A MÁV vasúti hálózatán a vasúti sorompó berendezések gyakran esnek áldozatul a gépjárművek figyelmetlen vezetőinek. A lezáródó félsorompóinkat tavaly 111 esetben törték le, a helyreállítási kár 7,9 millió Ft volt, idén az első félévében már 48 esetben 2,1 millió Ft kára keletkezett a MÁV-nak. Egy vasúti átjárók biztonságával foglakozó Közlekedéstudományi Egyesület által szervezett konferencián figyeltek fel a Metalelektro Kft. által közlekedési szituációk megfigyelésére kifejlesztett eseményvezérelt kép és adatrögzítő készülékekre.
Az alaptípus speciálisan vasúti alkalmazására több hónapos közös fejlesztés után került sor a MÁV és a Metalelektro szakembereinek részvételével. A fejlesztés a prototípus elkészítésétől a sorozatban történő alkalmazásig több mint egy éves munka eredménye, sikeresnek mondható bevezetésre 2008 évben került sor. A fejlesztés során a berendezés technikai megoldása kifinomult, az adatvédelmi problémák kezelésével kapcsolatban is sikerült megtalálni azt az eljárási rendet, mely megfelel az adatvédelmi előírásoknak, melyet az adatvédelmi biztos állásfoglalása is alátámaszt.
A MÁV az érintett rendőrkapitányságokkal az adatvédelmi szabályok előírása szerint együtt-működési megállapodást kötött. Az adatok a rendőrség birtokába kerülnek, ahol azt a speciális szoftver segítségével ki lehet értékelni. Az első ilyen készülékek üzembe állítására a Sárvári és a Szombathelyi Rendőrkapitányság területén a 8. sz. főút jánosházi, a 84 sz.út hegyfalui, a 86 sz. út répcelaki és szombathelyi vasúti átjáróiban került sor és folyamatban van a zalalövői, valamint a Lentiben lévő átjárókban is.
A berendezés az útátjárókban csak a fénysorompó piros jelzésénél rögzít képet. Amennyiben a sorompóban nincs sérülés (nem rongálódott meg a csapórúd) az elektronikusan tárolt adatok törlődnek. A sorompókészülék megrongálása esetén a rögzített képet a rendőrség a berendezésből – a MÁV szakembereinek közreműködésével – kiolvashatja.
A technikai berendezések alkalmazásától egyrészt azt várja a MÁV, hogy a keletkezett rongálási károk csökkenjenek, illetve megtérüljenek, de az is fontos, hogy a gépjárművezetők a KRESZ szabályainak betartásával közlekedjenek, a berendezések rongálása és önmaguk veszélyeztetése nélkül, növelve a közlekedés biztonságát a vasúti átjárókban.
MÁV - Kommunikációs Igazgatóság