MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Szopatás a KÖKI-n

2008. szeptember 03. - georgejr

Így esküvő, miegymás után újult erővel térek vissza. Egyből egy igazi szopatós bejegyzés alant:

 

Egy voltaképpen szokásos történetet fogok most leírni, ami csak annyiban más, mint bármelyik másik átlagos nap, hogy ezúttal fényképezőgép is volt nálam, így meg tudtam örökíteni az eseményt.

2008. augusztus 12.-én 17:35 körül érkeztem egy nálam vendégeskedő német barátommal egyetemben a Kőbánya-Kispest nevű hipermodern közlekedési komplexumhoz. Már az épület félig lebontott állapota, az életveszélyes, lezárt lépcsők, a beázó tetők, a mindent ellepő hajléktalanok, a jövendőbeli KÖKI pláza helyén lévő, jelenleg üres területről szálló mázsányi por, meg az egész, körülötte játszódó jogi és politikai hisztéria (ami vélhetőleg hónapokra konzerválni fogja ezt az állapotot) megérne egy külön posztot, ezt meghagyom azoknak, akik csak az vérnyomásukat akarják tartós szinten emelni. Itt az itt dolgozó MÁV dolgozókra általánosságban jellemző, utasokat magasról leszaró hozzáállása lesz a főszereplő.


Mivel nekem BKSZ bérletem van, ő meg nem sajnálta rá a 200 forint teljes árú jegyet, ezért úgy döntöttünk, hogy vonattal fogunk Zuglóba utazni, a metrónál csak jobban jár rajta a levegő így 30 fokban, ezek a felújított Bhv kocsik tulajdonképpen annyira nem is mocskosak, általában még ülőhelyem is szokott lenni, meg vendégemnek bejött ez a félbalkán környezet. Jól le is kellett fotóznom az állomást minden szögből, hogy megmutassa otthon: jé, ilyen is van! És nem dől össze!(csodálkozását teljes mértékben át tudom érezni.)


Szóval megérkezésünk után konstatáltam a kijelzőn, hogy a vonatok kis késésben vannak, ez azonban nem akadályozott meg tervemben, itt késő délután ugyanis olyan gyakran járnak Pest felé a vonatok, hogy maximum 5-10 percet kell várakozni, előbb-utóbb mindenképpen jön egy.

Aztán letelt a kiírt késés. Aztán megnövelték a késés idejét (persze miután az eredetileg kiírt idő már legalább öt perce letelt). Majd el is tűnt a kiírt 17:23-as gyorsvonat, és a helyét átvette a 17:45-ös személy, újabb, 10 perces késéssel. Mi tulajdonképpen elvoltunk, mint a befőtt, nekem raszta hajam van, azt horgoltuk, szóval volt mivel elfoglalni magunkat, meg nem időre mentünk a Városligetbe rossz turistát játszani. Mikor viszont már ez is vagy negyed órája letelt, a friss agyhugykőtől kissé tikkelve (már rég bent lettünk volna a városban metróval), megérkezésünk után 40 perccel (addigra már három vonatnak kellett volna jönnie) felmentem megérdeklődni a forgalmi irodához, hogy miafaszvan. Ekkorra már sokszor annyi ember várakozott a vágánynál, mint általában.

Csöngetek. Semmi. Még egyszer csöngetek. Semmi. Benyitok, dől kifelé a hideg levegő. (Ezeknek légkondijuk van? És sír a szájuk? A vonatokon meg persze luxus ugyanez? Faszkorbácsot nekik, nem klímát!) Ekkor érkezett meg mögém egy ott dolgozó fiatal srác.

- Fog még ma menni a Nyugati felé vonat?
- Ó, gázolás van Ferihegynél, kanalazzák össze az illetőt, fogalmunk sincs, mikor fog újraindulni a forgalom...
- És nem lehetne ez valahogyan kommunikálni az utasoknak?
- De, de, izé...


Visszamentem vágánynál várakozó barátomhoz (addigra átírtak minden késést egy órára, meg kezdték bemondani, hogy nem érdemes várakozni), lefotóztam a kijelzőt, majd újabb szent küldetésbe fogtam: visszaváltani a jegyet (igen, azt a 200 ft-ot sem akartam veszni hagyni). Ugyanahhoz a pénztároshoz álltam be a sorba, mint ahol vettem a jegyet. Újabb párbeszéd:

- Jó napot, szeretném visszaváltani ezt a jegyet. - Az arc rámnéz, látható utálattal elfintorodik, a jegyet vizsgálja...
- Minek?
- MERT NEM JÁRNAK A VONATOK, AZÉRT! - Kiszámolja a 200 ft-ot, visszaadja.


Most az, hogy valaki vegye a fáradtságot, fogja a hangosbemondót, és beleböfögje, hogy mi van, ezzel megspórolva nem kevés felesleges várakozást egy csomó embernek, az a következők dolgoktól _nem_ függ: a szakszervezettől, az alulfizetettségtől, a munkakörülményektől, az elavult műszaki felszerelésektől, a melegtől, a vasutas túlhajszoltságától. Ez egyszerűen attól függ, hogy ki mennyire f@szparaszt. A KÖKI dolgozói ebből a tárgyból folyamatosan jelesre vizsgáznak, negyed óra alatt soha nincs késés számukra, (azt is rendszeresen csak 5 percnek írják ki), a kijelzőt néha elfelejtik továbbpörgetni, és az egy órával ezelőtti vonatokat figyelhetem nagy érdeklődéssel, gázolás is elég gyakran van, a tájékoztatás szinte mindig nulla, ésatöbbi. Remélem, nem csak a BKV-s része lesz újraépítve a kócerájnak, és az épülettel együtt ezek a dolgozók is eltűnnek. Hozzátenném még, hogy a vasutat, mint üzemet szeretem, vannak vasutas ismerőseim, illetve anno én is voltam gyermekvasutas, tehát nem zsigeri gyűlöletről van szó, pusztán arról, hogy gyakran vagyok kénytelen használni ezt az állomást, így sokszor szopatnak meg.

Lasse

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr47646110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mnofőnix 2008.09.03. 13:26:22

A KÖKI-n 1999-ben gyakran megfordultam. Elég undorító volt. Most még inkább, szerencsére ritkán kell arra járnom.

rp_bubu 2008.09.03. 14:25:22

Hát rég volt szerencsém ilyen művelt bejegyzéshez az egyszer biztos... a "faszkorbácsot nem légkondit..." a kedvenc mondatom talán.

- Az épületben a munkavégzés légcserélő nélkül kialakítása miatt már a 80-as években se volt elképzelhető. (Zárt szobák, ablakok előtt és felette lapos tető, fémburkolatú falak.... Miután az eredeti gépészeti berendezések már tönkrementek komoly, - bolti áron kb. 50-60e Ft-os- lakásba való légkondival pótolták azokat ebben az egy helységben. (Inkább nem elemzem le, hogy egy vagon légkondicionálása mennyivel komolyabb berendezést igényel). De ezt a részét inkább hagyjuk is, nem ez volt a lényege azt hiszem a levélnek.

- "...felmentem megérdeklődni a forgalmi irodához, hogy miafaszvan. Ekkorra már sokszor annyi ember várakozott a vágánynál, mint általában.
Csöngetek. Semmi. Még egyszer csöngetek. Semmi..."

Furcsa, hogy milyen hamar megtalálják azt a helyet az utasok ahol semmi keresni valójuk. Ha késik a repülő, teljesen természetes ezek szerint, hogy toronyba rohan az utas.
Az egy szem rendelkezőnek aki bonyolítja az állomás forgalmát az ajtóhoz kellett volna rohannia, miközben minden telefon csörög, kezeli a berendezést, és naplóz mellette... a forgalmi nem információ! Utasok elől elzárt terület, nem véletlenül...

- "Most az, hogy valaki vegye a fáradtságot, fogja a hangosbemondót, és beleböfögje, hogy mi van, ezzel megspórolva nem kevés felesleges várakozást egy csomó embernek, az a következők dolgoktól _nem_ függ..."

A leírtak alapján a 17.23-as debreceni gázolt. Az kb. 17.13 körül lehet Ferihegyen...

A vonat elütött valakit... megáll, mozdonyvezető hívja a mentőket, szól a jegyvizsgálónak, keresik a serültet... közben még megpróbál valakit értesíteni is, szól az irányítójának, elmondja mi történt. (Persze ezt mind úgy, hogy előtte valaki szétfröccsent a mozdony elején...)

Pestlőrinc várta a vonatot, nem jött, állt a megállóban, de csak nem jön. Gyanakszik de vár, hátha csak sok a leszálló, jegyvizsgáló vívódik valakivel stb... Rákérdez Szemeretelepre, hogy tud-e valamit. Messze van, ő se sokat tud csak, hogy áll a vonat. A többi vonat szépen felsorakozik mögötte.

Az irányító megtudja a gázolás tényét, de még nem tudja, hogy a másik vágány járható-e. Szól a két szomszéd állomásnak a helyzet tisztázásáig fogják meg a vonatokat...

A szomszéd állomás (Lőrinc) szól Kökinek, hogy gázolás volt, eddig ennyit tud.

Kezdenek csörögni a telefonok, menetirányító, mozdonyirányító, Startos irányító, persze mind mást mond...

Na ekkor jutottál el te forgalmihoz, és került ki a táblára a még mindig csak megtippelt 60 perc késés. (Ennyit minimum eltötyölnek), a többinek is tippeltek valamit gyorsan, de még nem tudták, hogy a másik vágány járható lesz vagy nem. (Ha nem akkor a többszörösét késik a vonatok).

Bemondani hivatalosan nem mondhatják, hogy gázolás miatt nem jönnek a vonatok... meg van tíltva. Innentől marad az idegbeteg raszta gyerekkel a veszekedés, akinek a problémája mindenkinél kisebb - mert eltudna menni metróval - és jogosan nem fogja senki megérteni a káosz közepette, hogy miért mégis ő van a legjobban felháborodva.

Azt mondom inkább szerencséd, hogy nem jutottál be a forgalmiba, ha élőben is ilyen stílusod van, mint levélben!

Az információáramlás sajnos tényleg katasztrofális a cégnél, az állomásoknak nincs közvetlenül se rádiós se telefonos kapcsolatuk a mozdonyvezetőkkel. Az irányítás széttagolt lett, a forgalom szervezését üzemzavar esetén, immár több cég, mellérendelt irányítóinak utasítása alapján kell megszervezni. A leírtak alapján az első késő vonat menetrendszerinti érkezésétől számítva kb. 30 perc telt el, mire odáig eljutottak a dolgok, hogy legalább az biztos volt, hogy melyik vonat hol gázolt, és már volt valami minimális információ arról, hogy mire lehet számítani késésben… addig mit kellett volna kiírni? Vagy bemondani, hogy bizonytalan időt késnek? Mindenki elmegy a buszokhoz, aztán mégis járható a másik vágány és látják elhúzni a vonatot? Kíváncsi lennék a levél írója, hogy csinálta volna okosabban...

emole 2008.09.03. 14:53:12

bubu: igen, mondják be, hogy forgalmi okból bizonytalan ideig késik.
Egy 1.0-ás tesztutas ebből lazán azt érti, amit jelent. Magyarul: vagy jön öt perc múlva, vagy egy óra múlva sem. Miért kell szégyellni, ha valamit nem tudunk???

Ugyanezért nem értem azt sem, hogy ha tudják, hogy 20 vagy 25 perc a késés, miért csak 10 percet írnak ki? Egy vonatról - a balesetek és egyéb rendkívüli esetektől eltekintve - elég jól lehet tudni, hogy mikor ér oda egy pályaudvarra. Pl. ha a vonat épp Rákoscsabán araszol, akkor csupazölddel sem ér 20 percnél hamarabb a Keletibe...

rp_bubu 2008.09.03. 15:16:21

Nem mondható be a bizonytalan idő... értsd meg. Több feldühödött utas lesz mint alapban, ha mégis megy a vonat 5 perc múlva. Tapasztaltam, ráadásul, még a cég is elővehet ez miatt... a gázolást se szabad hivatalosan bemondani, csak forgalmi vagy műszaki okot. (A gázolás melyik, mert én nem tudom)

rp_bubu 2008.09.03. 15:18:08

írnak, ki nem tudják, hogy 20 v. 25 perc, direkt senki se csap le a késé kiírásból, csak kiszámíthatatlan sokszor, főleg, ha egyvágányozás van, hogy 2 állomással odébb, épp melyik irányú vonatot küldi át a forgalmista. Azt csak ő látja épp ott és akkor.

krtek24 2008.09.05. 17:53:09

Kár volt egy ilyen alpári tahó postot feltenni. Egyébként az illető barátja is a németek "kultúrfeléhez" tartozhat, mert általában a primitív hülyék kezdenek el ilyen helyeket fényképezni, kéjes "jé, sötét kelet" vigyorral. Ha esetleg már járt pl. a berlini U-bahn néhány állomásán, akkor elcsodálkozna, hogy Magyarország és a KöKi milyen szinten fejlettebb Németországnál...

tomi79 2008.09.05. 21:24:38

"Bemondani hivatalosan nem mondhatják, hogy gázolás miatt nem jönnek a vonatok... meg van tíltva."
Miért, talán tabutéma? Néhány napja Angliában jártam, ahol ilyen esetben bemondta a hangosbemondó, hogy haláleset történt, illetve egy vasutas körbejárt, és élőszóban is tájékoztatott.
Igaz, néhány perccel azután, hogy a tájékoztatás szerint bizonytalan ideig nem indulnak vonatok, mégis jött egy, úgyhogy a tájékoztatás ott sem volt a legtökéletesebb...

tomi79 2008.09.05. 21:34:04

Mindenesetre nem irigylem a vasúti dolgozókat ilyenkor, amikor gázolás van, és azt kell kommunikálniuk...
A klímaberendezést pedig nem kell sajnálni azoktól, akik ilyen "modern" épületben dolgoznak... ismerem a helyzetet, klíma nélkül sokkal melegebb tud lenni az ilyen épületekben, mint kinn.

Luigi 2008.09.05. 22:48:24

Akkor most egy szem ember a forgalomirányító csinál mindent Kőbánya-Kispest MÁV állomáson?

Biztos jó ez?

Ledózerolni, sóval behinteni.

vasutassrác 2008.09.06. 13:17:54

Miért is van megtiltva, hogy bemondják a gázolást?

NGabor 2008.09.06. 21:32:50

A leggnagyobb gond, az az, hogy nem tudják melyik vonat hol jár. Ennek minden állomáson (ahol van személyzet)elérhetőnek kéne lennie.

..::Froschlama::.. (törölt) 2008.09.07. 15:15:58

1, balesetet is le lehet kommunikálni, nemegyszer hallottam Pesten a Keletiben is hogy baleset miatt 120percen túli késére lehet számítani.
2, bizonytalan késést be lehet mondani, ugyanis a múltkor 4 órás késéssel értem Pestről csabára(szolnokon boariadó volt)és újszászon bemondták hogy bizonytalan a vonatok indulása.
3, ÉSZRE VETTE MÁR VALAKI, HOGY A KÖKIN EGY KURVA WC SINCS???ÉS HA VÁROK A VONATRA ÉS RÁMJÖN A MITTOMÉNMI?
4, OFF, MÉg mindig nem értem, hogy a 160as vonatokat miért nem olyan vonalon járatják, ahol ki lehet használni a sebességüket...(Pl.FLIRT)
Puszi

iguana 2008.09.22. 21:16:19

@Pepepupu "ÉSZRE VETTE MÁR VALAKI, HOGY A KÖKIN EGY KURVA WC SINCS???ÉS HA VÁROK A VONATRA ÉS RÁMJÖN A MITTOMÉNMI?"

Talald fel magad. A hajlektalanok is megoldjak valahogy...

rp_bubu 2008.09.22. 22:42:16

"OFF, MÉg mindig nem értem, hogy a 160as vonatokat miért nem olyan vonalon járatják, ahol ki lehet használni a sebességüket...(Pl.FLIRT)"

Hol járadnád Pl. a Salzburg - Wien vonalon? Mert én ott tudok csak olyan vonalat, ahol tartósan mehet ennyivel.
Amúgy az, hogy 160-al tud menni nem jelenti azt, hogy annyival is kell mennie, a gyorsulása és lassulása is jó azt kihasználja bárhol ahol sűrűn kell megállni.

Hogy értsd a példát: a legtöbb gépkocsi is tudmár 160-al menni, mégse használod ki... most akkor muszály olyan autót venni ami a magyar viszonyokhoz igazodva 80-al tud menni?

mustang · http://plus-size.hu 2008.10.21. 11:25:37

Szerintem nem paraszt a levélíró, nekem tetszik a stílusa, még ha nem is értek vele egyet mindenben, azért a helyzetet hűen lefesti. Apró popó: az megvan hogy a hajlékonyak a KÖKI-n hol laknak?
Szemfüles utasoktól jöhetnek a tippek..

uruku 2008.11.27. 14:23:27

1pl-a , a vasuti kommunikaciorol: Dunakeszin az allomason 20 perce all a vonat(jo mrelegbe). Info nincs. Az emeberek egy ido utan mar kicsit ingerulten megkerdik a kalauzt mi tortent. Felsovezetek szakadas. - Mikor indulunk? - min 40 perc.(megjegyzem pentek delutan 3 korul van) . Az utasok fele elindul a tavolsagi buszokhoz. Ekkor mondja be a hangosbemondo, hogy nem tudni mikor indul a vonat. Erdeklodunk , hogy visszateritik -e ea jegyet? Valasz: - 1. ilyen rovid szakaszon nem.
2. Kulonben is ! Diakkedvezmennyel ne ugraljunk!!!! (Ugye- ugye :) )
Az utasok maradeka elindul valami bufet keresni a nagy meleg miatt.
Es lon csoda: A vonat minden hirkozles nelkul(bar a mozdony sipol egy kicsit) a vonat elindul, otthagyva az utasokat( mar akik elmentek bufebe). Paran meg azert felugranak akik meg kelloen kozel voltak.
JA es a vonat eljutott a nyugatiba!!!!!!

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.03.16. 21:21:43

@rp_bubu: Az 1-es vonalon is lehet 160-nal menni a legtöbb szakaszon. És ott Flirtek járnak. És mennek is 160-nal.