A lenti történet annyira abszurd, hogy Monthy Python repülőcirkuszába is beleillene. Igaz a sztori lassan 3 éves, de komolyan szánalmas az 5 órás menetjegyváltás.... Persze a kedves utas se volt semmi. En a helyeben panaszt tettem volna, majd metróval irány a Nyugati, bejelentő (ami tényleg kell, mert akkor talán helyük is lesz), és ott megváltom a jegyet. De ilyen a magyar virtus. Tanulság:
Csoportos utazás esetén tessék nagyobb állomásokon, bejelentővel megváltani a jegyet, és akkor a kétoldali kekeckedés is elkerülhető.
Telefonbeszélgetés a "Díjmentes Vasúti Csoportos Utazási Ügyintézés" számán:
-Jegyet szeretnék....
-Melyik kerület?
-X.
-Ma nincs bent az ügyintéző, próbálja holnap!
-De én ma szeretném, hol lehet?
-X. kerület? Honnan indulnak?
-Hát az egyik csoport innen, Kőbánya felsőről, a másik.....
-Akkor ott a pénztárban kiadják a jegyet.
-Mi kell hozzá?
-Mihez?
-Hát hogy kiadják a jegyet?
-Semmi.
Megkértem a kollégát, ugorjon már ki a jegyekért.
Kőbánya felső, MÁV pénztár: 13:20
-Csókolom, 26 diákot szeretnék május 26-ára, a Déliből Balatonalmádiig,
menettérti, meg 2 ötven százalékost.
-Bejelentő van?
-Nincs.
-6 fő fölött csoportos utazásnak minősül, csak bejelentővel lehet jegyet vásárolni.
-Akkor kérek 5x5 meg 1 jegyet.
-Mondom, 6 fő fölött csoportos utazásnak minősül, csak bejelentővel lehet jegyet vásárolni.
-De én nem kérek 6-ot, csak ötöt.
-Nem érti, hogy nem lehet?
-Miért?
-Mert 6 fő fölött csoportos utazásnak minősül, csak bejelentővel lehet jegyet vásárolni.
-Akkor szeretnék egy panaszkönyvet.
-Forgalmi irodában!
Kőbánya felső, forgalmi iroda:
nagyon kedvesek, udvariasak, indigó van, toll sajnos nincs. Sorszámozatlan könyv 01.sz. Észrevételek lapja. Beirt a kolléga.
Nem hittem a kollégának, elmentem én is:
-Csókolom, 26 diákot szeretnék május 26-ára, a Déliből Balatonalmádiig, menettérti, meg 2 ötven százalékost.
-Bejelentő van?
-Nincs.
-6 fő fölött csoportos utazásnak minősül, csak bejelentővel lehet jegyet vásárolni.
-Akkor kérek 1 diákjegyet.
-Kérem a diákigazolványt.
-Biztos, hogy erre már a jegy megváltásakor is szükség van?
-Igen.
-Rendben, van nálam egy. Aztán majd szeretnék még egy diákjegyet.
-Ahhoz is van igazolványa?
-Persze, ez az egy itt a kezemben.
-Egy igazolványra csak egy jegyet tudok kiadni.
-Én is egyet kértem.
-De utána akar venni még egyet.
-Miért, nem szabad?
-Nem.
-Melyik pont alapján nem lehet, meg tudná mutatni?
-Ezt nem kell megmutatni, ez a kedvezménnyel való visszaélés.
-Miért, mi van, ha az a gyerek egy nap kétszer akar utazni?
-Nem érti, h nem lehet?
-Jó, akkor azt tessék nekem megmondani, hogy ua. gyerek hány perc, óra vagy nap elteltével vásárolhat újból jegyet önnél?
-Egy nap egyet.
-Úgy tudtam, h a kedvezmény korlátlan számú utazásra jogosít.
-Ha ön úgy gondolja.
-Nem ad jegyet?
-Nem.
Telefon(ok): sorrend már ismeretlen, a papíromra a következő telefonszámok kerültek fel a jegyvásárlás kapcsán: 34302.., 51130.., 40/ 494949, 51120.., 32206.., 34295.., 30/98471.., 51152.., 35228.., 35228..., 32284.., 41361..,
1. szintű emberke a központi ügyfélszolgálaton. Udvarias, kedves, de azt sem érti, hogy miről beszélek. De hajlandó kapcsolni a főnökét:
2. szintű emberke a központi ügyfélszolgálaton. Udvarias, kedves, amennyire hagyom beszélni, viszont fogalma sincs a dolgokról, nem ismeri a szabályzatot, azt mondja ő kapcsolattartó.
-Jó napot, jegyet kértem Kőbánya felsőn, de nem adtak.
-Hogy-hogy nem adtak?
---------fenti történet ismertetése-----
-Hát akkor az biztos kell hozzá.
-De nem kell hozzá, most előre be kell szednem mind a 26 gyerek diákját? Nem elég majd az utazásra hozni?
-Nem, ha a pénztáros azt mondta.
-Jó, akkor azt tessék nekem megmondani, hogy ua. gyerek hány perc, óra vagy nap elteltével vásárolhat újból jegyet egy pénztárban?
-Nincs ilyem megkötés.
-Elmondaná ezt a Kőbánya-felső pénztárosának is?
Nehezen áll kötélnek, de megígéri, hogy utána néz, sőt még majd vissza is hív.
Tényleg visszahív:
-Beszéltem a pénztárfőnökkel, az üzletszabályzat szerint a kedvezmény igénybevételének a feltétele a diákigazolvány, így ezekre tényleg szükség van, meg a pedagógus igazolványokra is.
-De én még nem igénybe venni szeretném a kedvezményt, azt majd a vonaton, most csak jegyet szeretnék.
-Igen, de ahhoz, hogy megkapja, kellenek a diákigazolványok.
-Rendben. De tőlem bejelentőt is kértek.
-Igen, csoportos utazáshoz az is kell.
-De akkor mi nem vagyunk csoport.
-Akkor csak a diákigazolványokra lesz szükség.
-Akkor viszem a diákokat, és mehetek jegyet venni?
-Igen.
Kőbánya felső pénztár, a pénztáros kezében a telefon, élénken tanácskozik felbukkanásomra sem szívesen engedi el, mint fuldokló a mentőövet:
-Csókolom, 26 diákot szeretnék május 26-ára, a Déliből Balatonalmádiig, menettérti, meg 2 ötven százalékost. Itt vannak a diákigazolványok is.
-Nem tudom kiadni, ez egy forgalmas pénztár, ez a jegy elővételnek számít, és elővételben csak akkor tudok jegyet kiadni, ha legalább öt percig nem jön vonat. De mivel itt sűrűbben jön, sajnos nem tudom a jegyet kiadni.
-Ez melyik pontja az üzletszabályzatnak?
-Nem tudom, de benne van.
-Megkereshetném?
-Nem tudom odaadni, mert nem fér ki az ablakon, de ha nagyon akarja, megkeresem magának.
-Kérem szépen...
-------lázas lapozás, majd diadalittasan mutatja-------
-Itt van, a vonat érkezése előtt 5 perccel a jegykiadás szüneteltethető ha...
-De ez nem arra az esetre vonatkozik, amikor a pénztáros egyben forgalmi szolgálattevő is egyben?
-Nem.
-De itt nem az áll, amit Ön mond.
-Akkor sem tudom kiadni.
-Miért?
-Mert elővételnek számít.
-Jó. Itt a másik csoportom, ők holnapután utaznak innen Hidasnémetibe. A holnapután még benne van a jegy érvénytartamába, akkor az nem számít elővételnek.
-De, ha nem most utazik, akkor az.
-Hány óra hány perctől számít valami elővételnek?
-Most mondom, vagy most utazik, vagy elővétel.
-És ha 10 perc múlva megy a vonatom?
-Az most van.
-És ha 1 óra múlva?
-Maga most szórakozik?
-Én? Én csak jegyet szeretnék...
Telefon újból ügyfélszolgálat, előbbi kolléga:
-Megint nem kaptam jegyet.
-Igen, beszéltem a pénztárossal és a pénztárfőnökkel, de maga valamilyen elővételben akar jegyet venni.
-Miért, azt nem lehet?
-Lehet, de csak ha nincs utasforgalom.
-És ha van?
-Akkor nem lehet.
-Miért?
-Mert akkor a többi utas nem kap jegyet.
-Jó, de így meg én nem kapok. Ez hova van leírva, hogy a többi utasnak előbb kell jegyet kapnia?
-Nincs leírva, ez egy szokás.
-Szokás?
-Bevált gyakorlat, az kap előbb jegyet, akinek előbb megy a vonata.
-És én mikor kapok?
-Talán fáradjon el egy nagyobb állomásra, és vegye meg ott a jegyét.
-De én innen fogok utazni kőbánya felsőről, és most menjek el egy másik állomásra jegyet venni?
-Hát úgy biztos kiadják.
-Miért, kőbánya felsőn nem fogják?
-Én ezt nem mondtam, ha majd a pénztáros ráér, biztos kiadja ott is.
-Van nekem egy panaszkönyvi bejegyzésem, hogy nem kapok jegyet. Akkor legalább azzal utazhatok?
-Nem, utazni csak menetjeggyel lehet.
-Igen? És tessék mondani, lehet olyat a pénztárban .........
Valahol itt vesztettem el a fonalat, hogy mi után mi következik, még telefonálgattunk egymásnak néhányat, ő mondott valami kifogást, én megcáfoltam, vagy kértem, hogy nevezze meg a hivatkozást is, stb. Volt ebben diákigazolvány, érvényesítő matrica (ami már nem is kötelező!), elővételi pénztár, meg kiindulási állomás. Arról is meg akart győzni ő is, hogy a kőbányai pénztáros egyben forgalmi szolgálattevő, így tényleg nem kell kiadnia a jegyet. Ő mondott valamit, én megpróbáltam megcáfolni az üzletszabályzatból, ami mondanom sem kell, hogy az áfás számlás törvény (megér egy külön történetet, ha ezt kiheverem, leírom azt is) után eltűnt a MÁV honlapjáról, keresse mindenki ott, ahol akarja.
Aztán egyszer valamelyik ügyintéző rossz helyre kapcsolt, és valaki másvette fel a telefont. Elmeséltem neki is. Közölte, h nem hiszi el. Delegalább hajlandó a sztorimat telefonon ellenőrizni. Sőt visszahívni is. És tényleg. Nagyon kultúráltan javasolta, h próbáljam meg esetleg nagyobb állomásokon, ne adj isten, a csoportos ügyintézésen, de végül is, ha nagyon akarom, akkor Kőbányán is ki fogják adni a jegyet, mert ki kell nekik adni.
Meg is ígérte. Meg is kaptam. A jegyek és a számla kiállítása innen még 3 óra 17 percig tartott, de ez igazán részletkérdés, nem akarok kukacoskodni. A többi utas értelemszerűen tajtékzott, utas tájékoztatás semmi, csak ha nagyon forszírozta valaki, akkor megtudhatta, hogy a kalauzok értesítve lettek, hogy most jegy nélkül is fel lehet szállni Kőbánya felsőn, egyébként nekem kellett mentegetőznöm, hogy én igazán, meg különben is. De van jegyem!!!!
Budapest, Kőbánya, MÁV 2006/05/17 18:58 (szintidő: 5 óra 58 perc, Telefonköltség: 1840 Ft, nyugtató: 2 db)