MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Bármikor elkezdődhet a vasutassztrájk

2009. október 08. - georgejr

A sztrájktörvény értelmében bármikor munkabeszüntetést kezdhetnek a vasutas szakszervezetek, miután kedden lejárt az érdekképviseletek által közösen kezdeményezett kollektív munkaügyi vita egyeztetéseinek hetedik napja - hangoztatta szerdán kiadott közleményében a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete.

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, közte a MÁV és a kedvezmények tervezett átalakítását is. 

 

A szakszervezetek kedden egyeztettek a kormánnyal, legközelebb pénteken tárgyalnak. A keddi tárgyaláson az érdekképviseletek elfogadhatatlannak nevezték, hogy a vasúti menetdíj-kedvezményről egy új javaslatot terjesztett be a kormány a Vasúti Egyeztető Bizottságban korábban már konszenzussal elfogadott helyett. Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MoSZ) ügyvezető alelnöke elmondta, a pénteki tárgyalás napirendjében megegyeztek, a szakszervezetek ragaszkodnak hozzá, hogy elsőként a vasutas menetkedvezményeket tárgyalják, és ez után az átalakítás kérdését.

 

A kormány Andrási Miklóst, a MÁV elnök-vezérigazgatóját jelölte ki képviselőjének a vasutas szakszervezetek által közösen kezdeményezett kollektív munkaügyi vitán. A VDSZSZ, szerdai közleményében emlékeztet: a VDSzSz Szolidaritás szeptember 30-i levelében a kormány nevében a szakszervezetekkel megállapodásra is felhatalmazott kormányzati képviselő megjelenését kérte a miniszterelnöktől. 

 

A szakszervezet a kollektív munkaügyi vita pénteki fordulóján addig nem hajlandó a tárgyalások folytatására, amíg Andrási Miklós be nem mutatja kormányzati felhatalmazását. Az erre vonatkozó felszólításnak ugyanis Andrási a keddi fordulón nem tudott eleget tenni - olvasható a közleményben.

forrás: fn.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr941436410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a Lojalista 2009.10.08. 14:10:45

Már vártam ((:. Gaskó túl sokáig nem volt képernyőn és viszket neki. Semmi remény arra, hogy ezt az élősködő piócát valaki végre végleg eltüntesse? Vagy csak egy kis időre arra kényszerítse, hogy osztozzon az utasok jódolgában és vonaton közlekedjen? Persze Ő csak a biztonságos távolból, a képernyőn osztja az észt, de azt Ő is tudja, ha mondjuk sztrájkidőben megjelenne valamelyik pályaudvaron nem úszná meg épp bőrrel.

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.10.08. 16:08:54

Majd csökkentetik a milliós kifizetéseket, törlik az álszerződéseket és akkor lesz pénz a MÁV-nál! Jó lenne, ha végre már valaki rendet tenne ezeknél az állami vállalatoknál!

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.10.08. 16:46:59

Ezzel csak az a gond, hogy most a Mozdonyvezetők' is sztrájkolnának...eddig ugye nem tették meg és lőn: nem is volt nagy hatása a munkabeszüntetésnek.

Edömér 2009.10.08. 17:35:02

Konkrét dolgokat is lehet tudni a tervezett átalakításokról? Például hogyan alakítanák át a kedvezményeket, mikortól? Min akarják megspórolni a 40 Mrd-ot?
Mert ez elméletben akár jó is lehetne...

Adani 2009.10.08. 17:45:12

Sztem épp az a baj ,h nem és ők sem tudtak meg többet róla így pedig jogos a sztrájk. Eddig is lóg az állam a MÁV-nak menetdíj kiegészítésekkel elég vastagon és még ezek után el is akar vonni.

Eddig tényleg azért voltak bohóckodások a sztrájkok mert csak Gaskó eröltette, de ha egyszer össze tudnának fogni a szakszervezetek akkor tényleg oda lehetne csapni. Pláne ha megcsinálják, amit mondtak ,h beállnak a vasúti átkelőkbe ( sőt elég csak a behatási pontra állni).

dontals 2009.10.08. 20:57:21

@Adani: Lóg az állam a MÁV-nak? Na ne vicceljünk már. Egy ilyen cégnek, ahol száz meg százmilliókat tüntettek el???? Egy nagy büdös lóf.sz jár ezeknek semmi több.

Ne vicceljünk már napról napra jönnek elő a hírek a százmilliós szerződésekről. Megkapta a máv a pénzét, a mi pénzeinket, adófizetők pénzeit, ezek meg kiutaltak Mancikáknak százmilliókat. Tudod mit, akkor menjek csődbe, az én pénzemből ne fizessenek erre.

Ismerősöm még vonattal jár, 10 ezer körül van a bérlete egy kb. 5 km-es szakaszra!!! Múlt héten KÉTSZER felsővezetékszakadásuk volt!!!! Ez szolgáltatás? Na menjenek már. És még elkezdenek sztrájkolni is. Eszem megáll.

AZ ÉN PÉNZEMBŐL NEM ADOK TÖBBET A MÁVRA ÉS MÉG 9.960.000 ember (a 40 ezer vasutast leszámítva) UGYAN ÍGY GONDOLKODIK EBBEN AZ ORSZÁGBAN!!!!

sdriver 2009.10.08. 21:16:56

"dontals:Egy nagy büdös lóf.sz jár ezeknek semmi több."
Kik azok az "ezek"?
Tudtommal a MÁV csoport állami tulajdonban van.
A tulajdonos felelőssége a vezetők kinevezése és az őáltaluk aláírt szerződések tisztasága. A pénz itt megy el, ezért szakad le a felsővezeték és ezért van a sok lassújel. Oda sajnos már nem jut.
Igen, lóg az állam a MÁV-nak. Normális vezetők kinevezésével és a pénz áramlásának ellenőrzésével.
Ez olyan, mintha nyakló nélkül adnál pénzt a gyerekednek. Ha meg rájössz hogy cigire meg piára költi, akkor még kajára sem adsz neki...
Bocs, lehet hogy rossz példa, de jobb nem jut eszembe.

dontals 2009.10.08. 21:29:24

@sdriver:

Tudod a pénz áramlásának ellenőrzése nem az állam - mint ilyenformán megfoghatatlan szereplő - feladata. Ki ellenőrizze az állam részéről?

A MÁV rendelkezik felügyelőbizottsági tagokkal, akik borsos fizetést kapnak ezen feladatukért. Nekik kell figyelniük, hogy ilyen dolgok ne történjenek. Ezek a felügyelőbizottségi tagok mellesleg tök nyilvánosak, számodra bemásolom:

A felügyelő bizottság tagjai
Reményik Kálmán
elnök
Horváth István
alelnök
Bárány Balázs Péter
tag
Gaskó István
tag
Karácsony Szilárd
tag
dr. Kratochwill György
tag
Dr. Kerékgyártó János
tag
Lakiné Dr. Köves Éva
tag
Simon Dezső
tag
Vadon László
tag
dr. Váry András
tag
Dr. Czudar Balázs
tag
Nagy Csaba
tag
Dr. Dabóczi Kálmán
tag

Na látod amikor gaskó urasága fb tag és ilyenek történnek ennél a cégnél akkor ez a disznófejű senkiházi ne sztrájkokat szervezgessen. Csak ennyit akartam még mondani.

petya.bacsi 2009.10.08. 22:01:37

A MÁV-nál már rég meg kellett volna lépni a létszámleépítést: vezetői szinten IS (ott főleg!), és bizony alsóbb szinteken is. Ekkora létszámmal ez a cég a büdös életben nem lesz versenyképes, már ha lenne versenyhelyzet - ami persze nincs.

De persze ilyenkor jön a szakszervezet, és csinálja a ribilliót (és nem csak ilyenkor, bármikor), nem törődve azzal, hogy a kis önálló produkciójuknak hány olyan ember esik áldozatául, akik dolgoznának, csak ezek a kedves emberek miatt nem ér be a melóhelyre. Vajon miért nem szolidárisak az emberek? Mert bizony ésszel kéne sztrájkolgatni, normális és elérhető célokért, nem pedig úgy, ahogy eddig láttuk.

Sajnos a vasutasok az eddigi komédiák miatt szépen le lettek járatva, így most már az ember csak legyint, ha meghallja, hogy megint sztrájk lesz, és néhány kedves jelzővel illeti a TELJES vasutas társadalmat.

@dontals: egészen pontosan 1000 milliárd (1 billió) forint a MÁV adóssága. Szép kerek szám, nem? Még az unokám unokájának az unokája is fizetheti, ha le nem pattannak ebből az országból.

petya.bacsi 2009.10.08. 22:07:43

"elsőként a vasutas menetkedvezményeket tárgyalják"

És most is maguk felé hajlik a kezük... ahogy eddig is. A nem-vasutas csengesse a lét, helyettük is. Ez így helyes! Ez így helyes?

rickyramirez 2009.10.08. 23:05:41

Ahogy georgejr is említette a korábbi sztrájkok alkalmával, nevezetesen hogy valós, megalapozott és az utasokat is érintő célokért még támogatná sok utas is a sztrájkot, azt hiszem, most eljött ez az idő, már ha valóban lesz sztrájk. Mert itt a magyar vasút brutális megcsonkításáról van szó, a vidék ellehetetlenítéséről. Ha ezért (is) sztrájkolnak, akkor én azt mindenképpen helyeselném, pedig a korábbi - egyébként megalapozatlan és teljességgel sikertelen - sztrájkok engem is nagyon felbosszantottak.
Legyen egy nagy, kitartó sztrájk, aztán remélhetőleg sok embernek felnyílik a szeme, hogy a hatalom mit művel ebben az országban!

Nagymoli 2009.10.08. 23:35:28

A vasutat támogatnám... Legjobb közlekedési eszköz lenne... Ha értelmesen lenne szervezve, és nem pénznyúlás lenne, mint a BKV-nál... Nem sajnálom rá az adómat. Sajnálom a tűzijátékra, meg a többi felesleges dologra, de szerintem a vasútra nagy szükség lenne. Felsővezetésre nem írok semmit, mindenki tudja, mi a vélemény... De elvenném a cégautót, kizárólag vasúti közlekedést engednék nekik. Na meg a végkielégítések... Emberek, nem mi vagyunk az állam? A MÁV nem magyar államvasutat jelent? Mért hagyjuk, hogy pár ember vigye el haza a mi pénzünket? Vonatokra nem sajnálom, de a végkielégítések pofátlanok! ehhh...

Kopi3.14 2009.10.09. 13:17:56

Már megszokott módon a drága jó vasutas bagázs megint hazudik. Mert nem a MÁVtól vonnák el a pénzt, hanem együttesen, a közösségi közlekedésből. Abban benne vannak a volánok is.

@rickyramirez: miért elleheteetlenítése a vidéknek, ha a pénznyelő vonalakat bezárják? Ha van alternatív közlekedési lehetőség- rengeteg esetben van távolsági busz, pontosabb, oclsóbb konstrukcióként- akkor miért finanszírozzák a vasutat? Egy Pécsvárad-Pécs vonalat miért tartsanak meg, ha az átlag utasszám alulról súrolja a kettőt? És miattuk jár kétóránként a vonat, mozvez, kaller létszámban, plusz tüzelőanyag, plusz állomási személyzet, plusz pálya karbantartás költségért? A vidéket a bezárásra ítélt vonalak egy része nem érinti hátrányosan, mert amúgy sem ezen múlik az ottani élet. Ezt be lehetne látni, ha néha kimennél tényleg vidékre. Tudom ajánlani a Geszt, Naggyanté, Zsadány, Biharugra régiót tanulmányozni.

@Adani: ha a behatási pontra állnak akkor az nem poén, ellenben ha a kereszteződésbe, akkor garantálom neked a kórházi baleseti osztályok tele lesznek nyolc napon túl gyógyuló mozvezekkel. Akkor estleg meg szolidárisok lesznek a kórházi dolgozók és egyből nem fognak semmilyen műtétet megcisnálni, a fele beledögölhet.

@Edömér: megszűntetnék a kettősségeket, s vidéki kézbe adnák a döntést, mi maradjon ahol lehet választani. Gyakorlatilag nem Bp-ről döntenének, hanem lentről. Akik ismerik, használják, látják.

Legutóbbi Népszabadság hétvége mellékletben volt egy cikk a vasút finanszírozásáról. Kiderült bizonyos üzemi költségek jelentős százalékát- Európában messze a legnagyoibbat- fedez a pályahasználati díj. Ellenben a vasútra fordított kiadások állami oldalról százalékosan a legalacsonyabbak, a vasút egyébként nyugati, európai mércével nézve kifejezetten jól teljesítene, olcsó, kiemelkedő hálózattal bír. Csak nicns ez megfinanszírozva. Ezzel az a baj, hogy az állam nem képes többet költeni rá, sőt, még kevesebbet tudna csak. Ezt fel kéne fognia a vasutasoknak is, a vidéken élőknek is, akik soha nem utaznak a vonaton, hanem a busszal mennek ügyintézni, de nehogy már elvegyék tőlük a vonatot, mert akkor fognak meghalni. Felelősen kéne már végre gondolkodni midnen szinten az országban, megérteni, egy forintból kettőt nem lehet elkölteni.

sütöde 2009.10.09. 16:23:56

@Kopi3.14: Jól elba...tad. Pont a "népszabadság"-című moslékkal jössz elő ?! Élnek ebben az országban becsületes (jó ízlésü )adófizetők ,akiknek felfordul a gyomruk és nyílik a bicska a zsebükben az idézőjelbe tett köpedék hallatán.

petya.bacsi 2009.10.09. 16:46:33

update:

"Bárány Balázs szerint a kollektív munkaügyi vita jelenlegi formájában pusztán színjáték, a vasutasokat viszont nem kéne bohócnak nézni."

:D

index.hu/gazdasag/magyar/2009/10/09/a_vdszsz_bejelentette_a_sztrajkot/

Gaskóék megint bejelentették...

Tomi77 2009.10.09. 19:19:24

@sütöde: "Élnek ebben az országban becsületes (jó ízlésü )adófizetők"...

Itt nyilván nem magadra gondolsz...
A jó ízlés az messze távol áll tőled...:D

Rabbeleben 2009.10.09. 19:44:10

@Ibigoo: Nem a mozdonyvetők sztrájkolnának, csak néhány szaxervezeti bohóc feszeng. A támogatottságuk folyamatosan csökken, egyre többen lépnek ki a MOSZadból. Köszönhetően az elmúlt néhány hónap gusztustalan önérdekvédelmének.

Kopi3.14 2009.10.09. 23:41:50

@sütöde: értelmeznéd amit leírok, vagy csak egyből pár hívószóra ugrasz, mint sok okos midnkét oldalon? Leírtam, de akkor a te kedvedért, szintedért, hogy megértsd nocheinmal, volt egy majd egész oldalas cikk, ami a vasút helyzetét járta körül, s abban az is egyértelmű volt, a vasút alulfinanszírozott a szolgáltatási méretéhez képest, s mellé még rwendkívül olcsó is az európai átlaghoz képest, így nem csoda a veszteség termelése. Talán ha vennéd a fáradtságot néha és el is olvasnád miket írnak a népszabiban, milyen témákat járnak körbe, akkor nem írnál ekkora baromságokat...

sdriver 2009.10.09. 23:48:43

Köszi @dontals a névsorolvasást. A MÁV vezetői szerintem gyermekkorukban ültek vonaton utoljára és semmi közük nincs a vasúthoz. Sima menedzserek, akik bármely cégnél fellelhetőek. Az fb-ről meg annyit, hogy az egész rendszer egy kalap sz*r. Most omlik össze. Csak egy kifizetőhely.

Ebben a vitában senkinek sem fontos a vidéki ember. Gondolom a buszok jó sok babakocsis kismamát, kerékpárost és mozgássérültet el fognak szállítani. Arról nem is beszélve, hogy se WC se normális hely a csomagoknak. A buszmegállókban meg 10-15 perc amíg mindenki jegyet vesz. Na meg a jó minőségű békési utak...
Biztosan van a listán olyan vonal ami tényleg nem életképes, de a 37 vonal biztosan túlzás.

Kár, hogy pl a pártok finanszirozásában vagy a kisebb parlament létrehozásában nem lát senki sem fantáziát amikor spórolni akar.
Ebben az országban annyi dologról bebizonyosodott utólag hogy tévedés...

@Rabbeleben: talán MOSZ tag vagy, hogy ennyire képben vagy?

sdriver 2009.10.10. 00:02:33

Ez a "behatási ponton megállnak a mozdonyvezetők a vonataikkal", egy dilettáns megközelítés. Pár perc alatt zavarba megy a sorompó, sötét lesz az optika és a közúti forgalom ugyanúgy zajlik az útátjárón keresztül. Arról nem is beszélve, hogy szolgálat elején kell nyilatkozni, hogy sztrájkolsz-e vagy sem. Ha igen, akkor üldögélhetsz a melegedőben és nézheted a tévét. Ha meg a nyílt pályán nyaralgatsz, ugrik az állásod. Ez nem kérdés, ilyet nem lehet tenni, ez bűncselekmény.
Felesleges ekkora baromságról ennyit beszélni.
Ez az ötlet egyszerű szenzációhajhászás.

sütöde 2009.10.10. 12:17:43

@Kopi3.14: A népsz.r baromságaiddal hagyd békén a becsületes MAGYAR ÁLLAMPOLGÁROKAT
, MI rendesen fizetjük az adókat,és nem kérünk a népsz.r hazugságaiból!!!!!!!!!

dontals 2009.10.10. 15:54:45

@sdriver:
Nem igazán értem milyen Fb rendszer omlik most össze, szerintem te azt se tudod mi az a felügyelő bizottság. Az FB (supervisory board) a világon mindenhol része a nagyvállalati ellenőrzésnek. Őket azért fiztetik, hogy felügyeljék azt, ami a vállalatnál folyik (többnyire a Rt-knél, hogy a részvényesek érdekeit védjék és a menedzsment ne maradjon ellenőrzés nélkül.)

Ja, hogy ez a magyar állami vállalatok egy részénél kifizetőhely, az egy másik kérdés. Csak aki az FB tagja és ilyenek történnek a cégnél az ne szervezzen sztrájkokat, meg követeljen több pénzt. Valahogy visszataszító.

Adani 2009.10.10. 17:28:54

@sdriver:

Asszem 6 vagy 10 perc után megy zavarba, de akkor ugye elsötétül teljesen és a közúton ez STOP táblát jelent, a rendőrök meg majd kiülhetnek büntetni minden vasúti átkelőhöz, h ki nem állt meg.

Mi van ha kimegy a vezér majd a behatási pont előtt 15-re lassít mondván nem jó a jelző és ilyenkor ez az előírás. Esetleg a kaller mint beépített ember vészféket ránt és megáll a vonat belógva az átjáróba és mit ad isten piszkálgatják jó sok ideig mire sikerül oldani.

sdriver 2009.10.10. 18:22:17

@dontals:

Elhiheted, tudom mi az az fb. De a mi esetünkben nem felügyeltek semmit az tisztán látszik. Bizonyára nem úgy kéne működnie egy felügyelő bizottságnak, hogy semmiért nem felelnek és semmiről nem tudnak ami a cégnél történik.

Az eddigi gyakorlat összeomlásáról beszélek, talán a BKV és MÁV botrányok után komolyan veszik a kinevezéseket és a számonkérést.

Gaskó sztrájk szervezésével és egyidejű fb tagságával kapcsolatos véleményeddel teljes mértékkel egyetértek.

@Adani:

Milyen jelzőre gondolsz a behetási pont előtt?

Miután az útátjáró jelzők vissza vannak jelentve vmelyik szomszédos állomásra, nem kamuzhat a vezér, hogy szerinte rossz, mert utólag ellenőrizhető. Arról nem is beszélve, hogy ezer helyre jelenteni kell + egy csomó papírmunka (eseményjelentés). A kaller vészfék húzogatása is ide tartozik. Csomó pluszmunkát csinálna magának ezzel a húzással. Ráadásul néha vért lehet izzadni egy-egy visszaállításnál.

Nem ismerek olyan vezért, aki ezzel egyetértene és ne tartaná baromságnak. Már a felvetés is az volt, ebben a körben ekkora butaság senkinek nem jutott még az eszébe.

A sötét fénysorompó előtt kb minden 20-dik autó áll meg. A zsaruk eddig sem foglalkoztak komolyan a dologgal. Komolyan gondoljátok, hogy a több ezer átjárónál mindenkit meg fognak állítani, aki átmegy??

Egyébként a taxis blokáddal kapcsolatban: volt olyan átjáró ahol traktorral álltak az átjáróba, hogy a vonat ne tudjon továbbhaladni. Hja, nincs új a nap alatt...

Adani 2009.10.10. 22:08:21

@sdriver:

A SÜN!-ök nagyon tudnak dolgozni ha autósok lehúzása a cél. Az útépítés befejezése után kint felejtett 30-as táblához is be tudnak állni a traffival ha épp olyanjuk van és mivel senki sem fog egy teljesen új, jól belátható és széles úton 30-al menni ( próbálj csak meg mondjuk ilyen helyen csak 60-al menni, ledudálnak meg letolnak az útról.

Ha tudják előre, h erre készülnek tuti oda fognak állni az átjáró közelébe és lehet beszedni a büntiket. Mivel ahogy mondod minden 20. autó állna meg nem is lenne nehéz dolguk, a havi átlag bünti néhány óra alatt összejönne.

Ákibard! 2009.10.10. 23:00:31

@sdriver:
"A kaller vészfék húzogatása is ide tartozik. Csomó pluszmunkát csinálna magának ezzel a húzással. Ráadásul néha vért lehet izzadni egy-egy visszaállításnál."

Igen, nagy pluszmunka megírni egy eseménylapot:

"Mocsoládalsó megállóhely közelében a xxx szelvénynél ismeretlenek leszállás céljából működésbe hozták a vészfékváltót. A vonat a váltó alaphelyzetbe állítása után kb 5 perc késéssel továbbközlekedett".

Ákibard! 2009.10.10. 23:02:12

@Adani:
Ki vagy te hogy felülbíráld a 30-as táblát?
Ha a nyílegyenes autópályán 30-as tábla van ott is 30-al kell menni, hiába 130-ra van kiépítve az út.
Még akkor is ha a táblát kintfelejtették. Nagyon helyes trafizzanak csak.
Arra való a tábla, hogy az utasítását betartsuk nem?

Ákibard! 2009.10.10. 23:04:11

@sdriver:
"Pár perc alatt zavarba megy a sorompó, sötét lesz az optika és a közúti forgalom ugyanúgy zajlik az útátjárón keresztül. "
Az a pár perc vörshosszabbítással kb 10 perc.
Egy forgalmasabb úton 10 percig zárva tartott sorompó viszont elég nagy fennakadást tud okozni. Utána persze megy a forgalom, majd kikezelik a zavarállapotból, de jön a következő vonat, és.... stb stb stb. De nemhiszem hogy megcsinálják.

Adani 2009.10.11. 10:13:53

@Ákibard!:

Próbáld csak meg, h egy 11-es úton ahol l30-as táblát hagytak kint 30-al mész. Balesetveszélyes nagyon ,mert dudálnak meg tolnak le az útról, előznek ki. Még 60-al is Safety Carnak éreztem magam, pedig az is már 2x annyi mint amennyivel elvileg menni lehetne. Mellesleg ilyenkor az lenne a módi ,h ha már nem dolgoznak befordítják a táblát, csak sokszor nem teszik meg. Van mikor direkt hagyják kint olyan úton, amit már át is adtak rég levonultak a munkások. Ilyenkor a legjobb megoldás amit alkalmazni is szoktak ,h a 30-as táblát beborítják az árokba, onnantól pedig nem érvényes. Közúton ez működik vasúton meg ugye attól nem mehetsz gyorsabban, h a lassújel tábla nincs ott.

Az indokolatlan sebességkorlátozások pedig azért veszélyese, mert ha sok van akkor megszokják az autósok, h ezek marhaságok és ott sem fogják betartani, ahol be kéne. Ilyenből meg sok van az országban. Ezért is tart ott a közlekedési morál ahol. Nézd meg. pl. Németországot, ott nem sok indokolatlan korlátozást fogsz látni, pályán is lehet menni sok helyen korlátozás nélkül, ahol pedig korlát van ott tényleg indokolt és tényleg be is tartják és be is tartatják.

Tomi77 2009.10.11. 17:32:07

@sütöde: és persze, hagyja békén az olyan sötét gyökereket, mint például TE?!!!:)

Nem, ne hagyja, azt ír amit akar.

rickyramirez 2009.10.11. 21:05:29

@Kopi3.14:
Az egész dologhoz való hozzáállásod tipikusan kókista. Az államnak vannak közfeladatai, amelyeket el kell látnia. Ilyen a közösségi közlekedés is. Miért pénznyelő egy adott vonal? A vasúti közlekedés (és főként a mellékvonali) a magas tőkeigény miatt sehol a világon nem nyereséges, nem is lehet az. Olcsóbb az autóbuszos megoldás? Attól függ, hogyan számolunk. Ugyanis a vasút feladata a pálya építése, karbantartása, a biztonsági berendezések működtetése, stb... Ezzel szemben a buszos cégek nem költenek semennyit útépítésre, útjavításra, táblák kihelyezésére, útburkolati jelek festésére, fényjelző készülékek működtetésére, stb... De ez állami szinten jelentkezik mint kiadás. Úgyhogy összehasonlítani a költségeket csak úgy lehet(ne), hogy ezeket is figyelembe vesszük. Azt meg senki ne mondja nekem, hogy egy Bz-motnak (és mondjuk még egy kocsi) több a fogyasztása vagy a karbantartási költsége, mint egy autóbusznak. A Bz-mot lényegében olyan, mint egy autóbusz, csak éppen sínen megy.
Aztán ott van sok helyen az, hogy nem lehet teljes értékűen helyettesíteni a vonatot, mert nem vezet arra közút, vagy csak nagy kerülővel. Írták már többen is, hogy kerékpárt nem lehet buszon szállítani, a csomagok nem férnek el, kicsi a hely, nincs WC, ha sok a felszálló, öt percnél is többet áll egy megállóban, és így tovább. Tehát ez mindenképpen visszalépés.
Aztán pedig azt mondod, hogy néhol az átlag utasszám alulról súrolja a kettőt. Lehet, hogy van ilyen vonat, de egyrészt számtalan bezárásra ítélt vonal esetében látható volt, hogy igenis kihasználtak a vonatok, másrészt pedig nincs az országban egy-két utassal közlekedő busz? Már hogyne volna! A vasúthálózat felszámolása helyett azon kéne inkább elgondolkodni, hogy miért van kevés utas, ahol kevés van? Mert pl. nem elég komfortosak a kocsik. Mert elmaradtak a szükséges felújítások, és emiatt helyenként 10-20 km/h-s sebességgel mennek a szerelvények. Mert az utazási igényekhez nem alkalmazkodik a menetrend, lehetetlen időpontokban indulnak járatok, a szükséges időpontokban pedig nem. Mert nincsenek jól megszervezve az átszállási lehetőségek. Mert olyan ritkán járnak a vonatok (konkrét időponttól függetlenül), hogy egyszerűen nem jelent alternatívát sok ember számára.
Épp az általad említett Népszabadság is írta, hogy összességében a vonalbezárásokkal (hivatalosan: szüneteltetés) nagyon kevés pénz takarítható meg, állami szinten nevetséges pár milliárd forint. Pl. Kisszénás-Kondoros között sajnálják az évi 28 millió forintot, de hogy EGY felsővezető egy évben ugyanott 100 milliós nagyságrendű prémiumot tesz zsebre a fizetése mellé (az sem minimálbér persze), az nem érdekes. Ahelyett, hogy sűrűbben, és az igényekhez jobban igazodó időpontokban intítanák a járatokat, így talán az utasok is vonzóbbnak találnák, és visszapártolnának. Arról nem is beszélve, hogy egyrészt ha hivatalosan is megszüntetnék a vonalakat, akkor sínfelszedést és talajcserét kellene végezni, amely ugye hihetelenül sokba kerülne, másrészt ha vasutasokat el kell küldeni (márpedig úgy tűnik, igen), akkor nekik végkielégítést is kell fizetni, amely szintén sokkal több lesz a megtakarítható pár milliárdnál. Ha esetleg a jövőben pedig újra akarják indítani a közlekedést valahol, az komoly nehézségekbe fog ütközni, hiszen képzett, gyakorlott vasutasokat (végezzenek bármilyen feladatot is), ráadásul nagy számban, nem fognak találni.

Kopi3.14 2009.10.12. 14:24:21

@rickyramirez: Nem vagy képes felfogni amit írok? Szüntesék meg a kettősségeket. Ez neked milrt nem ment, kiolvasni? Nem önmagában a vasúti közlekedésel van a bajom, sőt, aztkedvelem, csak teljesen értelmetlennek tartom állami pénzből ugyanarra többfelé elszórni. Hatékonyság, gazdaságosság talán modnanak neked is valamit ezzel kapcsolatban.

combo 2009.10.15. 18:06:00

@rickyramirez: "Aztán pedig azt mondod, hogy néhol az átlag utasszám alulról súrolja a kettőt. Lehet, hogy van ilyen vonat, de egyrészt számtalan bezárásra ítélt vonal esetében látható volt, hogy igenis kihasználtak a vonatok, másrészt pedig nincs az országban egy-két utassal közlekedő busz? Már hogyne volna!"

Itt is taxiknak vagy falusi kisbuszoknak kellene járniuk. Az nem érv, hogy ha máshol is pazarlunk, akkor már a MÁV is hadd pazaroljon.

"A vasúthálózat felszámolása helyett azon kéne inkább elgondolkodni, hogy miért van kevés utas, ahol kevés van?"

Az meg sem fordult a fejedben, hogy esetleg azért (de ez tényleg a sci-fi kategória), mert nincs rá igény...

Én vidéken élek, a nagyon jó állapotú, üresen kongó mellékvonal a közelben csak arra jó, hogy erre való hivatkozással (párhuzamosság) busz sincs. Azt a dajkamesét meg abba kellene már hagyni, hogy mert a volánoknak nem kell fenntartaniuk a vasúti pályát. Pont ez benne a jó, hogy olyan infrastruktúrát igényelnek, amelyet mindenki tud használni, te is, én is (autóval). Emellett az üzemanyagban elég borsos a jövedéki adótartalom, így hidd el, fizetnek a fenntartásért éppen eleget.

Ha már a Bzmotot szóba hoztad, valaki írja már le a fogyasztását, mert érdekel. (Egy Credo busz 20 liter körül eszik.) De a vasútnál van még elég sok egyéb munkaerő költség (kaller, állomásfőnök, bakter, stb.), ami a volánnál nincs.

Végezetül persze én is örülnék neki, ha minden mellékvonalat fel lehetne újítani és így tovább... De ébredjünk már fel, a fővonalak normális karbantartására sincs elég pénz (és nem is lesz pár évtizedig szerintem).

combo 2009.10.15. 18:13:41

Ja, a nagyon jó állapotút idézőjelbe akartam rakni, de lemaradt. ;-) (Tehát nagyon sz@r állapotú, max. 40-nel cammog a Bzmot rajta, amióta az eszemet tudom. Hogy mi értelme van ilyen vonalakkal bohóckodni 2009-ben, azt nem tudom.)
süti beállítások módosítása