A MÁV-tól fotózási engedélyt már nem lehet csak úgy igényelni. Postán küld el a levelet (email már elavult technológia), majd csengess ki ezer forintot, és akkor kapsz egy A/4-es fecnit, amivel vagy megengedik a fotózást vagy nem... Annyira kicsinyes, buta és lúzer dolog... ha a bürokrácia fájna.... De lehet, hogy igaza van olvasónknak és a vasútnak egy TOP SECRET plecsnit kellene kapnia.... Vazze...
Tisztelt Szerkesztő!
Egy kis megjegyzést tennék. És azért pont itt, mert a Te blogodból a MÁV-hoz eljut az infomráció, és azt legalább válaszra is méltatják.
Egy kis háttérinfó: Vasútbarát vagyok. Amióta az eszemet tudom. Aztán megkaptam az első fényképezőgépemet, még 2006-ban, akkor még fotózási engedély nélkül készítettem a fényképeimet. Aztán igényeltem egy fotózási engedélyt is, mert ez kötelező volt azért, hogy a fűtőház környékén is, az utasok elől elzárt területen is tudjak fotózni. 2007-ben ugyanígy volt engedélyem. És 2008-ban is. Idén azonban már csak postai úton lehetett igényelni, válaszboríték küldésével. Korrekt megoldásnak tartottam, de mivel én már csak a peronon fotózok, mert az közterület, így nem igényeltem. A napokban jött a fekete leves a MÁV részéről. A fórumokon megjelent egy levél, amit az engedélyeket kiállító hölgy írt. Így szól:
"Tisztelt Vasútbarát!
Tájékoztatjuk, hogy 2009. évtől a belépési és felvételkészítési engedély kérelmeket nem áll módunkban e-mail útján elfogadni. Írásban kell beadni név, személyi ig. sz. lakáscím feltüntetésével és a kérelem mellé bélyeggel ellátott válaszborítékot mellékelni.
Cím: 1940 Budapest MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV Zrt.) Jogi Igazgatóság ÜDSZSZ. Dr. Siska Judit osztályvezető.
Amennyiben lehetősége van rá, kérelmét személyesen is beadhatja 2009.június 30-ig 1062. Budapest, Andrássy út 73-75. fszt. 22. szobában. Hétfőtől csütörtökig 8-16, pénteken 8-12 óra között.
Júliusban új irodaházba költözünk, mely 1087. Budapest, Könyves Kálmán krt. 54-60 sz. alatt található.
A MÁV Zrt. területére kiadott belépési és felvételkészítési engedélyek kizárólag az utasok számára megnyitott területekre érvényesek. Az engedély birtokában üzemi területekre belépni, felvételt készíteni nem lehet. Vasúti üzemi területeken csak külön engedély birtokában és kísérővel lehet tartózkodni nem vasúti dolgozóknak, a munkavédelmi előírások megtartása mellett.
Az engedélyt csak az illetékes felügyeleti szerv, vagy leányvállalat adhatja ki saját területére, pl.: vontatási telepek, mozdonyok- MÁV TRAKCIÓ Zrt., műhelyek- MÁV GÉPÉSZET Zrt., forgalmi berendezések – Pályavasúti Üzletág, Forgalmi Igazgatóság., jelfogó – TEB Igazgatóság, de azt csak akkor engedélyezik, ha nem balesetveszélyes, és az ott folyó munkát semmiben nem akadályozza.
A MÁV Zrt. területén készített felvételek kizárólag magáncélra használhatók fel.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy 2010 évtől kizárólag csak a 18-dik életévüket betöltött vasútbarátok részére állítunk ki engedélyt és várhatóan 1000.- Ft kiállítási díjat számolunk fel.
Részletes információinkat novembertől megtekintheti a MÁV honlapján.
Üdvözlettel: igazgatási előadó"
Ez a levél a fórumokon általános felháborodást keltett. Nyilvánvalóan a MÁV indokait is meg lehet érteni - egyes vasútfotósok, akik saját, és mások életét, munkáját veszélyeztetve készített fotókat, pl. felsővezeték-tartóoszlopról, ami köztudottan életveszélyes és tilos. De az, hogy én adjak (összeszámolva három) engedélyért darabonként 1000 Ft-ot, és megkapjam ugyanazt a silány, A4-es papírra nyomtatott valamit, amit a "hozzáértő" vasutasok hamisnak minősítenek... Vagy ha nem minősítik hamisnak, mindenféle,"a gépészetet lejárató fotókra" hivatkoznak, és megtiltják a fotózást.
Ha már pénzért megy, ott egye kutya: egy évben 3000 Ft nem vág földhöz azt hiszem, de akkor már legyen egységes, és oylan, ahol azt sehol nem minősítik hamisnak, főleg akkor, ha előtte többszáz km-t utazik a lelkes vasútbarát 2 fotóért. Akkor már legyen strapabíró, tartós igazolványformája, elvégre egy személyi igazolvány is "csak" 1500 Ft, cserébe kapok egy plasztikkártyát, saját fotóval, és a kis kártyalap hivatalos okmány.
Száz szónak si egy a vége: Ha már fizetek, akkor minőséget szeretnék. Nem három bemutatás után elrongyolódott papírfecnit. Mert elrongyolódik. Mert vékony, teszkós papírra van nyomtatva. Sokan tiszteljük a vasutat, mint veszélyes üzem, sé sokan ki vagyunk oktatva a "vágányokon történő közlekedés"-re. Szóval nem csak a vasútbarátoknak, hanem a vasutasoknak is egy gyökeres változáson kéne átesniük. (főleg azok a vasútőrök akasztanak ki, akik elfeledkeztek a rendszerváltásról: "itten kérem tilos a fotózás kérem. A vasút kérem egy titkos üzem kérem." Vagy pedig az, hogy nemzetbiztonsági okokra hivatkozva (!) nem adnak ki egy egyszeri mozdonyon utazási engedélyt...)
Tisztelettel:
Markovits Tamás Győrből.