Antali Károly, az MR1-Kossuth Rádiónak elmondta: a következő három évben a hazai termelés egy százalékát fordítják a helyközi közlekedésre. Az elmúlt években még átlagosan 1,3 százalékos volt ez az arány. Antali szerint 2012-re lehet elérni azt, hogy ne csökkenjen a tömegközlekedés színvonala, miközben évről-évre több pénzt adnak a vasútnak és a Volán-társaságoknak.
A közösségi közlekedés átalakításával megbízott kormánybiztos, Antali Károly úgy látja, a kormánynak végre valós képe van arról, hogy mennyibe kerül az adófizetőknek a helyközi közösségi közlekedés: a rendszer fenntartására évente több mint 330 milliárd forintot kell fordítani.
Arra a kérdésre, hogy mennyit kell ebből az összegből lefaragni, Antali Károly azt mondta:nem egyszerű spórolási feladatról van szó, hanem a tervek szerint több éves munkával kiszámítható pályára kell állítani a helyközi közösségi közlekedést. Persze a válság miatt ennek az ágazatnak is takarékoskodnia kell.
Antali Károly feladata egy három éves projekt, a GDP egy százalékáig terjedő nagyságrendű finanszírozás mellett a szolgáltatás színvonalát javító, de legalább pozícióját megőrző ellátás biztosítása.
Három évvel ezelőtt, Kóka János minisztersége alatt is volt szó reformról. A célok hasonlóak voltak a mostaniakhoz: a párhuzamosságok megszüntetése, a vasúti és buszközlekedés összehangolása, a pazarlás felszámolása. Akkor 474 kilométer vonalat zártak be, és az egymilliárd forint megtakarítást jelentett. Most a hírek szerint négyszer ennyi vasútvonal megszüntetését tervezik.
Antali Károly azt mondta, a 2006-os reformok óta sok minden változott. Szerinte közelebb kell vinni a döntéseket az utasokhoz. Vagyis például regionális érdekek figyelembe vétele nélkül nem lehet jó döntéseket hozni – mondta a kormánybiztos, említve, hogy az elmúlt évek gyakorlatában vonalakat zártak be pénzügyi megfontolásból, de az utas érdekeit nem vették figyelembe.
Szerinte az ellátási feladatokat regionális szemléletben kell megközelíteni, ez vonatkozik az infrastruktúrára is. Ezért lehetnek félrevezető a napokban megjelent térképek, azok ugyanis nem feltétlenül arra utalnak, hogy vonalakat kell bezárni, hanem arra, hogy vannak feladatok, amelyeket regionálisan kell megoldani. És egyáltalán nem csak a vasútról van szó, hiszen Volánnal háromszor annyi utas utazik, mint vonaton.
A tervek szerint a következő három évben el kell érni, hogy betartható menetrendek legyenek, hatékonyabb legyen az eszközkihasználás, mert a mostani15-20 százalékos helykihasználás megengedhetetlen – magyarázta Antali Károly. Az elmúlt öt évben folyamatosan nőtt a helyközi közösségi közlekedésre fordított összeg, miközben az utasok egyre kevesebbet kaptak. Most az a cél, hogy 2012-ben már ne nyíljon tovább ez az olló, tehát akkor már megfelelő szolgáltatást kell kapnunk megfelelő árért - jelentette ki a kormánybiztos.