Hej a svédeknél nem csak szőke bögyös cicák, de kultúrált vonatok is vannak. Követendő példa lehetne a MÁV részére. Reméljük egyszer az életben utolérjük őket...
Kedves Megint Állunk Vazze
Volt szerencsém a közelmúltban egy nap eltéréssel utazni svéd és magyar vasúton. Szeretném megosztani a tapasztalataimat. Szerintem tanulságos.
A svéd vasúton 1700 km-t utaztam.
Mindezt 525 SEK értékben (aktuális árfolyamon nagyjából 14000 HUF) Ez magában foglalta a helybiztosítást, a jegyet interneten vettem 6 órával a vonat indulása előtt. Papír nélküli jegyről van szó, a neten megadtam a nevem amit a kalauznak érvényes igazolvánnyal kellett igazolnom (ID card, útlevél, ...), hasonlóan a netes repjegyvásárlásokhoz. Azzal a különbséggel hogy jelképes kezelési költség fejében vissza is lehet mondani a jegyet a neten, az összeget visszautalják.
Játszottam egy ilyet is.
Kiszámolva 8.23 HUF/km volt az ára az utazásnak. Normál egyterű vagonos szállításról van szó. Hátradönthető ülésekkel, ülésenkéntl konnektorral, pohártartóval, a szembefordított üléseknél felhajtható élű asztallal (a könnyebb felállás érdekében), nem szembefordított üléseknél az előző ülés háttámlájából lehajtható asztallal - mint repülőkön, csak tágasabb - , a vagon két végében és középén kialakított többszintes csomagtárolókkal. Ez nekem jól jött mivel két nagy csomaggal utaztam a kézipoggyász mellett. Továbbá mozgássérülteket fogadó wc-vel aminek repülős stílusú vákumos öblítése volt. Nem szabadba ürítős, hanem zárt rendszerű (olyan mint a Siemens motorvonatoknál). Ami a sarkkörön túli indulást figyelembe véve érthető. A fűtés/légkondícionálás példa értékű (nekem sok is lett, kicsit megfáztam).
Nem beszélve a tisztaságról és a kabin felszerelésének nem leharcolt, jó minőségű kialakításáról. A kuka félig önkiszolgáló, minden asztalnál kb. 20 db letéphető zacsi amit mindenki magával visz leszálláskor a kabin végében lévő szemétgyűjtőhöz. Kultúrált. Valószínű ezt másolná a magyar IC-k vagon végében lévő kukás módszere, azzal a leheletnyi eltéréssel, hogy a lényeg kimaradt. (Tisztára mint a Tanúban: kicsit kicsi, kicsit savanyú, de a miénk. Lemásoljuk csak azért hogy elmondhassuk hogy van, csak épp elveszlik a lényege, röviden: szar, rosszabb mintha nem lenne. Máig nem tudtam megszokni ezt az IC-s hülyeséget) A vagonos helyeken túl egyébként mivel hosszú vonatútról van szó, van lehetőség fekvőhelyes (6 fő), privát kabinos (2-3 fő), privát kabinos zuhanyzós fülkéket is venni, persze drágábban.
Egy napon belül volt szerencsém utazni a Budapest - Nyíregyháza IC viszonylaton is. Ami 270 km és 4160 HUF volt. 15.4 HUF/km az összehasonlítás kedvéért. Majdnem kétszer olyan drága mint a svéd vonat. Hátradönthető ülés nincs. A kisebb üléstávolságokat figyelembe véve érthető. Konnektor ha szerencsések vagyunk asztalonként, de inkább sehogy. Asztal az csak szembefordított üléses székeknél jár. A csomagodat felrakod magad fölé vagy a kevés háttámlák közötti résbe betolod. Zsúfolt vonaton a folyosón marad. A wc gusztustalan, mellesleg szabadba ürítős. A takarítás hagy kívánnivalókat maga után. Ami nekem feltűnik a sztoriban az az, hogy van egy ország ami reputációban drágább mint Magyarország és mégis a vasút tekintétben olcsóbb tud lenni. Ráadásul sokkal jobb színvonalon.
A vonat pl. úgy indul, hogy ha csukott szemmel ülsz észre sem veszed csak mikor már javában mozog. A MÁV vonat úgy indult a Nyugatiban mintha egy óriás belerúgott volna hátulról, hogy indulj b+! A történet tanulsága az én olvasatomban az az, hogy a MÁV arányaiban drága. Kevésbé politikusan: Valaki itt átbasz valakit. Vagy csak nem ért hozzá. És mindezt megfizetik az utazók.
A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, a svéd jegyárak hasonlóan a repülők áraihoz változnak vásárlás idejétől és a kihasználtságtól függően, ennél az árnál általában drágább a jegy. Na meg a magyar esetben kis távolságról van szó, az mindíg kicsit gazdaságtalanabb.
A svédeknél vannak drágább járatok is. Egy Malmö - Stockholm jegy pl. egy nappal előre az X2000 járattal ca. 700 SEK, ami 600 km-rel számolva már 31 HUF/km. De ha figyelembe veszem, hogy egy a fentieknél jobban kialakított és a távot 4 és fél óra alatt leküzdő járatról van szó ahol pl. a vagon végében önkiszolgáló - svédasztalos, hehe : ) - rendszerben ingyen kapsz friss kávét, ásványvizet és gyümölcsöt - alma és banán amire emlékszem -, továbbá ha szerencsésen vásárol valaki akkor ez a jegyár még első osztályra is elég (minden székhez nagy asztal, ingyen internetelérés, nem akciós jegynél kaja is, ... igazából fölösleges az első osztály, a másod is királyi), a másod pedig lemehet akár 500 SEK közelébe (22 HUF/km), akkor egy négyórás, 600 km-es, kényelmes és kultúrált útért szerintem ez korrekt. A szolgáltatás megvan mögötte. És azt se felejtsük el, hogy ezek a kedvezmények nélküli árak. Családok, csoportok, diákok, klubtagok kedvezményeket kapnak.
Ha valakinek van kedve játszani a jegyárakkal a svéd vasút honlapja: www.sj.se Angolul is elérhető természetesen.
Igazán lelkeseknek ajánlom a német vasutak oldalait is (www.db.de) Németorszég kicsit drágább, de végül is egy 750 km-es útért (Hamburg - München) amit 5 és fél óra alatt letud a 40 HUF/km ár nem meglepő. Főleg ha figyelembe vesszük hogy a német ICE vonatok sem az a lepukkant fajta, egyáltalán nem.
Tomi