MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

ÁPDÉT:Elővárosi közlekedés az 1-es vonalon, 2007 tél eleje

2008. január 24. - georgejr
Ma kaptam egy levelet egy ismeretlentől (aki még bemutatkozni sem tudott, csak annyit közölt, hogy az ominózus kalauzok bátyja, a hangnem elég kioktató, fenyegető volt), amiben követelik, hogy a képet azonnal töröljem, mert személyiségi jogokat sért.
Közben én bejelentést tettem a MÁV-Start-nál, amelyben kértem az eset kivizsgálását és kértem őket, hogy foglaljanak állást az ügyben. A fotó eredetije, nagyobb méretben, illetve a post fotóra vonatkozó részét is csatoltam.
Remélem mielőbb kivizsgálják az esetet és megteszik a kellő lépéseket.
A következő választ kaptam:
Tisztelt Zsibrita György úr!

Köszönjük észrevételét. Levelét eljuttattuk a MÁV-START Zrt. megfelelő szakmai osztályához. Az eset értékelését követően, természetesen értesíteni fogjuk.
A fotóval kapcsolatban, kérem, hogy a személyiségi jogok védelmére történő hivatkozással ebben a formában ne jelenítse meg a honlapon jegyvizsgáló hölgyet! Illetve, mivel az arca, és ez által a személye felismerhető, ha mégis a publikálás mellett dönt, kérem, hogy az arcot kockázza ki, hogy ne legyen felismerhető a személyazonosság.


Együttműködését előre is köszönöm,

XY
Szóval én úgy döntöttem, hogy a fotó marad, de kitakarom az arcot.
Kíváncsian várom a visszajelzést. Megjegyzem a bejelentés felsőbb szintre ment, nem pedig az ügyfélszolgálat felé.

Szokásos helyzetjelentés:) Kedvenc a szunyáló kaller. De azért naívan tételezzük fel, hogy szoli után ment haza... És nekik járjon 2 és félhavi?

Negatívumok

1.) Bár a MÁV-Start egy nekem írt levelében elismerte, hogy az oroszlányi pályán több új lassújelet kellett bevezetni, azonban az új menetrendet mégsem úgy állították össze, hogy megfeleljen a pálya lehetőségeinek, hanem úgy, mintha nem lenne semmi baj. De a pálya sem lesz felújítva, egyelőre. Azonban érdekes, hogy a felső utasítás 20 perces menetidő, amit a 40-es, ill. Környétől 80-as pályán lehetetlen tartani...

2.) Fentebbi miatt az oroszlányi vonat mindig késik, így a Komáromig (Győrig) közlekedő személyvonatok is késve indulnak tovább, ha sokat késik az oroszlányi, akkor késve engedik ki a Délibe tartó vonatot is. Ha pedig egyszer a késés elindul...

3.) Annak ellenére, hogy Bicske az 1-es vasútvonalon fekszik, úgy tűnik, a váltók elektronikus rendszerének karbantartása, fűtése még nem igazán megy. A Déliből 20:30-kor induló személyvonat Bicske bejáratánál 10 percet állt, aztán Bicskén még körülbelül 80 percet. Előszőr tényleg vis major volt, egy utas rosszullett, mentőt hívtak hozzá, aztán a kis késés miatt elengedtünk egy szemből jövő vonatot (Bicskén a négy, peronnal ellátott vágányból a Bp. felé tartó két vágányon tehervonatok álltak, a mi vonatunk a Győr felé tartó fővágányon állt, a vonatot a mellékvágányon engedtük el. Csakhogy! Váltó már nem állt vissza. Utastájékoztatás semmi, nem mondták be, bár a kalauzok midnent megtettek, kedvesek voltak, még akkor is, ha némely vicces kedvű BKV-s utastársak szidták is őket. ("Szép a kabátod, nem veszed le?" Rohadna le a vasút meg minden hülye vasutas." "Itt van a néger menekülttábor, miért nem égetnek el párat, hogy kiolvasszák a váltót?" Meg ehhez hasonló kultúrált mondatok...) Végül a vonat zöld jelzést kapott, a problémát megoldották, mehettünk, Tatabányán a kalauz még udvariasan elnézést is kért a dolog miatt.

4.) Peronkapuk tárva-nyitva:
Több vasutas kollégát megkérdezve a nyitott kapuk láttán annyit sikerült kihámoznom, hogy az ellenőrzést végző külső cég este 7-8 körül összepakol és hazamegy. Tehát az esti bliccelőket ugyanúgy nem fogja meg senki, főleg, ha jóban van a kallerrel is. Az meg más kérdés, hogy talán pont ekkor bliccelnek a legtöbben, amikor nincs kontroll.

5.) Győr mióta előváros?!

6.) 2008.01.14, Tatabányáról 16:11-kor Budapest Déli pályaudvarra induló személyvonat személyzete, két fiatalabb, festett, műkörmös kalauzhölgy Herceghalom állomásig lószart se csinált. Ez nem megengedhető mukamorál. Mp3-at hallgattak, Szárnál a szőke kiment, jelzett, visszajött, fintort vágott, erre a másik: "Ha legalább elvállaltad ezt a munkát [értsd: kettejük közül kimegy ki indítani], akkor legalább ne fintorogj hozzá." Hát ennyit erről. Remélem, nem látom őket viszont többé.

Pozitívumok

1.) Kelenföldről Tatabányáról már 49 perc alatt le lehet érni személyvonattal, és a vonatok tartják is a menetrendet (20 utazásból egyszer történt, hogy késett a vonatom, fentebbi eset.)

2.) Lett reggel egy IC Budapest felé, a Hegyeshalomtól Keletiig közlekedő Arrabona IC. 7:05-kor indul Tatabányáról, egy régebbi villamos motorvonat IC változata, szerintem megfelelő, még ha étkező kocsi nincs is. Az Arrabona IC 16:20-kor megy visszafelé, ami jó hiánypótlás, mert az előző menetrendváltásnál a Lővér-Halászbástya IC-t egy órával későbbre tették.

3.) Tetszik a mostani ütemes menetrend, az ötlet jó, de a negatívumoknál írt első két pont miatt továbbra sem lesz működőképes, amíg nem változik az infrastrukrúra Oroszlány felé, illetve a szolgálattevők munkamorálja.

4.) Lehet, hogy csak szerencsém van, de az elmúlt időben a legtöbb szó, amit kalauztól hallottam, a "köszönöm", a "kellemes utazást kívánok" volt. Talán mégiscsak van valami javulás, vagy csak tényleg egy jobb időszakot fogtam ki? (Persze kivéve a 14-én történt eset...)

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr25305439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabex 2008.01.21. 09:35:01

"5.) Győr mióta előváros?!"

Győr nem előváros, de nem értem ez miért izgat annyira. :D

vini_old (törölt) 2008.01.21. 10:16:34

Mert odajárnak a Flirtök.

Ashi Valkoinen 2008.01.21. 10:20:27

Tatabányai vagyok, tehát hozzám is járnak Flirt vonatok.

A problémát az jelenti, hogy a Stadler nevű cég elővárosi tenderen nyert meg, úgy érzem, Győr nem felel meg ennek a kritériumnak... ami pedig némi törvénysértést vet fel.

Dohányos sem vagyok, de a jelenlegi törvények szerint 100 km feletti utazásnál biztosítani kell a dohányzási lehetőséget, a Flirt vonatokon ez sem történik meg.

Vityaz 2008.01.21. 15:02:57

Jaj Ashi!
A 80C vonalon (Bp.-Sátoraljaújhely)pénteken és vasárnap IC-ként közlekedik asszem Talent (ebben nem vagyok biztos, felőlem Flirt is lehet). Na ez milyen? Büfékocsi, persze!

GhostBusters 2008.01.21. 16:26:05

Vityaz,

nem Talentek jarnak, hanem Desiro-k, de ha valaki jobban tudja, akkor javitson ki :-))))

Ashi Valkoinen 2008.01.21. 19:46:27

Vityaz,

ahogy Ghostbusters is írta, Siemens Desirok járnak arra, és a Desirok felhasnzálása is arra a viszonylatra törvényellenes, mert elővárosi tenderen győztes pályázó volt, nem távolsági szerelvény... és gondolom az az "IC" is nemdohányzó.

Mellesleg az elképzeléssel nincs baj (jobb, mint a többség ótvar Bp típusú IC kocsi), de nem törvényes.

tomi79 2008.01.21. 20:45:01

"Mellesleg az elképzeléssel nincs baj (jobb, mint a többség ótvar Bp típusú IC kocsi), de nem törvényes." lol
Kedves Topiktársak,
Azért ne kössünk már bele mindenbe :)
Mutassátok meg nekem azt a törvényt, ami a MÁV-ot arra kötelezi, hogy az említett vonatokat csak bizonyos viszonylatokon közlekedtetheti, vagyis "törvényellenes", ha - nyilván forgalomszervezési okokból - Sátoraljaújhelyre közlekedik a Desiro...
Azt pedig magyarázza el nekem valaki, hogy ha Győr nem előváros, akkor Szolnok miért az? (Előbbi 131, utóbbi 100 km-re van Budapesttől, és mindkettő elővárosi vonatok végállomása.)
Amúgy korábban is jártak személyvonatok Budapesttől Győrig, még az ócska vagonokkal, az is törvényellenes volt?
És ha igen, akkor mondjátok el, meddig lenne szabad az 1-es vonalon elővárosi vonatoknak járniuk? Tatabányáig? Komáromig? És akkor ott ócskavasra szálljon, aki mondjuk Győrszenivánig utazik? Tehát a törvényes megoldás az átszállásos?
Szerintem azért Győr az említett vonatok végállomása, mert az első nagy csomópont ezen a vonalon, javítsatok ki, ha tévednék :)
Amúgy nálunk kulturáltabb országokban (pl. Németország, Románia...) ha jól tudom, minden vonaton tilos a dohányzás. Szóval jobb, ha itt is készülnek a kedves dohányosok :)

Ashi Valkoinen 2008.01.21. 22:30:52

Az nem baj, ha személyvonat jár Győrtől Bp-ig. De ezek _elővárosi_ szerelvények. Mellesleg biztos vagyok benn, hogy van erről törvény (Előváros max 100km, tehát Szolnok benne van, igen.), mivel éppen itt láttam egy hozzászólásban, valaki idézte...

tomi79,
Amúgy, igen, igazad van. Tényleg járjanak Győrig, mert az a csomópont. De akkor legyen dohányzó rész is, elvégre ez biztosan törvényben rögzített kritérium. Nem sajnálom én a Győriektől a közvetlen személyvonatot, ne higyje senki. Csak hoyg Győr előváros, ez vicces. De nem röhögök rajta.

Mellesleg menetrendváltás előtt Bp-Oroszlány forduló volt, de akkor nem volt ilyen kevés Bp-Győr gyors, +5, mostmár +6 pár belföldi IC, +nemtommennyi EN, EC vonat.

Ashi Valkoinen 2008.01.21. 22:32:00

Dohányzáshoz még annyit, hogy készüljenek, de a honatyák még nem változtatták meg a törvényt, bár lehet, hogy itt megint a jövőbelátó MÁV esete forog fenn. :)

tomi79 2008.01.22. 08:05:49

"Mellesleg biztos vagyok benn, hogy van erről törvény (Előváros max 100km, tehát Szolnok benne van, igen.), mivel éppen itt láttam egy hozzászólásban, valaki idézte..."
Én nem vagyok ebben biztos, de lehet, hogy tévedek. Nem vagyok benne biztos, hogy a 100 km valahol is le van írva.
"elővárosi közforgalmú vasúti szolgáltatás: egy város és agglomerációja területén, valamint a város és vonzáskörzete között végzett közforgalmú vasúti szolgáltatás, kivéve a 16. § (1) bekezdésében meghatározott tevékenységeket" (a 16. § a helyi közlekedésre vonatkozik)
/2005. évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről/
Az lehet, hogy a menetrendváltás előtt Bp-Oroszlány forduló volt, azelőtt viszont voltak Bp.-Győr közvetlen személyvonatok. A 100 km egyébként kb. Komáromnál lenne az 1-es vonalon, odáig járatni az "elővárosi" vonatokat viszont valóban nem lenne értelme.
Szerintem egyébként a dohányzás joga sem rögzített törvényben, végül is a buszokon egyáltalán nem lehet dohányozni, még ha 100 km-nél hosszabb útra is megy. Ha meg szerinted törvényben rögzített, keresd elő a paragrafust, kíváncsi vagyok rá :)
és jelentsd fel a MÁV-ot...

tomi79 2008.01.22. 08:07:04

bocsánat, a 16.§ (1) bekezdését akartam írni

nekemirj 2008.01.22. 11:03:03

A Pannónia nemzetközi gyorsvonat 6:09-kor kellene, hogy induljon Tatabányáról, de 10-ből 9-szer késik.

Oroszlány felé a teljesen használhatatlan pályán két kocsis Flirt jár, amig tönkre nem mennek. Ami már régebb óta jár arra, az úgy nyikorog mintha 10-20 éves lenne. Magyarul a milliós kocsikat direkt tönkreteszik.

Ashi Valkoinen 2008.01.22. 12:57:54

A Pannónia, ha jól tudom, Prágából jön...
Persze attól még késhet nálunk, de még mindig nem az az eset, ami a Báthory volt menetrendváltás előtt.

Tomi, egyelőre meggyőztél, de ha lesz időm, megkeresem.
De.
"elővárosi közforgalmú vasúti szolgáltatás: egy város és agglomerációja területén, valamint a város és vonzáskörzete között végzett közforgalmú vasúti szolgáltatás"
Én azt szajkózom, hogy a Talent, Desire, Flirt vonatokat elővárosi forgalomra építették, és Győr nem Bp vonzáskörzete. A régi Bhv járhat hosszútávon, de ezek elvileg nem.

Gyakorlatilag amúgy jó így ez a közlekedés, elégedett utas vagyok általánosságban. Kivéve az Oroszlányi fordulóval.

Ashi Valkoinen 2008.01.22. 13:50:20

cigi.blog.hu/2008/01/22/dohanyzas_a_vonaton

Itt a dohányzós 100km tövényben rögzitve... na persze, a Flirt egyterű :D

tomi79 2008.01.22. 22:18:12

Köszönöm a törvényt, nem ismertem.
Ennek ellenére azt hiszem, az utasok nem nagyon sírják vissza a régi vonatokat, még ha azokon lehetett is dohányozni...
Különben én nem bánnám, ha nálunk is minden vonaton tilos lenne a dohányzás.
Miért? Tudom, szakállas vicc a dohányzó és nemdohányzó vonatrészt ahhoz hasonlítani, mint amikor az uszodában a medence egyik részében lehet a vízbe pisilni, a másikban nem, de körülbelül ez a helyzet a dohányzó és nemdohányzó rész elkülönítésével kapcsolatban.
Saját tapasztalatok:
1. Fülkés gyorsvonat: egyes dohányzók nem ülnek be a dohányzó fülkébe, mert zavarja őket más füstje, ezért a folyosón dohányoznak, a füst viszont bemegy a nemdohányzó fülkébe, mert nem zár jól az ajtó.
Eredmény: passzív dohányzás a nemdohányzó fülkében.
2. Ugyanott, máskor: tele a folyosó és az előtér utasokkal, a dohányos mégis rágyújt, mert neki szabad, más meg hadd nyelje a füstöt.
3. "Halberstadti" kocsi: gyorsvonaton, a nemdohányzó részben erős füstszag volt a minap, pedig a nemdohányzó és a dohányzó részt egy előtér is elválasztja (nem kizárt, hogy ott dohányzott valaki, vagy csak ennyire rosszul zárnak az ajtók).
4. A legszörnyűbbek az IC-k voltak, ahol üvegfallal próbálták elválasztani a dohányzó és a nemdohányzó részt, nem sok sikerrel, szerencse, hogy bevezették a külön dohányzó kocsit. Bár megjegyzem, kihasználtabb lehetne az IC, ha a dohányzó kocsi helyett is nemdohányzó lenne. Talán nem véletlen, hogy a múltkor egy IC-re indulás előtt 5 perccel nem volt már hely az 1. osztályon sem, de a dohányzó kocsiban még igen (inkább mentem a későbbi vonattal).
A személyvonatokon (100 km) alatt valószínűleg épp azért szűnt meg a dohányzási lehetőség, mert a dohányzó rész sohasem volt tele, és a zsúfolt vonatokon a nemdohányzók is kénytelenek voltak ott utazni, tehát a nemdohányzó részre nagyobb szükség van.
Félreértés ne essék, nem vagyok harcos antidohányos, néha én is elszívok egy szálat szolidaritásból, amikor egy dohányos ismerősömmel beszélgetek, és ő egyik szálról a másikra gyújt - pedig folyton le akar szokni ;) ... de senki ne kényszerítsen rá, hogy a vonaton órákig szívjam mások füstjét.
A tiszta levegőhöz való jog alapvető, ha valaki magát mérgezi, és a környezetét, szerintem nem lehet alapvető jog, és mindenképpen korlátozandó.
A törvény 1999-es, ráférne egy kis átdolgozás ;)
Na most offtopic voltam...

Ashi Valkoinen 2008.01.23. 12:52:25

Tomi79,

a honlapon, ahol linkelték a törvényt, azt írtam, hogy kultúráltabb országokban már nem lehet dohányozni vonaton. Ne is lehessen.

Csak a törvénytelenségre hívtam fel a figyelmet. =)

magocska 2008.01.23. 13:28:51

tomi 79:
Teljesen egyetértek a dohányzásról írt véleménnyel. És régebben én is fel voltam háborodva, hogy a dohányzó utasok a nemdohányzó kocsiba ülnek be és foglalják a nemdohányzóknak kijelölt helyet.
Azt sem értem, hogy a törvényt miért halogatják. De egyszer úgyis be kell vezetniük, mert uniós tagok vagyunk, és mindenhol kezdik bevezetni.
A kalauzok is törekedhetnének az utazási feltételek betartatására, gondolok itt a folyósón dohányzásra.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2008.01.24. 16:50:32

Az "előváros" probléma egy sajátos megoldása:
- Szeged is legyen előváros
- meg Miskolc is
Békéscsaba meg nem város :P
Pécsre meg amúgy se megy rendesen vonat :(

Ashi Valkoinen 2008.01.24. 22:38:40

Legyen Bécs is Budapest vonzáskörzete...

kiskicsicsiga 2008.01.24. 23:41:54

a pannónia tényleg mindig késik,de legalább már a báthory megszünt:)
a dohányzókocsiról annyit,hogy mikor 2db nagyegylégteres kocsi van,ha az egyik füstös lenne,az utasok 90%a másiban lenne,nnehogy már azért kelljen dohányt szipákolni,hogy felférjek...
nomeg aki 1,5-2órát nem bir ki dohányzás nélkül..az menjen kocsival!

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2008.01.25. 02:25:09

"Itt a dohányzós 100km tövényben rögzitve"

Azért vicces, hogy törbényben rögzítik, hogy egészségre káros tevékenység folytatását lehetővé kell tenni :)

Egyébként Romániában például egyáltalán nem lehet dohányozni a vonatokon. Meg újabban a Keletiben is legtöbbször azt mondják be, hogy az Úniós előírásoknak megfelelően tilos a dohányzás.

petya.bacsi 2008.01.25. 11:05:34

Peti817172M: Bemondják, de sokan tesznek rá. Elvileg a személyvonatokon sem lehet bagózni, mégis vígan pöfékelnek. Mert úgy értelmezik, hogy a peronon lehet, pedig nem...
Sőt, leszállás előtt is kimegy, és gyárkéményt játszik, 5 percet már nem tud várni. Mondjuk engem túlzottan nem érdekel, ha neki ez kell, csinálja.

nekemirj 2008.01.28. 10:33:13

Egyébként az a foto amit készítettél megállja a helyét és nem csak ez a kaluz szokott ücsörögni a vonaton, hanem a többi is. Műlt héten pl egyáltalán nem jött jegyet ellenőrizni. Ezért kell aztán milliókért kapukat csinálni, ahol persze szintén nem csinálnak semmit. Ma is a Déliben nyitva ember meg nem áll mellette. Akkor minek?
Egyébként két megoldás lehetne:
1. Nem kell kalauz és mindehova kaput építünk.
2. Van kalauz és kapu, de ha egyetlen érvénytelen vagy jegy nélküli utas is van, akkor arra a hónapra a kalauznak nincs fizetés. Ha nem tetszik mehet áshová dolgozni.

Ashi Valkoinen 2008.01.28. 10:52:11

1-es javaslatot támogatom. Persze nem olyan emberekkel, mint akik most vannak a kapuknál.

Például tavaly ellenőriztek Tatabányán a felüljáróban, de hátul már nem:D

A peronkapus dolgot pedig lehetne észszerűen, rendesen kivitelezni, de nem így, ahogy most van.