Ma a VG-ben megjelent cikk szerint, összesen 88 milliárd forintnyi hitelt igényel a MÁV. A közösségi közlekedés átalakítását irányító Antali Károly kormánybiztos szerint a kölcsönkérelmek akár már október végére a bankok elé kerülhetnek. A következő három évben az állam a GDP egy százalékát tervezi a helyközi közösségi közlekedés költségvetési vetületeként, ennek feltétele 40 milliárdnyi, döntően a MÁV csoport folyó finanszírozására fordítandó külső forrás. 48 milliárd forint az átalakulás, ami a vállalati átszervezések, ileltve a 2010 második felétől indítandó racionalizálás költsége. Az átszervezés során csökkenteni kívánják az igazgatási és funkcionlis szervezetek redundanciáját, és a többtucatnyi leányvállalatot kívánják összevonni. (De akkor teszem fel a költői kérdést, mi a fészkes fene értelme volt szétdarabolni évekkel ezelőtt??? Tudom érdekből...)
Az elmúlt években a GDP-hez mérten átlagos 1,3 százalék volt az állami szerepvállalás a személyszállításban. Az EU-ban a jellemző 0,5–0,8 százalék.
Ahhoz, hogy a 0,3 százalékpontos csökkentés középtávon elérjék folyamatosan fejleszteni kell a közszolgáltatási rendszert, el kell készíteni a középtávú üzleti és pénzügyi terveket.
A kormánybiztos szerint le kell cserélni a vasúttársaság teljes igazgatóságát. Át kell világítani a működést, mert tarthatatlan, hogy egyesek új projekteken dolgoznak, amíg mások ellenérdekeltségükkel lassítják azokat.
A kormánybiztos szerint a 48 milliárd forintot 2013-tól már maguk az egymással összedolgozó vasúti és közúti személyszállító társaságok fizetnék vissza. Persze ekkorra már versenyképessé kellene válniuk.
2013-tól a közlekedési infrastruktúra, valamint a szolgáltatás megrendelése országos és regionális rendszerű lesz, a szolgáltató társaságok szerveződése azonban nyitott, bár szintén igazodhat a statisztikai régiókéhoz.
A kormány nem kívánja emelni a vasúti pályadíjakat. Antali szerint hiba volt mozdonypark nélkül önállósítani és eladni a Cargot, sőt az is hogy a MÁV-Start sem rendelkezik egy mozdonnyal sem. A vontatást végző Trakció önálló cégként való működtetése kockázatot jelent a MÁV-nak.
Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnöke a tegnap megtartott Magyar Vasút 2009 konferencián felszólította a kormányt, hogy a vasúti átalakítást, hagyja a következő kormányra, ha már az elmúlt két ciklus alatt tette.
Kicsit furcsa, hogy a kormány pont a választások előtt kívánja átalakítani, megreformálni a MÁV-ot. Az elmúlt nyolc év alatt ezt miért nem tette meg? Az Antali által felvázolt változtatásoknak évekkel ezelőtt itt volt az ideje, de félek, hogy csak pusztába kiáltott szavak ezek, és a MÁV tekervényes szervezete nem fog változni, ahogyan a mentalitás sem.