MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Tarthatatlanul sokba kerül az adófizetőknek a MÁV

2009. május 05. - georgejr

Számtalan probléma tornyosul a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium előtt. Hónig Péter miniszter szerint mindig olyan feladatokkal keresték meg, amelyek egyfajta válságkezelést igényeltek, és a mostani helyzet is ilyen. Új nagyprojektek elindítására nem látja alkalmasnak az időt, de a meglévő és támogatható programok befejezését ígéri.

 - Talán a hírközlés kevésbé, de a közlekedés és az energetika száz és száz sebből vérzik. Mi inspirálta, hogy elismert menedzserként elvállalja ezt a hálátlan feladatot, amelyre legjobb esetben is csak egy éve lesz?

- Eddig mindig oda hívtak, ahol nehéz volt a helyzet, ahol válság van - és ez most többszörösen is igaz. Tényleg sok a régóta nyitott kérdés és a megoldásra váró feladat a tárcához tartozó területeken. Innen talán már csak felfelé vezet az út. Egy év nem sok idő ahhoz, hogy mindenhol eredményeket lehessen felmutatni, de éppen ez az igazi kihívás.

- A parlament gazdasági bizottságának meghallgatásán öt alapelvet nevezett meg fő vezérfonalának: őszinteség, stabilitás, átláthatóság, költségtakarékosság és minőség. Miért ezekre koncentrál?

- Az életnek ezen alapszabályok mentén kell vagy inkább kellene működnie, de e tekintetben az államigazgatás, a politikai élet, a közigazgatás és a minisztérium területén is hiányosságokat érzek. Ezen szeretnék változtatni.

- Mivel kezdi a munkáját?

- A jelenleg futó beruházási projekteket, feladatokat és akciókat át kell tekinteni. A lehetőségek függvényében azokra kell koncentrálni, amelyek befejezésére elég az idő, és az anyagi, valamint a szellemi források is biztosítottak. Nem szeretnék változtatni a tárca felállásán és a személyi feltételeken sem, hiszen a jelenlegi szakemberek hosszabb ideje dolgoznak a programokon. Új, nagyívű stratégiai tervek készítésének viszont nincs most itt az ideje, hiszen maximum egy évre tervezhetünk.

- Mire elég az egy év? Vegyük elsőnek a közlekedést, így például hogy a MÁV-nál milyen formában megy majd végbe a támogatás csökkentése, mekkora lesz a költségvetési hozzájárulás. Mit jelent a kormányprogramban a regionalizálás mint cél és ez hogyan érinti a finanszírozást, esetleg terveznek-e részben önkormányzati finanszírozást?

- Alaphelyzet, hogy közösségiközlekedés-párti vagyok, így is élek, sokszor használom a BKV járműveit. A közösségi közlekedés akkor működik jól, ha minél többen és megelégedetten használják. Ennek szellemében kértem a MÁV múlt heti igazgatósági ülésén a vezetést: mondják meg, mi lenne az optimális működés, amely mentén végig kell gondolni a teendőket és meg lehet határozni a költségeket. A MÁV működése sokba kerül az adófizetőknek, de viszonylag kevesen veszik igénybe a szolgáltatásait és a bevételek sem érik el a kívánatos szintet. A legjobb állapot az lenne, ha teljesen támogatás nélkül, önmaga erejéből működne a vasút, ám erre sehol a világon nincs példa. A másik véglet, amikor mindenbe beleszól az állam és ezzel párhuzamosan fedezi a veszteségeket. Most ebben a helyzetben vagyunk, erről kell kimozdulni a jó irányba. A MÁV vezetésének kell megmondania, hogy az utazóközönség elvárásait hogyan tudják a legkedvezőbb költségfelhasználással biztosítani, mert tarthatatlan, hogy erre évi 200 milliárdot áldozzunk. A vasúti szolgáltatásoknál számtalan olyan problémával találkozunk, amelyeken költségmentesen, jobb odafigyeléssel, igényes munkával változtatni lehet és kell is. Legyen tisztaság, törekedni kell a jegyárak beszedésére, figyelni a pályaudvarok állapotára, egyszóval a minőségi közlekedésre helyezzük a hangsúlyt. Kétféle utas van: az egyiknek nincs más választása, csak a közösségi közlekedés, a másik pedig azért használja, mert jobb minden más alternatívánál, például az autónál, ám az arány rendkívül rossz.

A regionalizálás lényege, hogy a szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeket leginkább a helyszínen élők ismerik, tehát ezeket nekik kell megfogalmazniuk. Ők tudják pontosan meghatározni a szükséges szolgáltatások mértékét, színvonalát és javaslatot is tudnak tenni a különböző megoldásokra. Különösen serkentőleg hathat a gondolkodásukra, ha maguknak is hozzá kell járulniuk a többletköltségekhez.

- Ha egy miniszternek ennyire rossz a véleménye a MÁV szolgáltatásairól, akkor mit vár a cég menedzsmentjétől?

- Azt kérdeztem az igazgatósági ülésen: mennyivel lesz más a helyzet egy hónap múlva, ám láthatóan erre nem készültek, így nem is tudtak válaszolni. Remélem, elindul a folyamat, és akkor visszatérünk rá jövő hónapban. Ezalatt sok kis lépést meg lehet tenni, amelyek már napról napra érezhetően javíthatják az utasok közérzetét, egyfajta emberközpontú légkört teremthetnek. És ami lényeges, ezek nem kerülnek pénzbe, inkább odafigyelést igényelnek a vezetőktől és a többi munkavállalótól egyaránt.

 

Folytatás: napi.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr1001103538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2009.05.05. 09:47:15

Elismert menedzserként remélem tesz majd a MÁV számára nagyon sok népszerűtlen lépést.

A MÁV vezetőség megritkításával kezdeném...

rickyramirez 2009.05.05. 10:12:23

Baj, hogy hihetetlen sebességgel váltogatják egymást Magyarországon a közlekedési miniszterek: Kóka, Kákosy, Szabó, Molnár, Hónig: az ötödik ember szűk másfél év alatt. Némelyikük pár hónapot volt csak tárcavezető, ennyi idő arra sem igazán elég, hogy a főbb gondokkal megismerkedjen, nemhogy átfogó program megvalósítására.
Alapvetően a helyzet az, hogy a Magyar Köztársaság nevű tőkés állam nem az elvárható szinten látja el a közfeladatait, és így a közösségi közlekedés biztosítását sem. Az elmúlt időszak hibás gazdasági döntései rossz helyzetbe hozták az országot, és akik ezért felelősek, ugyanúgy a helyükön vannak, legfeljebb más pozíciókban. Ettől a kamikaze kormánytól semmi jóra nem számíthatunk a vasutat illetően sem, mindenki örülhet, ha a MÁV megőrzi a működőképességét és a vonatok ugyanilyen számban közlekednek az elkövetkező egy évben is.
Az elmúlt két évtizedben rendre elmaradtak a szükséges felújítások, karbantartások, járműcserék, ezt egy év alatt nem lehet pótolni, és erre sem pénz, sem szándék nincs. Valószínűnek tartom, hogy a közlejövőben jegyáremelésre fog sor kerülni, holott a teljesárú jegy az átlagfizetéshez képest már így is rengeteg pénzbe kerül.
Amit mégis megtehetne az új miniszter és stábja a rendelkezésére álló rövid idő alatt: a további vonalbezárások elkerülését, illetve a Kóka által több mint két éve bezárt vonalakon megvizsgálni az újraindítás lehetőségeit, illetve a jegyekkel kapcsolatos kedvezmények átalakítását. Ez utóbbin belül gondolok pl. a 65 év feletti ingyenes utazási lehetőség és a rengeteg embert irritáló Magyar Igazolványhoz kapcsolódó kedvezmények eltörlésére.

oiduft 2009.05.05. 11:24:04

A 65 év felettiek ingyen utazása épp olyan kiegészítés a viszonylag alacsony nyugdíj mellé, mint a közalkalmazottak 50%-os kedvezménye és a 13. havi juttatás a viszonylag alacsony közalkalmazotti bérek mellé. (Aki nem hiszi, próbáljon megélni belőle.) Én nem érzem túlzónak, és azt se látom, hogy ingyen utazó nyugdíjasokkal lenne tele a vonat. Mire nyugdíjas lesz egy ember, gyakran már nincs egészsége az önálló utazáshoz, nincs hová, miért utaznia, szívesebben megül otthon. Látom a saját szüleimen, nagyszüelimen.

Ákibard! 2009.05.05. 11:49:10

@oiduft:
"azt se látom, hogy ingyen utazó nyugdíjasokkal lenne tele a vonat."
Javaslom többször járj ki az állomásra.
A csúcs amelyik be is vallja, hogy azért utazik, mert meleg helyen van ingyen van és eltelik a nap...

Elvenni tőlük a fenébe.

petya.bacsi 2009.05.05. 13:25:23

@oiduft: itt a top menőmanókon kívül nagyon nehezen lehet megélni. Lehetne egy valóságshow, hogy fizetést cserélek mondjuk a MÁV vezérigazgatóval, hogy vajon meg tudok-e élni a fizetéséből. Én biztos, de vajon ő az enyémből???

@Ákibard!: ebben igazad van. BKV-n is akkor megy a nyugdíjas a kerekes szatyorjával a piacra, amikor az emberek dolgozni mennek. Nem tud várni, amíg lecseng a csúcsidő, neki is akkor kell menni, és megjegyzéseket tenni, ha esetleg nem ugrik mindenki vigyázba, hogy átadja a helyet.
Orvosnál szintúgy. Egyik ismerőst beutalták a hátával úszni, masszázs stb. Napközben alig voltak kezelni való emberek, ő 4 után végzett, 4.30-ra odaért, és persze a nyugdíjasok is akkor értek csak rá.

Ez nagyon durva általánosítás, de sajnos a nagytöbbségük tényleg ilyen. Én nem leszek ilyen, mert egyrészt addigra már nyugdíj sem lesz, és én is alulról fogom szagolni az ibolyát, mert csoda, ha az ember a 65 évet megéli...

PTibor (törölt) 2009.05.05. 15:21:50

az a baj, hogy ennél a sztrájkra hajlamos bandánál nem lehet megszorításokat eszközölni, mert egyből nyafi lesz..
jelentem, nekem 0%os bérnövekedés volt az elmúlt 1 évben, de nem sztrájkolhatok, mert kivágnak..

remélem összejön a csávónak, mert már ráférne a mávra egy nagy rendbeszedés..

petya.bacsi 2009.05.05. 15:30:54

@PTibor: nem kell tőlük megijedni. Igenis meg kell lépni népszerűtlen dolgokat, ha meg sztrájkolgatni kezdenek, előbb-utóbb elfogy a sztrájkalap, és előbb-utóbb elviszi őket a népharag, ha huzamosabb ideig csinálják, pláne ebben a helyzetben. Ne a nyuszi vigye már a csúzlit, a fenébe is!

oiduft 2009.05.05. 16:08:08

@Ákibard!: én meg javaslom, vegyél már vissza kicsit. Állomás mellett lakom, hetente többször is járok vonattal, van közte reggel, délelőtt, délután, még késő este is, hétvégén és hétközben egyaránt. Utastársaim 90%-a 65 év alatti, főként dolgozó emberek és fiatalok, így nyár felé megszaporodnak a gyerekcsoportok, akikkel nagyon nehéz együtt utazni. Tömeges nyugdíjastámadásra még nem láttam példát - mondjuk BKV-val nem is szoktam utazni.

Ákibard! 2009.05.05. 16:54:01

@oiduft: Bátran nézz körül a BKV járművein, és nyugodtan menj végig a vonatokon. Lehet, hogy csak 10-20%-a nyugdíjas, de annak a 20%-nak maximum a negyede az, ami tényleg indokolt okkal utazik.
A magam környezetében is körbenézek, nagpapám szomszédai stb stb. Van aki 140 km-ről felutazik felvinni a gyerekeknek tojást. Vagy egy kis zöldséget. Nagyapám képes 10 km-re átbuszozni, mert olcsóbb valami a városban, mint náluk falun. Az, hogy elment vele 3 órája, az nem zavarja. Szerinted ha fizetne érte, átmenne azért mert 20 ft-tal olcsóbb odaát valami? Nővéremnek mesélte egyszer egy nyugdíjas, hogy azért megy Nagykanizsára, mert meleg helyen van, elmegy a nap, társasága van egész úton, és mindez ingyen. Petya bácsi is hasonlóakról erősített meg.
Tehát azért mert Te nem találkozol ilyenekkel, vagy inkább csak nem figyelsz fel rájuk, még ottvanak...

lurkó 2009.05.05. 17:57:01

@oiduft: Valószinüleg nem figyeled eléggé a vonatokon utazó emberek öszetételét. Mint utas nem is baj csak ne eröltesd ezt a véleményed anyira mert nincs igazad. Én mint utasokkal foglalkozó munkatárs sajnos megtudom erősiteni hogy az utasok jelentős része 65 éven felüli. Tudom mert az egyik legproblémásabb utasréteg. Nagyon sokat kell vitázni velük. Szerintem direkt csinálják és kiélvezik a percet hogy akkor és ott csak velük foglalkozik valaki mert otthon valószinüleg tojnak a fejükre. Attól hogy 65 éves elmúlt még nyugdijjas tehát járna nekik a szelvény amin megkapnák a kedvezményt. De legalább ha vennének jegyet hivatalosan is ott lennének mert vannak olyan járatok ahol szinte csak ők vannak de a statisztika szerint teljesen kihasználatlan a vonat.

informalt 2009.05.05. 22:06:22

A 65 év feletti ingyen utazást jövedelem (nyugdíj) határhoz kéne kötni. Akinek van legalább 110 ezer nyugdíja, az csak meghatározott számú kedvezményes jegyet kapjon.
Ezt meg lehetne csinálni az arcképes esetében is. A MÁV főnökök nincsenek rászorulva erre a juttatásra. Ott is kéne egy jövedelemhatár.

rickyramirez 2009.05.05. 23:17:13

@informalt:
Egy dolgot kell tisztán látni: a 65 év felettiek ingyenes utazása ("Horn-bérlet") tisztán politikai okokból, szavazatszerzés céljából lett bevezetve. Ugyanez igaz (mármint a politikai indíttatás) a gyűlöletes Magyar Igazolványhoz kapcsolódó kedvezményre is. Horn ideje is lejárt, és lejárt a "bérletének" ideje is.
Miért lenne jó jövedelmi határhoz kötni ezt a kedvezményt az eltörlése helyett? Miért evidens, hogy a kis összegű nyugdíjat kapó ingyen utazhasson, a röhejes fizetésekért (becsülettel) dolgozó aktív munkavállaló pedig ne? A nyugdíjasnak sok mindenre nem kell már költenie, még ha nem is sok a nyugdíja: ruhára alig, kevesebbet eszik (korából következően), kisgyermekei nincsenek. A jövedelemhatárhoz kötés csak igazságtalanságokat szülne, hiszen ha valaki egy forinttal túllépné a határt és azért nem kapná, jogosan háborodhatna fel.
Szóval ha ez a kormányzat már úgyis annyira belejött az elvonásokba, akkor ezt is sorra keríthetné (meg a Magyar Igazolványos dolgot), bár nem nagyon hiszek benne, hogy ez meg fog történni. A múlt héten vonatra várva mellettem beszélgettek ilyen korú emberek erről a kedvezményről, és az egyikük azt mondta a másik azon felvetésére, mely szerint lehet, hogy megszüntetik: "Á, ehhez úgysem mernek hozzányúlni!" Nem tudom, mire alapozta ezt, de én sem hiszem, hogy bekövetkezik, mert itt csak az aktív korú, törvényesen bejelentett munkahellyel rendelkezőket terhelik mindig.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.07. 19:21:14

@oiduft: vannak bizonyos vonatok, amiket a kallerok egymás közt csak temetőjáratnak hívnak. Gondold végig, hogy miért.
süti beállítások módosítása