MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Újabb logikai fejtörő

2009. december 18. - georgejr

IC elviekben nem vár holmi személyvonatra. Persze ezt nem mindig tekinti a MÁV kőbevésett törvénynek. Néha mégiscsak vár. Ki tudja miért, talán vasutasok szállnának át, vagy valami más miatt? Nem tudni, de elég visszatetsző, hogy nem következetesen kezelik ezt.

 

Az előző postok egyikében a MÁV-os logikát kerestük a blogon, közvetlenül előtte pedig az ütemes menetrend miatti átszállás-ellehetetlenítésekről volt szó. Én most ötvözném a kettőt egy mai esettel. Algyőről szerettem volna eljutni Budapestre, 11:17-es indulással, természetesen Szegeden keresztül. A Békéscsaba felől érkező vonat 13 perc késéssel, azaz 11:50-kor futott be Szegedre. A Budapestre közlekedő IC menetrend szerint 11:45-kor indul, 46-kor el is küldték. Magyarul 20-30 útitársammal együtt "Szeged fogságába kerültünk" egy órahosszára. Bosszantott az eset, mert néhány percen múlt csak, de igazán akkor döbbentem meg, amikor az Elvirát alaposabban átböngésztem. A vonat, aminek Békéscsaba felől 9:37-kor kellett volna befutnia, 11 percet késett, ezt mégis megvárta az InterCity, 9:51-kor indult csak el! Egyesek azzal érveltek, mikor elpanaszoltam az esetemet, hogy az IC nem vár semmire, főleg nem személyvonatra. Nos, akkor mi történt háromnegyed tíz tájban? Netán akkor "vasutas haver" is utazott Békéscsaba felől? Mi több, a Szegedről 11:46-kor elmenesztett vonat megérkezett 12:30-ra Kiskunfélegyházára, de csak 12:33-kor indult tovább onnan; azaz nem igazán befolyásolt volna a közlekedésén összességében, ha megvárja a Békéscsaba felől érkezőt. Összességében azonban a logika az, amit nem látok az egészben. Vagy tényleg ne várjon semmilyen vonatra az IC, ahogyan azt sokan hangoztatják (rövid időn belül úgysem lesz értelme, az utasok ilyen hozzáállás mellett el fognak fogyni, sokaknak nem mindegy ugyanis, hogy mikorra érik el a céljukat), vagy pedig akkor az észszerűség határain belül minden vonatot várjon meg (ebben az esetben azt hiszem, ez még oda tartozik, abból ítélve legalábbis, hogy két órával az én esetem előtt jó volt az IC-nek 9:51-kor indulnia. Ebben az esetben talán még az utasok sem vánodorolnak el. Lehet, hogy az IC 2-3 perces késéssel közlekedik majd, de legalább lesz rajta utas. Ez még az ütemes menetrendnek sem tenne be, ekkora késés egyébként is szinte alapvető.)


(Mellékelten csatolom a leírtakat igazoló Elvira-fotót)


Üdvözlettel:

Dizzee

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr191606121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2009.12.18. 10:26:46

Teljesen kiszámíthatatlan. Hol megvárja hol nem. Segíthet a dolgon ( de rontani biztos ne fog) ha szólsz a kallernak, h át szeretnél szállni. Lehet, h tud telefonálni az állomásra. lehet, h meg tudja győzni az ott dolgozókat, h ne indítsák el a vonatot. Egy próbát megér vesztenivaló nincs vele.

1x már sikerült így csatlakozást elérnem. Volt mikor közölte, h nemtud mit tenni, reménykedjek, általában az 1-esről indul, valszeg most is ott lesz. Ez is segítség mert nem kell keresni hol a vonat ezzel is időt nyerek.

gcsabi 2009.12.18. 20:49:37

@Adani:
Nem az ott dolgozókat kell meggyőzni, mert a szolgálattevő nem dönthet erről.
Ílyenkor a start-os irányító rendelkezik arról, hogy vár, vagy sem az ic. Az alapszabály az, hogy nem vár, de a start-irányító bizonyos keretek között elrendelheti a várakozást. Ez az ő felelőssége, mert a személyvonatokat ők rendelik meg és ők rendelkezhetnek róla. Altalában azt mérlegelik, mekkora további késéseket és csatlakozásmulasztást jelent a várakozás, mennyi idő mulva lehet továbbutazni, ha nem vár,mekkora menetrendi kiesést okoz a többi vonatnak/ egy vágányú pályán az ellenkező irányú vonatok keresztezése, azok késéséből fakadó további késések és csatlakozásmulasztások stb./ Szóval elég bonyolult és nem csak azt a két vonatot érinti egy ilyen döntés. Tudom, hogy ez nem látszik az utasok oldaláról, de nem mindig oldható meg a várakoztatás, mert sokszor sokkal több utast érint, mint a csatlakozo vonatokon lévők.
Általában várni szoktunk, ha van rá lehetőség, de a túl feszitett menetrend és a sok sebességkorlátozás nagyon leszűkíti a lehetőségeket. Egy 3-4 perces késés+1-2perc átszállási idő nagyon fel tudja borítani a menetrendet, bármennyire kevés időnek tűnik!

Adani 2009.12.18. 21:13:20

De ha amúgy is várnia kell keresztnél akkor pont, h belefér nem? Ha ő a várakozó vonat akkor lehet váratni pár percet mert annyit úgyis várna keresztezésnél. És van mikor be is tud annyit hozni.

Van még olyan, h rövidített menetidő?

Kopi3.14 2009.12.18. 21:31:20

Megkérdezném a posztolót, miből gondolja, hogy utas miatt várt a korábbi vonat, s nem valami egyéb ok miatt indult késve, esetlegesen már késve érkezésből kifolyólag?

@Adani: akkor lehet, de mi garantálja, hogy ő az a vonat? S a másik késés: ha váratják, de közben még összeszed pár percet, s ezért borítja a többi vonatot?

Adani 2009.12.18. 21:35:30

@Kopi3.14:

Ezért mondtam, h ha az a vonat a váró. Pl. Hódmezőn és Orosházán 5 perces keresztek vannak. De Telekgerendáson is van mikor annyi. Ezt mikor bulizni jártunk OH-ra cigiszünetnek hívtuk, 5 perc alatt gyorsan el lehet szívni egy cigit és mivel az Uzsgyin nem lehet ugye bagózni ezt erre kihasználtuk. :)

És szinte mindig a Békéscsabáról induló vonat vár az ellenvonatra. Tehát Békéscsabán 5 perc késést be lehet vállalni nem veszítenek vele semmit annyit úgyis várna a keresztnél.

Chupa (törölt) 2009.12.19. 12:24:39

Nem konkrétan a posthoz tartozik, de egészen elképesztő hogy nincs olyan menetrend az elvírán, amin a vonatok nem csupa piros késés felirattal jelennek meg. Hihetetlen hogy keresni kell egy rohadt időben beérkező vonatot.

Mondjuk konkrétan ma Nagykátáról bp-re eddig egyetlen vonat se érkezett be időben. A menetrend persze 3-at pontosnak jelöl, de a vonat számára kattintva kiderül hogy ezek egyáltalán el se indultak bazmeg.

gcsabi 2009.12.19. 12:28:19

@Adani:
Erre csak a konkrét forgalmi helyzet ismeretében lehetne okosat mondani. A postban leírt várakozás, átszállással 7-perc, ami kb. egy állomásköznyi idő. A következő vonatkeresztnél ez járhat azzal is, hogy egy időben érkezik a két vonat és nem lehet egyszerre bejáratni.Akkor megint jöhet 3-4 perc + annak a vonatnak aki a bejáraton áll. Ez egy elvi példa, de hasonló problémákat kell figyelembevenni egy várakoztatásnál. És ez több állomáson is ismétlődhet, akár egy negyobb vagy végállomáson, ahol az egész vonatcsoportot boríthatja több vonatra ható késéseket tud okozni. Minden vonatnál más és más a helyzet, sőt ugyanaz a vonat másik napon is más körülmények között közlekedik. Egy 8-10 perces késésnél egy vonatkeresztet is át lehet helyezni, de nem biztos hogy van az adott állomásokon éppen szabad vágány hozzá! Tegnap volt, ma nincsen.
Szóval higgyétek el elég bonyolult és napról-napra változó feltételej szerint kell dönteni.
Az alap megoldás az lenne, hogy megfelelő menetrend és technikai háttérrel, a lassan állandósult ideiglenes sebességkorlátozások nélkül nem lennének 5-10 perces késések, és ez csupán axtrém esetben lenne kérdés!
No ez az ami nem lessz mostanában!

gcsabi 2009.12.19. 12:31:27

@Adani:
Erre csak a konkrét forgalmi helyzet ismeretében lehetne okosat mondani. A postban leírt várakozás, átszállással 7-perc, ami kb. egy állomásköznyi idő. A következő vonatkeresztnél ez járhat azzal is, hogy egy időben érkezik a két vonat és nem lehet egyszerre bejáratni.Akkor megint jöhet 3-4 perc + annak a vonatnak aki a bejáraton áll. Ez egy elvi példa, de hasonló problémákat kell figyelembevenni egy várakoztatásnál. És ez több állomáson is ismétlődhet, akár egy negyobb vagy végállomáson, ahol az egész vonatcsoportot boríthatja több vonatra ható késéseket tud okozni. Minden vonatnál más és más a helyzet, sőt ugyanaz a vonat másik napon is más körülmények között közlekedik. Egy 8-10 perces késésnél egy vonatkeresztet is át lehet helyezni, de nem biztos hogy van az adott állomásokon éppen szabad vágány hozzá! Tegnap volt, ma nincsen.
Szóval higgyétek el elég bonyolult és napról-napra változó feltételej szerint kell dönteni.
Az alap megoldás az lenne, hogy megfelelő menetrend és technikai háttérrel, a lassan állandósult ideiglenes sebességkorlátozások nélkül nem lennének 5-10 perces késések, és ez csupán axtrém esetben lenne kérdés!
No ez az ami nem lessz mostanában!

Jamy000751 2009.12.21. 07:54:51

Kedves post író!
Miért éppen arra kell legelőször gondolni, hogy vasutasokra várt?! Sajnos olyan rágalmazás szaga van!
Egyébként az, hogy egy forgalmista úgy indítson vonatot, hogy a további állomásokon a kereszteket kiszámolja a mai vasúti információs rendszerek birtokában és hozzáférhetőségében szinte lehetetlen. Ezért lennének a forgalmi, start, cargo és mozdonyirányítók. No meg a KÖzponti Forgalom Irányítás.
Ráadásul igaza volt annak aki írta, hogy a forgalmi szolgálattevő nem dönthet ez ügyben!
A menetrend pedig így marad addig, míg egy elég erős társadalmi csoport(ok) el nem éri(k), hogy olyan menetrend jöjjön létre ami az utazóközönségnek és nem a minisztérium illetve a vasutat irányító "szakemberek" igényeinek/érdekeinek felel meg! Ez pedig véleményem szerint addig nem történik meg, ameddig az utasok és a végrehajtó szolgálat egymást marja; hiszen az érdek egy: működő, minőségi vasút közlekedés!