Még februárban volt egy post itt a blogon, melyben egy utas szóvá tette, hogy 30 helyett 28 napos bérletet kapott. Ez nem csak egyedi eset, hanem egyre többen jelezték ezt nekem, illetve magam is tapasztaltam, amikor megvettem a bérletem, és a február 17-től március 16-ig érvényes. Lila köd leszállt és elkezdtem fortyogni, hogy ez lopás, csalás stb. Rögtön a bérlet megváltása után átlapoztam, a korábbi bérletszelvényeket, illetve konzultáltam egy jegyvizsgálóval is. Ennek eredménye az lett, hogy nem az utasok károsulnak a 30 napos bérleten, hanem a MÁV.
Ugyanis s MÁV az alábbi módon határozza meg a 30 napos bérletek érvényességi idejét:
Joli néni a pénztárban megnézi, hogy aznap nyolcadika van, így a bérlet a következő hónap hetedikéig lesz érvényes. Ez a policy, így egyszerű, és nem kell számolni.
Ez logikus is lenne, ha nem gergely naptárat használnánk. De azt használunk, így van 28, 30, 31 napos hónap egy évben, valamint huncut módon 4 évente 29 napos is. Így bizony az érvényességek között lesznek eltérések is, hiszen ha 30 napos hónapban vesszük meg a bérletet, akkor tényleg 30 napos bérletet kapunk a fenti logikával. De mi történik, ha a hónap 31 napos? Hát kérem szépen, akkor 31-e miatt 31 napos lesz a bérletünk.
Amennyiben februárban vásárolsz bérletet, akkor szökőévtől függően 28 vagy 29 napos bérletet kapsz.
De még mindig nem értem miért bukik ezen a MÁV. A helyzet egyszerű. Egy évben van hét 31 napos, négy 30 napos és egy 28 napos hónap. A fentiek alapján van hét plusz napunk a 31 napos hónap miatt. Mivel a 30 napos hónapban váltott bérlet tényleg 30 napos, így ezzel semmi gondunk nincs, viszont februárban csak 28 napos bérletet kapunk. Februári bérlet 2 nap veszteség számunkra, de figyeljünk jobban: a 31 napos hónapokkal az évben nyertünk 7 napot. Ha ebből a hét napból levonjuk a februári veszteséget, akkor is marad 5 olyan nap, ami úgymond grátisz. Tehát elmondhatjuk, hogy a MÁV-Start bukik 5 napot egy évben a 30 napos bérleteken. Emlékszem, még a Kerepesi úton beszélgettem a MÁV-Start vezetőségből egy-két emberrel a 30 napos bérlet bevezetése előtt. Akkor az egyik legjobb indok a bevezetés mellett az volt, hogy így nem lesznek a fentiekhez hasonló bukták. Hát sajnos ez nem így történt, mert az érvényességi idő számítása továbbra is (kis pályaudvarokon biztosan) a normál bérlet számítási módja alapján történik. Azaz a 30 napos bérlet nevében különbözik a havi bérlettől, illetve abban, hogy bármikor kiadható…