MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Re: Házon kívül

2008. április 18. - georgejr
Ami kimaradt a műsorból. Érdemes figyelmesen elolvasni. Mert az éremnek mindig két oldala van

Kedves Zsibrita úr!



Alább megküldöm Önnek a teljes RTL-Klub-hoz átküldött MÁV–választ.

Íme:

A szolnoki pályaudvar tervezése folyamatban van a tervezői tender kiírás alatt áll. A személypályaudvar átépül, a peronokkal együtt, így megvalósul az utasok akadálymentes kijutása érdekében liftek kerülnek elhelyezésre.

Gyomaendrőd állomás – A Mezőtúr–Gyoma vonalszakasz felújítása folyamatban van, 2009 szeptember 30, a befejezési határidő. A munkák eredményeként felújításra kerül a teljes vonalszakaszon a pálya, a vasúti felső-vezeték, vasúti irányító és biztosítóberendezés, s megoldódik a peronok külön-szintű (aluljárós) megközelítése is. Az állomás-épületekben is törekszünk az utasok kulturált kiszolgálásának biztosítására, ezen felújítások érintik az utas WC-k rendbetételét is. A gyomaendrődi utas WC jelenleg le van zárva, mert használhatatlanná vált. Állapota csak nagyjavítással hozható megnyitható állapotba. A vasúttársaság intézkedik az ideiglenes megoldásra.

Menetidő – Beruházások során törekszünk a teljes körű felújításokra mind a pálya, felsővezeték, biztosító berendezés, peronok, felvételi épületek esetében. Az esetek többségében pályasebesség növelésére is sor kerül. Olykor technikai okok miatt – a vasúti pálya geometriája ugyan tudná biztosítani a nagyobb sebességet (mivel az új tervezésűek 160 km/h-ra tervezettek), de a biztosító berendezés technikája ezt nem engedi meg (pl. Újszászi vonal). A berendezések korszerűsítése is folyamatban van a vasúti fővonalakon

Budafok-Belváros megállóhely fejlesztésére kohéziós projekt keretében kerül sor. A megállóhelyet egyaránt érinti a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalak előkészítés alatti projektjei. Időben a KözOP ütemezése szerint a székesfehérvári vonali fejlesztés részeként épülhet át előbb a megállóhely utasforgalmi létesítménye. A meglévő használaton kívüli utasforgalmi épület sorsáról az Ingatlangazdálkodási Igazgatóság dönt.


Rákosrendező komplex rekonstrukcióját a Budapesti elővárosi Projekt keretében tervezzük. A projekt eredményeként a Hungária körúti közúri felüljáró körzetében kerül kialakításra korszerű intermodális csomópont, új megállóhelyi peronok kiépítésével.

Zugló megállóhely felújítását a 4-es metró létesítésével tervezzük előkészíteni, melynél figyelembe vettük a távlati másik két vágány kiépítési lehetőségét. A DB-R Metró Igazgatóság megrendelésére az UVATERV ZRt. készítette el a Hungária körúti metróállomás és Zugló vasúti megállóhely kapcsolatának tervét

A MÁV Zrt. – immár évek óta – tervezetten végzi a területek parlagfű, veszélyes károsítók és egyéb allergén gyomnövények alóli mentesítését. Az állomásokon a permetező vonatok közlekedése mellett április és szeptember között folyamatos és összehangolt a vasúti vágányokon kívül eső területek és az ingatlanok zöld területeinek kaszálása. A rendszeres és hatékony gyomirtás érdekében valamennyi vasútvonalon közlekednek az úgynevezett gyomirtó vonatok, amelyek az engedélyezett minőségű és mennyiségű, az emberi egészségre ártalmatlan, de a gyomok ellen hatékony gyomirtó-szert alkalmazva permetezik a vasúti pálya mentén a gyomokat. A vasúti vágányok, töltések mentén kaszával, az állomásokon kisgépekkel végezzük a kaszálást.

A vasúti területeinket lehetőség szerint karbantartjuk, a bejelentésekre soron kívül intézkedünk. A parlagfű mentesítés hatékonyságának növelése érdekében a civil szervezetekkel, önkormányzatokkal együttműködünk.
(szerk: remélhetőleg ebben sikeresen tudunk együttműködni)

A tavalyi évben is – továbbá előtte több éven át – az illetékes minisztériummal aláírt együttműködési megállapodás szerint a MÁV ZRt. elindította a közmunkaprogramot a vasútvonalak megtisztítására. A vasúttársaság a költségek 50 százalékával, tavaly például 500 millió forinttal járult hozzá ehhez a fontos programhoz. A szükséges pénzügyi fedezet másik felét a Közmunkatanács, a Foglalkoztatási Alap, a Környezetvédelmi Alap és egyéb térségfejlesztési források biztosítják.

A közmunkaprogramon túl, a vasúttársaság a permetező vonatok közlekedtetésére csaknem 600 millió forintot fordít. A permetező vonatok mellett március és október között a vasúti pálya mentén kaszával, az állomásokon kisgépekkel végzik a gyomirtást és a területek gondozását, de az állomásokon – főleg az idegenforgalmi helyeken, így a tóparton is – parkosítanak, vonzóbbá teszik a vasúti környezetet. A munkák elvégzésére 250 millió forintot áldoz a MÁV ZRt.

Számos pályaudvaron megújul és hatékonyabb lesz az utas-tájékoztatás, miután a MÁV eredményt hirdetett erre vonatkozó közbeszerzési pályázatában. A beruházások során 2008. július végétől csaknem negyven MÁV pályaudvaron, állomáson, illetve vonalszakaszon lehet majd az eddiginél könnyebben tájékozódni a vasúti forgalomról.

A MÁV ZRt. az utazások megkönnyítése, és az utasok minél szélesebb körű tájékoztatása érdekében év elején „Útitárs” néven elindította új programját, mely a MÁV Csoport integrált utas-tájékoztatási és kommunikációs rendszerének kialakításáról szól.

Az átfogó program lehetőséget teremt arra, hogy a jelenleginél több pályaudvari utas-tájékoztató rendszer képes legyen arra, hogy egyetlen vezérlő paranccsal működtesse mind a hangos, mind pedig a vizuális tájékoztató eszközöket. A megyeszékhelyek állomásain, valamint az utas-épülettel és több vágánnyal rendelkező vasúti megállók többségénél már most is korszerű irányító és kommunikációs rendszereket, valamint számítógépes protokoll által vezérelt komplex utas-tájékoztató rendszert alkalmaz a vasúttársaság.

A Magyar Államvasutak 2007. szeptember 29-én indított nyílt közbeszerzési eljárást „Vizuális- és hangos utas-tájékoztató berendezések beszerzése és telepítése” tárgyában, mely felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben is megjelent. A pályázati kiírásra két cég tett ajánlatot, a MÁV Dunántúli Kft., és a Pro Montel Zrt., melyek közül a nyertes az olcsóbb ajánlatot adó Pro Montel Zrt. lett. A beruházás értéke így is meghaladja a 190 millió forintot, amit a vasúttársaság saját forrásból finanszíroz. A MÁV még tavaly év végén szerződést kötött a győztes céggel, amely szerint a kivitelezési munkák határideje 2008. július vége.

A projekt keretében az érintett állomások egy részén kicserélik az utas-tájékoztató táblákat, monitorokat, a hangszórókat, a kültéri bemondókat, valamint összesen több mint 250 hangszórótartó oszlopot újítanak fel. A fejlesztés során a MÁV olyan megállóhelyeket is felszereltet majd információközlő berendezésekkel, amelyek eddig nem rendelkeztek ilyenekkel. A felújítási programban szerepel többek között a fővárosi főpályaudvarok közül Budapest-Keleti pályaudvar, ahol az érkező és induló összesítő táblákat cserélik le, Budapest-Déli pályaudvaron pedig felújítják a teljes akusztikus utas-tájékoztató berendezést.

Budaörs, Szárliget, Ács, Nagyszentjános, Győrszentiván, Öttevény, Lébény-Mosonszentmiklós és Kimle állomásokon kicserélik a gépi utastájékoztató berendezéseket; és fejlesztések várhatóak Hegyeshalom, Nyírábrány, Vásárosnamény, Kiskunhalas, Kelebia, Kiskőrös, Kunszentmiklós, Orosháza, Szentes, Makó, Szeged, Nagykőrös, Tapolca, Badacsonytördemic, Badacsonytomaj, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka, Balatonalmádi, Csajág, Sárvár, Kerta, Tüskevár, Ostffyasszonyfa, Füzesabony és Kaposvár vasútállomásokon, valamint a Nyíregyháza–Szerencs és a Nyíregyháza–Záhony vasúti vonalszakaszokon is.

A vasúttársaság a következő években – nagyrészt uniós forrásból – további felújításokat tervez csaknem 120 állomáson, melynek eredményeként a jelenlegi elavult hangos és vizuális tájékoztató berendezéseket új, EU-kompatibilis készülékekre cseréli le. Ezek a beruházások az ütemezett vonali rekonstrukciós munkák keretén belül valósulnak meg.

2007 és 2013 között kiépülnek, illetve felújításra kerülnek az akusztikus és vizuális utas-tájékoztató berendezések, valamint új diszpécser berendezések kerülnek telepítésre egyebek mellett a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém, a Budapest–Pusztaszabolcs, a Kőbánya-Kispest–Vecsés, a Győr–Pápa–Celldömölk, a Szolnok–Szajol–Lőkösháza, valamint a Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalakon

A fejlesztéseknél, ahol a nemzetközi utasforgalom indokolja, idegen-nyelvű utas-tájékoztatás is megvalósul, így a Ferehegyi vasúti megállóban is.

A Ferihegyi liftet vandálok megrongálták, tönkrement az ajtó, a hidraulika. Az alkatrészek beszerzése folyamatban van, a kivitelezőtől származó információnk szerint ismételt üzembe-helyezésére jövő hét elején kerülhet so
r.


A vasútvonalakon rendre megtörténnek a hibás szakaszok karbantartásai. Balesetveszélyes szakasz nincs. Így például az úgynevezett furatjavítás is. Ennek az a lényege, hogy a vasbetonaljak korhadt fabetétjei helyett műanyagbetétet helyeznek el, az eredetileg vékony átmérőjű és korrodált síncsavar helyére pedig vastagabb, az igénybevételeknek sokkal jobban ellenálló új síncsavart hajtanak be. A kidolgozott technológia lehetővé teszi, hogy egy alátétlemezen az erősebb síncsavarból átlósan elhelyezve kettő darab is elegendő és biztonságos. Ugyanis a két masszívabb síncsavar, illetve az időjárásnak, valamint a mechanikai igénybevételeknek jobban ellenálló műanyagbetét ugyanolyan stabil kapcsolatot ad a sín és az alj között, mint az eredeti négy síncsavaros, fabetétes megoldás.


Rákoscsaba megállóhelyen a menetrendi utas-tájékoztató táblát ismeretlen személyek megrongálták, továbbá az esőbeálló üvegeit is kitörték. A menetrendi táblát már több alkalommal is pótoltuk, de rendszeresen elviszik, ezért az oszlopokra menetrendi hirdetményeket ragasztottunk, hogy valamilyen információval el tudjuk látni az utasokat. Az üvegek pótlását megrendeltük, a menetrend tartó állvány pótlása is folyamatban van.

Az utóbbi példából is látható, hogy az éremnek két oldala van. Sajnos, az utasok egy része nem óvja és védi környezetét, a vasúti berendezéseket, a személykocsiparkot. A MÁV-nak óriási anyagi kára származik a különféle rongálásokból. Sok esetben tönkre teszik a mosdókat, a várótermet, eltulajdonítják a várótermi berendezéseket, vagy használhatatlanná teszik azt, ellopják a fém tartozékokat, kábeleket.

A graffitiről, a sorompórongálásról, színesfém-tolvajok okozta több száz milliós károkról most nem is beszélünk, amelyek egy-egy esetben balesetveszélyt és késéseket okoznak a vasútnak.

Mindezt csak azért említem meg, hogy világos legyen: nem csupán a vasúttársaságon múlik az épületek, mosdók állapota. A MÁV sem győzi anyagilag, energiával a folyamatos rongálások utáni helyreállítást. Ha mi magunk, mint utasok nem becsüljük a közvagyont, akkor az ide vezet.

De a jó hír az, hogy a vasúttársaság a lehetőségeihez képest fejleszt, az utasok érdekében:

- átépíti a vasútvonalakat (Budapest–Hegyeshalom, Budapest–Újszász–Szolnok, Budapest–Cegéd–Szeged, Budapest–Esztergom, Budapest–Székesfehérvár),

- Korszerűsíti az állomásokat (Szerencs, Miskolc, Szombathely, Szeged, Pécs, Debrecen, Nyíregyháza, Székesfehérvár, budapesti főpályaudvarok),

- Új, európai színvonalú járműveket szerez be, amelyekkel kulturált utazást teremt (Desiro motorvonatok az esztergomi vonalon, FLIRT vonatok a székesfehérvári, pusztaszabolcsi, győri, dunaújvárosi vonalon, TALENT vonatok a Győr-hegyeshalmi térségben, megújított elővárosi szerelvények a ceglédi, újszászi, váci elővárosi vasútvonalon, orosz motorvonatok a lajosmizsei vonalon, illetve a szárnyvonalakon, korszerű, komfortos szerelvények a nemzetközi és a belföldi IC-járatokon.

Mert ezek is házon kívül történnek.



Kavalecz Imre

sajtófőnök


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr83431399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krtek24 2008.04.18. 16:21:51

Teljesen korrekt cikk, bár az RTL Klub sötétsége és kiéhezettsége a ...-ra ettől még változatlan marad.

Ettől függetlenül persze nem ártana, ha szerződtetne egy 5 általánost végzett tanácsadót a vasút, mert ismét kevés magyar mondatot sikerült kipréselniük magukból.

dontals 2008.04.18. 16:23:14

ELőször is számomra örvendetes, hogy a MÁV legalább reagált.

CSak 2 dologra szeretnék reagálni a levélből.

Az egyik az, hogy Rákosrendező peronjainak felújítására miért költöttek a közelmúltban, ha az állomást átköltöztetik a Hungária körúthoz (amúgy teljesen logikusan)?

A másik egy kérdés lenne -mivel rendszeres használója vagyok a vonalnak- de eddig nem észleltem, hogy milyen európai színvonalú szerelvények járnak a váci vonalon.
Itt 3 típusú vonat közlekedik:

- A nagyon-nagyon régi, kohókba való bhv (amiről nem nagyon értem, hogy ilyen vonatok hogyan lehetnek még forgalomban egyáltalán)

- A felújított bhv-k, amik kétségtelenül jobban néznek ki, viszont láthatóan elhanyagolják ezeket is. Sajnos nem gondoltak utastájékoztatásra ezeken a vonatokon, illetve légkondicionálóra sem (sic!). Ilyen részben felújított vonatok amúgy ELVÉTVE járnak a vonalon.

- Harmadik típus a 20 év körüli "Hernyó" elnevezésű motorvonat, ami szintén elhanyagolt, lezüllött, némely székre szabályosan undorodik az ember, hogy leüljön.

Sheldrake (törölt) 2008.04.18. 17:49:00

"orosz motorvonatok a lajosmizsei vonalon"

Kár, hogy ezek a motorvonatok a vasutasok saját bevallása szerint is csak 1-2 nagy felújítás után lesznek úgy ahogy műszakilag rendben. Másrészt többe kerültek újonnan - még akkor is, ha orosz államadósság fejében kaptuk -, mint egy TALENT, de előnyük, hogy kényelmesebb az ülésük. :)

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.04.18. 18:17:28

Dontals: a felújított (piros csíkos) bhv-kban légkeringtető van, ami tökéletesen működne, ha a t. utastársak nem nyitnák ki orrba-szájba az összes ablakot. Habár nem ejtettél róla szót, a kocsiknak a fűtése is jó, amely kellemes meleget adna, ha a t. utasok...

A Hernyók fénykorukban sem voltak az igaziak, örök életre el kellene felejteni őket. A kohóbhv-kat pláne.

dontals 2008.04.18. 19:22:21

A légkeringetővel az a baj, hogy nem ér semmit. Az ablakot éppen ezért szokták lehúzni.

Ugyan ez volt a gond a Combinoknál. A döntéshozói pozícióban ülők általában az utóbbi 15-20 évben nem használtak tömegközlekedést, így azt hiszik, hogy ezzel spórolni tudnak...

Pedig így sokkal kevesebbet ér a jármű, hiszen 2-3 hónap általában igencsak forró szokott lenni kis hazánkban évente, az embereknek pedig utazni kell nyáron is. A légkondi ma már nem luxus, olyan velejárója a modern járműveknek, mint az önműködő ajtó, az elektronikus tájékoztató vagy a bemondó. Éppen ezért szomorú, ha a nálunk újnak, vagy felújítottnak mondott járművek nem rendelkeznek a fenti tulajdonságokkal.

És én ezért nem vagyok oda a piros csíkos bhv-ért sem, mert egyrészt a nagyon öreg kocsikat alakítják át, másrészt sokkal drágábba kerülnek, mint külföldről szerezni hasonló kaliberű kocsikat (pl. halberstadti)

..::Froschlama::.. (törölt) 2008.04.18. 20:10:39

A véleményem hogy az RTL tényleg ferdít. Nem is említik, hogy a Gyomai állomást hamarosan 100%osan felíjtják a 120-as vonal többi állomásával együtt. LoL Mellesleg azt írják, hogy mego fogják oldani az idegen nyelvű utastájékoztatást. Szintén csak LoL. Békéscsabán egész az előző menetrend váltási mindig bemondtak minden vonatot idegennyelvűen(német-angol)még a belföldieket is ha csatlakozása volt egy romániából vagy prágából vagy bécsből érkező vonathoz. De mostmár egyedül a Dacia GYORSVONATOT mondják be. Az, hogy van 5 darab nemzetközi IC, amit leszarnak, van amikor még magyarul sem mondják be elég szánalmas...

Fedup Sári 2008.04.19. 00:13:06

Már párszor leírtam, de nem tudom megállni, hogy újra és újra le ne írjam, amikor felmerül a légkondi hiánya: ha visszaraknák a függönyöket, ill. redőnyöket a kocsikba, bazi nagyot nőne a régi kocsik komfortja a légkondik árának töredékéért, mert nemcsak a legvadabb nyárban kibírhatatlan a betűző nap, hanem már így április környékén is érvényesül a kocsikban az üvegházhatás, és reggel, amikor még lent van viszonylag a nap, és besüt, eszméletlen meleg tud lenni a kocsikban. Arról nem is beszélve, hogy a betűző nap -- különösen a pálya melletti oszlopok, fák stb. által megszaggatva -- még csukott szemmel is nehezen elviselhető, az olvasás, más értelmes tevékenység pedig teljesen kizárt.

Plusz gondoljatok arra, hogy húsz éve még azt sem tudtuk, hogy mi az a légkondi, mégis megvoltunk valahogy.

Szóval, én elfogadom, hogy nincs légkondi, de legyen nyitható ablak és árnyékoló.

dontals 2008.04.19. 10:36:21

Sári:
Az igaz, hogy 20 éve nem volt túlzottan elterjedt a légkondi, viszont azóta változott egy-két dolog.
Internet sem volt 20 éve...

Most nem jövök a globális felmelegedéssel, mert erre azt lehet mondani, hogy régen is voltak ilyen forró nyarak. (Én életkorom miatt nem emlékszem...)

Az élet viszon jelentősen megváltozott és ezzel az utazási szokások is. Miután sok munkahelyen elvárják az ápolt megjelenést, elég ciki, ha már reggel úgy leizzad az ember utazás közben, hogy legszívesebben be se menne dolgozni. Felénk sokan járnak vonattal pl. öltönyben, elegánsan dolgozni.

Másik dolog, hogy meg kell nézni: mivel kell konkurálnia a vasútnak? Legfőkképpen az egyéni közlekedéssel. Ha az a cél,(márpedig mi más lenne egy elővárosi vonal esetében) hogy minél többen térjenek át autóról a vasútra, akkor a vonaton is rendelkezni kell a legelemibb komforfokozattal. Mert a légkondi ma már az.

Volt szerencsém külföldi vonatokon utazni, egyetlen egy újabb kocsiból sem hiányzott a légkondi. És ezek nem kizárólag nemzetközi vonatok voltak. A spanyolországi renfe elővárosi szerelvényeit pl. figyelmébe ajánlanám mindenkinek.

Edömér 2008.04.20. 10:30:21

Dontals
Hidd el, 20 évvel ezelőtt is voltak forró nyarak, akkor is utaztak az emberek öltönyben, sőt az ápolt megjelenést nem csak tőlük várták el a munkahelyeken. ( Amúgy internet is volt, bár ez nem ide tartozik).

Véleményem szerint a légkondi nem tartozik a legelemibb komfortfokozatok közé, és ezt nem csak én gondolom így. A lakások és az autók nagy részében nincs, mert csak kevesen engedhetik meg maguknak a fenntartását.

Ma , Magyarországon, a MÁV katasztrofális anyagi helyzetében csak vágyálom lehet minden vonat légkondival történő felszerelése. Viszont kiváló alternatíva a napellenző. Én még emlékszem rá, hogy milyen volt. Sokszor magasabb konfortérzetet adott, mint a légkondi. Kiváló ötlet volt Fedup Sáritól.

petteri57 2008.04.21. 09:56:08

Kedves Kalavecz Úr!

Rákoscsabán nincs is esőbeálló, nem is volt. Rákoscsaba-újtelepen van, és ott tényleg betörték az üvegét. Ami a nagyobb baj, nincs utastájékoztatás, így arról, hogy az általunk várt vonat 10 percet vagy 25-öt késik, esetleg egyáltalán nem indult el pl. Hatvanból vagy Gödöllőről, csak a 06-40-494949 felhívása útján értesülünk (pénzért!), már ha a telefon túlsó végén ülő hivatalnok egyáltalán tudja (többnyire nem). Az válaszolták a kérdésemre, hogy a hangszórót ellopta valaki, ezért nem lehet bemondani semmit. Ezúton üzenem, a hangszóró megvan, bár a vezetéke el van vágva. Nem hiszem, hogy ne lehetne olyan magasra szerelni, ahova a vandál már nem tud felmászni vagy egy vaskalickába dugni, amiből csak hegesztőpisztollyal tudja kivenni. De ha mindez nem megy, a MÁV-nak kutyakötelessége lenne odaállítani valakit a megállóba, aki a központból mobiltelefonon kapott tájékoztatást továbbadja. Ha egy pár léhűtővel kevesebb álldigálna sárga mellényben a Keletiben, a létszám is meglenne hozzá. (A jegyellenőrzés a pályaudvaron úgyis csak tessék lássék, aki nem akarja megmutatni a jegyét, az nem is mutatja meg.)

pók 2009.01.28. 15:33:28

Az állomások környékét - értem itt a peront, a vágányokat- kinek kell rendben tartania?
Undorítóan néznek ki, tele van szeméttel az egész és semmi javulás nem tapasztalható főleg a vidéki kisebb megállóknál és állomásoknál. Fótújfalunál még kuka sincs...
süti beállítások módosítása