Tömény MÁV. Csak erős idegzetűeknek!
Kedves M.Á.V.!
Vasárnap a közelgő sztrájk miatt a tervezettnél korábban voltam kénytelen vasútra szállni. (Juteszembe. A költővel mondva: "Akasszátok fel a szakszervezeti kiskirályokat!") Rövid idő alatt sikerült a Máv széles keresztmetszetéről képet kapnom. Az itt leírtak egyike sem egyedi eset, de ilyen töményen még nem ért behatás.
Némi késéssel beérkezett egy személyvonat Kiskunfélegyházáról Szegedre (7116-os járat). A szerelvény egyetlen vagonból és egy V43-as villanymozdonyból állt; a leszálló utasokat a kezemen meg tudtam számolni. Ezért a mókáért vajon mennyit számláz a Trakció a Startnak? Vajon ez a pár utas (feltételezzük, mind teljesárú jeggyel) behozza egy Szili kiállítását és üzemeltetését egy szóló Bzmot helyett? Vagy úgyis mindegy, az "állam" majd úgyis kifizeti a cechet év végén a többi adóssággal együtt? A fenti szupervonatot szétkapcsolták, majd a mozdony kihúzni készült a vágányról. Arról a vágányról, ami közvetlenül az épület mellett van, azaz szép számú utassal a közelben. Néhányan még bóklásztak a síneken át, egy pár érzékeny búcsút vett egymástól az űrszelvényen belül, amikor a mozdony megindult.
A tolatást irányító segédmunkás (akinek a dolga esetleg az átjáró biztosítása is lehetett volna) kb. kettőt lengetett zászlójával a mozdonynak, hogy mehet, aztán vissza sem nézve átfutott a legtávolabbi vágányra, közben folyamatosan lengetve, ahol már várt rá egy M44-es, hogy összerakjanak egy gyorsvonatot. Itt csak azt kérdezném, hogy ha az első két lengetés után valaki lelép az átjáróba, akkor normális dolog-e, hogy a sínbohóc folyamatos zászlólengetésének megfelelően átmegy rajta a mozdony?
Ha elcsapnak valakit, ki lesz a felelős: a tolatásvezető, aki az áthaladáskor már egy másik mozdonyon integetett, vagy a V43 vezetője, aki vakon hitt a szemlátomást alkalmatlan tolatásvezető integetésének? Vajon ez a 2-in-1 tolatás"biztosítás" megfelel bármiféle mávos szabályzatnak? Felszálltam a vonatomra, egy hibrid IC-gyorsra. Kicsit később megjelent a takarítószemélyzet is, és végigment a szerelvényen. Szó szerint, és egyes számban.
A takarítás ugyanis abban merült ki, hogy egy fickó a maga előtt tartott partvist végigtolta a folyosón. Semmi összesöprés, semmi törölgetés, semmi szemetesürítés. Na, ez a különbség egy maszek cég és a Máv között. Az előbbinél egy ilyen alvállalkozóra a következő héten már nem tartanak igényt, esetleg még a nyakába is akasztanak egy kártérítési pert, hogy a cég imázsát rontja. Persze, tisztasági fronton a Máv imázsán már nincs mit rontani, és a haver takarító cége úgyis megkapja a munkát. Útközben azért ért kellemes meglepetés is: Kisteleknél egy hosszú, ágyáskövet szállító szerelvény elé az M61 006-os pályaszámú NoHAB volt befogva.
Ami ugyebár az utolsó "csíkozatlan", még narancsságra példány. Nem hittem volna, hogy a Vasúttörténeti Parkon kívül még találkozom ilyen mozdonnyal. Hogy kicsit messzebbre is kitekintsünk, összehasonlíthatjuk a Nyugati/Keleti pályaudvart és a berlini Hauptbahnhofot. Majdnem ugyanaz a kategória; igaz, ez utóbbiban nem a falak tövéből áradó vizeletszag, hanem külön WC Center van. Azt is nézhetjük, hogy a Budapest-Szeged (2,5 óra szintidő az IC-nek) távolságnál kicsit többet az ICE 1,5 óra alatt teszi meg.
De még mielőtt valaki elájulna az Übermenschek tudásától, azért bizony az űberdrága ICE is tud olyat, hogy megáll a nyílt pályán, és fél óránál több késéssel ér be. Apró különbség az itthoni viszonyokhoz képest, hogy nem az utasok mondják meg a kalauznak, hogy a rokonság mit hallott az incidensről a tv-ben, hanem a vonatvezető mondja be, hogy mi van, és mennyit fog késni. És persze otthon kinyomtatható elektronikus jegy, a kallernél meg vonalkódolvasós jegykezelő.