MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Egy adag szokásos

2008. július 28. - georgejr

Tömény MÁV. Csak erős idegzetűeknek!

 

Kedves M.Á.V.!

Vasárnap a közelgő sztrájk miatt a tervezettnél korábban voltam kénytelen vasútra szállni. (Juteszembe. A költővel mondva: "Akasszátok fel a szakszervezeti kiskirályokat!") Rövid idő alatt sikerült a Máv széles keresztmetszetéről képet kapnom. Az itt leírtak egyike sem egyedi eset, de ilyen töményen még nem ért behatás.
 

Némi késéssel beérkezett egy személyvonat Kiskunfélegyházáról Szegedre (7116-os járat). A szerelvény egyetlen vagonból és egy V43-as villanymozdonyból állt; a leszálló utasokat a kezemen meg tudtam számolni. Ezért a mókáért vajon mennyit számláz a Trakció a Startnak? Vajon ez a pár utas (feltételezzük, mind teljesárú jeggyel) behozza egy Szili kiállítását és üzemeltetését egy szóló Bzmot helyett? Vagy úgyis mindegy, az "állam" majd úgyis kifizeti a cechet év végén a többi adóssággal együtt? A fenti szupervonatot szétkapcsolták, majd a mozdony kihúzni készült a vágányról. Arról a vágányról, ami közvetlenül az épület mellett van, azaz szép számú utassal a közelben. Néhányan még bóklásztak a síneken át, egy pár érzékeny búcsút vett egymástól az űrszelvényen belül, amikor a mozdony megindult.
A tolatást irányító segédmunkás (akinek a dolga esetleg az átjáró biztosítása is lehetett volna) kb. kettőt lengetett zászlójával a mozdonynak, hogy mehet, aztán vissza sem nézve átfutott a legtávolabbi vágányra, közben folyamatosan lengetve, ahol már várt rá egy M44-es, hogy összerakjanak egy gyorsvonatot. Itt csak azt kérdezném, hogy ha az első két lengetés után valaki lelép az átjáróba, akkor normális dolog-e, hogy a sínbohóc folyamatos zászlólengetésének megfelelően átmegy rajta a mozdony?
 

Ha elcsapnak valakit, ki lesz a felelős: a tolatásvezető, aki az áthaladáskor már egy másik mozdonyon integetett, vagy a V43 vezetője, aki vakon hitt a szemlátomást alkalmatlan tolatásvezető integetésének? Vajon ez a 2-in-1 tolatás"biztosítás" megfelel bármiféle mávos szabályzatnak? Felszálltam a vonatomra, egy hibrid IC-gyorsra. Kicsit később megjelent a takarítószemélyzet is, és végigment a szerelvényen. Szó szerint, és egyes számban.

A takarítás ugyanis abban merült ki, hogy egy fickó a maga előtt tartott partvist végigtolta a folyosón. Semmi összesöprés, semmi törölgetés, semmi szemetesürítés. Na, ez a különbség egy maszek cég és a Máv között. Az előbbinél egy ilyen alvállalkozóra a következő héten már nem tartanak igényt, esetleg még a nyakába is akasztanak egy kártérítési pert, hogy a cég imázsát rontja. Persze, tisztasági fronton a Máv imázsán már nincs mit rontani, és a haver takarító cége úgyis megkapja a munkát. Útközben azért ért kellemes meglepetés is: Kisteleknél egy hosszú, ágyáskövet szállító szerelvény elé az M61 006-os pályaszámú NoHAB volt befogva.

Ami ugyebár az utolsó "csíkozatlan", még narancsságra példány. Nem hittem volna, hogy a Vasúttörténeti Parkon kívül még találkozom ilyen mozdonnyal. Hogy kicsit messzebbre is kitekintsünk, összehasonlíthatjuk a Nyugati/Keleti pályaudvart és a berlini Hauptbahnhofot. Majdnem ugyanaz a kategória; igaz, ez utóbbiban nem a falak tövéből áradó vizeletszag, hanem külön WC Center van. Azt is nézhetjük, hogy a Budapest-Szeged (2,5 óra szintidő az IC-nek) távolságnál kicsit többet az ICE 1,5 óra alatt teszi meg.

De még mielőtt valaki elájulna az Übermenschek tudásától, azért bizony az űberdrága ICE is tud olyat, hogy megáll a nyílt pályán, és fél óránál több késéssel ér be. Apró különbség az itthoni viszonyokhoz képest, hogy nem az utasok mondják meg a kalauznak, hogy a rokonság mit hallott az incidensről a tv-ben, hanem a vonatvezető mondja be, hogy mi van, és mennyit fog késni. És persze otthon kinyomtatható elektronikus jegy, a kallernél meg vonalkódolvasós jegykezelő.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr3588987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2008.07.28. 11:15:11

Feltételezem, hogy a beküldő nem egészen így tördelte bekezdésekre az írását...

NoHAB rulz, a mávosokat meg kényszermunkára, hogy eltakarítsák a jelenlegi ótvart.

dpeti · http://www.ninapartmentsphuket.com 2008.07.28. 11:20:55

a nohabok tényleg szépek nem is tudtam, hogy még mindig dolgoznak mintha pár éve lett volna róla valami cikk, hogy végleg kivonják. amúgy mit jelent a csíkos oldalú?

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2008.07.28. 12:05:44

Tudom, kicsit OFF leszek, de azért is:
georgejr:
Félreértés ne essék, most sem sürgetlek téged, mert gondolom nem egy - két e-mailt kapsz naponta, de attól még érdekelne, hogy megkaptad-e az e-mailomat, amit a múlt hét pénteken küldtem neked (a buszosblog@gmail.com e-mail címről). Igaz, két e-mailt volt, amiből az első sztornó [véletlenül küldtem azt el, mert abban még voltak félmondatok (is)].

1116001 2008.07.28. 12:06:27

2hete voltam egy német túrán. A menetidőkről:
Köln-Frankfurt 170km 54perc
Nürnberg-München 160km 57perc

Sajnos nagyon messze vagyunk, még a szlovák és cseh vasúttól is!!

A berlini főpályaudvar szerintem meg maga a csoda!!!

Snake 2008.07.28. 12:20:36

dpeti · phuketinyaralas.googlepages.com 2008.07.28. 11:20:55 :
Ki lettek vonva azt hiszem 2000-ben a vorgalomból, de nosztalgiavonatok és anyagvonatok( pályaépítésekre szánt anyag szállítása) élén még látni őket. Sajnos a 20 gépből csak 7 menekült meg a lángvágó elől.

A csíkos oldalú azt jelenti, hogy az eredeti, 70-es években leváltott színterv szerint fényezett gép( Akkoriban jóformán minden sorozatnak egyedi színterve volt).

Egyébként nem a 006-os az egyetlen narancs gép, hiszen a 019-es is ebben a színtervben került megörzésre, illetve ott van még a 002-es, ami eddig donor gép volt, de már a feltámasztásán ügyködik a NoHAB-GM alapítvány.

OkoskaTo:rp 2008.07.28. 12:36:14

Én úgy tudtam, a 019-est már bordósították. www.nohab-gm.hu/pix/019new.jpg

A 002-es pedig még messze van attól, hogy működőképesnek nevezzük. (Felteszem, az író ezekre gondolt, és nem a különböző bontókban amortizálódó példányokra.)

GhostBusters 2008.07.28. 12:39:34

Én is láttam tegnap Kecskeméten a V43 - öreg Bhv kombót, elég vicces látvány...
Bár ha belegondolunk, hogy ez mennyibe is kerül az adófizetőknek, akkor már nem is annyira vicces.

tmelinda04 2008.07.28. 15:10:05

Sajnos elég erős dolog a MÁV-ot összehasonlítani más külföldi társasággal, bár példaképnek ott lebeghetne előttük.
Azért jó olvasni arról, hogy más országokban mennyivel rugalmasabb és jobb a rendszer.
Amíg a MÁV hozzáállását és "pénznyelőit" (cégek, haversógorkomajóbarát, hűtlen kezelés, stb) alapjaiban nem számolják fel, addig itt sem lesz változás. Semmi!

Snake 2008.07.28. 19:03:59

OkoskaTo:rp 2008.07.28. 12:36:14 :
Nem bordó az. Tisztázzuk a dolgokat:
M61 001-Csíkos, az orrán vörös csillaggal
M61 002-Narancs, rossz állapotú, felújítás alatt (Nohab-GM alapítvány)
M61 004-Súlyos balesetet szenvedett 1999. 06. 04-én Badacsonylábdihegynél, mikor a viharban egy fa a sínekre dőlt és a mozdony nekiment. Már ekkoriban vissza volt festve csíkosra, orrán nohab logóval. A gép menthetetlen volt, eggyik vezetőállása ma a Közlekedési múzeumba van falazva
M61 006-Narancs
M61 010-A kilencvenes években visszafestették csíkosra, hibásan bordó-fehérre. Jelenleg a NoHAB-GM alapítványé, nemrég lett felújítva, megkapta a helyes árnyalatú csíkos festést. Orrán NoHAB logó van.
M61 017-Jelenleg 2761 017(korábban volt A61-017 is) pályaszámon a PMLI kötelékében az FMK-007-es vágányfelépítménymérő kocsival jár. Ő volt kint Erdélyben is. A többivel ellentétben emelt, 120 km/h-s sebességre képes, egy MDmot szerelvény Btx vezérlőjének vonatfűtő generátorával látják el árammal az FMK-t, ezt jelzi az oldalán a kék csík is. Orrán a címer díszeleg.
M61 019-Narancs
M61 020-A 004 utódja lett annak balesete után, mint megőrzendő jármű. Festése azonos a 004-esével.

OkoskaTo:rp 2008.07.28. 22:22:19

Snake: Akkor azon a fényképen a PhotoShoptól bordó/piros a 019-es új festése?

Snake 2008.07.29. 12:31:13

Milyen fényképen?

Snake 2008.07.30. 15:58:07

Ja, már rájöttem hogy az egyik hsz-edben szereplő képre gondoltál. Nos azon a képen a 019-es festése a NARANCSSÁRGA színterv szerinti. A bordó csíkosnak nevezett festés csak a 010-snél volt meg egy ideig: www.nohab.hu/010-70big.jpg
A piros csíkos színterv pedig ez:
www.nohab.hu/001-45big.jpg
A 017-es színterve pedig így néz ki: vasut.freeweb.hu/040721/2761_017.jpg

teca 2008.07.31. 03:38:10

Sziasztok!2008. 07. 30- a este:Vadkelet, vagy éppen vadkert a Keletiben? Kérdezem. Nos a történet röviden: nemzetközi pénztáraknál a szokásos csúcsforgalom alakult ki. Három pénztárablak üzemelt. Húzták az igát, hiszen itt mást nem nagyon lehet tenni, de az utasok csak nem fogytak. Egyszer csak 1 pukkanásra lettem figyelmes, mire ráeszméltem, hogy mi történt már a rendőrséget hívták: az egyik pénztáros ablakát betörték, mert nem adott soron kivül menetjegyet 1 turistának.Ilyen utazási kultúra mellett, sajnos csak hányni tudok a tisztelt utazóközönségtől...ÜDV!