Október 27-én határozott ideig tartó közös sztrájkot tartanak a vasutas szakszervezetek 10 és 12 óra között.
A munkabeszüntetés eldöntésére azt követően került sor, hogy a kollektív munkaügyi vita október 26-i fordulóján a kormány által előterjesztett megállapodás-tervezet aláírásával a szakszervezetek felhatalmazást adtak volna a kormánynak a mellékvonalak megszüntetésére és sok ezer vasutas elbocsátására.
A tervezet alaphangulata jól érzékelhető az alábbiakból: „A vasúti személyszállítás megszüntetésével, illetve korlátozásával érintett vasútvonalak szolgálati helyein munkaköri feladataik ellátásában érintett, a MÁV Csoportnál tovább nem foglalkoztatható munkavállalók munkaerőpiaci esélyeinek növelése érdekében egy OKJ szakmai képesítés megszerzése költségeinek kormányzati támogatása indokolt.”
A kormány a fentiekkel elismeri, hogy létszámleépítésre készül, amit – a vonalak bezárásával együtt - szakszervezetünk ugyanúgy elfogadhatatlannak tart, mint a tervezett negyven milliárd forint elvonását a MÁV-Start költségtérítéséből.
A még elégséges szolgáltatásokról nem jött létre megállapodás.
Az elégséges szolgáltatásokról a megállapodás nem érdeke a szakszervezetnek. Csak parasztvakítás a tárgyalás erről. Kicsit furcsán érzem magam emiatt a sztrájk miatt. Most biztos tüske leszek minden olyan olvasóm szemében, aki hisz ebben, de ez a sztrájkocska nem arról szól, hogy x állás megmaradjon. Amikor a MÁV Zrt ott tart, hogy csak 1-2 hónapig tudja biztosan fizetni a béreket, talán nem bevételkieséssel járó akciókat kellene tervezni.
Az elmúlt két év sztrájkjai 2 milliárdos hiány okoztak a MÁV-nak. Mennyit is spórol meg a MÁV, illetve a kormány a bezárásokkal? 4 milliárd forintot. No tessék csak elgondolkodni. A válság kitörése óta mindenhol elbocsátások voltak, kivéve az állami mammutokat, de oda is el fog érni a fűnyíró. A MÁV minden szintjén kell gyomlálni. Most biztos megkapom az arcomra, hogy mekkora bunkó vagyok, de gondoljunk már bele: miért pont a vasutat kerülje el a leépítés? Azokat az embereket kerülje el, akik a megtakarítandó 4 milliárd felét az elmúlt években elsztrájkolták? Lehet még fenntartani vonalakat, van ahol indokolt is lenne, de a leépítést nem szabad húzni, halasztani. Meg kell lépni. Különben, csak halmozódni fog a hiány, és a végén nem lesz miért sztrájkolni.
Gondold végig....
(Mellesleg akkor lenne a hiteles ez a sztrájk, ha a szervező vezetők lemondanának azokról a juttatásokról, amiket FB tagságért, bónuszként és még ki tudja milyen jogcímen kapnak. De erről nem fog lemondani az a Gaskó István, aki saját bevallása szerint a főosztályvezetők 1,1-1,3 milliós bérét, továbbá a MÁV Zrt. felügyelőbizottsági tagjaként havi 130 ezer forintot tesz zsebre, nem beszélve a LIGA és VDSZSZ által fizetett tiszteletdíjakról....)