Ezzel a kérdéssel két fronton szeretne mechba foglalkozni.
Egyrészt mikor utazzon az ember autóval és mikor vonattal - ez baromi gyorsan lezárható a tarifatábla szerint ha ketten utaznak teljes áron, akkor már olcsóbb az autó; erről a kérdésről kár tovább fecsegni.
De a másik aspektusról annál többet kellene. Anno volt Friderikusz úr műsorában egy valamikori MÁV-vezér: Gaál Gyula. Őt elsődlegesen a motorvonattenderről faggatták, a MÁV perelt is; akkor már volt valami ilyen mellékszál is, hogy miért parkolnak az Andrássy út 73-75. (MÁV-székház) előtt Opel Fronterák...
No, hát mechba így, MÁV-ra gerjedve elsétált az ominózus épület előtt. Nem volt Frontera, egy darab sem. Ellenben felbukkant a sorban egy másik Opel-terepjáró: Opel Antara. Utánanézve a dolgoknak ez nem kevésbe, 8-11mFt-ba kerül. Szép-szép. Gondoltam, hogy a MÁV nem ennyire pazarló, nem hiszem, hogy ennyi pénzt kiadna egy játékszerre. De lám, ki is száll be hátra? dr. Márkus Imre (saját honlap, érdemes kattintani!!!, csak annyi infó van itt, hogy MSZP), a volt Vasutas Szakszervezet vezér, aki mint Északi Járműjavító Kft. igazgató is felmerül Google barátom találatai között. Áhh, biztos saját kocsi.
A vagyonőrök rosszalló pillantásaitól kísérve körbesétáltam az épületet. Nagyon-nagyon sok Opel volt, mindegyik autó, egy Skoda taxit leszámítva. Mindegyik Leaseplan-es vagy Opel Maxabo-s rendszámkerettel... csakúgy, mint az Antara. Hmm, akkor talán mégsem magánkocsi? KX...-es rendszáma volt talán, körbenéztem, de ez sem adott semmi támpontot. JUH, JUS, JUJ, KAG, KXT, KMY, KT?-s rendszámok az egész tömb körül. Láthatóan több generáció, régebbi és új Astra, kombi és szedán, Vectra régi és mai, az udvarból kijött egy Vectra kombi, meg egy Volvo sejlett fel KR?-es rendszámmal.... jajj, egy újabb érdekesség: Opel Zafira OPC, még ilyet se láttam nagyon, basszus, 8 975 000 Ft, durva.
A Keletinél ugyanez: KAG, KOE, JUH, JUJ, JSS, KBT. Na, hogy is van ez?
A MÁV hivatalos honlapjának látszó oldalon, itt remek interjú olvasható a beszerzésekről.
A flottarendszerű gépjármű-üzemeltetésre való áttérés előtt a MÁV Rt. 508 saját tulajdonú gépjárművet üzemeltetett, továbbá 653 darab autót bérelt 23 különböző cégtől. Ez tavaly 2,2 milliárd forintba került. A gépkocsik bérbevételére kiírt tárgyalásos közbeszerzési eljárást a LeasePlan Hungária Kft. nyerte. A kft. egyik alvállalkozója az Opel Maxabo lesz.
A MÁV Rt. járműparkjának tartós bérletére és flottarendszerű üzemeltetésére vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményeképpen a bérleti díjakból számolt éves várható költségmegtakarítás 650 millió forint lesz. Ez a megtakarítás a személy- és a 3,5 tonnásnál kisebb tehergépkocsik éves működési költségének közel 30 százalékát jelenti. A rendszer bevezetése során 508, most használt, MÁV Rt.-tulajdonú gépjármű értékesítése is megtörténik, amely további 151 millió forint egyszeri bevételt jelent.
Bérbevétel tehát. Jó-jó, olcsóbb, hehe. Nem hiszem. Szakértői becsléssel nézzünk rá erre egy kicsit:
Legyen mondjuk 80eFt/hó egy sima régi (G?) Astra bérleti díja. Ez szerintem jó pontosságú. És mi is van ebben? Találtam egy cikket:
A racionalizált gépjárműkezeléssel olyan szolgáltatásokhoz jut a cég, mint a szerviz, a biztosítás,...a téli-nyári gumi, az autópálya-matrica és a mosás.
Nincs okom kétségbevonni Egerland úr szavait, de nekem a matrica és a mosás valahogy nincsen benne - nem találom a Leaseplannél. No, akkor éves szinten tehát számoljunk. 1.440 eFt az éves díj, bérlet+tankolás, 40eFt matrica meg mondjuk 120 ezer egyszeri a téli gumi. Akkor szumma 1,5mFt/év. És még mindig nem az enyém a kocsi, hanem csak bérelem. 10 év alatt az 15 millió durván.
Van mondju mechba kocsija, legyen 4 milla az ára. Az mondjuk 40eFt/hó, évi 500eFt kb. + ugyanennyi benzinre és matricára, + 200eFt a szervízekre. Jé, még csak 1,2mFt-nál járok és 10 év múlva, 12 misi után enyém a járgány.
Nem érdekes? Hol van a felelős szemlélet? Évente 300eFt/Astra. Mennyi lehet belőle? 1000 db? 300mFt/év Nono, egyébként azért több. Mondjuk számoljunk 2-es szorzóval Vectra esetén, az ilyen OPC-s Zafirák és Antaráknál meg mondjuk 3-mal. Számolgathat mindenki, 5-700mFt/év szintű megtakarítás jön ki.
Ja, úgy mellékesen. Leaseplan se lehet hülye, hogy egy évre köti meg ezt a szerződést. Gondolom lehet legalább 5 év, akkor még jól el lehet adni a tovább nem bérelt autókat. Érdekes dolog ez, mindenki szajkózza, hogy 2005. óta csökkent a cég létszáma, zsugorodik a vízfej is, ugye? Na, azonos talán a feladat is, nem? Akkor tessék elmagyarázni, hogy miért vannak nem 5 évvel ezelőtti rendszámú autók a MÁV bérletében??? (persze mindez csak közvetett bizonyítású lehet...) És hogyan férhetett bele egy akkori közbeszerzés alapján kötött szerződésbe egy azóta kijött modell? Érdekes lehet, sajna nem találom a Közbeszerzési Értesítőt. Ha lesz időm, megkeresem.