de hányszor jártam így én magam is ezen a vonalon, hogy egy vonatnyi embert láttam ide-oda rohangálni egyik vágánytól a másikig, mert senki nem tudja melyik vonat fog menni.

Kész kabaré, komolyan, ha 2-300 ember egyszerre kezd futni a másik vágányhoz, aztán leszáll arról a vonatról, majd visszafut 2 perc múlva. Még röhögni is tudnék rajta, ha nem tudnám, mennyit kell ezért fizetni...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.27. 20:50:31

Nem kell aggódni. Be nem zárhatják a gyereket, el nem rabolhatják, tehát ha nem állami a bölcsi, akkor is kénytelenek megvárni míg odaérsz a gyerekért :)

gozos 2010.01.27. 21:28:12

Hát?

1. a MÁV vészforgatókönyvet mint olyat nem ismeri. NINCS FELELŐS SZEMÉLY erre. Annál inkább a "no most akkor mivan?"

2. Németországban (... tudom, a nyugat - no nem tejfel ott se minden) tapasztaltam azt, hogy ekkor a közbenső állomásokon az irodákból DB-s szép egyenruhában kivonultak a hölgyek, minden egyes érdeklődő utast SZEMÉLYESEN tájékoztatni, hogyan jut el uticéljáig (átszállókra is gondolva!!)

3. Vonaton is bemondták a hangosba, hogy XY irányába NE ITT, hanem a következőnél száljanak le és a visszirányú vonat fogja megvárni és célbajuttatni. Ilyen rendkívüli esetekben észrevehető volt, hogy minden DB-s alkalmazott még intenzívebben odafigyelt az utasokra.

Végszó: hazánkban még mindig az acél kocsitest célbajuttatása az egyetlen cél, és nem a fizető utas célbajuttatása. Utóbbi másodlagos.

Pretoryan 2010.01.28. 08:54:09

@rewy: Nem azért írtam a veresi vonatot, mert annyira magas szinvonalú lett volna a szolgáltatás. Ezzel burkoltan az volt a célzatom, hogy mivel a két vonat nagyjából ugyanazt az utat járja be pesten, ezért ez a vonal járható lett volna, főleg fél órás csúszásokkal!

Pretoryan 2010.01.28. 08:55:48

@Peti817172M: amúgy ovi, de elég kib@szás az ovónővel, hogy ott kell várnia, mikor 16:00-kor befejeződne az ovi, mindenesetre asszony már volt hogy az udvarról hozta el a lányomat (a MÁV miatt ofc)

Mozvez 2010.01.28. 09:32:08

@Pretoryan: tudod ez az átka annak, hogy 1-nek nevezett cég áll 180 különbözöből....
Ez úgy szokott müködni, hogy az START-ügyelet javaslatott tesz a START irányitónak, a START irányító lehülyézi a START ügyeletest, majd visszaszól jóval késöbb, hogy amit kitalált nem kóser, hanem csinálja úgy ahogy az ő mondja. Erre az időtartamra lejár a TRAKCIÓS munkavállaló munkaideje, de mivel nem STARTos munkavállaló, ezért kell egy munkavállalót a STARTOS irányitónak kérnie a TRAKCIÓS irányitóttól. A TRAKCIÓS irányító szól a TRAKCIÓS felvigyázónak, ha szerencséje van akkor ez utóbbi tud biztósitani munkvállalót:).
Ha nincs akkor várni kell. Na és ezt még lehetne bonyolitani:).

lyken 2010.01.28. 11:35:59

@Mozvez: Épp most tájékoztatott a másik postnál néhány MÁV kötődésűnek tűnő kommentelő, hogy ez a típusú felelősségkerülés így mennyire rendben van. Most mit lehet erre mondani? Szerintük a MÁV-Starttól vesszük a jegyet, akkor a vasút többi része nem hibás, mert azokkal mint utas nem állunk szerződéses viszonyban. Tetszik ez a mentalitás.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.28. 19:07:07

@lyken:
Én pl egyáltaqlán nem mondtam, hogy ez így rendjén van, ki is emeltem, hogy nyilván az utasnak ehhez sok köze nincs, nem is kérheti számon senki, hogy nem tudja a vonatközlekedéshez szükséges apró cégeket.

Azt azonban tudni kell, hogy ezen szervezeti egységek nagyrésze létezett a szétválás előtt is, akkor is ment az egymásra mutogatás.
Csak nem MÁV Trakció volt, hanem Vontatás-Szolgáltatási üzletág, a Start pedig Személyszállítási Üzletág. A MÁV Gépészet Zrt volt Gépészeti Üzletág. És sorolhatnám. Ezek mind léteztek, csak nem Zrt néven, hanem Üzletág fedőnéven.

2010.01.29. 18:20:27

@Mozvez:
Atyaúristen... De hát mit is csodálkozom, ez az ország a tökélyre fejlesztett bürokrácia iskolapéldája! :(

CavanyuSukor 2010.02.05. 16:34:08

Dunakeszi állomáson azóta is minden reggel ez van, a vonatok 10-20-30 percet késnek, amit sokszor be sem mondanak, vagy épp bemondják, hogy "az x vágányon személyvonat halad át, a vágány mellett kérjük vigyázzanak", erre az érkező vonat áthaladás helyett megáll, és fel lehet rá szállni..

Arról már nem is beszélve, hogy a múlt hétvégi havazásban leesett 20 centis hó még mindig nem lett eltakarítva az peronról, pedig már péntek van! Gondolom már nem futotta egy hólapátra, vagy csak nincs benne a munkaköri leírásban, hogy minusz 9 fokban ki kell jönni a fűtött épületből havat lapátolni..

Jah, és a kedvencem! Reggel 8:56, rövid, kék vonat, tömegnyomor, sokan mennek még olyankor dolgozni!
Kicsit később, 10:56, hosszú, piros vonat, kocsinként 1, maximum 2 utas, még a visszhang is eltéved!
Kicsit logikátlan, szerintem..
süti beállítások módosítása