MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Odacsukó ajtó

2009. április 30. - georgejr

Az Y-bárca nagy dolog, nem lehet akármikor használni, és hozzájutni sem. De az, hogy egy vonat ismert hibákkal indul el, majd a jegyvizsgáló is magasról lesz@rja, hogy gyakorlatilag odacsukja az utasokat a vonat minden megállónál... Hát az már tényleg botrány...

 

Nem gondoltam volna hogy valaha bejegyzés-alapanyaggal fogok szolgálni, ám most mégis írok. Azt azonban előre bocsátanám, hogy a kis szösszenetet csak jelen blog kapja meg, nem küldöm a MÁV-csoport egyik kommunikációs igazgatóságának sem - lévén hogy a két nagyobb biztos listázza a posztokat; az egészet fogjátok fel holmi kedélyes anekdotázásnak mint komoly utaspanasznak; volt nagyobb kárvallottja is az esetnek.

Április 29-én a 2527-es sz. Cegléd - Bp. Nyugati zónázóval utaztam Ferihegy (apróbetű: aznap megint nem működtek a liftek) és Zugló megállóhelyek között. A szerelvény elején egy régebbi, még az Adtranz által gyártott sárgás-kékes-szürkés vezérlőkocsi közlekedett, a pályaszámáról lemaradtam. A menetirány szerinti jobb első ajtón ketten szálltunk fel: egy kerékpáros srác - biciklitároló ugye csak a vezérlőkocsin van - és én. A drótszamaras utastárs előre engedett, ahogy felléptem az indításjelző sípoását hallottam, majd az ajtó - kb. öt másodpercet volt nyitva - csukódni kezdett; be is szorította a srácot biciklistül, mindenestül. Az ajtót belülről kinyitottam, a fiú felszállt, helyet foglalt, majd körülbelül fél perccel később a vonat elindult. Az ajtókon nem volt Y-bárca, így hát elméletileg akár a szándékoltságot is feltételezhettem volna.

Zónázó lévén a következő utascserére KöKin került sor, ott azonban elbambultam, így a következő tapasztalatszerzésre Kőalsón került sor: nyitás után sípolás, ajtó (menetirány szerinti bal) csukódik, leszálló hölgyutas éppen le tudott lépni, a várakozó felszálló azonban kívülről már nem tudta kinyitni az ajtót, futnia kellett egy másikhoz. A helyzet Zugló megállóhelyen vett fordulatot, itt már többen is elől próbáltak leszállni: másodikként nyitás pár másodperccel majdnem odacsukott az ajtó. A szerelvényen kívülről végignézve azonban láthatóvá vált, hogy a többi személykocsi ajtaja - bombardieros bhv-k - nyitva van, így a probléma a vezérlőkocsira korlátozódott. Mivel azonban tudtommal a vezetőállásról nem lehetséges egyedileg kezelni az ajtókat, a szándékoltság korábban már belengetett gyanúja nem nyert megerősítést. Mivel utánam becsukódott az ajtó (bal oldal), és sem belülről, sem kívülről nem lehetett visszanyitni, szabályos népvándorlás - egyik résztvevője például a kerékpáros utas volt - kezdődött a vezérlőkocsi második ajtajához, amely azonban szintén nyithatatlanul bezáródott. A következő kocsi első ajtajánál álló jegyvizsgáló gesztusokkal jelezte az üvegen át méltatlankodóknak, hogy közel a menekülés, az az ajtó még járható.
Közben elsétáltam hozzá, megkérdeztem hogy esetleg a Nyugatiban tudna-e egy Y-bárcát szerezni az ajtókra; válaszában jelezte hogy nem tud mit tenni, már Cegléden is ez volt a helyzet - majd már adta is a jelet az indításra. A kerékpáros srác azonban ekkor vergődött át a személykocsi peronjára, így szóltam a jegyvizsgálónak hogy lenne még leszálló - ő azonban erre nem reagált. Lehet hogy nem hallotta, habár a szemkontaktus megvolt. A vonat így hát kijárt a megállóhelyről, kerékpáros srác pedig tehetett egy kirándulást a Nyugatiig.

Végezetül pedig egy észrevétel: természetesen nem várható el a jegyvizsgálótól hogy egy utascsere alatt szétszedje és megjavítsa a mechanikát, ám ha saját bevallása szerint már Cegléden is ismert volt a probléma, valamilyen módon jelezhette volna az ajtók megbízhatatlanságát. Persze normális ember nem jár Y-bárcával, de legalább egy kézzel írott lapot kiragaszthatott volna; biztos hogy a ceglédi forgalmi irodában találtak volna alapanyagot. De ha mást nem, akkor legalább az azonnali hárítás helyett mondja azt, h megoldjuk, köszönjük, viszlát - ehhez még papír sem kell. A végeredményről pedig úgysem szereznék tudomást.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr821094924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.04.30. 07:56:12

" Persze normális ember nem jár Y-bárcával, de legalább egy kézzel írott lapot kiragaszthatott volna;"
Ő viszont valszeg nemnormális, mert volt nála hivatalból felszerelése az Y bárca.
Mivel írod, hogy a másik ajtó is így viselkedett, gondolom a túloldaliak is ezt művelték volna, így valszeg az egész vezérlés betegeskedett azon az egy kocsin.
A gond az, hogy az összes ajtót a kocsin nem zárhatta le, ezt a vezérlőt ilyen hibával ki kellett volna sorozni, de akkor oltári késéssel indult volna a vonat, ötemes menetrend esetén lényegében kimarad, vagy ha elindul, a Nyugatiban is tolatni kell vele, amíg Szolnokra el nem keveredik egy vezérlőkocsiért.
Természetesen ez így nem normális dolog, de a jegyvágót legkevésbé sem leet hibáztatni, nem rajta múlott a kocsi cseréje...

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.04.30. 09:55:29

@Ákibard!: a kis történet tőlem származik; az ajtók mindkét oldalon vacakoltak, de jobb oldalon kívülről vissza lehetet nyitni - legalábbis Ferihegyen sikerült.
Szerintem a lezárás megoldható lett volna, hiszen az utasokat édes szavakkal át lehet terelni a többi személykocsiba, ráadásul egy kocsinyit előrehúzni az állomásokon sem olyan nagy kunszt - egyébként is volt rá már párszor példa a világtörténelemben :)
Az viszont tény, hogy a fenti megoldás is csak időleges lett volna.

rickyramirez 2009.04.30. 13:08:05

Mondjuk ilyen jellegzetességeket mutató kocsik máshol is járnak ám az országban! Sajnos jómagam többször kényszerülök Bz-vel utazni (nem egy nagy élmény, mit mondjak), és elvileg ezeknek az ajtajai önműködően záródnak. Na most sokszor előfordul, hogy mégsem záródnak be, és menet közben kell őket (veszélyes mutatvánnyal) bezárni, mivel az ember nyilván előre nem tudhatja, hogy nem for bezáródni. De volt szerencsém olyan Bz-vel is menni, amelynek ugyan záródtak az ajtajai (az utazás közben folyamatos pisszegő hangot adott), de egyrészt megálláskor magától kinyílt, másrészt amikor induláskor záródott, akkora erővel csapódott be, hogy megremegett az egész vonat. Ha valakit ez akármilyen okból odacsuk, hát mit mondjak, megnézheti magát. Ez szabályos, hogy ilyen vonatokat közlekedtetnek?

petya.bacsi 2009.04.30. 15:35:52

@Ákibard!: az utasok veszélyben voltak (csak hogy legyen egy bulváros kérdés ;) )?

Adani 2009.05.01. 11:20:00

Annyit tényleg megtehetett volna a kaller ha tudott a hibáról ,h szól az ott utazóknak, h még azelőtt menjenek át másik kocsiba mielőtt le akarnak szállni, mert gond van az ajtókkal. És valóban egy kézzel írt lapot ki lehet rá ragasztani, h rossz az ajtó. A4-es lap toll és cellux csak akad a forgalmi irodában.

Ákibard! 2009.05.01. 18:15:56

@petya.bacsi:
Erősen kétlem, én is pár évig utaztam a 100a-n én is utaztam olyan bombi Bhv-n aminek automatán azonnal visszazárt az ajtaja, rám is csukódott már oda (Nem egy 170 60 kg-os emberke vagyok :-)) és mégis élek. Ahogy hozzámért nyilt vissza...

Ákibard! 2009.05.01. 18:16:57

@Ibigoo:
Valóban a lezárás megoldható lett volna, bár gondolom akkor az anyázás azon menne, hogy nem tudott felszállni a bicajkocsiba... Így megy ez.

Nyilván a csere lett volna a megoldás, de az csak Szolnokon lehetséges, ott van vezérlő.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.05.02. 13:21:57

@Ákibard!: lehet hogy akkor a kerékpárszállítás ellehetetlenítése lett volna az ok - habár az utolsó kocsi peronján kettő darab így is szállítható szerintem - ám arról már nem én írtam volna :)
süti beállítások módosítása