MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kalauz nélküli vonat?

2009. április 07. - georgejr

Szombatona 14:26-os esztergomival mentem haza Piliscsabára. A vonatra Margit hídon szálltam fel. Még indulás előtt lettem figyelmes rá, hogy a jegyvizsgáló (egyenruhából gondoltam, hogy ő volt: fehér ing, kék mellény) nézegeti a kerekeket, fékeket miegymás. Kicsit furcsa volt, de volt már ennél furább is a vasútnál, úgyhogy nem lepődtem meg túlságosan, felszálltam és élveztem az utat. Vártam a kalauzt, vártam de csak nem jött, pedig szerettem volna kérdezni egy-két dolgot (ez majd másik post lesz, ha sikerül elcsípnem egyet viszonylag nyugis időben). 
A vonat szépen haladt, még Vörösváron sem álltunk túl sokat, de a kalauz csak nem jött, pedig kevesen voltak... Klotildligetig szól a bérletem, de szombaton annyira szép idő volt, hogy úgy döntöttem sétálok egy kicsit, és Pázmáneumon szállok le. Ekkor valami számomra furcsa dolog történt: Nem láttam a kalauzt leszállni meneszteni a vonatot... Egyre gyanúsabb lett, majd elindultam a vonat mellett és láttam, hogy kilóg valaki a vezér mellől, majd indul a vonat. Ki volt aki kihajolt? A feltételezett kalauzunk... Nem úgy kellene a vonatot meneszteni, hogy leszáll? Már bánom, hogy nem mentem Klotildligetig, hiszen ott van egy kedves kis kanyar a pályán. Kíváncsi vagyok, hogy ott is úgy menesztették-e a vonatot?

Tényleg jv volt-e? Ha igen, akkor is gyakorlatilag kalauz nélkül utaztunk, hiszen a jv-t nem láttuk a kocsiban, pedig nagyon kevesen voltak, és ennyi idő alatt végig kellett volna érnie...

Ki tudja, mindenesetre szabálytalan -véleményem szerint balesetveszélyes- volt a menesztés...

Persze ezt a post-ot kuldom a MAV-Startnak is...

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr771048852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.04.07. 14:16:01

Tudtommal meneszteni onnan kell ahozzan az általa megfigyelendő vonatrészt jól belátja...

pocokpocok 2009.04.07. 20:12:33

vannak olyan rendkívüli esetek, amikor fel kell szállnia a mozdonyvezető mellé is figyelnie kell.
Bár nem tudom, mi történt arra, de akár ilyen is lehetett..

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.04.07. 21:50:05

@Ákibard!: Nem úgy volt, hogy az új utasítás szerint már nem kell meneszteni?

OkoskaTo:rp 2009.04.07. 21:57:07

Azon a vonalon amúgy is eléggé opcionális a jegyvizsgálat. Amikor még Angyalföldről jártam át Óbudára, sosem jött kaller.

radiris 2009.04.07. 21:57:31

Kalauz nélküli vonatok kábé 20 éve léteznek.

Igaz, Hollandiában és Belgiumban. Meg még - gondolom - sok más európai országban. Olyan elven működnek, mint Pesten a BKV: felszáhatsz jegy nélkül, de ha jön az ellenőr, szopni fogsz.

Hága és Amszterdam között a jegy (ha jól emlékszem) tán 10 euró körül mozog, de ha megfognak, hogy nem vettél (vagy nem kezelted), 150 eurónál kezdődik a bírság.

Ákibard! 2009.04.07. 22:27:47

@Peti817172M: Nem... Megint fél füllel hallottál valamit, és annak is csak a tizedét adod tovább :-(

Az új utasítás szerint bizonyos állomásokon megszűnt az fszt általi menesztés, ekkor a jegyvizsgáló meneszt, ha a kijárat áll és eljött az indulás ideje.
Kaptak kis fehér, zöld peremű tárcsát azzal menesztenek.
Szintén azzal menesztenek minden más állomáson is. Ha ketten vannak, akkor csak az egyik meneszt azzal.

Ákibard! 2009.04.07. 22:28:36

@Ákibard!:
Gyorsan pontosítok is: Ahol az fszt meneszt, ott a jegyvágók csak indulásra készen jelzést adnak, ha nincs akkor a tárcsáa meneszt is.

sutyerák 2009.04.07. 22:35:46

utasítás szerint személyvonat jegyvizsgáló nélkül el sem indulhat.
Ám sok-sok utasítás és biztonságellenes dologra rákényszerítik a vasut minden dolgozóját.
Lényeg,hogy a vízfej(űek)nek meglegyen a prémcsi.

sutyerák 2009.04.07. 22:39:18

@Ákibard!: Már bocsi,de a felszólítás indulásra az fehér peremű zöld tárcsával történik!

1116001 2009.04.07. 22:43:48

Pl németországban és közvetlen szomszédunknál Ausztriában is vannak jv néküli vonatok.
Pl az eurégiók Hegyeshalomtól Bécsig asszem.

sutyerák 2009.04.07. 22:46:19

Na jóccakát! A vasut meg kpja be fxmt,főleg azok a managerek,akiknek fogalmuk sincs a vasutról,ám nagyon tudnak számolni,hisz közgazdász végzeccségüek.
ui.:ne felejtsük majd őket elsőként pofánverni!

min 2009.04.07. 23:20:33

Párizsban az orly-ra megy egy vonatféleség aminek se vezetője se jegykezelője. Automata az egész. Mit kell agonizálni azon, hogy nincs kaller?

lurkó 2009.04.07. 23:36:12

@min: Egyszerű! Mert nincs akit felelőségre vonjanak ha valami baj történik. Szerinted bárki aki milliárdos lesz a vasút "vezetéséből" fölválalna néhány év börtönt?

vasziljevics 2009.04.07. 23:45:37

szombathely-kőszeg között ezer éve KN vonatok mennek. még föl is van föstve a BZk oldalára fehérrel, hogy KN. nem nagy cucc ez. szerintem is fölösleges a csomó forgalmista meg bakter, mikor nélkülük is ugyanolyan jól működhet az egész. majdnem annyira fölöslegesek, mint a vízfej.

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.04.08. 02:53:53

@sutyerák: ezt nem is vitatta senki. Az "indulásra készen" az ugye az, amikor a kallerok feltartják egyik kezüket, vagy sötétben egy fehér fényű lámpát (nyilván bekapcsolva).

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.04.08. 02:55:05

Ha jól tudom Kőszeg-Szombathely között is kaller nélkül megy a Bz. Legalábbis pár éve még úgy volt.

tompus 2009.04.08. 07:36:14

A múlt században vagyunk, vagy mi a fene? Nem kellene esetleg még 3 palacsinatsütős is a menesztéshez? A mozdonyvezető a visszapillantó tükörből nem tudja megállapítani, hogy elindulhat-e?
Tartsuk meg a sok felesleges embert a MÁV-nál! A 2/3-ukat simán ki lehetne rúgni!

Balogh Ádám Software 2009.04.08. 07:41:54

Ha egy vonat hivatalosan kalauz nélküli, az megtakarítást jelent, hiszen eggyel kevesebb ember kell rá. Tőlünk Nyugatra a mellékvonalakat üzemeltetik így, mert máshogy nem éri meg. (Nálunk meg bezárják, mert nem jut eszükbe ez a módszer.) Egyszer volt egy német adón az Eisenbahnromantik egyik részeként egy kis német mellékvonal, ahol a vezetőkön kívül senki más nem dolgozott a vonalon. (Az alkalmankénti karbantartókat leszámítva, természetesen.) Ahol kitérő volt, ott is a vezetők kapcsolgattak.

Annak viszont semmi értelme, hogy fizetjük (igen, mi, adónkból és a jegy árából) a kalauzt, csak épp ő inkább cseveg a vezetővel, mert az kényelmesebb, mint dolgozni.

charlie 2009.04.08. 08:00:53

Kőszeg-Szombathely, és Körmend-Zalalövő között is KN

Önjáró Talajgyalu 2009.04.08. 08:05:47

@chipetke: Jol tudod. Es meg most is ugy jar.

kgonzo 2009.04.08. 08:26:28

Re:Balogh Ádám Software 2009.04.08. 07:41:54

A dolog az utazási kultúrán megy el.
Mert sajnos Kőszeg-Szombathely között sem kezelik az utasok a menetjegyüket.
Pedig ugye nem az az ország legszegényebb területe.
Nem ezért nem jut eszükbe a bezáráson kívül semmi. Mindamellett a mintagyerek szlovákiában zártak ám be vonalakat.

Ákibard! 2009.04.08. 08:49:57

@sutyerák:
Eggyel leljebb pontosítottam is gyorsan ha megnézed.

Adani 2009.04.08. 11:25:23

Kis mellékvonalon nyugodtan lehetne KN-es vonat, egy szóló Bz-nyi utasnak a vezér is adhatna jegyet indulás előtt, pláne ha csak kevés megálló van. Pl. a 126-os (Kisszénás-Kondoros) simán mehetne így, nincs sok utas, minek oda kaller? A vezérnek oda lehet adni a jegykiadó gépet, és indulás előtt végigmegy és ad jegyet az utasoknak. Több mellékvonalon is mehetne így, látja ha van utas a peronon megállás után ad neki jegyet és kész.
süti beállítások módosítása