MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Előváros közlekedés az 1-es vonalon, 2007 késő ősz

2007. november 17. - georgejr
Elővárosi helyzetjelentés Ashi-tól.

Na, lássuk, újabb apróságok gyűltek most össze, ozitívumok is, bár sajnos egy-két rossz dolog még mindig becsúszott. Kezdjük ezekkel.

Negatívumok

1.) A fagy, úgy tűnik, eléggé árt az új vonatoknak. Tegnap (2007.11.12.) a Tatabányáról 5:58-kor Budapest-Délibe induló Talent vonat nem indult, előszőr 10, majd 20, végül 30 perc késés lett kiírva, aztán elmentem a 6:27-essel, ami Győrből jött. A 6:27-es meg Bhv kocsikból áll, szokásos darabszámuk 4-5, na, erre akart mindenki felszállni, aki eddig az 5:58-assal és a 6:27-essel akart menni. A problémát az jelenti, hogy a 6:27-es akkor is tele van, ha előtte megy egy másik vonat. Kérdés: a motorvonatok tárolása (fűtőház) megoldott, vagy ezek is szétfagynak valahol és még kapnak pár graffitytit is, mint azt korábban olvashattuk?

2.) Az Oroszlánytól Tatabányáig közlekedő személyvonat elviekben 6:23-kor ér be, sajnos, az elmúlt másfél hónapban sem sikerült megérkeznie fél hét előtt. Gondoltam, nem hagyom annyiban, megkérdeztem a vonat vezetőjét, miért van ez. Ő széttárva a kezeit annyit közölt velem, hogy a tavalyi menetrend életbe léptetése óta megszaporodtak a lassújelek az amúgy is siralmas állapotban lévő pályán, és fizikai képtelenség hozni a menetrendben jelzett időt. A hibákat meg nem javítják ki, egyre csak szaporodnak.

3.) Nemrég egy Stadler Flirt típusú (Delfin, Orka becenevű) motorvonat is szolgálatba állt a vonalon. Ő még csak pár hetes nálunk, mégis működik rajta a vizuális és audiotájékoztató. Habár nem túl pontosan, csak Budapest-Délitől Tatabányáig, Tatabányát végállomásnak mondja be, utána a hangosbemondón a vonatvezető tájékoztatja az utasokat (ha tájékoztatja), hogy Tatabánya NEM végállomás, a vonat továbbközlekedik Oroszlányba. De a Talenteken még mindig nem megy se az audio, se a kijelző! Miért nem? Március óta ezek járnak a vonalon, és még mindig nem sikerült beállítani?!

4.) A Báthory nemzetközi gyorsvonatot akár ki is lehet venni, vagy Magyarországon Budapest-Keletin kívűl máshol nem is kellene megállnia, mert magyar ember erre a vonatra nem épít utazást. A vonat minden áldott nap rendszeresen 100 perc felett késik, esélytelen, hoyg időben jöjjön. A Keletiben úgy mondják be, hogy a vonat a szerelvény külföldi késése miatt késik. Még ha így is van, kérdés, hogy mit lehet-e esetleg ezzel tenni? A lengyel vasút (A vonat Varsóból érkezik) nem ad valamiféle kompenzációt a MÁV-Start Zrt.-nek?

Pozitívumok

1.) Volt négynapos hétvége a közelmúltban. (Nov. 1., csütörtök - Nov. 4. vasárnap) Pénteken, azaz másodikán, reggel 10 óra előtt utazott velem egy 26 év alatti EU állampolgár ismerősöm, de ugye teljesárút akartunk venni, mert a 33% kedvezmény csak 10 óra után él. A tatabányai állomáson a pénztáros néni kedvesen szólt, hogy a vasút a kedvezményt erre a hétvégére kibővítette egész péntekre, elég, ha 33%-os jegyet veszek. A kalauz is tudta, nem állt le rajta. Ez jólesett. (Amúgy az illető pénztáros hölgy, többször láttam már, mindig gyorsan, pontosan végzi a munkáját és rendkívűl udvarias is.)

2.) Ugyanazon napon jöttünk vissza Budapestről, vonaton két kalauz, már végigértek Törökbálintnál. Mögöttünk lévő négyes üléseknél volt egy család, kisgyerek, nagyi és két szülő. Az egyik kalauz megállt egy szóra náluk, végül amúgy zsórakoztatta a családot, főleg a kissrácot. A társa közben még egyszer végigment, aztán ő is még egyszer Tatabányáig, tehát nem is mulasztota el a kötelességét. Mindenesetre a kedves, emberi szót jó volt hallani. Mindegyikük lehetne ilyen.

3.) A "Néma" Talenten van egy vonatvezető, aki mindig bemondja az állomásoka és megállókat. Mivel már harmadszor hallottam a hangját, gondoltam, ha leszállok vonatról Tatabányán, megnézem csak úgy kívűlről, milyen ember lehet. Szerencsém volt, mivel az indulásig Tatabányán általában van 3-4 perc, a vezető kikönyökölt az ablakom, hogy beszélgessen egy MÁV alkalmazottal. 20-as éveiben járó, szőkített hajú srác volt, odaszóltam neki, hogy rendes tőle, hogy bemondja a megállókat, válasz: szerinte ez kötelessége lenne mindenkinek. Megkérdeztem, mikor ávrható változás, válasz: nem tudni, mert egyszerűen nincs, aki beállítsa a rendszert. Ezen kicsit ledöbbentem, aztán még bezséglettünk pár sort az új vonatról, aztán ő is ment, én is mentem.

A pozitívumoknál, mint mindenki láthatja, a hozzáálláson van a hangsúly: az alkalmazottak, a dolgozók hozzállásán. Ha valaki kedves, megértő, figyelmes vagy segítőkész, képes jobbá tenni a napunkat, még ha késik is a vonat, vagy nem megy a kijelző. A negatívumoknál meg leginkább a vezetők hozzáállásával van baj. Ezen meg nem nagyon változtat senki.

Ez a levél megy a MÁVnak is, kíváncsi vagyok, milyen érdemi válaszra számíthatok.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr77232614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2007.11.17. 23:38:46

Egyszer már működött a megállóbemondás a Talton vajmi kevés sikerrel. Egyszer volt szerencsém hallani Déli és Kelenföld között a műtyúkot, hogy Budaörs állomás követezik, aztán Kelenföldre behaladáskor, hogy Herceghalom állomás következik. Aztán Kelenföldön szólt a kaller a vezérnek, hogy nem kóser az utastájékoztató. Azóta csak a végállomásokat látom kiírva.

Gobbihilda 2007.11.18. 11:02:42

A MÁV, de egyetelen vasúttársaság a világon sem tart fenn olyan tárolóhelyeket, ahol a szerelvényeket fűtött helyen tárolnák.
Így nem értem aggódásodat a hideg vonat miatt. Tél mindig is volt, meg eztán is lesz. Sőt! Lesz még hidegebb is.
Van egy észt mondás: nincs hideg idő, csak rosszul öltözött ember.

Ashi Valkoinen 2007.11.18. 14:09:03

Peti: Na éppen ez a baj. A Talenteken nem megy, de a Flirt vonatokon igen?

Gobbihilda: Nem az a baj, hogy a vonat hideg, hanem az, hogy a szerelvény tönkremegy a fagytól egy idő után, ha ki van téve a szélnek+greffeseknek is, akkor meg pláne. Az új vonatokat (Egy Talentről van szó) pedig óvni kellene, hogy ne olyan legyen két év múlva, mint egy Bhv...

Gobbihilda 2007.11.18. 15:00:58

Figyelj rám kérlek! Nem hinném, hogy a fagytól, esőtől, hótól, napsütéstől, stb. tönkremenne, ugyanis nem a szobába gyártották őket.
A firkálók más műfaj. Azokkal gondolom tudod mit tennék. Ha nem, nézd meg a témához írt hozzászólásomat.

Ashi Valkoinen 2007.11.18. 15:36:26

Tudom, mit tennél kb. Attól még nincsenek őrzött helyen ezek a vonatok, sem Oroszlányban, sem Tatabányán.

Fagyhoz: Akárhogyan is építenek meg egy szerelvényt, a jéggé fagyó nedvesség, a szerkeeztei inhomogenitás miatt fellépő hatás úgyanúgy létezik, legfeljebb minimális mértékűre szorítva. Nem lehet tökéletesen ellenálló szerkezetet létrehozni. Persze ettől nem épülnek vonattárolók mindenfelé.

Gondolj bele a következőbe: Az első komolyabb fagynál befagytak a váltók Kelenföldön. Na már most a váltó elég érzékeny szerkezet, hiszen valaminek mozognia kell benne. Mi van, ha egy áramszedő forgó részei fagynak így be? Ha a váltót nem bírták felolvasztani, nem hinném, hogy valaki felmászik a vonat tetejére a felsővezeték alá...

Ezen az analógián továbbhaladva elképesztő mennyiségű mozgó alkatrész fagyhat be. Ez pedig már valós probléma, akárhogyan is építem meg a vonatot.

Gobbihilda 2007.11.18. 16:22:59

Minden személyeskedéstől mentesen emlékeztetnélek arra, hogy a Transzszibéria-expressz gyakorlatilag végig meglehetősen zord környezetben fut. Még nyáron is gyakran előfordul, hogy fagypont alatt van a hőmérséklet.
Ha hiszed, ha nem, a vonal villamosítva van. Végig. Bármilyen hihetetlen nincs gond az áramszedő mozgó alkatrészeivel, sőt, még a főmegszakítóval sem, pedig abban érzékeny alkatrészek vannak ám!
A Tibetbe vezető, nemrégiben átadott vonalról szintén csak hasonlókat tudnék leírni.
Ha a vonatok csak az egyébként nem létező tárolókban lennének, nem ismernénk őket, mert nem kerülnének a szemünk elé. Ha pedig közlkednek, akkor ki vannak téve az időjárás viszontagságainak. Tudod, szél, fagy, hó, eső, napsütés, stb.

Ashi Valkoinen 2007.11.18. 19:17:08

Mégiscsak más az, hogy valami menetben van, mintha csak áll.

De legyen, elfogadom. Majd két év múlva kíváncsi vagyok, mi lesz a motorvonatokkal. Akkor visszatérünk erre. OFF.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.11.19. 11:45:08

"az illető pénztáros hölgy, többször láttam már, mindig gyorsan, pontosan végzi a munkáját és rendkívűl udvarias is."

Minden rendszerbe csúszhat hiba. Ne aggódj, az elhárítás már dolgozik.
:D

magocska 2007.11.19. 12:20:10

"Mi van, ha egy áramszedő forgó részei fagynak így be? Ha a váltót nem bírták felolvasztani, nem hinném, hogy valaki felmászik a vonat tetejére a felsővezeték alá..."
Volt aki felmászott, meg is rázta az áram. Azt nem tudom meghalt-e. Meg azt se, hogy fagy miatt volt, vagy más miatt.

Ashi Valkoinen 2007.11.19. 23:02:33

Comandante en Jefe: Hát remélem, nem.

magocska: Két éve Tatabányán egy csaj bedrogozva felmászott a felüljáró tetejére, és ott is megvágta az áram, nem ért a vezetékhez, meg is halt, de nem az áramütés maitt, hanem mert az égési sérülések miatt eltűnt a bőre és egy fertőzés kinyírta. Szóval én nem másznék felsővezeték alá...

OFF.: Pannónia nemz. gyors, 50 perc késés... ma este.