MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ne szívjál füvet, mert az nagyon rossz....

2007. december 03. - georgejr
Hát ez lol, de tényleg. Miért van az, hogy a kedves kaller csak úgy beszól? Azt a leborult szivarvégit!

Üdv

a sztori néhány hónapja történt, de teljesen élénken emlékszem:

Állunk a barátnőmmel a nyíregyházi vasútállomás (felújított) peronján. Nemrég esett az eső, párás a levegő. Ahogy az szokásom, megsimogatom a barátnőm arcát, és hirtelen mindketten hátraugrunk, mert érezhetően rázzuk egymást. Nem úgy, mint amikor feltöltődik az ember ruhája, és ahogy hozzáér valakihez csípésszerű kisülés történik, hanem folyamatosan, és erőteljesen. Ismét kipróbáljuk, ugyanaz. Gumitalpú cipőnk van, fel nem tudom fogni, mi lehet.


Meg akarok kérdezni más álldogáló párokat is, de túlságosan gátlásos vagyok, gondolom, majd egy szakmabelit...

Fel is szállunk a Nyíregyháza-Budapest IC-re, elfoglaljuk a helyünket, nemsokára érkezik a kalauz. Kezeli a jegyet, alig vannak a vonaton, gondolom megkérdem, tud e erről valamit mondani.

Én: "elnézést, lenne egy kissé fura kérdésem"
Kalauz: "mondja"
Én: "ahogy álltunk a peronon, és hozzáértem a barátnőm arcához, rázott, elég erősen, mi lehet ennek az oka?"
Kalauz:"Há' nem kéne annyit dörgölőzni"
Én: "Nem, nem a ruha miatt töltődtünk fel, folyamatosan rázott, 10 percen keresztül, amíg álltunk"
Kalauz: "Nem kéne annyi füvet szívni" -és elmegy.

Magamat teljesen hétköznapi 26 éves fiatalembernek tartom, semmi extra, és ráadásul soha nem szívok füvet, még csak nem is dohányzom, inni is ritkán.
A szüleimtől jöttünk, teljesen konszolidáltan, vasaltan...

Máig nem tudom felfogni, a kalauz hogy engedhet meg magának ilyet.
Egyrészt bunkón beszól valakinek, aki egy jóindulatú kérdést tesz fel, bízva az ő hozzáértésében.
Másrészt meg továbbra sem tudom, mi volt ez a jelenség, de egészségesnek nem nevezném...

Üdv

Z.L.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr33250462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MPetiBá 2007.12.03. 10:47:16

A magyarázat egyszerü, A légköri nedvesség vezeti a 25000 volt felsővezetéki feszültséget,

szvsz 2007.12.03. 13:14:20

A mindenit, ez már tényleg mindennek a teteje! Az adekvát válasz a kaller részéről ez lett volna:
-Nos, kedves utasunk, mint azt a diszdoktori disszertációmban is részleteztem már, a jelenség oka a léköri viszonyok és elemi részecskék különös kölcsönhatásában keresendő, bár bizonyára ön és kedves partnere töltődöttsége is bejáácik, asszem...

Vagy: -Szándékosan cseszegetsz, szemüveges okostojás?! Kaphacc egy olyan választ, hogy szikrát fog szórni a szemed tőle, vázze.

Én az utóbbit mondtam volna.

papugaja 2007.12.03. 13:15:06

A magyarázat egyszerű: kaller azért tahó, mert a légköri nedvesség vezeti a felsővezetékben lévő 25000 voltot.
Egyébként a jelneség mókás, és ártalmatlan. Régeben, amikor gyakrabban álldogáltam esőben/ködben vasútállomáson, rendszerint elektornyos puszival, vagy csipkodós piszézéssel búcsúztam a páromtól.

OkoskaTo:rp 2007.12.03. 13:15:52

Ez a jelenséget hívják lépésfeszültségnek. www.mtt.bme.hu/oktatas/segedanyagok/gepesz_munkavedelem/Villamos.pdf

A kallernek nyilván nem kell értenie a fizikához, bár ez a probléma földelési vagy szigetelési problémát jelez, ami simán okozhat életveszélyt is.

petyaba: A levegő a.) vagy szigetel, b.) vagy a nedvességtől lecsökken az átütési szilárdsága és akkor a páros egy ívkisülés során megkapja a 25 kV-ot (de ebben az esetben valószínűleg ezt már nem ő írná meg), c.) vagy koronakisülés történik, de annak a glóriája biztosan feltűnt volna a kallernek is.

Bástya elvtárs (törölt) 2007.12.03. 13:31:58

a jelenséggel kapcsolatban a fizikatanár megemlített egy történetet, hogy emberke gyalogolt a trafóház közelében és húzta maga mellett a lovát. A ló pedig megdöglött, utána kiderült, hogy áromütés érte. Aztán kiderült, hogy a ló lépéstávolsága már elég nagy volt a halálos áromütéshez, ellenben az ember lépéstávolsághoz.

szintúgy uyanez a jelenség miatt nem tanácsos trafóház oldalában brunyálni...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2007.12.03. 13:40:16

Asszem a Csendőr nősül című filmben alakult ki úgy a vonzalom, hogy Ludovicus megrázta Ludovicát

qnadam · http://qnadam.hu/blog/ 2007.12.03. 13:48:24

AI, menjél kalauznak, illeni fogsz a képbe.

winston01 2007.12.03. 14:02:01

Ha hülyeséget kérdezel, ne csodálkozz, ha hülyének néznek.

Avagy:

- Mondd, Géza, honnan lehet tudni, hogy valaki hülye?
- A kérdéseiből, szívem.

Fedup Sári 2007.12.03. 15:07:31

Nem, ez nem a lépésfeszültség, az akkor jön létre, ha valahol áram folyik el a földbe (pl. leszakadt távvezeték, felsővezeték vagy más villamos berendezés földzárlata stb.), ami a véges vezetőképességű talaj felületén tkp. az áram belépési pontjától mért távolságtól függő potenciáleloszlást hoz létre. Nagy áram a talaj felé vmilyen hiba esetén folyik -- pl. a trafó földzárlata --, a posztban leírt jelenség pedig üzemszerű körülmények között mindig észlelhető, ha kellően nedves az időjárás. Nem csak a másik teste bizserget, amire esetleg más is okot szolgáltathat, hanem pl. az ernyőd fém nyeléhez hozzáérve is tapasztalható a villanyosság.

Hogy pontosan miért van így, azzal kapcsolatban én is csak találgatni tudnék; nincs itt egy villamosmérnök?

A kalauz válasza teljesen beleillik a máv(start) sztenderd színvonalába. Az a szomorú, hogy ha esetleg valóban valamilyen rendellenességre hívják fel a figyelmét, ami később netán balesetet okozhat, arra is ugyanilyen reakciót ad majdnem bármelyik mávos, és nagyívben leszarja az egészet.

DorKo · http://felsulooktatas.blog.hu/ 2007.12.03. 15:56:12

Most mé'? Nem lehet füvezni, ha kaller vagyok?

Pumpui 2007.12.03. 16:14:39

Ha nem a fű akkor a bogyó volt.... Vagy a kóla... :-)

dark future · http://www.andocsek.hu 2007.12.03. 16:51:45

"Nincs itt egy villamosmérnök?"

Az vagyok.

Vágó úr, én a füvezésre tippelek, jelöljük meg a B-t. :-)

Adani 2007.12.03. 19:20:41

A lovas sztorit én is hallottam, kiegészítve egy másikkal mikor két jómunkásember vitt egy fém létrát és bizony egy villanyvezetéknél úgy dobták el mintha csúcsot akarnának dönteni gerelyhajításban. Itt is a lépésfeszültség votl a hunyó, a két ember a fém létrát fogva már elég volt, egyébként külön-külön nem. Szintén leenda, h mikor még üzemelt egy 750 KV-os villanydrót amin Ukrajnából jött áram Albertirsára ( megvan még, de már mnincs üzemben csak villanypásztor jelleggle, h ne lopják el a kábelt), állítólag a vezeték alatt furcsán ugráltak a tehenek, mert csípkedte őket a lépésfeszültség. Meg érződött is, h ráz a fű, ha nem gumicsizmában hanem papucsban mászkáltákl alatta. Sőt a ketresztező közutaknál is megállni tilos táblákat tettek ki, mert akkora elektromos térerő volt alatta, h ha benzint töltöttek volna alatta kocsiba könnyen robbanhatott volna.

gery · http://gery.blog.hu 2007.12.04. 00:40:23

mégtöbb városi legendát a népnek! :)
jah, és hogy kicsit destruktív is legyek: a kedves levélíró egy idióta. 6 éves pistikét is hülyének néznék, ha ilyeneket kérdezne, nemhogy egy felnőtt embert. utmfg, vagy gyere, vár a műegyetem :P

2007.12.04. 03:28:57

Ilyet még nem láttam, hallottam, érdekes. Mindenesetre azt is elárulhatná valaki, hogyha bemegyek egy átkozott áruházba, és hozzáérek a kocsihoz, amibe belerakom a sokmindent, az mi a fészkes fenétől ráz engem meg, ha nem töltődött a ruhám? Mert csak a kocsi ráz, és semmi más, ami rázhatna... Brrrr.!

Mindenesetre ezt a kérdést nem egy kalauznak tettem volna fel érhető okokból. :)

petya.bacsi 2007.12.05. 07:20:56

Dobroczkiadam: Ez jó kérdés, a válasz engem is érdekelne...

Sheldrake (törölt) 2007.12.05. 17:53:35

dobroczkiadam · railadam.blog.hu 2007.12.04. 03:28:57-ra:
------------------------

Jobb áruházakban már "leföldelik", mert rájöttek, belegondoltak, hogy a festék osztályon ez akár nagy bummot is okozhat.

Ha zavar, hogy megrázod a kocsit (te rázod meg őt, nem ő téged), akkor vagy vigyél magaddal egy 30 cm-es drótot, vagy menj először a kertészeti osztályra és szerezz egy darabot, kösd a kocsi aljára és már nem fogod rázni. :)

Sheldrake (törölt) 2007.12.05. 18:02:57

Re: OkoskaTo:rp 2007.12.03. 13:15:52
------------------------------------
Link PDF
79-82. diák.
:)

+ a Vácra járó BDVmot kocsikban, ahol a vontató részen ülések is vannak, oda nem célszerű ülni (rossz anyóst lehet ott utaztatni, főleg ha pacemakeres :D), mert ülések alatt légmagos fojtótekercs van, aminek a tere az utastéren át záródik. (forrás: MÁV vasútgépészet egyik villamosmérnöke)

pikpakpuk 2007.12.09. 04:59:46

dobroczkiadam · railadam.blog.hu 2007.12.04. 03:28:57


azért van ez, mert a bevásárlókocsik gumi- vagy műanyagkerekei tologatás közben hozzádörzsölődnek a fém részekhez és feltöltik statikus elektromossággal, ami szépen kisül, ha hozzáérsz.

Sheldrake (törölt) 2007.12.09. 06:32:58

De gondolj bele milyen nagyot durranhat, ha van egy szivárgó lakkbenzines palack a festék osztályon és pont a gőzébe durrantasz bele.
süti beállítások módosítása