Nos azt hiszem néhány dolgot hozzá kell tennem, hogy tisztán lássunk. Én egy picit kiakadtam a felvezetőn, hiszen a vasárnapi vonat a szokásos minőséget hozta. Együtt utaztunk Gyomától a Keleti Pályaudvarig. Én folyamatosan ezen a távon utazom és az elmúlt egy évben a helyzet javult. No nem sokat, de azt hiszem ez is valami. Kéztörlő, víz a mosdóban, viszonylagosan tiszta kocsik.
A tisztaságról:
Közben én is utánanéztem, kérdeztem nyomoztam a takarításról. Az elmúlt időszakhoz képest lényegesen többet költenek a tisztaságra, de ezt láthatjuk, hogy nem elég. De azért legyen képünk a helyzetről.
Tudomásom van arról, hogy vidéken van olyan állomás, ahol a takarítók a vonatot átvevő vasutast megfenyegették, hogy elvágják a felesége torkát, ha nem veszi át. Igen ez ellen lehet tenni feljelentés stb. De most őszintén, Te átvennéd? Én igen.
A takarítás ettől függetlenül továbbra sem a legjobb, de ha megnézzük a Déliben közlekedő szerelvényeket, ott már szemmel látható a változás. Igen a jó munkához idő kell. Én az elmúlt egy év tapasztalatai alapján azt mondom, hogy a változás elkezdődött. Igaz picit lassú, de egy 160 éves monstrum esetén ne is várjunk gyors változásokat...
Voltunk egy csodaszép greffes vonaton is, ott érdemes megfigyelni, hogy a wc azért csillivilli! Igaz máshol nem volt szembeötlő a takarítás nyoma. Itt felmerül az is, hogy az adott szerelvényeken szolgálatot teljesítő jv-k miért nem jelezték (ha nem jelezték), hogy a kocsik a mellékhelyiségek kivételével nem igazán voltak takarítva. Igen a mosdók tiszták voltak.
Azért azt is megjegyezném, hogy a teletagelt vonatok inkább egyik-másik utasról állítanak ki szegénységi bizonyítványt.
Szerepkörök:
Már többször írtam arról, hogy a MÁV Csoporton belül ki miért felelős. De vegyük át ismét, mert sajnos a riportban nem különült el teljesen.
MÁV Zrt:
Hozzájuk tartozik az utasok tájékoztatása, a pálya karbantartása, illetve a MÁV IK KFT-n keresztül az ingatlanok felügyelete, karbantartása. Így a riportban bemutatott épületek, pályaszakaszok is.
MÁV Start Zrt:
Ők azok, akik az utasokkal közvetlen kapcsoltaban állnak. Feladata az utas A-ból B-be történő elszállítása. A vonatok takarítását szintén a Start rendeli, ellenőrzi.
Az utastájékoztatási feladatuk, lehetőségük kimerül a szerelvényen történő tájékoztatásban. Azaz a pályaudvarokon történő tájákoztatást csak megrendelik a Pályavasúttól.
De ugyanakkor a legtöbbször a Start-on verik el a port, lásd január...
No miután tisztáztuk a szerepköröket, legalábbis nagyjából, lássuk mi volt még a riportban.
Magyarkút-Verőce
Ugye mindenki emlékszik még az egy hónappal ezelőtti postra?
Nos ott forgattunk és az állapotok valóban kritikán aluliak... A MÁV reagált azóta íme a válaszlevél:
Tisztelt Zsibrita Úr!Végezetül megjegyzem, hogy ma Magyarországon nincs utazási kultúra. Ahhoz, hogy legyen, mindkét félnek sokat kell még fejlődnie...
Magyarkút-Verőce környékén valóban eléggé elhasználódott a pályatest, ez a mellékvonalon található, így sebességkorlátozás van érvényben, a biztonság érdekében addig amíg helyre nem állítják a pályát. Szakemberi (pályavasúti) bejárás a vonalon hetente kétszer, a kitérőkben vizsgálat havonta egyszer van. A bejárás során fokozott figyelmet fordítanak a hasonló területekre. Az alátámasztás és a nyomtávtartás biztosítása minden esetben megtörténik. Ebbe belefér, hogy egyes aljakon a csavarok lazák, ez még nem veszélyezteti a biztonságot.
Az idei munkaprogramban aljcsere, síncsere is szerepel ezen a területen, vagyis ezen a szakaszon hamarosan kicserélik az elavult alkatrészeket.
A vasútvonalakon rendre megtörténnek a hibás szakaszok karbantartásai. Balesetveszélyes szakasz nincs. Így például az úgynevezett furatjavítás is. Ennek az a lényege, hogy a vasbetonaljak korhadt fabetétjei helyett műanyagbetétet helyeznek el, az eredetileg vékony átmérőjű és korrodált síncsavar helyére pedig vastagabb, az igénybevételeknek sokkal jobban ellenálló új síncsavart hajtanak be. A kidolgozott technológia lehetővé teszi, hogy egy alátétlemezen az erősebb síncsavarból átlósan elhelyezve kettő darab is elegendő és biztonságos. Ugyanis a két masszívabb síncsavar, illetve az időjárásnak, valamint a mechanikai igénybevételeknek jobban ellenálló műanyagbetét ugyanolyan stabil kapcsolatot ad a sín és az alj között, mint az eredeti négy síncsavaros, fabetétes megoldás.
Kavalecz Imre
sajtófőnök
MÁV ZRt. Kommunikációs Igazgatóság
Sajtóosztály