Abban az évben, amikor megjelentek az új generációs IC kocsik, arra hivatkozva szüntetni meg egy IC-t, hogy nincs kocsi, finoman szólva is furcsa, pláne ha a Balaton irányába közlekedik, ami Magyarország legfontosabb turisztikai régiója... Persze biztos nincs pénz rá még akkor sem, ha ebben a régióban növekedett a bevétel. Utazz inkább olyan EN vonattal, ahol döntened kell a büfékocsi, kényelmetlen ülések vagy az első osztály kényelme között, mert a középre kapcsolt hálókocsik miatt nem biztos, hogy forró nyári napon eljutsz a büfékocsiig....
Tisztelt Máv Start Ügyfélszolgálat!
Levelemről másolatot kapnak: GVH Ügyfélszolgálat, a témával foglalkozó blogok, valamint a területileg illetékes Országggyűlési képviselő!
Több kérdéssel, észrevétellel fordulok önökhöz.
Érdeklődésemre több helyen jelezték, hogy a Kanizsa Zala IC megszűnésének egyik oka kocsihiány. Igaz-e ez az állítás? Amennyiben igaz, akkor az új generációs IC kocsik megjelenése évében kicsit furcsa, hogy hirtelen elfogytak az IC kocsik. Több általam megkérdezett személy azt jelezte, máshol több IC kocsira van szükség az ütemes menetrend bevezetése miatt. Biztos, hogy ilyen helyzetben is értelmes döntés az ütemes menetrend bevezetése aa távolsági (IC) közelekedésben is? (Az elővárosi forgalomban való bevezetést nem vitatom).
Az egyetlen megmaradt pótjegyköteles vonat a Venezia EN. Ennek kapcsán többször ellentétes tájékoztatást kaptam. Az egyik tájékoztatás szerint a vonat nemezteközi szakasza nem vehető belföldi utazásra igénybe, a másik tájékoztatás szerint viszont igen. Azonban a vonat közepén tobbször találtam lezárt kocsit. A vonat hátsó részén többnyire csak másodosztályú kocsi fordul elő, valamint az étkezőkocsi, első osztály elvétve. Az a tájékoztatás viszont elhangzott, hogy belföldi utazás esetében a vonat elejét kell használnunk.
Igen ám, de a vonat elején olyan német eredetű kocsik vannak, amiket eleinte rövid távú utakra terveztek, így egy több mint két órás útra igen kényelmetlenek. Az Abyee kocsik problémáját többször jeleztem már mind a MÁV mind az ezzel foglalkozó blogok felé. A problémét tovább súlyosbítja, hogy a vonat elejéről, a rendszeresen előforduló lezárt hálókocsi miatt többször nem sikerült eljutni a vonat végére, így sem az étkezőkocsi szolgáltatásait nem lehet igénybe venni, sem a vonat hátsó kocsijaiban lévő ülőhelyeket.
Egy első osztályú jeggyel, és IC pótjeggyel választhatok: Vagy hátul szállok fel, és esetleg nincs első osztály. Vagy elől szállok fel, nincs büfé, nincs légkondicionálás, és rövid távú utazásra tervezett kocsiban ülhetünk
Véleményem szerint ebben a helyzetben a MÁV gyakorlata nem csak zavaró, de törvénysértő is, hiszen a szolgáltatás eladásakor azt a látszatot keltik, hogy itt a pótjegyhez egy emelt szintű szolgáltatás tartozik, ezzel a fogyasztót a vásárlás pillanatában megtévesztik, ezt folytatólagosan és üzletszerűen teszik (hiszen az IC pótjegy jelentette többletbevétel a cél). Megjegyzem: A vonat átlagsebessége is messze van attól, ami elfogadható lenne.
Bizonyára önök is tisztában vannak vele, hogy ezzel a helyzettel utasokaat vesztenek, miként azzal is, hogy ez súlyos károkat okoz az idegenforgalomnak.
A helyzet megítélését súlyosbítja a MÁV monopolhelyzete, valamint a monopolhelyzetben hozott tisztességtelen döntések által más vállalkozásoknak, idegenforgalomnak okozott károk.
Bizonyára a MÁV is tudja, hogy többek között az általuk itt hátrányos helyzetbe hozott, számos kárt elviselni kénytelen vállalkozások által fizetett adóból él.
Nem tudom, és nem is akarom elfogadni azt a választ, a Kanizsa-Zala Intercity megszüntetése ügyében, hogy Nagykanizsa és Budapest között van gyorsjáratú autóbusz, ugyanis ez a Balaton Déli partját nem szolgálja ki.
A jelenlegi helyzetet nem tartom elfogadhatónak.
Amennyiben a kialakult helyzet oka az ütemes menetrend bevezetése miatti kocsihiány, akkor szeretnék tájékoztatást kapni arról, hogy az érintett vonalakon elért bevételnövekedés képes-e a Balaton Déli partján várható bevételcsökkenést kiegyensúlyozni.
Véleményem szerintm, a Talent, Flirt és egyéb légkondicionált motorvonatok képességeinek kihasználásához nem csak a tárcsafék, a magasabb sebesség, stb. kihasználása tartozik hozzá, hanem a légkondicionáló kihasználtsága is. Ennek megfelelően célszerű lenne, amentetrendben jelölni a légkoncionált járatokat és megoldani, hogy azon idegenforgalmi szempontból jelentős régiókban amelyek adójukkal is hozzájárultak, hogy az orság más régióiban is lehessen szolgáltatási színvonalat emelni is rendszeresek legyenek a légkondicionált szerelvényekkel közlekedő vonatok.
Amennyiben az ügyben megnyugtató választ nem kapok, illetve nem várható záros határidőn belül megnyugtató változás, annyiban kénytelen leszek az érdekérvényesítés keményebb eszközeit használni.
Tisztelettel:
- Varju Gergely