Olvasónk ismét az agyatlan logisztika áldozata lett. Látszik, hogy MÁV-on belül még mindig nem az igazi. Késés, zárt váróterem, vészfék by kalauz. És temérdek kérdés. És tényleg, miért nem készítette fel az indulásra a jv a vonatot? Nem volt rá ideje? Vagy pihenője volt?
Tisztelt Ügyfélszolgálat!
Egy a minap, 2009. április 3-án tett utazásom során tapasztaltakkal kapcsolatban szeretnék néhány kérdésemre választ kapni.
Győrből utaztam Zákány megállóhelyig. Nagykanizsáig minden ment a megszokott módon, kissebb késések voltak, de ez előfordul. Nagykanizsára a 9818. számú vonattal érkeztem 20:29-kor. Mivel egy órám a 21:26-kor induló 8268. számú vonatig, gondoltam beülök a váróterembe. Sajnálattal vettem észre, hogy egy ekkora állomáson a váróterem csak 6:00-20:00-ig tart nyitva. Így kiültem a peronra az egyik padra és vártam, hogy beállítsák a vonatom szerelvényét. Közben kiderült, hogy a 240. számú Venezia EuroNight vonat 50 percet késik.
A történetem érdekes része most kezdődik. A 8268. számú vonat szerelvényét indulás elött 6 perccel, 21:20-kor állították be. Ezzel csak annyi volt a gond, hogy ezt a két kocsit még ki kell takarítani, mivel nem a vonatot továbbbító mozdony tolta be őket, ezért még mozdony kell rá rakni, le kell fékpróbázni, ki kell helyezni az iránytáblákat, világítást kell kapcsolni, meg kell jelölni a vonat végét és meg kell írni a Vonatterhelési kimutatást. Ez utóbbi három feladat elvégzése a vonathoz vezényelt Vezető jegyvizsgáló feladata.
Az a jegyvizsgáló aki a 8268-ast továbbítja a Venezia-val jön és tudomásom szerint Nagykanizsa a telepállomása. Mivel a Venezia - tartva az előre is mondott kb. 50 perces késését - 21:21-kor érkezett meg, így elméletileg 5 perce lett volna a teendőinek elvégzésére, ami persze lehetetlen. Viszont a Veneziát Gyékényesig továbbító Gyékényes telepállomású jegyvizsgáló már akkor - 20:29-kor - ott ült a peronon, mikor én Nagykanizsára érkeztem. Szóval ha a vonat szerelvényét időben beállítják, esetleg őt lehetett volna utasítani a vonatnál szükséges teendők elvégzésére. Végülis a 8268-as 21:26 helyett kb. 21:36-kor indult el, velem együtt.
Ezzel nem ér végett a történet. Papírforma szerint a következő állomáson - Bajcsa-Forgalmi kitérőn - személyzetváltás van. Az a jegyvizsgáló aki eredetileg a Veneziával érkezett és az én vonatomon(8268) volt, itt átszáll a 7825. számú vonatra, aki pedig azzal jött eddig az megy vissza a 8268-assal Gyékényesre. De tegnap ez nem így volt. A késések miatt a keresztet átrakáták Murakeresztúrra. Ezért nekünk nem kellett megállnunk Bajcsán, mivel ott a vonat csak forgalmi okból állna meg. Ennek megfelelően a Bajcsán szolgálatban lévő forgalmi szolgálattevő rendkivűli módon áthaladó vonatként kezelte és már behaladáskor adta neki a megfelelő jelzést. Én ezt az ablakon kinézve láttam. Épp leültem mikor valakimeghúzta a vészféket. Mint kiderült a jegyvizsgáló volt, mondván a mozdonyvezető nem állt meg, mikor neki itt kéne átszállni a másik vonatra. Az igazság az, hogy tényleg volt még egy másik vonat az állomáson, a késve közlekedő 8901. számú, Pécs-Szombathely között közelekedő vonat. Neki pedig nem arra kell átszálni, hanem a 7825-ösre. A két vonat között kinézetre is van elég könnyen észrevehető különbség: a 7825-ös V43-as villanymozdonnyal és régi kék termes kocsikkal közlekedik, míg a 8901-es M41-es dízelmozdonnyal és halberstadti kocsikkal. Szóval ha kicsit jobban kinéz az ablakon észrevehette volna, hogy nem az ő vonata van ott és talán nem húzza meg feleslegesen a vészféket, amiről ha jól tudom eseménykönyvet is kellett volna írnia.
Kérdéseim a következők:
Egy ekkora állomáson miért csak 20:00-ig van nyitva a váróterem, holott kb. 22:00-ig folyamatosan van vonat forgalom.
Miért nem lett időben beállítva a 8268. számú vonat szerelvénye, holott szemlátomást nem volt olyan vonat mozgás ami ezt megakadályozta volna?
Miért nem utasította senki az állomáson ücsörgő jegyvizsgálót a 8268. számú vonatnál szükséges teendők elvégzésére?
Miért nem tájékoztatta senki a 8268. számú vonatot Nagykanizsától továbbító jegyvizsgálót, hogy nem Bajcsán kell átszállnia, hanem Murakeresztúron?
Miért nem végzett Nagykanizsa és Murakeresztúr között jegyvizsgálatot?
Milyen szankciókra számíthat a vészfék indokolatlan meghúzásáért, mivel ha egy utas teszi ugyan ezt, akkor keményen megbírságolják?
A válaszokat előre is köszönöm.