MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Diákigazolvány + igazolás megint

2009. május 29. - georgejr

Már többször átrágtuk a témát, hogy a levelezős diákhoz kell az igazolás. Persze még mindig rengetegen vannak, akik erről nem tudnak. Viszont Imre most rátapitott arra a lényegi pontra, hogy miért nem tájékoztatják a diákokat erről az intézmények? Illetve miért nem kérik a jv-k következetesen?
Egyébként tudja valaki, hogy a mostanság kiadott diákok mellé csatolnak-e valamilyen tájékoztatót, ha igen van-e benne tájékoztatás az utazási kedvezményekről?

Üdv!

Hátterül annyit: Pest megyében, egy kis faluban lakom, Budapesten dolgozom, és Szegedre járok egyetemre levelezősként (azaz havonta egyszer, vizsgaidőszakban sűrűbben).

Május 15-én megbüntettek a Budapest-Szeged IC-n engem és egy csoporttársamat egy olyan dolog miatt, amiről eddig sosem hallottunk.

Naívan megvettük a jegyet a Nyugatiban, 50%-osat, kihasználva a diákigazolvány nyújtotta előnyöket, IC pótjegyet, és felültünk a vonatra, hogy menjünk vizsgázni.

Ferihegy környékén jártunk, amikoris jött a jegyvizsgáló, és kérte a jegyeket.

Odaadjuk, diákigazolványt előkészítve, mutatva a matricát rajta.

Na ekkor jött a feketeleves. Ez neki nem elég. Neki kell még egy igazolás, hogy honnan hova megyünk?

Mondjuk neki, hogy a lakhelytől (csoporttársam Heves megyei) megyünk Szegedre. Ott van a diákon a felsőfokú intézmény neve, oda járunk. És rajta van a lakhelyünk is.

Mire ő: Na ja, de ő ezt honnan tudja, és különben is kell az igazolás, ez a szabály.
Ellenkező esetben büntetés, több ezer Ft, miegymás.
Nem ragoznám túl a dolgot, mert végülis korrekt volt a kalauz, de valami azért nem stimmel.
Mint kiderült, ha valaki nem a lakhelyéről közvetlenül utazik a levelezős diákigazolványával a főiskolára/egyetemre, akkor tényleg kell neki egy ilyen papírka, 60HUF ellenértékben kiállítják.

1, Ha valaki értelemszerűen utazik, azaz nem a Balaton felé akar kerülni Szegedre, akkor miért kell neki ez a papír?

2, A többi kaller ezt miért nem jelezte korábban? Nem ez volt az első vonatozásom le Szegedre. És azóta is megtettem ezt az utat drága monopol vállalatunkkal. És se előtte, se azóta senki sem kérte ezt a papírt se a pénztárnál, se a vonaton.

Mert ha először megbüntetnek, akkor OK, 110%-ig jogos, nem tudtam, legközelebb lesz ilyenem.

3, Erről miért így kell tudomást szereznem? Ahogy tapasztalom sok hasonszőrű csoptársam ezt nem tudta, ergo, bár a minta nem reprezentatív, de feltételezem a többi ilyen szituban levő levelezős sem feltétlenül tudja ezt.
 

A sztori vége nem nagy durranás, otthon, kicsiny falumban a pénztárosnál kiváltottam a papírt, és kifizettem a büntetést.

Ráadásul a pénztáros kifejezetten segítőkész volt, jópont neki.
Ami nagyon felbosszantott, hogy ha már ez a szitu, akkor a MÁV miért nem képes ezt kommunikálni az egyetemekkel-főiskolákkal közösen???

És ha van ez a kalauz, aki ilyen szabályszerűen jár el, akkor a többi miért nem szól???

Bár lehet, hogy ez meg valami egyéb megoldást akart volna, 500 Ft-ot a zsebébe, vagy valami hasonló, nem tudom.


A sztori nem egy nagy durranás, ha akarod felhasználod, ha akarod nem.

Üdv,

I.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr551150506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2009.05.29. 12:11:42

a diákjegyet a diákigazolvány alapján a lakóhely és a tanintézmény közötti útvonalra válthatja meg az utas. külön igazolás csak akkor szükséges, ha a diákig-ból nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy milyen viszonylatban jogosult a diák a kedvezményre, ilyen lehet pl, hogy nem egyezik a tanintézet székhelye (ez van ugye a diákig-on) és az oktatás tleges helye (kihelyezett oktatás), ill a tanuló lakhelyén nincs vasútállomás, ezért nem egyezik a vasúton igénybe vett viszonylat a lakhelyével, ami a diákon van (több közl-i eszköz használata).
vagyis elméletileg nem kell mindig igazolás.
de ha tutira akartok menni, akkor ki kell váltani, akár a leghülyébb viszonylatokra is, ugyanis azok adatáért a diák felel, a vasút nem tudja valódiságukat ellenőrizni, számon kérni (azt mondod, h a barátnőd kenesei, és te tkp onnan jársz, ezért kéred arra a viszonylatra az igazolást :D), a cucc meg csak 60 ft, és tleg minden baromságot rá lehet íratni...

Ákibard! 2009.05.29. 12:56:53

Igen, ez a szokásos történet.

De hogy miért nem tájékoztatják az iskolák Kedves Georgejr?

Hát kérlek azért, amiért nekem 5 hónapon keresztül nem voltak képesek átütni egy órámat a Neptunban. Amiért órákat kell sorbanállni egy Jogviszonyigazolásért. ÉS még sorolhatnám. Az egytemen csak egy NEPTUN (vagy ETR) kód vagy semmi más. És államisként egy adag támogatás költségesként meg egy rakat pénz.

A pénztároson meg ne kérjük számon, hogy miért nem rágja minenkinek a szájába mit kell tennie. Ha kérdez, nyilván válaszol, nekem is így lett igazolásom.
A győri diákom szeptemberben még nem volt meg, de első alkalommal amikor lementem már a szeptemberi bérlettel akartam menni, amihez ugye diák kell. Utána jártam, a nyugatiban elmondta a pénztáros, hogy 60 forintért ad egy igazolást beleírom a bp-győr távot, mellé a középiskolás még okt 31-ig érvényes diák, és kész. Így is lett.

Ne feledjétek néma gyereknek anyja sem látja a fától az erdőt. Az pedig hogy csak a tanintézmény és lakóhely között lehet igénybevenni már nem új dolog, amióta az eszemet tudom így van. Miért van még mindig olyan ember, aki ezen meglepődik?!

grimbusz 2009.05.30. 01:01:51

Ákibard!

Egy 1000 fős reprezentatív minta hibahatára kb 3.1% pont. Amióta az eszemet tudom, így van.
Miért van még mindig olyan ember, aki ezen meglepődik?!

Bocs, jobb példa nem jutott eszembe.
Szóval a lényeg. Vannak emberek, akik nem azért nem kérnek ilyen igazolást, mert debilek, retardáltak, nem tudnak olvasni, figyelmetlenek, vagy csak simán élvezik, ha egrecíroztatja őket a kaller.
Talán azért, mert nem hívták fel rá a figyelmét kellőképp. (értsd: soha, sehogy)
És sajnos az anyukák ezt nem adják át az anyatejjel.

(Remélem, a szarkazmusom nem volt bántó, csak így próbáltam szemléletesen megfogalmazni a dolgot.)

Peron8 2009.05.30. 09:09:28

2002 után vezették ezt be hogy levelező diák 67,5 majd 50% csak lakhely és tanintézet között vehető igénybe, illetve innentől datálódik hogy igazolást kell kérned, ha pl Bp -Szeged között használod, tehát a levelezési címed más, mint ami a diákodon van.
ezt meg köszönhetjük -köszönhetitek- annak akik ma regnálnak...

annapeti 2009.05.30. 15:17:11

Sziasztok!

Amikor átmentem nappali tagozatról levelezőre, az NYME-n a TO-n nekem szépen és korrekten elmondták, mi hogyan van ezzel a kedvezménnyel. Úgyhogy nekem nem volt problémám, tudtam, mit kell tennem...
A lakóhely és az egyetem között, külön igazolás nélkül igénybe lehet venni az 50%-os kedvezményt, esetemben Kelet és Nyugat között. Ezzel nincs gond, azonban ha nem a legrövidebb útvonalon megyek, akkor már kérdezősködhetnek, illetve akkor, ha mondjuk Pestről busszal akarok menni az egyik irányba, tehát csak Pestig megyek vonattal. Az igazolást kiváltottam, először Szegeden keresztül akartam Pestre menni, az nem volt jó. Leírtam viszonylatonként: Békéscsaba - Szeged, Szeged - Budapest... az sem volt jó, nem értik, miért akarok kerülő útirányon át utazni. Pedig ha úgy akarok menni, jogom van hozzá, ha az induló és a végállomás a diákommal megegyező... sebaj. Beírtam Békéscsaba - Szeged - Budapestet, hát azt nem lehet, olyan viszonylat nincs...
erre beírtam egyenként a viszonylatokat, Békéscsaba - Szolnok, Szolnok - Budapest... ez azért nem jó, mert akkor Szolnokon le kell szállnom és új jegyet kell vennem... kész röhej. De a vége az, hogy vagy 12-féle útvonalat beírtam amellett, hogy a diákomon megjelölt két város közöttre nem kell kiállítani az igazolást.
Szóval így van ez mifelénk...

siófoki35 2009.05.30. 17:43:41

Mostanában nagyon ráálltak erre az igazolásra az ellenőrök, meg a bérletes igazolásra is a 2-es vonalon is büntettek egy pénztáros közlése szerint.
. KIváltottam egy igazolást, én voltam 2009-ben a 10-edik. Itt is mindenki nyakra-főre veszi a Pázmáneum-Bp bérletet közben meg nem Bp-n lakik. Csak egy igazolás kell, és legális az útja. De nem vagyunk tájékoztatva.

siófoki35 2009.05.30. 17:45:07

Kimaradt: Szerdán váltottam ki :-)

Stanislaw Lem 2009.05.30. 21:43:47

Csak megjegyezném; amikor igénybe veszek bármilyen szolgáltatást, utánanézek a feltételeinek. Nos a MÁV-Start honlapján megtekinthető az Üzletszabályzat és hihetetlen, de elég sok minden benne van!
süti beállítások módosítása