MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Esztergomi vonal: Szélmalomharc MÁV módra

2009. március 13. - georgejr

Az elmúlt fél évben sikerült mélyebben megismernem az esztergomi vonal sajátosságait. Post sorozatot indítok az itt tapasztaltakkal kapcsolatosan, hogy okuljunk belőle mindannyian. Kezdjünk is bele:

Az elmúlt években a MÁV, MÁV-Start több tízmillió forintot ölt a bliccelés, korrupció visszaszorításába, aminek a leginkább kézzelfogható eredménye a főpályaudvarokon elhelyezett peronkapuk rendszere. Ez mind nagyon szép és nagyon jó. Tényleg működik is. Úgy ahogy. De Budapesten vannak más pályaudvarok is, ahol az utasok leszállhatnak, felszállhatnak. Történetesen az esztergomi vonalon közlekedő vonat a Nyugati Pályaudvaron kívül még öt helyen áll meg a fővárosban. Miért is érdekes ez? Ezenken az állomásokon se peronkapu, se ellenőr, se semmi. Ez nagyban megkönnyíti a bliccelők, a zsebredolgozó jegyvizsgálók dolgát, hiszen a lebukásnak szinte minimális az esélye és mindenki "jól jár".

Mióta ezen a vonalon közlekedem szinte naponta hallom a 'kéccázé jólesz' című kérdéseket, melyeket a jv-k szegeznek az utasoknak. Ez kifejezetten zavaró dolog, amikor  koszos vonatokon utazunk, amikor folyton azon panaszkodik a MÁV, hogy nincs pénz, és kiváltképpen, amikor napokra hetekre megbénítják az országot a sztrájkoló vasutasok. Két olyan eset volt, amikor a bicskanyílt a zsebemben, és amikor már jeleztem is a vasút felé, hogy valamit tenni kellene:

Az első még valamikor szeptemberben történt. Nem volt még bérletem, és jellemzően mindig a vonaton váltottam meg a menetjegyem. Valahol Solymár magasságában zötyögtünk reggel, amikor a jegyvizsgáló megjelent és kérte a jegyeket. Mondtam kérnék egy egészet Pázmáneumtól Aquincumig (300 ft), erre a jv megkérdezte
- 150 vagy 300?
Én mondtam neki, hogy 300 (gondoltam magamban új még az arc vagy ilyesmi). Bepötyögte a gépbe, elvette a pénzt és ennyi. Én meg álmosan, küzdve a reggeli kómával néztem rá, mint borjú az új kapura, hogy hol a jegyem. Erre a srác nagy zavarban visszakérdezett:
- Jegyet is kérsz?
- Persze, hiszen kifizettem -  erre a mondatra elhúzta a száját és nagy "kegyesen" hozzámvágta a jegyet. Annyira megdöbbentem, hogy csak később gondoltam végig az egészet. De amint felocsúdtam, egyből smst küldtem a MÁV-Start-os kontaktomnak, amiben jeleztem, hogy kissé pofátlanok jv-k. Hamarosan meg is lett az következménye: fővizsgálók, civil ruhás ellenőrök árasztották el a vonalat és kb egy hétig razziáztak.
Eredmény: kb 2 hét csend, utána minden a szokásos módon folyt tovább.

A második eset kb két héttel ezelőtt zajlot. Nálam már nem próbálkoznak, mert bérlettel járok, de az alkalmi utasokkal, a haverokkal továbbra is játsza sok kalauz a közös mutyit. Két hete pénteken nagy nyugodtan dolgoztam a vonaton, miközben elképesztő tempóval száguldottunk Piliscsaba irányába. Óbuda magasságában felszállt egy fiatal srác, egy idősebb japán (misszionáriusnak tűnt) 4-5 kiskamasz társaságában. Így utaztak. A kaller Vörösvár magasságában ért hozzájuk. Mikor kiderült hány jegyet kell kiadni, felajánlotta, hogy 500 és mindenki jól járt. A srác természetesen rábólintott, hiszen Dorogig minimum a duplája lett volna nekik, még ha über kedvezményes jegyük is lett volna. Az egész akció nem tartott tovább fél percnél és "mindenki boldog" volt a végére.

Az MÁV ma ismét fokozott ellenőrzést végez a vonalon, mint kiderült egy kalauz lebukott a múlt hónapban és azóta már munkanélküliként tengeti életét. Kérdeztem a fővizsgálót, elmesélve a fentieket, hogy most ez tényleg ér valamit? Azt mondta ideig óráig, elül a vihar és a biznisz újra beindul...Ők most ennyit tehetnek.
 

És tényleg ennyit tehetnek. Mert ez egy többszerepős szélmalomharc, ahol sáros az utas és sáros a kalauz is. Nem lehet állandóan ellenőrízni a vonalakat. Nincs rá kapacitás se humán se anyagi. Itt bizony komoly szemléletváltásra van szükség. Amíg az utasoknak nagyon jó a bliccelés, hogy meg lehet kenni a kalauzt, addig a kalauz élni fog a helyzetével (tisztelet a kivételnek!) és ki fogja használni a potyapénzt. Egy dolgot egyikőjük sem gondol végig: a következményeket.

Utas: pénzt von el a MÁV-tól, vagyis károsítja, közvetve hozzájárul a jelenlegi állapotokhoz, a saját komfortjának romlásához stb
 

Kalauz: meglopja a munkadóját, közvetve az adófizetőket; veszélyezteti a saját megélhetését, hiszen ha lebukik kirúgják, és akkor annyi a munkahelynek, a mutyinak, az ingyen utazásnak stb...  (lehet ők a leghangosabb sztrájkolók is?) Ha kevesebb mutyi lenne, annyival kevesebb állami pénzt kellene a MÁV-ba pumpálni, és annyival több esély lenne a béremelésre...

Mi a fentiek tanulsága? Magyarországon nincs utazási kultúra. Az emberek inkább a feketét szeretik, mert az rövid távon olcsó. De ennek az olcsóságnak a levét mi magunk isszuk meg. Évente több tízmilliós kárt okoznak a mutyizó utasok, kalauzok. Számoljunk kereken tímillóval; ez kérem szépen 2000 vasúti kocsi egyszeri nagytakarítását jelenti.  De számoljon mindenki azzal ami szerinte fontos lenne...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr171000333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bgirl 2009.03.13. 20:02:30

Csak gratulálni tudok neked, hogy ekkora ,,májer" vagy, hogy miattad mennek mostanság ezen a vonalon megint a nagy ellenőrzések!Tudod Én megveszem a bérletet, csak ép ha Pestig veszem az ellenőr belém köt, mert nem ott tanulok!
Csak tudod a kallerok sok embert kívülről ismernek, elég szép kiépített körük van, aki mindig is lefogja tudni fizetni, mert ismerik egymást! Jó magam is így vagyok ezzel! És inkább adom a kallernak és jövök haza feleannyiért mint a MÁV-nak, aki ha tudna se fejlesztene!
A kallert ellenőrzőkről pedig annyit, hogy azok is össze vannak szokva!

cometneni 2009.03.13. 20:32:46

Először is örülök, h visszatértél :-)
másodsorban meg pofátlanságnak és tetűségnek tartom a kalauzok ilyesfajta viselkedését. az a baj, h az utasok szoktatták rá őket. és az az utas szidja talán a legjobban a vasutat, amelyik beáll mutyizni a sorba.

pocokpocok 2009.03.13. 20:50:48

@bgirl:
", aki ha tudna se fejlesztene!"
Mi lenne, ha egyszer ezt ki is próbálnánk, mondjuk fél évig venne mindenki jegyet?:)
Na viccen kívül: gyönyörű!
Te is, a jv-k is: és a legszebb az egészben, hogy a hozzád hasonlók a fent leírtakat felfogni sem tudják, mint skiccedből kiderül.
A saját becsületes vásárló utastársaid károsítod meg!
Más: ilyenkor a fizető utasok miért nem lépnek így, mint a blogtulajdonos?
Nem kell főmuftit ismerni ehhez: csak egy e-mailt dobni a MÁV-nak.
Dehát egyszerűbb szidni, mint rendberakni a rendszert.
Általános magyar mentalítás, hogy az emberek hajlamosak a jogaikkar kérkedni , a kötelességeiket viszont elfelejteni:(

bgirl 2009.03.13. 21:32:06

@pocokpocok: Boccs mint írtam van bérletem, csak a nagy ellenőrzés lévén nem tudok bérlettel Pestig bemenni, hála nekik! És a suli köt be Pestre, de nem ott tanulok! És 2004 óta minden hónapban megveszem! De ennek ellenére nem ítélem el a zsebre ,,mutyizó" kallert!

lurkó 2009.03.13. 23:14:57

Szép hoszú poszt szeretnék hoszan irni de nagyon hulla vagyok. Majd holnap. Egyenlőre csak anyit hogy miből indult az egész. A kulcs-szó a létszám. 2-3-4 percenként megálló vonaton 500-600 utashoz kevés 1 jegyvizsgáló. Főleg akkor ha ő egyben a vonatvezető is. Minden megálláskor leszállni figyelni jelzést adni fölszállni uccu tovább. Két jegy lekezel kettő kiad és már áll is a vonat ujra. Esélytelen hogy mindenkivel találkozzak. És az utas megszokja hogy ingyen is lehet utazni aztán következik a mutyizás. A régi szép időkben volt egy vonatvezető, és kettő vagy több jegyvizsgáló. A dolgon nem sokat segit hogy jön havonta ötször hatszor a repülőbrigád. Mert az utas még akkor is jól jár ha havonta csak öt hat napon kell jegyet vennie. Holnap folytatom!

lurkó 2009.03.13. 23:17:24

@pocokpocok: "Más: ilyenkor a fizető utasok miért nem lépnek így, mint a blogtulajdonos?
Nem kell főmuftit ismerni ehhez: csak egy e-mailt dobni a MÁV-nak."
Telljes mértékben egyetértek!

Ákibard! 2009.03.13. 23:47:01

@bgirl:
Figyi.

Bemész a Nyugatiba, vagy egy komolyabb MÁV pénztárba, de a Nyugatit javaslom, mert én is ott intéztem el.
Odamész a pénztárba, majd bejelented: SZeretnék kérni egy "60 forintos igazolást". (Valami igazolás a tanulói lalala az igazi neve, de 60 forintosként ismerik)
Kapsz egy papírkát, ki kell tömtened, név cim, diákszám, 1-2 adat, és a végén, hogy milyen viszonylatokra kérsz igazolást!
Mivel te a lakóhelyed és a tanintézmény között vagy jogolult, az összes erre a viszonylatra eső viszonylatot beírhatod.
Tehát te esetedben simán lakóhelyed-Budapest-Nyugati viszonylatra van szükséged, azt írasd be.

Ezután félévente (egyetemen) vagy évente (közoktatásban) kell kérned rá 1-1- ingyenes pecsétet, és mindenki boldog, de legfőképpen Te mert így szabályosan válthatsz pestig jegyet. Az igazolás hiányában valóban csak a tanintézmény-lakóhely viszonylatra tudsz, de az igazolással ezen az úton bármelyik állomásig. 60.-ot megér.

A főellenőrök miatt meg nem bosszankodni, rendesen pakolják le a vonatról a mutyizókat...

bgirl 2009.03.14. 11:00:49

@Ákibard!: Elmondom akkor mi a szitu, mert meglepve olvasom amit írtál!
Tanulói jogviszonyom Pilisvörösváron van! Azonban rengetegszer lenne dolgom Pesten és oda is járok külön órákra, mert a suliban nincs felkészítés x tantárgyból! Na már most a kalauz nem köt belém, de ha jön az ellenőr ő annál inkább! Megnézi a diákom és közli h Óbudáig nem vagyok jogosult bérletet venni, de most jó fej lesz, nem büntet meg, de ha legközelebb összetalálkozunk nem járok ilyen jól!
És ha Nyugatiban kiváltom ezt a 60 ft-os igazolást, akkor is vehetek addig jegyet ha nem oda szól a tanulói jogviszonyom? Mert nagyon kéne!

bgirl 2009.03.14. 11:03:38

@lurkó: Ez teljes mértékben így van, hogy a főellenőr nem ér túl sokat, mert tudok olyat, akinek a munkahelye nem fizeti ki a 30.000 ft-os bérletet, ezért inkább mutyizik és még mindig jobban megéri havonta párszor fizetni, mikor ellenőrök vannak, mint kifizetni a 30.000 bérletet!

Gonosz Bölcsész 2009.03.14. 11:07:21

Szintén ezen a szakaszon szoktam utazni elég rendszeresen, főleg hétvégén.
A mutyizó utast és kallert egyaránt elítélem. Pontosan az ilyen "kalandok" miatt szűntettek meg a volánosok nem egy buszjáratot, ami elég rendesen hazavágta a falunk közlekedését (hétköznapi esti és későesti közvetlen járat megszűntetése, mert nem volt utas..papíron) Nem szeretném, ha vonatokkal is ez történne, mert perpill elég jól, normális sűrűséggel járnak (évekkel ezelőtt nem egy olyan vonat volt, ami nem állt meg nálunk...nem lenne jó újra ezt bevezetni, mert papír szerint nincs elég utas, minek álljon meg ott a vonat).

Utóbbi hónapokban volt néhány utam Egomtól a Csévig. Egyszer sem ellenőrizték a jegyem. Egyik alkalommal a kallerral egy kocsiban ültem..Nekem kb. 25 perces utazás után le kellett szállnom, mert megérkeztem, és addig nem kezdte el a jegyek ellenőrzését! Pedig nem egy le- és felszálló utas volt a 3-4 megálló során..és ezt Pest felé is szoktam tapasztalni, hogy kb. Csév-Jászfalu környékén kezdi el ellenőrizni a nagy többség jegyeket.

Korábban már két-három kocsi esetén volt a vonathoz két kaller, most már a olykor a három kocsi esetén is csak egy dolgozik...volt hogy Nyugatiban a kapunál kellett jegyet vennem, mert egy óra alatt nem találkoztam a kallerral..

Ha meg elkezdik a munkájukat, mutyizást kb. 1-2-3 megállónyi távolságokra szólóan szoktam látni. Mivel általában Nyugatiig utazom, nehezen tudnak az esetemben zsebre dolgozni, és ha szeretnének, sem szoktam hagyni, ha tetszik, ha nem.

És ahogy fentebb is írták már, nemcsak a kalleron múlik...az utas is legalább akkora hunyó, hanem nagyobb..

bgirl 2009.03.14. 11:25:10

@Gonosz Bölcsész: Amúgy Cséven pl. az esti vonatok többségénél se leszálló, se felszálló,főleg hétvégén, ezt múltkor az egyik utas jegyezte meg a kalauznak és teljes mértékben ő is osztotta a véleményt!Igazából Üröm még egy fölösleges megálló este 8 után!

Ákibard! 2009.03.14. 13:23:16

@bgirl:
"Tanulói jogviszonyom Pilisvörösváron van!"
És a lakóhelyed is?
Ha szintén Vörösváron van a lakóhelyed is akkor sajnos nem válthatsz tanulóbérletet Bp-ig.
Tanulóbérletet csak a lakóhelyedhez legközelebb eső állomástól a tanintézményhez legközelebb eső állomásig vehetsz.
Ezen az igazolás sem nagyon segít, ugyan beleírathatod a Pvv-BpNyugati utat, de ha a jegyvágó nem is, a főellenőr bele fog kötni, mert nem tudod igazolni, hogy Bp-en vagy a lakóhelyed vagy a tanintézményed van. És ráadásul ez még visszaélés is lenne, szerintem nem érné meg.

Az igazolás olyan esetre jó, ha pl. Pvv-on laksz, és Győrben tanulsz, de csak Pvv-Bp útra vennél bérletet, mert pl Bp-Győrt Volánnal teszed meg.
Akkor be tudnád iratni a Pvv-BpNyugati utat, és vehetnél szabályosan bérletet. De így sajnos nem.

lurkó 2009.03.14. 19:11:00

@georgejr: milyen tipusu vonatok járnak azon a vonalon?

siófoki35 2009.03.14. 21:29:21

Desirok járnak.

Szoktak mostanában Újpesten is ellenőrizni, főleg pénteken.

Mutyizás: Én nem szoktam vele találkozni, csak 1x-1x. Először is több és tovább nyitva tartó pénztár kellene.

Georgejr: Te is a pázmányra jársz, és elsős vagy??? Én is, töris :-)

greggrant 2009.03.15. 00:07:01

@bgirl: az, hogy Bp-en van dolgod, még ha Pilisvörösvárra jársz is, az még nem jelenti, hogy legyen extra kedvezményed rá. Nem lehet mindenre rápakolni a kedvezményeket, mert akkor egyszercsak azt vesszük észre, hogy mindenki kedvezményesen utazik - upsz, várj, nem ez a helyzet most?! :-P
És hát ez mind szerencsétlen adófizetőknek lesz rossz végül, hogy egy közhelyet is elsüssek.

pocokpocok 2009.03.15. 06:56:40

@bgirl:
"A kallert ellenőrzőkről pedig annyit, hogy azok is össze vannak szokva! "

még egy dolog megragadta a figyelmem: a fent említett emberek a fővizsgálók: szigorú, mogorvától eltérő fővizsgálóval én nem találkoztam még: de örülök, ha neked volt szerencséd hozzá: ergó kétlem, hogy ők összedolgoznának a jegyvizsgálókkal.
Vannak még az úgynevezettt "repülősök": ők más vonalról jönnek a vonal rendszeresített jv-ivel, és ők indulnak elöl. Mivel a tisztelt utazóközönség nem ismeri őket, nem próbálkozik az "egy-két százas trükkel, az itt szálltam fel, nem volt pénztárral, a veszek jegyet a vonaton, pótdíj nélkül" bemondásokkal.
És csodákszik a jónép, mikor a 2000 ft-ot, a 300 ft-os diákjegyre ki kell fizetni. Rosszul esik.
A "hol tanulok, hova jó a bérletkedvezmény" témát már feljebb kivesézték.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.03.15. 11:06:21

@siófoki35: nem. én itt lakom, és Budapesten dolgozom. Viszont az egyik németszakos tanár jó barátom:)

Ákibard! 2009.03.15. 11:44:26

@pocokpocok:
"szigorú, mogorvától eltérő fővizsgálóval én nem találkoztam még: "

Én igen. Balatonnál, idegen nyelvet is beszélt, "Jónapot kívánok, a menetjegyeket kérném főellenőrzésre!" köszöntés, majd "Az 50%-os kedvezményt mivel veszi igénybe, kérnék hozzá egy igazolást" ellenőrizte az érvényességet, vörös tollal pipálta a jegyet, megköszönte és továbbment.

Mostanában rendszeresen találkozok velük, de a sima jegyvizsgálók is alaposan ellenőrzik a menetjegyeket, diákigzolványokat. Szerintem ez így helyes. (Már van amikor a bérlet mellé veszem elő a diákot is, úgyis elkérik)

bgirl 2009.03.15. 13:26:08

@pocokpocok:
El kell hogy keserítselek, mert ezen a szakaszon van igen is jó fej fővizsgáló!Aki nem mogorva és nem is szigorú!
Igen és az is biztos tök véletlen mikor felszállnak Piliscséven,leellenőrzi a fél vonatot, majd odacsapódik Csabán hozzájuk a kalauz, és Szabadságligeten is még vígan dumálnak és sztorikat mesélnek!Na ilyenkor se a kaller, se ők nem dolgoznak!
De ezek szerint te még ilyet nem láttál!Ezen a szakaszon a Volán buszon is felszáll az ellenőr, pacsi a sofőrrel, kap x ft-ot a sofőrtől és leszáll!

lurkó 2009.03.15. 14:24:37

Nem is a fővizsgálókkal van a gond hanaem a sunyi álcázott próbavásárlókkal. Akik a jegyvizsgáló szociális érzékenységére játszva próbálják becsalni a málnásba.

Gonosz Bölcsész 2009.03.15. 16:19:50

@bgirl: "Ezen a szakaszon a Volán buszon is felszáll az ellenőr, pacsi a sofőrrel, kap x ft-ot a sofőrtől és leszáll!"

Ez az elmúlt min. 1/2-1 évben igencsak megváltozott. Asszem, már egy külső cég végzi az ellenőrzést, ezért a söfőrök csak a drótot tudják leadni egymásnak, h most szálltak le/fel, erre járnak éppen.
Teljesen hétköznapi a felszerelésük, jegyet vesznek, majd elvonul egyikük a busz hátsó felébe, a másik elöl marad. Majd miután a busz elindul a megállóból, rá pár percre elkezdik az ellenőrzést. Szívnak is a söfőrök miattuk, és nem is tetszik nekik....
Persze egy-két pertukapcsolat itt is biztos kialakul, kialakult, de most még azért nehezebb a dolguk.

Gabex 2009.03.16. 11:12:53

1-2 éve barátnőm Almásfüzitőn szállt fel a vonatra, ahol jegykiadás csak az állomással szemben lévő ABC-ben van, ami du. 17 óráig van nyitva. mivel hogy a bolt már zárva volt, ezért a vonaton szeretett volna jegyet venni, mire a kalauz válasza az volt, hogy csak akkor ad neki jegyet ha elmegy vele vacsorázni. De nem volt szerencséje, mert legközelebb megint ugyanaz a kaller jött és akkor szerencsére ott voltam énis és kicsit helyre pofoztam. Utánna még a vagont is elkerülte.

lurkó 2009.03.16. 19:50:33

@Gabex: és tényleg elment a jegyvizsgálóval vacsorázni? Ilyen pótdíjról még nem hallottam :)

banpepe 2009.03.16. 20:22:20

Kedves Gonosz Bölcsész!

Én járok minden héte az esztergomi buszon, ugyanaz a 2 ellenőr van, 1 hölgy, meg egy nagy darab úr. Jegyet NEM vesznek. Amúgy meg messziről megismerik a sofőrök is. A sofőrtől kérnek valami papírt, meg kasszazárást, és aláiratják vele. Volánbuszosok ők is, nem külsős cég.


Kedves Georgejr!

Egyszer légy olyan kedves, és a volánosokat is mártsd be, mivel ott valóban látom, hogy leszáll az ellenőr, és már nem is kell jegyet adni az utasnak. Tudod, én már regetegszer megtehettem volna, csak nem jutottam el odáig, hogy bemószeroljak valakit. Amúgy meg egy kalauz kap kb 90-100 ezret havonta. Kiváncsi lennék, el tudnád e tartani a családodat abból!!!
És nem okoskodnál te is valamit. Amúgy meg hidd el, hogy felsőbb szinten sokkal, de sokkal több pénzt vesznek ki a cégre. Nem napi x ezret.
Válaszodat előre is köszönöm.

Tisztelettel

banpepe 2009.03.16. 20:23:09

Bocsánat, javítok a cégre szót cégből.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.03.16. 20:43:27

@banpepe: Az a baj, hogy itt most moszerolasrol van szo, pedig ez csak egy normalis emberi hozzaallas. Ha a fonokom bankot rabol, az azt jelenti nekem is szabad? Egyebkent, a volanosokrol is van velemenyem, de ez nem volanos blog. Visszaterve: vannak megyek, ahol ennel kevesebbol tartjak el a csaladot. No de nem menjunk bele ilyesmibe. 1 elvallalok egy munkat, akkor azt a legjobb tudasom szerint vegzem, ha nem jol fizet, vagy keresek masikat, vagy valami mellekest. De nem kockaztatom azzal a biztos allasom, hogy meglopom a munkaadom. Amikor napokra, hetekre megbenul az orszag egy-egy sztrajk miatt, akkor bizony duhos leszek, annak adjunk tobb penzt, aki meglopja a munkaltatojat? Kozvetve megkarositja az utasokat? Hello vegyuk mar eszre, gazdasagi valsag van; emberek ezrei veszitik el munkajukat, megelhetesuket. Ehhez kepest a mutyis jv-k tovabbra is okosban eveznek, ha meg lebuknak, mindenki hibas, csak o nem. A lopas az lopas. Ahogy Te felhaborodnal ha ellopnanak Toled egy ezrest, ugy az utasok is felhaborodnak - teljesen joggal- amikor mutyizik a kaller. Persze az utasok nagy resze is boven segedkezik a mutyiban. Az eremnek ket oldala van, azaz csak azt lehet megkenni, aki hagyja magat, es akit megkennek....

banpepe 2009.03.16. 22:00:55

@georgejr: Jogos a válaszod. Az is, h nem volán blog, csak azért írtam azt ide, mert azon is utazom, meg ezen is. Mindkettővel majdnem végállomásig. Én is látom persze, hogy mind 2 cégnél megy a zsebre dolgozás. Amúgy ellenőrök között is van lefizethető, pont ezen a vonalon láttam olyat is. Gondolom a kalauznak valami nagy ismerőse lehetett. Sőt olyat is hallottam (nem láttam, tehát nem tudom igaz e), hogy a 200ft-os bünti helyett az ellenőr elrakott 1 ezrest, és továbbment. Szóval nem csak a kalauzok sárosak. Sajnos mindenki. Meg a másik, hogy ez egy tipikus magyar szokás, hogy ha neki szabad, akkor nekem is. Pedig nem így kellene lennie a dolognak, hanem tisztességesen kéne mindenkinek, beosztástól függetlenül dolgoznia.

banpepe 2009.03.16. 22:01:41

nem 200, hanem 200ft, megint rontottam, bocsi:( :)

vanek ur 2009.03.16. 23:22:58

@lurkó: Sunyi próbavásárlók? Ezt nem kellett volna. Vagy azért sunyi, mert lebuktatja a zsebre dolgozó kollégádat? Raádsául egyszerű, becsületes, bliccelni akaró polgárnak kiadva magát?
Szociális érzékenység? Ugyan már! Kiszámolta ő jól, hogy jobban jár a zsebbe nettó 200 ft-tal, mint a jegy után járó jutalékból nála maradó hivatalos nettóval. Szociális érzékenység: a saját szociális helyzetéért.

Rövid távon mindenki jól jár a "zsebbe adok a haver kallernek némi pénzt" módszerrel. A kaller egy kis mellékeshez jut, az utas olcsóért utazik, az állam meg úgyis kipótolja, a nagy pénzek különben sem itt mennek el.

Aztán ha jön egy ellenőrzés, akkor jön a bukta: a kaller állás nélkül marad, az utast jól megbüntetik. És ha ez nem lenne elég: ha a MÁVnak azt mondják, hogy fogjuk meg a költségeket, járjon kevesebb vonat, mit gondoltok mit fognak csinálni? Leggyorsabban a jegyeladási számokat tudják előhúzni a kalapból, és ott kerek perec ott lesz: az esztergomi vonalon kevesen utaznak, nosza elég oda egy rövidebb vonat, és az is csak 2 óránként. És ez minden mellékvonalra igaz, ahol a kaller meg az utasok jó ismerősök: a vonal megmaradásáért a legjobb tüntetés, ha minél többen meg is veszik a jegyet, ha már arra utaznak.

vanek úr

lurkó 2009.03.17. 00:13:27

@vanek ur: Na akkor te még biztos nem találkoztál ilyen "emberekkel". A módszereik sunyik. És van elég alkalmazott a vasuton bellül aki ellenőriz minket nem hiszem el hogy ha ők normálisan vézik a dolgukat akkor nem buknak ki a mutyizók.Fővizsgálók, vizsgálófőkalauz, VBO, szolgáltatásfelügyelet, és a repülőbrigádokkal is jön mindig szolgálati vezető is. A próbavásárló nem csak akkor jelent be ha zsebre rakod a lóvét hanem ha pótdíj nélkül adsz jegyet egy vonatot épphogy elérő utasnak, vagy nem büntetsz meg élből egy olyan utast aki esetleg nincs tisztába a szabályokkal. Pedig a start a viteldijjat megkapja csak a pótdijjat nem. És a szolgáltatás ellenértéke nem a pótdíjj. Ja és az álltalam ismert jegyvizsgálók többsége(95%) nem dolgozik zsebre. De egy ilyen nem szabályos munkavégzésbe beleszaladhat. Érted már a szociális érzékenységet mire értettem?? Örülnék ha az öszes mutyis kalauzt kivágnák.

lurkó 2009.03.17. 00:16:36

@vanek ur: De ha már az értékeknél tartunk akkor hogy a bánatba mondhatja ki bármilyen biroság a sinek mellöl csavart kiszedö emberre hogy megélhetési bünözö??

vanek ur 2009.03.17. 08:45:59

@lurkó: "A próbavásárló nem csak akkor jelent be ha zsebre rakod a lóvét hanem ha pótdíj nélkül adsz jegyet egy vonatot épphogy elérő utasnak, vagy nem büntetsz meg élből egy olyan utast aki esetleg nincs tisztába a szabályokkal."

Ez nem a próbavásárló hibája. Nekik a megrendelő (a START) megmondja, hogy mik a szempontok, ők kötelesek ez alapján dolgozni. Egyik oldalról érthető, hogy az ilyen eseteket kisebb súllyal kellene figyelembe venni, másik oldalról viszont nem tudhatod, hogy miért is lett "meghajlítva" a szabály - vajon nem csak egy színjátékot látott az ellenőrző valaki.

Egyébként egyik előző munkahelyemen jó eséllyel találkoztam álcázott próbavásárlóval (persze ennek ténye előttem rejtve maradt). A cégnél véges számú ellenőr dolgozik, őket előbb-utóbb fel lehet ismerni, kilétüket ki lehet deríteni. Az álcázott próbavásárlót nem fogod tudni kiszúrni, amíg le nem leplezi magát. Így fogják látni a vezetők, hogy mivel is találkozik az, aki a cég szolgáltatásait igénybe veszi. A Mystery Shopping (mert ezt egyébként így hívják) teljesen bevett dolog a kereskedelemben, bankoknál, telefonos ügyfélközpontoknál (csak hogy néhány példát említsek), és nem csak az átlagos vásárlási szituációkat tesztelik, hanem néha "provokálják" is az ügyintézőt, vagy a vasúton azt nézik, hogy a szabályokat betartva dolgozik-e (vajon hányszor hivatkozik arra a vasút - főleg, ha az neki jobb, - hogy "a szabály szabály").

A "megélhetési bűnöző" kitétellel nem értek egyet. Bűnöző és kész.

vanek úr

Abd 2009.03.17. 10:44:03

az miért baj ha a vonaton veszek jegyet?
ha az állomáson is lehetne. ódivatu vasuti szabályozások vannak. nem a bevétel lenne a lényeg? és ellenőrzés rendszeresen? Mert példu amit mondtatok hogy az is elitélendő amikor a kedves utas rohan és a vonaton venne jegyet, de csak pótdíj ellenében. Nos nagyon eberi volt, hogy ép felugrottam a vonatra - volt pénztár - de reggel meloba mentem, viszont odaszoltam a jv-nek hogy ez van, elaludtam és vehetek e Önnél jegyet, meghogy elnézést a kellemetlenségért. a válasza az volt megoldjuk.. na most tény: Felszálltam, jött és a következő helytől adott teljes árut ahogy kértem - mer ott nincs pénztár. a két állomás közt volt 3 perc a menetidő. én jól jártam, ő szabálytalan volt. De könyörgöm! mindig mindenki teljesen(!) szabály szerint utasításokat betartva dolgozik??????

vanek ur 2009.03.17. 22:45:48

@Abd: Erről már volt itt szó korábban. A világ szerencsésebb felén, ahol a becsület jelent még valamit, minden további nélkül működne így. (Emlékszem, az NDK-ban a villamoson becsületkassza volt: bedobtad az 50 pfenniget, letéptél egy jegyet. De letéphettél többet is, sőt, letéphetted a pénz bedobása nélkül is. Figyeltem a helyieket, senkinek eszébe nem jutott volna többet kivenni a készülékből, mint ami járt neki.)
Mi lenne, ha akkor is lehetne jegyet venni pótdíj nélkül, ha az állomáson egyébként van működő pénztár? Felszáll a böcsületes magyar polgár a vonatra Nyugatiban - persze jegy nélkül, mert majd a kallertől vesz. De a kaller másik kocsiban van, sokan is vannak a vonaton, Solymár után ér hozzá. Mit mond a böcsületes magyar polgár: kérek egy jegyet Solymártól... Vagyis pont hogy a bevétel a lényeg: fizesd csak ki azt, amit te leutaztál.
A szabály egyébként kétségtelenül régi, akkor lényegesen több állomáson volt még pénztár, nehezebb volt lyukat találni a rendszerben...

rp_bubu 2009.03.18. 14:44:59

A másik blog legutóbbin posztja pont azzal volt foglalkozott, hogy milyen "szemét volt a kaller, hogy nem adott jegyet Nyugatitól, mert nem volt idő jegyet venni..." Ott mindenki igazat adott a levélírónak, hogy már pedig miért is nem adta ki neki a következő megállótól, vitte el stb. és láss csodát, most itt is ö lenne a főszereplő a "mutyizó"... Próbálj jól dolgozni, hogy ne is köpjenek le az utasok se...

lurkó 2009.03.18. 15:43:53

@vanek ur: Nekem is az előző munkahelyemen volt szerencsém olyan próbavásárlókhoz akikről nem is tudtuk hogy azok. Csak jó pár nap elteltével kapott a főnök levelet a központtól hogy ejnye-bejnye, vagy ritkább esetben gratula! De az kereskedelem volt és közel sem volt enyire öszetett a munkaköröm. Ott volt rá esélyem hogy a vásárló legyen az első mert elsősorban az volt a dolgom. Miért hagytam ott? Bő 70-80 órával többet dolgoztam havonta és 15-20 ezerrel kevesebbet vittem haza. Tehát megérte! Ezért nem vonz a mutyizás kicsit sem. És mert az országnak azon a felén élek ahol ha elveszted a munkahelyed nagyon minimális az esélye annak hogy találsz másikat.
süti beállítások módosítása