Igen Drága Olvasóim igaz a hír. Hamarosan bevezetik az online jegyvásárlást kedvenc kötöttpályás vállalatunknál. Még békeidőben, januárban alkalmam volt tesztelni a rendszert. És erről kívánok most néhány szót szólni.
Na csapkodjunk bele a lecsóba. A MÁV-Start az Informatikával közösen készített egy rendszert, amelynek segítségével kényelmesen megválthatjuk, kifizethetjük jegyünket otthon, pizzát majszolva miegymás. A rendszer kicsit fapados ugyan, de azt hiszem -és ezt mintegy évtizedes fejlesztői múlttal rendelkezve- azt merem mondani életképes.
De hogyan is működik ez a "fapados" rendszer és miért fapados?
Előszöris regisztrálnod kell a felületen (ezt szándékosan nem osztom meg Veletek, mivel még nem éles), majd belépés után vár a "paradicsom". A jegyváltás menete egyszerű, az elvírán kiválasztod az adott célt, kiindulást, időpontot, (a helyjegyet is le tudod foglalni, oda ahova akarod), majd egy kattintással a kosárba teszed. Mikor ezzel megvoltál és már nem akarsz mást kiválasztani, van 15 perced, hogy kifizesd dombor nyomott, vagy internetes kártyáddal. Itt kiemelném, hogy Otp-s a fizetési felület, ami talán a legtöbb OTP-s ügyfél számára nagyon jó, hiszen bármilyen OTP-s kártyával lehet fizetni, akár a junior kártyával is. No miután megtörtént a vásárlás, kapsz egy 10 jegyű kódot. Na itt kezdődik a fapados történet. Miért 10 jegyű kód és mire jó?
Ez a 10 jegyű kód segít, hogy hozzájuss a jól megérdemelt jegyedhez. Az első negyedévben 2-2 darab jegykiadó kioszk lesz elhelyezve a három budapesti nagy pályaudvaron. Ezek az automaták fogják kinyomtatni a menetjegyet, amelyet a neten megvásároltál. Itt lép be a 10 jegyű kód. Ennek ismeretében kibattyogunk az aktuális állomásra, bepötyögjük az automatába, és ő kiköhögi nekünk a jegyet. Megjegyzem jelenleg nemzetközi vonatokra nem tudtok jegyet vásárolni, elviekben ezt a lehetőséget áprilisra ígérik. No meglátjuk:)
Miért automata, és miért nem tudom otthon kinyomtatni a jegyet? Biztonsági okokból, illetőleg a jelenlegi készülékek, amelyekkel a jegyvizsgálók a vonatokon dolgoznak, nem alkalmasak vonalkód leolvasók csatlakoztatására. Perszer felvetődik a gépek szinkronizálásának a problémája és valljuk be az infrastruktúra ott még nem tart.
De örüljünk, hogy legalább ennyi lesz.
Az automatákkal kapcsolatosan jeleztem, hogy jó lenne, ha a kerekesszékesek számára is könnyedén használható lenne, hiszen a jelenlegi kioszkok nem igazán akadálymentesek. Erre ígéretet is kaptam.
A kioszkokkal kapcsolatosan más probléma is felvetődött: az eddigi automaták nehezen bírták a gyűrődést, könnyedén rongáltűk őket, sűrűn meghibásodtak. Az ezzel kapcsolatos félelmeimet azzal próbálják elhessegetni, ezek szállítója már nem az a cég, aki a jelenleg üzemben lévő jegyautomatákat szállította. Majd elválik, hogy az új seprű, hogy seper...
Erre az évre 60 automatát rendeltek meg, amelyek a főbb pályaudvarokon, jegykiadó helyeken fognak üzemelni. Kíváncsi vagyok mekkora sikere lesz.
De tényleg. Talán lassan közeledünk Európa felé?