Ismét a régi téma:)
Hali!
Láttam volt már hasonló cikk a témában de gondoltam billentyűzetet ragadok én is, mert egyszerűen nem tudom megérteni a MÁV tarifaképzését és azt, hogy miért csodálkoznak, hogy veszteséges a cég. Szombathelyiként elég ritkán fordulok meg Budapesten de régebben még számolgattam melyik éri meg nekem jobban ha autóval, vagy ha vonattal megyek. Ma már (sajnos) egyértelmű a dolog. Azt leszámítva, hogy nehéz parkolóhelyet találni a fővárosban nincsen nagyon más negatívum az autó ellen, ez pedig ilyen benzináraknál gáz...
Nézzünk csak egy hétköznapot, mondjuk a mai napot (szerda) és látogassunk el az www.evlira.hu oldalra. Az első probléma amit sosem tudtam megérteni az a menetidő. Tőlünk nyugatra és keletre is azon versenyeznek ki tud gyorsabb közlekedést biztosítani vasútvonalon de itt még mindig ott tartunk, hogy a kötöttpályás Intercity menetidején belül a közutakon szabályokat és sebességkorlátozást betartva előbb oda lehet érni Budapestre, mint vonattal. Sőt... Nézzünk csak el a www.utvonalterv.hu oldalra, menetidőnek 2 óra 28 percet ír míg az IC (mármint az átszállás nélküli, mert másik fajta is van) menetideje 2:53 perc. Visszaemlékezve IC utazásaimra rémlik előttem ahogyan különböző városokban akár negyed órát is állt a szerelvény (mert mondjuk épp szétkapcsolták a szerelvényeket és fele Sopron felé ment fele Szombathelyre de ahol semmi hasonló nem történt ott is előfordult 5-10 perc várakozás). Így a menetidő kérdése egyértelműen eldőlt bár Budapesten bele lehet futni dugókba gyakran de ennyi erővel leparkol valahol az ember és tömegközlekedik, mintha vonattal jött volna.
Térjünk át inkább az anyagi részére mert azt gondolná az ember legalább ha egyedül megy, akkor megérni használni a MÁV szolgáltatását. De sajnos ez korántsem egyértelmű. Vessük össze a kettőt. Természetesen másodosztályú árakat nézünk. Ez 4.055 Ft + helyjegy (pontosan nem tudom de 500ft körül lehet). Vissza ugyanennyi, azaz ~9100Ft. Autóval a távolság 500km körül szokott lenni, kis plusz furikázással legyen 510km. Átlagos fogyasztás ha ésszel megy az ember kihozható 6.5 körülire (persze ez autófüggő de az átlag 1.4-1.6-os autók többségénél ennyire kihozható) ami 33 liter benzint jelent ez 280-al számolva (Szombathelyen olcsóbb a benzin szerencsére mint máshol) 9240Ft. Ehhez még jön egy 4 napos matrica az autópályára ha nem akarunk bliccelni az 1170Ft. Így kapunk 10410Ft-ot. Azaz durván egy 1000-es különbség van a vasút javára egy autóval egyedül utazó emberrel szemben. Persze nincs mindenkinek autója, azzal is lehetnek problémák, ráadásul parkolódijjak (ha nem kocsival megy az ember akkor meg a BKV zsebét tömi) meg satöbbi, de azért akkor is...
És az autó nem sztrájkol, nem késik menetrendszerűen, aki szeret vezetni annak még élmény is, nem lehet lekésni, nem kell rá várni...
Persze a vasúton meg kényelmesen lehet olvasni, pihenni, aludni, akár enni is de szerintem az árképzésnek úgy kellene alakulnia, hogy egy átlagember ne mérlegeljen azon, hogy vonattal, vagy autóval utazzon, ha egyedül megy mert előbbivel mindenképpen jobban járna.
Amúgy nagyon jó a blog, gyakran olvasom, így tovább.
Üdv.
BaLee