Még jópár évvel ezelőtt rendszeresen ingáztam Békéscsaba és Mezőberény között. A csabai állomáson volt egy pozíció a vasutasoknál, úgy hívták kapus. A kapus feladata volt az utasok tájékoztatása, a vizuális tájékoztató berendezés kezelése. A vizuális tájékoztató berendezés nem volt más mint egy paraván szerű valami, amin voltak manuális órák, vágányszámok és táblák. A táblákon szerepeltek az induló, érkező vonatok, mellettük a vágányszám és a manuális óra, amit a kapus állított annak megfelelően mikor érkezik a vonat, ha késett akkor azt is jelölte. (Na erre már nem emlékszem mivel).
Majd jött a modernizáció, az átépítés és a kapusokat átszervezték a táblát eltüntették. A mondás az volt, hogy majd modernebbre cserélik és az állomás átépítése után ismét lesz. Az átépítésnél szerettek volna aluljárót is felhúzni, hogy a vágányoktól át lehessen egyből menni a buszpályaudvarra. Aki ismeri a csabai állomást az tudja, hogy a vonatok a pályaudvar jobb és bal oldalán szoktak állni. Az út középen szabad és kb 150 méteres sétával megközelíthető a Körös Volán pályaudvara. De az aluljáróból semmi nem lett, mert kiderült, hogy 150 éves állomás statikailag nem bírná. Így lassan a fejlesztések is abbamaradtak. Ennek következményeként szintén semmi nem lett a vizuális utastájékoztatásból... Bocsánat valami lett: az állomáson két helyen van kirakva papír menetrend (a kijárat külső és belső oldalán), de mint tudjuk az sokszor forgalmi okokból felborul, vagyis a vonat nem a papíron kiírt vágányra érkezik. Ez miért lehet gond?
- Ha borul a rend, akkor az emberek nagy csomagokkal ész nélkül kezdenek el majd rohanni a vonathoz
- Ha esetlegesen egy nagyotthalló vagy siket van a pályaudvaron, akkor annak fogalma sem lesz a változásról
- Ha bedöglik a hangos, amire nem egyszer volt példa, akkor bizony honnan a francból fognak tájékoztatást kapni az utasok???
- Ha késik a vonat, és az utas nem hallja a tájékoztatást, mert mondjuk pont egy-két perccel korábban ért ki, akkor megtévesztő lehet, hiszen nem látja, hogy a vonata késik-e vagy sem.
- Az információs ablaknál sokszor van "ebédszünet", vagy egyszerűen nekik sincs fogalmuk arról mi történik kint. (Sőt múltkor az egyik pénztárost nekem kellett felvilágosítanom, hogy fél 12-es vonat valójában fél egyes)
Nagyon sok sebből vérzik a tájékoztatás Békéscsabán, ezt az elmúlt hetekben megtapasztalhattam. Nem kerülne sokba ha legalább egy két monitoros (CRT, net TFT) információs rendszert telepítenének, ami a Keletiben is van a pénztáraknál. Nem értem mire jó ez? Miért nem tesz meg mindent a MÁV (nem a MÁV-Start), az utasok megfelelő tájékoztatásáért?