MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Hallgatói jegy

2009. december 15. - georgejr

Logika na az nincs a MÁV-nál. Ha van diákkedvezményed, és ha tovább akarsz utazni, mint ameddig a kedvezményed szól, akkor hiába veszed meg a plusz viszonylatra indulás előtt a jegyet. Le kell szállnod azon az állomáson, ameddig érvényes a diák kedvezmény, majd ott megveszed a jegyet és visszaszállsz. Ha nem így teszel, akkor büntetést kell fizetned, hiába rendelkezel érvényes menetjeggyel... Agyatlanság netovábbja...

 

 Kedves olvasók!


A következő történet a mai napon, 2009.12.14-én történt meg velem. Különösebben felháborító nincs benne, a vége is happy end, de azért a szabályhozó MÁV dolgozók ésszerűtlensége elgondolkodtató.

A BMF-KVK levelező hallgatójaként szoktam Budapest és Bicske közötti szakaszra diákjegyet váltani. Ma úgy alakult, hogy nem maradt időm hazamenni Bicskére, hanem egyből Tatabányára kellett mennem, a munkahelyemre. Ennek megfelelően Budapest-Bicske szakaszra megváltottam a kedvezményes jegyet, Bicske-Tatabánya szakaszra pedig a teljesárút, mivel oda nem érvényes a diákigazolványom.
Biatorbágy előtt jártunk, mikor jött az ellenőr, nem válogattam a jegyek között, odaadtam mindkettőt, plusz a diák igazolványt mikor kérte. Hümmög, aztán mondja, hogy bünti, mivel a kedvezményt csak akkor vehetem igénybe, ha otthonról megyek iskolába, vagy iskolából haza, de most tovább utazok, így nem jár a kedvezmény. Mondom OK, ezért váltottam meg arra a szakaszra a teljesárút. De nem, mivel ebben az esetben sehova nem jár kedvezmény, csak ha leszállok Bicskén. 
Tehát semmi gond nem lett volna, ha :
-csak a Budapest-Bicske vonalra érvényes jegyemet adom oda, akkor nem derül ki, hogy tovább utazok, így érvényes. Aztán ha ismét kéri Tatabánya előtt, akkor meg az oda érvényeset mutatom fel.
-ha Bicskén lenne a munkahelyem, akkor nem tudná hogy haza megyek-e vagy sem.


Végül nem büntetett meg, de hol van ebben a logika? Miért kell nekem iskolából haza mennem ahhoz, hogy kedvezményre jogosult legyek? Vagy a munkahelyemről nem mehetek iskolába, előtte még menjek is haza? Normálisak?

Üdvözlettel:
Utas

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr191599234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kenshikun 2009.12.15. 10:12:07

Mondjuk logika épp van benne, csak szerintem a szabályozást értik némiképp félre ilyenkor az ellenőrzést végzők, nekem hasonló esetem volt, csak diák bérlet, diák jegy kiegészítés szempontból, georgejr által vázolt leszállok felszállok megoldás megnyugtatta a kis lelkét (bár éppen egy iszonyat tahó kaller volt meg kell hagyni, de hála égnek ritkán látom)

Ákibard! 2009.12.15. 12:26:27

Egyre murisabbak a bevezetők, neharagudj george, de mintha egy irodaházi takarítónő írná aki vonatot csak az ablakból lát... :)))

Igen, ez nem nagyatlanság nem is faszság, csak a törvény betartása. Az állam a kedvezményt lakóhely és tanintézmény közé adja, nyilván az iskolába járást támogatja.
A kedvezmény hosszabb utazás részbeni fedezésére nem használható, ezért mondta, hogy szállj le bicskén, és úgy utazz tovább, mert ellenkező esetben szabálytalanul veszed igénybe a kedvezményt.

Volán sem adna buszjegyet először 50%-ost bicskéig majd onnan TÁ-t Tatabányáig...

Adani 2009.12.15. 12:52:18

Hülyeség az már biztos, de ha nekik ez kell, akkor Bicskén le majd a vonatra vissza. Persze a törvény ez a kaller csak betartja, de hát a törvény is hülyeség, van ilyen. Kb. annyi értelme van mintha azt írnák le, h csak akkor érvényes a kedvezményes jegy ha utazás előtt 2x körbefutod az állomásépületet.

Adani 2009.12.15. 12:55:41

Sok értelme tényleg nincs. Nem a kaller a hunyó ő csak betartatja a törvényt, a törvény hülyeség. Ennyi erővel azt is törvénybe lehetne foglalni ,h csak akkor ismerős ha 2x körbefutod az állomásépületet utazás előtt.

De ha már ennyire szőrözik a törvényen akkor Bicskén vonatról le majd ugyanazzal a lendülettel fel és mutatni a teljeset.

Még jobb ha mindig csak azt mutatod amit muszáj. Bicske előtt a kedvezményeset. Bicske után pedig a teljeset. Így nem lesz gond.

Adani 2009.12.15. 12:56:43

Na bakker csak elküldte az előzőt pedig úgy látszott elnyelte a rendszer. Az egyiket töröljétek ki nyugodtan pl. az elsőt.

rickyramirez 2009.12.15. 13:15:23

Nem hülyeség a törvény, bár hozzáteszem, hogy itt nem törvényi szintű szabályozásról van szó. Ákibard! leírta egy mondatban a dolog lényegét. Ha Tatabányáig utazott az utas, akkor teljesárú Budapest-Tatabánya viszonylatú jegyet kellett volna vennie. Arra a kérdésre, hogy ha mondjuk Bicskén lenne a munkahelye is, akkor nem lehetne tudni, hogy hová megy, azt lehet válaszolni, hogy a jogszabály ezt ilyen mélységig nem szabályozhatja. Azt lehet ellenőrizni, hogy ki honnan hová utazik, de hogy milyen célból megy éppen, azt nem. Ez éppen olyan, mint amikor valakinek van egy meghatározott viszonylatra dolgozói bérlete, amely - azt hiszem - 80 és 86%-ban a munkaadó költségeit terheli, tehát ő csak egy kis részét fizeti, és ezzel a bérlettel ugyanezen viszonylatban akkor is utazhat, ha éppen szabadnapos és mondjuk szórakozni megy a munkahelyén lévő településre. Nem kérdezi meg tőle a buszvezető, hogy maga most dologzni megy vagy kaszinózni, mert ha az utóbbi, akkor jegyet kell ám venni!

Goo 2009.12.15. 15:14:35

Büntettek már meg ismerősömet aki a PTE Szombathelyre kihelyezett levelezőjén tanult, mert Szombathelyre utazott, mikor a diákigazolványán Pécs szerepelt. A röhej az egészben, hogy Pécsre amúgy is csak szombathelyi átszállással tudott menni, és Szombathelyről nyugodtan mehetett tovább akár busszal is.

Puncskocka 2009.12.15. 15:21:04

ne keressük ittennék a logikát semmibe... vicces, sztem az utas korrektül járt el, de hát...

Adani 2009.12.15. 15:29:30

@Dzsinga:

Szerintem is. Máskor jobb megelőzni a bajt és hülye szabályokra hülyeséggel válaszolni. A legjobb ha máskor mindig csak azt a jegyet mutatja az utas, ami éppen aktuális. Bicske előtt a Bicskéig szólót Bicskén túl a Tatabányáig szólót. Így nem lesz probléma. Mintha bérletem volna vmeddig és tovább utazok. Pl. Ha Szolnok-Békéscsaba között lenne bérlet, de bp-ig megyek ezért veszek egy jegyet addig, akkor Szolnokig én biztos a bérletet mutatnám Szolnok után meg a jegyet.

Zsolt_ 2009.12.15. 16:31:54

Már nem azért, de ez nonszensz. Lehet ezt itt magyarázni, de a MÁV-nak és az államnak nincs beleszólása abba, hogy lakóhelyeden belül hova mész. Az ő szemszögükből a lakóhelyed = az a település, ahova a lakcímkártyád szól. Posztolónk elment haza Bicskére, majd elment dolgozni onnan. Ahhoz, hogy a kettő között ő mit csinál (hazamegy, bevásárol vagy éppen semmit), senkinek semmi köze, így a MÁV-nak sem! Az ilyen szabályokat az Ombudsman elé kell citálni, hogy keresztbe vágja. És ne haragudjatok, Ákibard, egyáltalán nem személyeskedésnek mondom, de attól még amiért valamit írásba foglalnak, lehet hülyeség. És a hülyeséget nem illene támogatni...

boyler 2009.12.15. 17:38:56

Üdv.

Lehetett volna úgy kezdeni, hogy levelezős diákigazolvánnyal rendelkezik.
Különbséget kell tenni a nappali, esti, levelezős és távoktatásos igazolványok között.
A nappali és esti igazolvánnyal nem lett volna gond, mert hosszabb út részbeni fedezésére felhasználható és nem új jegyet kellett volna venni, hanem menetdíj-különbözetet.
A levelezős igazolvány esetében a hosszabb út részbeni fedezése tiltva van. Nem a vasút tiltotta meg. Szociális kedvezményról van szó, melyet a kormány szabályozza.
Levelezős igazolvánnyal, csak az iskolaszékhely és lakóhely viszonylatában váltható kedvezmény.
Szabályozva van az is, ha az iskola és a lakóhely között vonattal és autóbusszal kombinálva kivánja az utazást megtenni.
Aki valamilyen kedvezményre jogosult, utazás előtt igazán megkérdezhetné, milyen feltételekkel veheti igénybe a kedvezményt. Nagyon sok kellemetlenséget lehetne így elkerülni.

futo 2009.12.15. 21:04:20

Sziasztok!

Boyler:
A kedvezményt nem a teljes szakaszra vettem igénybe, csak a lakhely és az iskola között. A lakhely és munkahely közötti szakaszra teljesárú jegyet váltottam.
Azt nem értem, hogy miért van olyan szabály, amit ilyen könnyen ki lehet játszani? A másik maga a szabály: miért ne mehetnék munkába iskolából úgy, hogy a suli-lakhely viszonylatra a kedvezményt kihasználom, az út további részére meg kedvezmény nélküli jegyet váltok, mint amúgy rendesen minden nap?

boyler 2009.12.15. 23:42:27

futo:
Erre az Oktatási Minisztériumban tudják a választ! Ugyanis a felhasználás szabályait ők határozzák meg. Neked hiába van diákod, bérletet sem válthatsz hozzá! Én már megérdeklődtem és olyan választ kaptam az OM.-től, hogy csak az iskolába történő utazást támogatják. Ezért van az a rendelkezés, hogy hosszabb út részbeni fedezésére nem használható. Az iskolából nem hazamentél, hanem a munkahelyedre, így ezt a kedvezményt nem veheted igénybe, hiába egy szakaszon jár a kedvezmény. Sajnos a levelezős igazolványra ilyen szabályok vannak. A nappali és esti tagozatosnál, ilyen tiltás nincs. Ezen csak az OM. tud változtatni.
Rendes volt az ellenőr, hogy nem büntetett meg.
A két szakaszra kétszer mutatod meg a jegyet, csak arra vigyázz, hogy a vonat megálljon azon az állomáson, ameddig a kedvezményt veszed igénybe.

Zsolt_ 2009.12.16. 09:14:40

@boyler: Én még mindig azt nem értem, milyen alapon határozza meg az OM vagy a MÁV, hogy a kedvezményezett a lakhelyének számító településen megérkezése után mit csinál. Hazament. Utána mi köze bárkinek is, hogy onnan tovább utazik teljes menetjegyet váltva vagy elmegy bevásárolni, vagy átmegy a haverjához...stb.?
Ez egy olyan kérdéskör, melyet érdemes lenne alaposabban körüljárni pl. az állampolgári jogok biztosa segítségével.

vanek ur 2009.12.16. 09:54:00

@Zsolt_: "Én még mindig azt nem értem, milyen alapon határozza meg az OM..."
Azon az alapon, hogy a kedvezményes jegy és a teljes árú jegy közötti különbözetet ő fizeti. (Ez igazából a minisztériumot jelenti, a MÁV csak kiadja a jegyet és ellenőrzi, hogy jogosan veszed-e igénybe a kedvezményt.) A levelezős diákok mindig is kevesebb kedvezményt kaptak azzal a felkiáltással, hogy levelezőn a legtöbben munka mellett tanulnak, vagyis nincs igazán szociális indok (hiszen van jövedelme).

Sajnos egyre több olyan levelezőn tanuló diák van, aki azért tanul levelezőn, mert nappalira nem jut be. Ezért sikerült kisírni, hogy legalább az iskolába járás támogatása maradjon meg. De teljes joggal mondja az állam, hogy az iskolába járásnál _többet_ nem hajlandó támogatni.

Megint más kérdés, hogy nem ellenőrizhető, valóban arra használja-e a kedvezményt, amire szolgál. Jelen esetben a posztoló saját maga szolgáltatta a bizonyítékot arra, hogy nem a rendeltetésének megfelelően használná a kedvezményt.

Zsolt_ 2009.12.16. 10:24:03

@vanek ur: "De teljes joggal mondja az állam, hogy az iskolába járásnál _többet_ nem hajlandó támogatni."
Ebben igazad van, nem is kell. A posztoló is ennyire vette igénybe a támogatást. Hazament. Ahhoz, hogy onnan ő elmegy dolgozni vagy mit csinál, se a kedvezménynek nincs köze, se a kedvezmény szolgáltatójának, senkinek!
De ha ennyire nagyon hülye szabályokon képesek vagyunk lovagolni, akkor javaslom a posztolónak, hogy legközelebb az érintett állomáson szálljon le majd vissza a vonatra... Kész röhej!

Zsolt_ 2009.12.16. 10:25:47

@vanek ur: "Azon az alapon, hogy a kedvezményes jegy és a teljes árú jegy közötti különbözetet ő fizeti."
Ehhez még annyi a hozzáfűznivalóm, hogy ez nem jogosítja fel akkor sem, hogy megszabja, a lakóhelyén belül ő mit csinálhat! Tehát ez fals indok és élek a gyanúval, hogy nem is túl jogszerű. :(

Ákibard! 2009.12.16. 11:17:38

@Zsolt_:
Ember, most a felfogásod ilyen gyenge, vagy elvakultan mondod a magadét?
Nem szabja meg, hogy az utazás vége után mit csinál. Elmegy Bicskéig, leszáll, bemegy a pénztárba, és a másik vonattal továbbmegy.
De az, hogy egy hosszabb utazás részbeni fedezésére hazsnálja fel, szabálytalan. Akkor az utazása nem bicskén ér véget, attól, hogy a jegye ott ér véget.

Kár ezen lovagolni, ez a szabály nem véletlnül van így. Az OM az iskolábajárásr támohatja nem amunkahelyre járást, és azt sem szeretné támogatni, ha egy hosszú utazásod során részben az iskolád felé utazol. Akkor utazz teljesáron, vagy ha trükközni akarsz szállj le bicskén és onnan utazz teljesárúval, mert ez már a te dolgod, ő adta a kedvezményt bicskéig. De egy vonattal mindezt nem teheted meg szabályosan, ha megteszed nem kell meglepődni a bűntetésen.

Mkiki 2009.12.16. 11:37:46

@Zsolt_: "A posztoló is ennyire vette igénybe a támogatást. Hazament."

Nem, nem hazament Ő maga is leírta, hogy nem hazament hanem egyenesen Tatabányára:
"Ma úgy alakult, hogy nem maradt időm hazamenni Bicskére, hanem egyből Tatabányára kellett mennem, a munkahelyemre."

Zsolt_ 2009.12.16. 14:05:51

@Ákibard!: Ember! (Ha nálad ez a szokás...) Bicskéig elment. Kész. Pont. Ennyi. Ezek szerint ha ott leteszi a lábát, már más a helyzet? Érdekes.
Nem a hülye szabályt kellene vakon magyarázni, meg értelmetlenül meghozni, hanem átgondolni, hogy van-e értelme. Megkárosította így az államot valamivel? Nem. Ugyanannyit fizetett volna, ha leszáll majd vissza? Igen. Akkor miről is beszélünk? Az ilyen, idióta, bürokratikus, rugalmatlan, keleties hozzáállástól tart itt az ország, ahol tart. Ahelyett, hogy gondolkodnánk, és emberközpontúan irányítanánk életünket, megnézzük, hol lehet kibaszni valakivel, átvágni, szabályokat böfögni és drákói szigorral lecsapni az "eltévelyedőkre". És csodálkozunk, hogy egy csomó normális, GDP-t növelő ember külföldön keres új életet?
Persze az ember kussoljon,ha a vonat késik, nem indul és még az utastájékoztatás is hiányzik? A körülményekről nem is beszélnék. Ideje lenne már az egész vasutat úgy ahogy van privatizálni. Lehet, hogy drágább lenne, de hamar megszabadulnánk ettől a hozzáállástól... Komolyan el vagyok képedve... Sajnálom ezt az országot. :(

rickyramirez 2009.12.16. 15:41:57

@Zsolt_:
Nem csak Bicskéig ment, ezzel van a baj, hanem ugyanazzal a vonattal továbbutazott. Ha ott leszáll, és az egyik következő vonattal megy, az más helyzet! Azt nem lehet ellenőrizni, hogy ő most Budapesten tanulni volt vagy szórakozni vagy dolgozni vagy akárhol, de attól, hogy ott a tanintézménye, jár az adott szakaszra a kedvezmény. Akkor is, ha éppen nem tanulásból jön. De csak az adott szakaszra! Ha felszáll Budapesten a vonatra, és Bicske előtt csak az egyik jegyet mutatja, utána pedig csak a másikat, akkor abban az esetben, ha a jegyvizsgáló emlékezett rá, hogy az előzőleg bemutatott jegye csak Bicskéig szólt, jogosan bünteti meg. Az lehet, hogy egy-két esetben nem derül ki az ilyen fajta szabálytalanság, hiszen senkit sem ellenőriznek minden állomás vagy megállóhely után, de az attól még az.
Megint jönnek az ilyen kommentelők, akik elkezdik magyarázni, hogy senkit sem károsított meg, akkor meg miről beszélünk. De megkárosított: azokat, akik bárhol utaznak az országban vonattal, teljesárú jegyet kénytelenek venni (pedig ugyanúgy van az illetőnek is munkahelye, ugye), és becsülettel fizetnek. Azokat, akik egy ilyen helyzetben - szabályosan - megvennék a teljesárú jegyet. Késnek a vonatok, lassúak és lepukkantak? Lehet. De ez egyébként sem önmagában a vasút felelőssége, minden vasutas szívesebben dolgozna korszerűbb körülmények között, de ettől még az utazási kedvezményre vonatkozó szabályok ugyanazok maradnak.

Adani 2009.12.16. 16:08:19

@rickyramirez:

Jogosan büntet ez igaz, hiszen ez a szabály. Az más kérdés, h semmi értelme és értelmetlen. Miért ne tehetné meg, h a vonatra leszáll majd fel és megy tovább? Ha 5 percig állna pl .a vonat és ő berohanna jegyet venni és meg is tudná venni és visszaszállna az rendben volna? Miben különbözik az, h előbb megveszi és leszáll majd vissza.

Hülyeség ez úgy, ahogy van jár neki a kedvezmény a suli és a lakhelye között, nem kell az orrára kötni senkinek, h épp most tanulni vagy más miatt utazik. De mint mondtam a legegyszerűbb kezelése a dolognak ,h Bicskéig az addig érvényes jegyet mutatja, Bicske után meg a másikat. Ha így csinálja hogyan büntetnék meg? Nem lehet, hiszen van jegye.

És tényleg nem károsított meg senkit. Neki arra a szakaszra jár a kedvezmény hát igénybe veszi. A másikra nem tehát oda meg nem. Akkor károsította volna meg ha végig diákjegyet vesz, mert azt nem teheti meg.

Ha pl. én pénteken 9:30-kor már veszek 335-os jegyet és 10 előtt felszállok a vonatra, de a a kaller csak 10 óra után ellenőriz akkor megkárosítottam valakit? Elvileg 10-től érvényes csak a 26 éven aluliaknak járó kedvezmény, tehát elvben nem is lehet felszállni.

Ákibard! 2009.12.16. 16:09:26

@Zsolt_:
Látom tényleg a felfogásoddal van baj...

NEM Bicskéig ment, hanem TATABÁNYÁIG! Lásd:
"nem maradt időm hazamenni Bicskére, hanem egyből Tatabányára kellett mennem, a munkahelyemre. "

Az sem elég, ha Bicskén leírinti a lábát, az sem ha leszáll-visszaszáll, mert az utazása nem ér véget. Ezért mondta a jegyvizsgáló, hogy le kellene szállnia Bicskén venni egy új jegyet és utaznia tovább...

A privatizálás is a szokásos fröcsögés egyike, de ahhoz már gondolkodni is kellene, hogy megértsd miért nem lenne egyetlen magánvállalat sem, aki megvenné a MÁV-ot...

Ákibard! 2009.12.16. 16:11:19

@Adani:
"Ha pl. én pénteken 9:30-kor már veszek 335-os jegyet és 10 előtt felszállok a vonatra, de a a kaller csak 10 óra után ellenőriz akkor megkárosítottam valakit? Elvileg 10-től érvényes csak a 26 éven aluliaknak járó kedvezmény, tehát elvben nem is lehet felszállni. "

Mondjkuk egy 10 előtt indult teszemazt Bp-ről vonat, és neked Bp-től van jegyed, ami ráadásul 10 előtt van kiadva, az igen necces...

vanek ur 2009.12.16. 16:30:46

@Zsolt_: Nem hazament - saját bevallása szerint sem, de ezt már leírták. Ő maga adta a bizonyítékot arra, hogy nem a szabályoknak megfelelően járt el.
Valójában a kedvezmény céljával az sem fér össze, ha olyan napon utazik, amikor nincs tanítás. De ezt _sem_ lehet ellenőrizni, mint ahogy azt sem, hogy leszáll a vonatról, majd negy tovább a következővel.
A szabály _amúgy_ nem teljesen hülye: azt mondja, hogy a levelezős diákok _általában_ nincsenek rászorulva szociális támogatásra (mivel munka mellett tanulnak), ezért a kisebb, mégis rászoruló réteg kedvéért (értsd: azok, akik a nappalira nem jutottak be) mégis bizonyos korlátok között ad kedvezményt. Meg lehetne oldani máshogy is? Jobban ellenőrizhetően, betarthatóan? Bizonyára.
Hülye szabályok ellen nem az a megoldás, hogy a kiskapukat megkeresve megpróbáljuk kijátszani. Tőlünk fejlettebb országokban a társadalom a megfelelő civil szervezetek segítségével hívja fel a döntéshozók figyelmét a hülyeségre, és nem egyszer megoldási javaslatot is letesz az asztalra.

vanek ur 2009.12.16. 16:36:05

@Zsolt_: Már elnézést, de olvasd már el még egyszer: _ő _adja _a _pénzt! Innentől kezdve jogában áll megmondani, hogy mire költheted.
Ugyanaz, mint amikor a cég azt mondja, hogy fizeti a benzint a munkába járáshoz. Persze ilyenkor rögtön útba esik az iskola meg a szupermarket, de egyesek a 200km-re lakó nagymamát is megpróbálják hazafelé útba ejteni. ha a céget éppen nem ejtették a fejére, akkor ez utóbbit nem fizeti ki.

Zsolt_ 2009.12.16. 17:13:24

@Ákibard!: A privatizálás nem fröcsögés, hanem egy megoldás sok problémára. Vannak akiknek ez nem tetszik. Azzal viszont nagyon is egyetértek, hogy nem nagyon lenne olyan cég, aki bevállalná egy szétvert, leamortizált, rosszul működő cég rendbetételét.
A többivel kapcsolatban nem vitatkozok tovább, elmondtam a véleményem. Nem értünk egyet. Ennyi.
@vanek ur: Az "_ő _adja _a _pénzt!" állítást nem érzem feljogosító tényezőnek ilyen dolgokra. Megszabja, hogy kedvezmény mely két település között adható. A posztoló elutazott odáig, majd onnan pár perc múlva tovább ment. De tényleg nem vitatkozom tovább, aki nem akarja megérteni, amit mondok, nem is fogja.
Én értem, hogy jogilag igazatok van, csak egyáltalán nem érzem helyesnek.

boyler 2009.12.16. 20:48:11

@Zsolt_: Üdv.

Itt valami félreértésről van szó.Ha leszáll a vonatról és hazamegy, senkinek semmim köze hozzá.
Itt az volt a gond, hogy egyszerre adta át a két jegyet. Ha leszáll és a következővel megy tovább, vagy Bicske előtt odaadja a kedvezményes, Bicske után a teljesárut, akkor sincs gond. A lényeg, ne lehessen e két jegyet egymással összefüggésbe hozni.

Zsolt_ 2009.12.16. 21:07:20

@boyler: Igen, értem. Hülyeség volt együtt odaadni. A gond az, hogy Bicske előtt az egyiket, utána a másikat adva sincs rendben, mert a kaller ugyanúgy megbüntetheti (ha emlékszik rá), bár bizonyítani semmit nem fog tudni. A szabály szerint ez sem lehetséges, csakis az, hogy másik vonattal megy tovább. :S

rickyramirez 2009.12.16. 21:54:37

@Adani:
Azért nem lesz szabályos a le- és felszállásos megoldás, mert az attól még ugyanaz a vonat marad. Tehát ha egy vonat mondjuk menetrend szerint áll valahol tíz percet, és valaki leszáll, és bemegy az ott lévő büfébe (mert a várakozás miatt van rá ideje), vagy leszáll, és rágyújt, stb..., attól az még nem minősül leszállásnak. Ugyanis elégtelen az utas menetjegye, ha az rövidebb útvonalra érvényes, mint ahová az utas utazni kíván. Vagyis ha a jegyvizsgáló emlékszik rá, hogy korábban csak Bicskéig szóló jegyet mutatott fel, megbüntetheti, de ismétlem: ha nem emlékszik, és nem derül ki a dolog, ez akkor sem szabályos.

Egyébként hadd jegyezzem meg, hogy máshogy látnám én is a dolgot olyan esetben, amikor egy vonat áll egy állomáson mondjuk 25 percet, majd továbbmegy, de a menetrend szerint már egy másik vonatnak minősül (más vonatszámmal), de persze fizikailag ugyanaz a vonat, és valakinek éppen idáig szól az igazolványban feltüntetett kedvezményes viszonylata, és innen tovább kíván utazni. Ilyen ha ritkán is, de előfordulhat, pl. emlékszem a 2007-2008-as menetrendben is volt olyan vonat, amely Bakonyszentlászlón állt ennyit (innen vettem az időtartamot is), és másik vonatszámmal ment tovább, persze ugyanaz a vonat volt, más vonat ott nem is volt. Sokszor utaztam vele, de már szerencsére nem várnak ennyit. Ebben a ritka esetben igaza lenne az illetőnek, de erről most nincs szó.

Szerintem a 10 órától érvényes kedvezményes jegy esetén a vonat menetrend szerinti indulását kell figyelembe venni, ahonnan a jegy érvényes. Vagyis ha menetrend szerint 10 előtt indult onnan a vonat, ahonnan a jegyed érvényes, jogosulatlanul veszel igénybe kedvezményt, teljesárúra egészítik ki a jegyet, plusz még pótdíjat is felszámítanak. Tehát ha egy vonat menetrend szerint 9.58-kor indul onnan, ahonnan valaki egy ilyen jeggyel felszállna, de késik három percet, így 10.01-kor indul ténylegesen, akkor sem vehető igénybe a kedvezmény (ráadásul ezt előre nem is lehet tudni). Az már érdekes kérdés, ha valaki még nem vette meg az (ilyen típusú) jegyét, és bejelentik a hangosbemondón keresztül, hogy késik 15 percet, amivel már 10 után leszünk... Vagy ha egy olyan helyen kíván felszállni az ilyen kedvezményre jogosult utas, ahol menetjegykiadás nincs, és késik a vonat. Akkor mi van, elvárás, hogy az utas tudja a menetrendet? Vagy ha 10 óra körül van az idő (késés miatt), és az utas azt mondja, hogy 10.01-kor állt meg a vonat, a jegyvizsgáló meg azt, hogy nem, az utas órája siet, csak 9.59 volt, akkor jöhet újra a vita. Szóval ez utóbbi esetek szerintem nincsenek pontosan tisztázva, én csak annyit találtam erről, hogy pénteken 10-től vasárnap 24 óráig érvényes.
Ja, és hogy megkárosítasz-e ezzel valakit? Áttételesen igen. Azokat, akik a 10 órát pontosan betartják, és azokat az utasokat, akik nem jogosultak semmilyen kedvezményre.

rickyramirez 2009.12.16. 22:00:15

@boyler:
Ahhoz senkinek nincs valóban köze, hogy a leszállás után hazamegy-e vagy sem, és az sem ellenőrizhető, hogy a tanintézmény székhelyéről jövet valóban ott járt-e. De: az utasnak elégtelen a menetjegye, ha az rövidebb útvonalra érvényes, mint ahová utazni kíván. Ez a megoldás csak akkor lenne elfogadható, ha Bicskéig menne a vonat, és onnantól - valamennyi várakozás után - más vonatszámmal folytatná az útját, hiszen az már egy másik vonatnak számítana. Ilyenről viszont itt nincs szó, és ilyen vonat a menetrendben nincs.

Adani 2009.12.17. 08:23:06

@rickyramirez:

És akkor mi történik ha Bicske után ismét ellenőrzik és mutatja a Tatabányáig szóló jegyét? Emlékszik rá és meg akarja büntetni ,de ő meg letagadja, akkor mi van? 1 igen 1 nem. Rendőrt hív? Körbe fogják röhögni, h miért akar büntetni van jegye. Még az is lehet, h ő jár szarul mert ráverik az indokolatlan kiszállás miatti bírságot is.

Írtad, h ha pl. 10 előtt szállnék fel egy vonatra és 10 után jön a kaller és vennék kedvezményes 33-as jegyet ( mert pl. ahol felszállok nem lehet jegyet venni) akkor azt károsítanám meg, akik nem jogosultak erre a kedvezményre. De hát őket miért? Hiszen ők mindig teljes árút vesznek.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.12.17. 18:04:27

Az is agyatlansag, hogy a ferihegyi megalloban a repteren van benn a jegypenztar vagy mit tudom en mi, mert ott sosem jartam.

Tehat ha ervenyes jeggyel akarsz onnan utazni valahova akkor be kell menned az allomasrol a repterre es ott venned jegyet.

Nem az allomason van a jegyarus, hanem a repteren.
Az allomastol bo 5-600 meterre.

Ennyi erovel a Nyugatiban levo jegypenztar lehetne a Skala Metroban.

@kukac@ 2009.12.17. 19:22:22

Az ilyen hozzáállás csak arra jó, hogy egyre több és több ember szálljon át autóba. Röhejes, hogy akkor nem lenne probléma, ha Bicskén leszállna, hazaugrana letenni a táskáját, és utána menne tovább dolgozni. Ilyen tényleg csak Magyarországon fordulhat elő. Egyszer csak belefulladunk a saját kakinkba.

Mkiki 2009.12.17. 20:38:31

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: "Tehat ha ervenyes jeggyel akarsz onnan utazni valahova akkor be kell menned az allomasrol a repterre es ott venned jegyet."

Egyrészt van a ferihegyi megállóban jegyautomata (azt nem tudom most működik-e), másrészt amennyiben Ferihegyen szállsz fel a kalauztól is tudsz jegyet venni a vonaton(pótdíj nélkül).

Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2009.12.17. 21:44:39

@Khian:
- Automata működik
- Csak a pénztár nyitvatartásán kívül tudsz pótdíj nélkül jegyet váltani.

Kicsit herélt módon van elhelyezve az a ferihegyi pénztár, de jelszó a költségtakarékosság!!! :(

Mkiki 2009.12.17. 22:29:55

@Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy: "Csak a pénztár nyitvatartásán kívül tudsz pótdíj nélkül jegyet váltani."

Ezt nem tudtam, bár ma is nem egy ember a kalauztól vette meg a jegyet.

Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2009.12.18. 09:08:40

@Khian:
Mert a jegyvágók sem szeretnek konforntálódni, minden egyes embernek elmagyarázni, hogy hát öcsém, 600 m-re lett volna ám nyitvatartó pénztár de nem mentél be hmm-hmm...
Max elmondják hogy ot is volt pénztár de most az egyszer ad pótdíj nélkül.
Lényegében a vasút szemszögéből az elsődleges a jogos menetdíjbevétel beszedése, tehát jobban jnár, h ad pótdíj nélkül, mint nekiáll szívózni, pótdíjazni, azt 10-ből 3 befizeti, ott a kiesés...

Adani 2009.12.18. 10:02:39

@Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy:

Egyáltalán milyen az már ,h 600m-re van a pénztár? Ennyi erővel mondhatnák pl. Pusztaközepe alsón, h 2 km-re a következő állomáson van pénztár tessék ott jegyet venni. Erre kéne vmi szabályt alkotni világosan leírva, h ha pl. nincs a megálló vagy állomás 30 méteres körzetén belül pénztár ( mondjuk a perontól kezdetétől számítva) akkor pótdíj nélkül kell jegyet adni.

vanek ur 2009.12.18. 10:20:29

@Adani: A Nyugatiban ha az 1. vágány felől megyek be, akkor a pénztár majdnem olyan messze van, mint Ferihegyen. (Tfh. automata nem játszik, mert bérletet kellene vennem számlára.)
De a szabályod szerint Vác-Alsóváros sem szabályos, ott kb. 70 métert kell megtenni a bódéig.

Adani 2009.12.18. 10:30:46

@vanek ur:

Jó akkor legyen 100 méter, de valahol húzzunk már meg egy határt. Pl. szép lenne ha Nagylapos mh-en azt mondanák ,h gyalogolj a sínek mentén 8 km-t Gyomáig vagy 10 km-t Mezőtúrig és vegyél ott, mert ott van pénztár. Vagy pl. h Csorvás-alsóról gyalogolj be Csorvásra és vegyél ott.

Mkiki 2009.12.18. 12:58:20

@Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy: Jó mondjuk az igaz, hogy ezen a vonalon nem igazán találkoztam olyan kötekedős kalauzzal, úgyhogy valószínűleg, csak nem akart ebbe belekötni.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.12.18. 18:18:41

Ehhez kepest engem a multkor jol levagtak a potdijjal.
Ha jol emlekszem 500 local credit volt.

Mindegy, egyszer egy evben kibirom, ne miattam menjen tonkre a MAV.

Egyenruhapiroskarszalagajárműuratutiraazvagy 2010.01.01. 17:40:04

Nekem azt magyarázza meg valaki, hogy abban mi a logika, hogy kisebb távra mint amire szól a diákkedvezmény (lakhely->iskola) miért nem lehet bérletet venni?
Akkor tulajdonképpen kevesebb kedvezményt veszek igénybe nem?
Csak költözés miatt merült fel ez a probléma, még nem volt új lakcím kártyám és kb dupla annyiért kellett emiatt bérletet vennem...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.02. 10:43:02

@Egyenruhapiroskarszalagajárműuratutiraazvagy:
Vehetsz bérletet, teljesárúat.

A diákkedvezményes bérletet az állam csak az iskola és a lakóhely közé adja. Pont. Tökmindegy hogy te rövidebb távra akarsz venni, akkor sem adja addig. Ha adná, akkor a rövidebb távú barátnő, a rövidebb távó haver és mindenkihez bérlettel mennél, állami kedvezménnyel, és ez az államnak nem jó.
süti beállítások módosítása