Az utóbbi napokban több levelet is kaptam, amelyben a MÁV internetes jegyvásárlását elemzik. Én hiszem, hogy egy történelmi ponthoz értünk. Még ha egy kicsit "fapados" is, de legalább elindult. Azt hiszem én sem írhattam volna le jobban az észrevételeim, mint a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület elnöke. Alant az Ő sorai. Köszönjük!
Észrevételek a MÁV-Start Zrt. által bevezetett internetes jegyvásárlási rendszerről
A MÁV-Start Zrt. 2008. június 16-tól bevezette az E-ticket szolgáltatását, amellyel nemcsak menetjegyet, hanem InterCity pótjegyet, sőt bérletet is vásárolhatunk otthonról, kényelmesen. A jegyet az utazás előtt az állomáson elhelyezett automatánál vehetjük át. Mi bíztunk a sikerben, így éltünk az új lehetőséggel és kipróbáltuk a gyakorlatban.
A jegyváltás menete:
Jegyet vásárolni csak regisztrációt követően lehet, ahol elegendő csak e-mail címet megadni, valamint jelszót választani. A rendszerbe belépve megtekinthetők korábbi jegyvásárlások, azok átvételére sor került-e, valamint a még át nem vett jegyek felvételéhez szükséges kódok.
Az utazást az Elvira rendszeren keresztül állíthatjuk be. A különbség mindössze annyi, hogy a találatok mellett rendre felajánlja a jegyvásárlás lehetőségét. A linkre kattintva kiválaszthatjuk a jegy típusát (helyjegy/pótjegy, bérlet, kocsiosztály különbözet stb.), a kocsiosztályt, a kedvezmény mértékét, egy útra vagy menettérti útra szóljon, és hogy hány darabot kérünk.
Ha mindent beállítottunk a kosárba rakhatjuk a jegyünket és választhatunk másik utat, vagy mehetünk a kasszához, amit jelen esetben az OTP Direkt internetes bankja testesít meg. Valamennyi internetes fizetésre alkalmas bankkártyával lehet fizetni.
A jegy kifizetése után kapunk egy 10 számjegyű kódot, amelyet be kell írni az állomáson elhelyezett érintőképernyős jegykiadó automatának. Maga a jegy átvétele gyorsan lezajlik, hiszen a tíz szám begépelése után azonnal kiadja a jegyet, körülbelül 30 másodpercig tartott a művelet.
Pozitívumok:
A gyors regisztráció (azonban lehetővé kellene tenni a regisztráció nélküli jegyváltást is a ritkábban utazók részére).
Az internetes kezelőfelület alternatív böngészőkkel is jól használható.
Az automatán a számok elég nagyok, így a gyengébben látó utazóknak sem fog problémát okozni a terminál kezelése, ami a legapróbb érintésre is azonnal reagál.
Hiányosságok:
Ha valamilyen okból kifolyólag nem sikerül az utasnak átvenni a jegyet a terminálon keresztül, akkor kellemetlen procedúra vár rá. A tájékoztató szerint ilyenkor fel kell szállni a vonatra, ahol a jegyvizsgálótól kérni kell, hogy állítson ki bizonylatot az esetről, amit be kell nyújtani a Központi Ügyfélszolgálatra, ahol 15 napon belül kivizsgálják, hogy valóban ki volt-e fizetve az utazás vagy sem.
Interneten nem lehet számlát kérni a jegyekről, csak pénztárnál.
Az automaták elég magasra sikeredtek, ezért kerekesszékkel nehézkes a használatuk.
Javaslataink:
Biztosítani kellene, hogy az automaták üzemképtelensége esetén legalább az egyik pénztárnál is át lehessen venni a jegyet, ahol a 10 jegyű kódot egy, a bolti bankkártyás terminálhoz hasonló beviteli eszközzel adhatnánk meg.
Hosszabb távon takarékosabb megoldást jelentene, ha nem csak automatánál lehetne átvenni a jegyet, hanem azt saját magunk kinyomtatva az azon szereplő kódszám, vagy vonalkód alapján a jegyvizsgáló is ellenőrizni tudja a számára rendszeresített mobil terminállal.
Az utas számlaigényét interneten is jelezhesse, amelyet (bizonyos értékhatár felett) postai úton kézbesítenek részére.
Megfontolandó az e-számlázás bevezetése is.
Lehetővé kellene tenni, hogy az utas kiválaszthassa, hogy milyen helyre szóljon a helyjegye: ablak mellé, menetiránnyal szembe vagy éppen legyen-e előtte kisasztal.
Egyéb észrevétel:
A megváltott jegyet megpróbáltuk visszaváltani még az érvényességi időtartamon belül. A pénztáros hölgy arról tájékoztatott, hogy mivel internetes jegyről van szó, ezt a budapesti ügyfélszolgálatnál kell igényelni kérvény kíséretében. Ugyanakkor a vasúttársaság honlapján az alábbi tájékoztató olvasható az E-ticket visszaváltásával kapcsolatban: ”Az Interneten kifizetett, de fel nem használt jegyeket a felhasználó a SZÜSZ szerint visszatéríttetheti. Ehhez a jegyet át kell vennie valamelyik jegykiadó kioszkon, majd a visszatérítést az állomási pénztárban intézheti.”
Az eddigi gyakorlatot figyelembe véve mindenképpen pozitív az új szolgáltatás megjelenése, hiszen így hamarabb juthatunk jegyhez. Bízunk benne, hogy a hibák kijavítása és a szolgáltatások bővítése után mind többen választják az internetes jegyvásárlást és a későbbiekben lehetőség nyílik saját magunk által kinyomtatott, jegyvizsgáló által mobil terminálon ellenőrzött jeggyel is utazni.
Debrecen, 2008. június 23. Jónás Zoltán elnök