MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

IC-nek álcázott gyorsvonat

2009. április 16. - georgejr

Mostanában egyre többször gondolkozom, hogy mi értelme van annak, hogy egyes gyors, nemzetközi vonatokból IC-t csináltak. Semmi különbség nincs a korábbi vonatokhoz képest, csak az árában... Mounty is belenyúlt ebbe a különös IC-be, amire a Keletiben már nem tudtak pótjegyet kiadni, de a jv tudott.... 

 Tisztelt ügyintéző Hölgy/Úr!

Kérem, hogy levelem elolvasása után ne a „szabvány választ” küldje el részemre, hanem továbbítsa panaszomat az illetékes személy(ek) felé. Ezt előre is köszönöm Önnek.

Röviden leírom problémámat:

Ünnepi rokonlátogatásra (ahogy ezt ilyenkor sokan teszik – ami nem meglepő) mentünk ketten 2009. április 10-én, pénteken. Utazásunkhoz a MÁV járatát vettük igénybe Budapest és Mezőberény között, oda-vissza úton. Előzetes tervünkben ezt gyorsvonattal tettünk volna, de a menetrendet megnézve láttam, hogy az adott időpontban erre nincs lehetőségünk. Valamilyen okból 06.13 perc és 12.13 perc között nem közlekedik gyorsvonat, csupán a páratlan órákban indul IC. Jól van, akkor odafelé a 09.13 perckor induló Pannonia IC-vel [375] megyünk. A Keleti pályaudvarra 8.22-kor [3027] érkező személyvonattal mentünk. A vonat be is ért időben. Tehát bőven volt időnk arra, hogy megváltsuk a jegyet és átszálljunk. Rögvest a pénztárhoz mentünk, ahol közölte a pénztáros hölgy, hogy már nem tud pótjegyet kiadni a vonatra, s mondta, hogy forduljunk nyugodtan majd a jegyvizsgálóhoz. Így is tettünk. A jegyvizsgáló viszont csak pótdíj ellenében adott ki pótjegyet a vonaton, amin egész úton volt is helyünk. A pótdíj 500Ft/pótjegy, vagyis mi a pótjegyekért 780Ft helyett összesen 1.780Ft-ot fizettünk, a semmiért pluszban. A hazafelé vezető úton a gyorsvonaton [7403] már semmi problémánk nem volt, leszámítva azt, hogy elég sokat késett.
 

A kérdéseim az esettel kapcsolatban a következők lennének:

1. Miért nem adhatta ki ugyanazt a pótjegyet a pénztáros, amit a jegyvizsgáló kiadhatott?

2. A jegyvizsgálónak elmondtuk, hogy miért nincs pótjegyünk. Miért számolt fel pótdíjat, miután nem blicceltünk (ugyanis jegyünk volt)?

3. Miért kényszerítik az utasokat IC-nek álcázott gyorsvonatra? Talán az utasonkénti plusz 390Ft-ért? Tudni illik semmi különbség nincs a gyorsvonat és az IC menetideje között, sőt ugyanott is állnak meg. (Például hasonlítsák össze a 7400-as vonat menetrendjét a 375-ösével Budapest – Békéscsaba viszonylaton.) Vagy netán az számít emelt szintű szolgáltatásnak, hogy nem a magyar kocsikkal állítanak össze egy vonatot, hanem a románokéval?

4. Tudják jól, hogy ünnepi távolsági forgalomra kell számítaniuk, mégsem állítják össze több kocsiból például a 375-ös számú vonatot. Ne mondják, hogy nincs elég kocsi. A vonat (az étkezőkocsi kivételével) tisztán román kocsikból lett összeállítva, még csak hozzá sem raktak egyetlen magyar személykocsit sem. Miért?



A válaszukat várva tisztelettel: – 2009. április 13.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr661067902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.04.16. 07:47:40

"1. Miért nem adhatta ki ugyanazt a pótjegyet a pénztáros, amit a jegyvizsgáló kiadhatott?"
Azért mert a jegyvágó nem tényleges pótjegyet adott, hanem csak egy "pót-pótjegyet". Jobban nem tudom megfogalmazni, a lényege az, hogy a pénztárban egy online kapcsolat van a helyközpont és a VMAEF között, a jegyvágónak nincs kapcsolata a központtal. Tehát megeshet ilyen esetben az, hogy egy 100%-on közlekedős vonatra a jegyvágó még elad "helyeket" persze csak idézőjelben, mert ő nem helyeket ad el, csupán pótdíjjal beszedi a pótjegyet amit nem vettél meg.
Hogy a pénztáros miért nem adta ki? Nem azért mert meg akart szopatni téged. Azért mert főleg a nemzetközi onatokon kontingensek vannak kijelölve, tehát meg van szabva hogy melyik ország hány helyet adhat el. Nyilván az sem a román sem a magyar félnek nem lenne megoldás, hogy egyik vagy másik fél eladja az összes helyet, és az új országba lépve az ottaniaknak már nem jut hely.
Ténylegesen te egy öres helyen ültél, ami valószínűleg a románoknak volt fenntartva, tehát a magyar pénztáros nem adhatta már el.

"2. A jegyvizsgálónak elmondtuk, hogy miért nincs pótjegyünk. Miért számolt fel pótdíjat, miután nem blicceltünk (ugyanis jegyünk volt)?"
Igen szeretem ezt a nekem volt jegyem miért pótdíjaz dolgot... :-D
Ha az IC-re pótjegy kell, és te nem rendekezel azzal akkor bliccelsz. Kész.
Miért számolt fel 500-at? A helyszíni pótjegyváltásért. Ha ez nem lenne, akkor boldog-boldogtalan felszállna csak úgy fejlövésként, minden pótjegy nélkül, nem lenne nyilvántartva ki meddig utazik. (ugyanis ahol leszáll, onnan eladható az a hely ismét) És megeshetne, hogy egy 300 férőhelyes vonatra 400-an szállnak fel.
Én a helyedben örülnék az 500-nak, kb 1 éve lett behozva, előtte 2000.- volt egy ilyen mutatvány...

"3. Miért kényszerítik az utasokat IC-nek álcázott gyorsvonatra? "
Hát ezt eddig senki nem tudtam megmagyarázni...

"Ne mondják, hogy nincs elég kocsi."
Hát azért Húsvétnak napján ezt el tudom képzelni, mert ami mozgott az futott...

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.04.16. 09:40:21

Némi csúsztatással olyan ez mint a codeshare járatok: van az üzemeltető (operating carrier) és van a járatra csak jegyet eladó (marketing carrier).

0OFF: egyébként az szokott külön móka lenni, mikor a codeshare miatt egy járatnak több járatszáma van és kérdezi az utas: Frankfurtba akkor négy gép megy egyszerre?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.16. 14:06:36

@Ákibard!: Ezt a nemzetközi dolgot nem értem. Azt mondod, hogy amit utasunk Magyarországon belül vett igénybe, az fenn volt tartva olyan utasokank, akik Románián belül veszik csak igénybe. Akkor belföldi útra miért is nem adhatták el azt a helyet?

Ákibard! 2009.04.16. 16:33:08

@Peti817172M:
Azért mert a románok azokat a helyeket eladhatják az utolsó pillanatig a nemzetközi utasoknak.
Most az van, hogy ha beesel a románoknál indulás előtt 10 perccel az állomásra, és van még a románok által eladható jegy Bp-ig, akkor kapsz.
Ha nem lennének kontingensek, akkor elképzelhető lenne, hogy a nemzetközi utas helyét, aki 10 perccel indulás előtt vett jegyet, amagyarok belföldre már korábban eladták.

PTibor (törölt) 2009.04.16. 17:45:31

@Ákibard!: azt hiszem erre lenne a tökéletes megoldás a 30 perces határidő Romániában is.
Viszont amint elhagyja az ut'só román állomást a vonat, fel lehetne oldani a román "foglalásokat" nem?
Ráadásul, ha jól veszem ki, itt pont fordítva volt. Nem hinném, hogy valaki Romániából tudna venni arra a vonatra jegyet ami Romániába tart, így azokat a székeket simán el lehetne adni szigorúan belföldre.

Ákibard! 2009.04.16. 21:15:00

@PTibor:
30 perccel korábban is fennállna ugyanez a probléma...
De 2 órával és 2 nappal korábban is fennállna. Ha nem lennének olyan helyek, amit csak a magyar vagy csak a román adhat el, akkor megeshetne, hogy a későbbiekben eladná a másik vasút.

Nem hiszem, hogy ezen nagy változás lenne, hisz mindkét vasútnak érdeke, hogy ő maga tegyen utasokat a vonatra önként dalolva nem adja át a másiknak, hogy figyussz, tőlem nem megy senki, de te gazdagodj csak.
Nemzetközi vonat, nemzetközi megállapodások alapján...

MTBence 2009.04.17. 10:10:12

Ebben az esetben úgy kellene összeállítani az adott vonatot, hogy legyen benne magyar és román személykocsi is. Mindkét vasúttársaság annyi kocsit tenne rá, amennyire szüksége van. Szerintem ez így logikusnak tűnik. Esetleg lenne egy tolatási mozgás valamelyik fél határállomásán, mert nyilván a magyar oldalra több magyar kocsi kell, és a román oldalon is hasonlóképpen. Így a kocsik folyamatosan forognának, mert ha a menetrendet ehhez hangolnák, akkor amikor kimegy egy nemzetközi vonat, akkor bejöhetne egy másik, s az megkaphatná az előző vonat kocsijait. Remélem érthetően írtam. Takarítani meg lehetne a Keletiben. Nyilván valamilyen megállapodás alapján kell olyan kocsi is, ami végállomástól végállomásig közlekedik, de a mostani rendszernek így nem sok értelme van.

Ákibard! 2009.04.18. 17:50:38

@MTBence:
Az a baj, hogy a dolog nem teljesen így működik, ahogyan leírtad. A román kocsi magyar futását nekünk ellentételezni kell, és vissza is.

Adani 2009.04.18. 17:51:32

Viszont ha 15 percnél tovább késik akkor vissza lehet kérni az IC jegy árát.Egyébként ha nem akarsz fizetni akkor nem kell, de akkor a következő állomáson le kell szállnod.

Volt olyan többször is, h Cegléd-Szolnok között IC-vel mentem, mert a csatlakozást nem várta meg a gyors, ami az IC előtt volt, egyszer volt a kaller hajthatatlan, h vegyek pótdíjjal IC jegyet. Egyébként a leszállok Szolnokon kártya mindig bejött, egyszer meg mikor 50 perc késésben volt az is, h minek vegyem meg ha úgyis vissza kell adják. Megjegyzem az út kb. 15 perc és ilyenkor nem ültem le hanem álltam a peronon.

Kopi3.14 2009.04.21. 11:33:52

@Adani: sajnos nem kérheted vissza a MÁV saját logikája szerint, merthogy nemzetközi. A 120-as vonalon nem közlekedik IC ami belföldi lenne, mind nemzetközi. És rendre késik tíz+ percet. Amire azt modnják műszaki okokból. Csak a rohadt cég azt felejti el, hogy ő szolgáltatást ad el az IC pótjeggyel, és kötelezően adja el, viszont akkor neki is kötelező a szolgáltatást vállalnia. De valóban röhejes, manapság az "IC-k" errefelé midnen bokornál megállnak. Várom a Nagylaposon kialakítandó IC megállást is nagyon.

Adani 2009.04.21. 12:30:20

@Kopi3.14:

Te is a 120-as mentén laksz?

Egyébként újabban az IC-k Mezőberényben állnak meg pluszban, ami nekem nem baj, sőt jobb is, mert ha kocsival visznek ki az állomásra akkor egy kicsit Békésről közelebb is van Mezőberény ráadásul olcsóbb a jegy így és nem kell sorbaállni sem a pénztárnál mert kevesen vannak. Ez még belefér, de több helyen tényleg ne álljon meg az ic. Bár régebben a gyorsok jártak úgy mint az IC-k. Most a gyors megáll még Csárdán meg Kétpón is, esetleg a 120a-n Újszász és Nagykáta ennyiben más mint a személyek.

Kopi3.14 2009.04.21. 12:38:34

@Adani: Már nehéz megmodnani, mert egyszerre lakom Bcs-n, Pécsen, Bp-n és Burscheidben.
De majd tíz évig voltam törzsutas a 120-on, és sokat tapasztaltam róla. Emlékszem én még olyan időre, amikor a Bcs-Bp vonalon csak Szolnokon állt meg az IC, meg még régebbről arra is, hogy Gyomán személyre tudtunk átszállni, mert az expressz nem állt meg. És Szeghalomról Bp-re lejutni olyankor szinte fél napos mutatvány volt, bár legalább voltak közvetlen személyek.

Adani 2009.04.21. 12:51:01

Az régen lehetett, mert már 2005-ben is csak a Dacia volt az, ami Bp-Bcs között csak Szolnokon állt meg. Egészen asszem tavalyig az IC-k is Bcs-Gyoma-Mtúr-Szolnok-Bp megállásokkal mentek. A tavalyi menetrendváltástól pedig már Mezőberényben is megáll, ami amúgy nem baj, belefér, hiszen pályafelújítás volt a menetidőn nem változtat.

Az ütemes menetrend bevezetése óta meg sok helyen megszűntek a Szent Tehén IC-k, amiket úgy kergettek fel, h minden mást kaptak ki előlük és még ha késett is félrekaptak előle mindent hadd menjen. A Szeged-Bp IC pl. ilyen volt, az ütemes óta meg óránként jár gyorsvonati kocsikkal több megállással de sztem jobb ez így. Szeged-Békéscsaba között is ilyen szent Tehén volt az IP, de csak kb. 10-15 perccel volt jobb menetideje viszont miatta sok vonatnak kellett egyenként ennyit várnia. Most ott is ütemes menetrend van óránként jár csúcsban személy meg gyors, a gyors alig 10 perccel hosszabb menetidejű mint a régi IP úgy, h több helyen áll meg és többször várnia kell a keresztek miatt, ezért is fér bele a több megállás.

Kopi3.14 2009.04.21. 13:28:20

Azok még valamikor a kilencvenes évek elején voltak. De utaztam én az Isterrel is úgy, hogy Szolnokon sem állt meg, csak Bcs-n. De emlékszem arra is, amikor ott sem.