MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Peronzár a Déliben

2007. október 04. - georgejr
Balázs fejlesztési javaslatai...

Szia,

nem tudom mennyire közismert az a csoda bürokratikus folyamat amíg a MÁV eljutott a mai állapotig a peronzár-kapuknál. Mivel elég gyakran járok arra (Fehérvárról ingázom) ezért volt "szerencsém" megfigyelni, ahogyan a felelősök a jegyellenőrzési folyamatot szépen elbonyolították - bár alapvetően feleslegesen.

Tehát a peronzár első napjaiban a befelé ellenőrzés a következőképp zajlott: láthatóságimellényes "kolléga" a jegyet megnézi, majd továbbenged. Időigény kb 2 másodperc per fő.


Ez eddig még nem is tragikus annyira, és bár akkor annak éreztem, lehetett ezt fokozni. Néhány nappal később ugyanis zöld golyóstollak jelentek meg a "kollégák" kezében, és minden jegyre akkurátusan rávésték a "ZP" betűket, ez persze minden jegyellenőrzés átfutási idejét megháromszorozta. Amúgy a ZP - mint utóbb kiderült "Zárt Peron"-t jelent. Szegény kollégák persze a kezükben bénázva, a jegyeket időnként kilyukasztva tudták ezt a feladatot teljesíteni, persze feleslegesen. Időigény kb 6 másodperc per fő

Nemrégiben (2-3 hete) aztán megjelent a modern iroda nélkülözhetetlen kelléke, a bélyegző is, mely továbbra is zöld tintával a Zárt Peron kifejezést nyomtatja a jegyekre. Mivel asztal nem áll rendelkezésre, így most annyival bonyolodott a folyamat, hogy a jegyet a "kolléga" immár elveszi, megvizsgálja, ráhelyezi a fehér oszlopra (magára a kerítésre ugye) és lepecsételi. Újabb kb. 30%-al növelve az átjutás időigényét. Pecsételni ugyanis - a golyóstollas megoldással szemben - nem lehet kézben: a puha tenyér ugyanis nem támasztja alá a papírt eléggé ahhoz hogy működjön, ráadásul el is csúszik. Időigény kb 8 másodperc per fő.

Összefoglalás eredményhirdetés: ma már a bejutáshoz szükséges idő fejenként kb. 8 másodpercre nőtt a bevezetett pecsételési eljárásnak köszönhetően, és ezzel még nem is lenne baj ha valaki meg tudná magyarázni, hogy mi szükség van az érvényes jegyen egy bejegyzést tenni a kapun való áthaladásról?

"Továbbfejlesztési" ötleteim:

Dátumbélyegző használata (plusz 5 másodperc garantált)
Jegy sorszámának felvezetése az "ellenőrzési könyvbe", mely egyben az ellenőr teljesítmény-bérezésének alapjául szolgálhat (plusz 15 másodperc utasonként)
Átadás-átvételi eljárás a peronőrök és a kalauz közt az időközben elveszett utasok számának meghatározására (ehhez persze célállomásonkénti bontást kell készíteni az áthaladókról) - 20 perc vonatonként, plusz ugye vonaindulás előtt 20 perccel már nincs felszállás
Külön beszállókártya alkalmazása személyi igazolvány-ellenőrzéssel.

Hát csak ennyi. Üdv, Balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr20184649

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Biri, Hörcsög, és még vagy 40 alias 2007.10.05. 10:59:04

Jegyellenőrzés és Sláger rádióMostanában elég össze-vissza járok, hol benzinüzemű gépjárművel (magyarul személyautó), hol tömegközlekedéssel. Ma éppen tömegközlekedtem, és azt hiszem, hogy a jegyellenőri dolgok azért kicsit megváltoztak a régi helyzethez…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila31 2007.10.04. 13:06:52

Amúgy hogy van ez a pecsételés?Ha van egy 300 km-es menettérti útra szóló menetjegyem,amivel a Déliben leszállok,és a Nyugatiban felszállok majd később jövök vissza a Nyugatiban le és a Déliben felszállok,de a jegyen már van van 3-4 pecsét...?Avagy ha a menetjegy érvényes annyiszor megyek ki majd be a peronzáron ahányszor akarok?!(Szerintem IGEN!)
Amúgy az édesapjuk f...át pecsételgessenek.

Rocko- 2007.10.04. 15:38:06

igazából nem értem mi a probléma. a MÁV gondoskodik az 5 perces késésről, így tuti nem maradsz le a vonatról. :D

talendon 2007.10.04. 17:24:47

Na, végre megtudtam, mint jelent a ZP. :D

Én "Zöld Pecsét"-re gondoltam, mert a tinta zöld volt és amúgy sincs semmi értelme lepecsételni a menetjegyet.

Az egyetlen ésszerű magyarázat elgondolásom szerint a pecsételésre az, hogy ne tudja valaki kiadni a jegyet a kerítésen és más is átmenne vele. De ez már ugyan olyan nevetséges dolog, mint az egész karámosdi. (Már ahogyan megoldották. Mert elektronikus jegyfelismerő beléptetőkapu és sárga mellénybe bújtatott pecsételőnénik között van különbség. Mintegy 50 év...

krtek24 2007.10.04. 17:36:24

Szerintem még ez a kiadósdi sem magyarázat, vagy ha igen, akkor elég vicces lenne, ha a vonaton ülő utas nem dönthetne úgy az indulás előtt, hogy leszáll és vesz gyorsan egy szendvicset magának. Mindenesetre azért jegyezzük meg, hogy a Déli peronzár személyzete szerintem fényévvel előbbre van a nyugatis társaiknál.

Andzsin 2007.10.04. 19:41:29

Nem kell csodálkozni! Peronjegy pl. volt x évvel ezelőtt(nemtom mikor) hogy avasút területén ne ficánkoljon senki ha nincs ott semmi keresni valója!Meg igy senki seprete aki csak ténfereg meg az utasokat zaklatja koldulással meg 1ebek nem zavar senkit. Valaki próbáljon már egyszer pozitív kritikát írni,mert amit úgy hívunk "kritika" nem mindig csak a rossz véleményt kell hogy tükrözze! Nekem pl. semmi bajom a mávval, olyan amilyen. De ha nem történik semmi, a vonat időben beér, tiszta is, udvarias a kaller, azt nem írja meg senki. Mert ha a média azt mondja:-ma ezzel és ezzel baj van, eltört, belement,kisiklott az HÍR!! De hogy az esetek 99%ában nem történt semmi negatív, az szóra sem érdemes!
Na? Nem vagyok vasutas!

szabiaki (törölt) 2007.10.04. 20:22:17

zseniális húzás ez a peronzár, azért zaklatják az utasokat, mert a munkatársaik nem képesek elvégezni a munkájukat a vonaton. Én a nyugatiban szálltam fel és le naponta a vonatról, a peronzár nem érintett, de nem is vártam meg amíg fog, elvesztettek egy utast aki havi majd 50ezret hagyott a kasszánál, ez volt az utolsó csepp a pohárba ugyanis.
Lehet így bánni a szolgáltatást igénybe vevőkkel, de aztán ha nincs utas és kirugdossák az embereket akkor szájakat befogni nem csipogni.

szabiaki (törölt) 2007.10.04. 20:24:21

Andzsin a tiszta nem igaz, a pontosság nem igaz, rendszeresen nem tartották,tartják a mentrendet, a kallerek taplók, az utastájékoztatás nulla.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2007.10.04. 20:37:06

Kérdés:
mi van akkor, hogy ha az utas, őr nélküli kapunál megy át?
Csak azért, mert nem egyszer látom ezt a Déli pu-n (reggelente, és délutánonként, többnyire a 3-as peron, jobb oldalán).
Persze láttam azt is, hogy nem egy kaput simán bezárnak.
Ja még valami:
jövök a 2-es metrótól, alig, hogy kijutottam a végállomásról, máris két MÁV-os embert láttam, ott a banknál. Fogalmam sincs, hogy mit kerestek ott, pedig rajtuk volt a láthatósági mellényük (a lógóval eggyüt) - gondolom ez azt jelenti, hogy munkában kéne lenniük... .

telefonko:zpont 2007.10.04. 21:05:03

máj dír andzsin! Nem a peronzárral van bajom, hanem azzal hogy minek kellett elbonyolítani. De majd máskor kiemelem valahogy a lényeges 1 mondatot. B

grigorij (törölt) 2007.10.04. 22:58:41

Nem értem, segítsetek! Veszek jegyet, és még van mondjuk 15 perc az indulásig. Átmegyek a zárlaton, kapok pecsétet. De rájövök, hogy mondjuk nem vettem cigit, időm van, vissza a szabad világba, a trafikhoz. Most akkor nem mehetek ki? Vegy nem mehetek az érvényes jeggyel ismét a vonathoz? Vagy egyszerűen nem mehetek akárhányszor "ki-be" egy érvényes jeggyel???

MosoMasa 2007.10.04. 23:00:31

Andzsin 2007.10.04. 19:41:29
Azért kicsit túlzás amiket írsz...tiszta a vonat, meg beér, stb. Hát én ezmiatt vettem autót, mert retkes a vonat, mint egy bocipulmon, össze-vissza mennek a járatok, hát egy szaros mezei gyorsvonat sosem tudot elindulni legalább 10 perc ráadással a nyugatiból...! na és mire megérkezett...

talendon 2007.10.05. 09:22:08

Andzsin: nem tudom te milyen gyakran utazol/utaztál mávval és melyik vonalon. (Bár ez utóbbi majdnem mindegy is.) Gondolom nem gyakran.

A legviccesebb az, amikor az ember bent ül a 30 éves rothadó kocsiban, az egyik oldalon a grafiti miatt nem lát ki, a másik oldalon szimplán a mocsok miatt, a hangosbemondó pedig bemondja: "Felhívjuk utasaink figyelmét, hogy a vonat ajtajai önműködően záródnak" Na ekkor szoktam nevetőgörcsöt kapni...

grigorij: Elvileg nem nagyon lehetne már kimenni, de ez máshol is így van, ahol beléptetőkaput alkalmaznak.

Törzsgyökeres szentesi 2007.10.05. 12:15:34

Jajj ne gondolkozzatok ennyit ezen!
idén nyáron a nyugatiban megpillantottam a 3-on azt a desirot amiről még nem volt fotóm. udvariasan megkértem a karámnál levő embert, hogy ileddelmesen jeleztem neki, hogy szeretnék bemenni lefotózni a desirot, ő meg beengedett.
Szerintem ha ki akarsz menni bármnit venni, ha szépen megkéred rá, akkor meg fogja engedni.
Ennyi az egész.

Törzsgyökeres szentesi 2007.10.05. 12:15:36

Jajj ne gondolkozzatok ennyit ezen!
idén nyáron a nyugatiban megpillantottam a 3-on azt a desirot amiről még nem volt fotóm. udvariasan megkértem a karámnál levő embert, hogy ileddelmesen jeleztem neki, hogy szeretnék bemenni lefotózni a desirot, ő meg beengedett.
Szerintem ha ki akarsz menni bármnit venni, ha szépen megkéred rá, akkor meg fogja engedni.
Ennyi az egész.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.10.05. 14:05:13

Én 0, azaz nulla másodpercet töltök el ilyenekkel, ugyanis érbényes bérlettel a zsebemben olyan kapun sétálok be ahol éppen lankad az ellenőr figyelme, így nem kell ilyenekkel szarozni. Ha mégis felfigyel, és szól, előveszem a bérletem, és szevassz:)

Attila31 2007.10.05. 15:08:07

Szerintem a nem kevés pénzért,amit a jegyért kifizetünk had ne kelljen már könyörögni egy 39-es IQ-val rendelkező sehonnainak!Mi a búbánat kárt okozok nekik,ha jegy nélkül kinézek mondjuk a Délibe, lefényképezni azokat a 40 éves roncshalmazokat?Azokat fogják meg,akik jegy nélkül utaznak.
Egyébként a Kuny Domokos utcai parkoló felől is gányoltak karámot?

Gobbihilda 2007.10.05. 18:44:02

Andzsinnak igazat adok. Ha a vonat pontos, a kalauz normális, stb. akkor nem számol be róla a média, és itt sem jelenik meg írás az inkriminált utazásról. Ellentétben azzal, amikor nem így történik.
A kalauzok - legalábbis velem - eddig mindig kulturáltan viselkedtek, nem voltak toplákok. EGY SEM! Pedig vonatozom rendesen. Szerintem a legtöbb esetben az "utas" magatartása az, ami előhozza belőle az "állatot".
Ők, ahogy a legtöbb ember, csak tükröt tartatnak eléd: lám, így viselkedsz.
Peronzár: nem tudom, milyen pecsétről beszélsz, ugyanis tegnap este ahogy mentem a vonathoz, annak, aki állt a kapuban, elég volt az is, hogy a jegyemet megmutattam úgy, hogy a tárcámból ki sem vettem, de teljes egészében látható volt. Az egész legfeljebb 1, azaz egy másodpercet vett igénybe. Nem értem tehát, hogy mi a baja egyeseknek a "karámmal". Én a MÁV egész területén bevezetném. Ha másképp nem megy, hát peronjegy is lenne.
Igaza van annak, aki az elektronikus jegyet - és a hasonló ellenőrzési rendszert - hiányolja. Igen, szükség van arra, remélhetőleg rövid időn belül megoldódik.
Egyébként csak az érzi magát állatnak benne, aki maga is az.
Sajna, az erkölcsi színvonala a mai magyar társadalomnak olyan, hogy erre van szükség. Lásd: stadionok Nagy-Britanniában. Mindannyian emlékszünk, mi volt a szigetországi szurkolókra leggyakrabban használt jelző. A nyolcvanas éveket követően viszont folyamatosan lekerültek a rácsok. Már úgy nézheted a meccset, hogy gyakorlatilag érinted a játékosokat.
Szóval, itt is eljöhet egyszer az az idő, amikor lebontják a "karámot".

tompus 2007.10.05. 21:32:02

Csak az állítja azt, hogy pontosak a vonatok, aki ritkán utazik vonattal.
Én mindennap azzal járok. Havonta kb. 1-szer pontos. Ráadásul az sem XXI. századhoz illő teljesítmény, hogy 17km-t menetrend szerint 33 perc alatt teszi meg a vonat, de sokszor 50 perc a tényleges menetidő.
A karámokat sem fogják lebontani, hanem újabbakat építenek, mert a máv vezetősége szerint ez egy sikeres történet.

sanya18 2007.10.06. 09:42:24

hetente utazok a budapest-miskolc vonalon (egyetemista élet rulz...) és a jegyárakon kivül nincs bajom a mávval. a vonat általában pontos, a kallerok általában normálisak. a gyors kocsijai ugyan lehetnének tisztábbak, de ahol annyi állat utazik, nehéz tisztaságot tartani...

Gobbihilda 2007.10.06. 15:30:56

Tompus!
Kicsit nézz körül ebben az országban! Aztán rájössz mi értelme van a "karámnak". Vannak ugyanis olyan emberek(?), akik azt hiszik törvények felett állnak. Nos ők a tolvajok, rablók, gyilkosok, notórius szabályszegők, és igen, a bliccelők is. Ez utóbbiak számát igyekszik csökkenteni a MÁV. Az eljárás sajnos nem XXI. századi, de a potyázás sem.
Ha eljön az ideje, a "karám" is olyan emlék lesz, mint a fentebb említett brit stadionokbéli kerítések. Én bízom benne!
A vonatok azon a vonalon, ahol én közlekedem nagy átlagban pontosan járnak. Ha késés van az legfeljebb pár perc. Azt meg túlélem. Nem hiszem, hogy azon a néhány percen múlna az életem.

Kismanó 2007.10.06. 18:34:49

Gobbihilda
Te melyik vonalon közlekedsz?
Mintha neked egy másik MÁV-ról lennének tapasztalataid..
Azokat a posztokat nem szoktad olvasni ahol a jó tapasztalatokat írják meg?

Gobbihilda 2007.10.06. 19:51:09

40a, és 42. A gyengébbek kedvéért Bp. Déli-pu.-Pusztaszabolcs, és Pusztaszabolcs-Dunaújváros.
Úgy látszik ezen a vonalon egy "másik" MÁV szolgáltat. Legalábbis egyesek szerint...
Tudom a Magyar Királyi Államvasutak területén vannak olyan vonalak is, ahol a pontosság - hogy is mondjam - hagy némi kívánnivalót maga után.
Georgejr írta egyszer korábban, hogy a P.szabolcsi vonal az egyik legjobb az országban. Ennek nem épp így kéne lennie, de akkor ebből a szempontból szerncsésnek mondhatom magam, mert ilyen a vasúti közlekedés színvonala mifelénk.
A tisztaságról? Hagyjuk. Ez utóbbi amúgy egy-két ember kinézetű egysejtű miatt van, akiknek az élete a evés-ürítés-b...ás körben jár, és ebből nem is szabadul, mert gyakran a nevét sem képes helyesen leírni. A WC kulturált használata meg a kínai ABC nehézségi fokával ér fel a számára.
Korábban írtam már a graffittis-firkálós IQ-huszárokról véleményt, amit továbbra is fenntartok.

Nemzetőr 2008.08.07. 00:00:32

Nahát, most találtam ezeket az írásokat! Nem semmi! Olyan kommentek vannak, mint amilyenek az utasok-primitívek!
A Fővárosban lakom, szinte soha nem utazok vonatal, mert minek, ám a sors mégis elhozta a nagy utazást! Tapasztalatom:
Az alkalmazottak segítettek a pályaudvaron, az "utasok" pedig szinte fellöktek.
A barátaim felkészítettek, hogy az utazás előtt érdeklődjek, időben vegyem meg a jegyet nehogy behúzzanak a csőbe, meg stb. 16:20-kor indult a személyvonatom, ezért már délelőtt szakítottam időt, hogy megtudjam milyen feltételekkel, milyen kedvezménnyel, mennyiért tudok elutazni vonattal Dinnyésre! A pénztáraknál kb 2-3 ember állt sorban, az információsnál kicsit többen. Döbbenet volt akaratlanul meghallgatni egyik másik sorbanálló ember jegyvásárlását, a köztisztviselők kedvezményes jegyvásárlása egy külön sztori lenne. Le a kalappal a pénztárosok előtt, ennyi diplomás parasztot, egyetemistát végighallgatni, kiszolgálni nem kis teljesítmény. Megjegyzem, ha az én Boltomba fele ilyen okostojás módjára viselkedne egy vásárló, a kamerák előtt pofoznám meg, és szégyelném magam, hogy én is jártam főiskolára!-(egy harmadéves pécsi egyetemista kiscsaj azt sem tudja felfogni, hogy jegyvásárláskor szerződést köt, s csodálkozik, hogy egy pénztáros jobban ismeri a törvényt?-ezek a jövő jogászai?
Tehát sorra kerültem: előadtam hogy mikor, hová szeretnék utazni, s ha lehet a meneredről is jó volna tudni valamit.Ja igaz is a pénztárnál a kis-hölgy minden előttem állónak köszönt, de csak egy köszönt vissza! Hogy milyen kedvezmény jár nem volt nehéz kiválasztani, hiszel nincs se diákigazolványom, nem vagyok rokkantnyugdíjas sem köztisztviselő. Csak teljes áron tudom megvenni a jegyet, ami nekem természetes is, nálam sincs kedvezmény minden vásárlónak.Bár elmondta a pénztáros, hogy ha vállalkozó vagyok, vagy alkalmazottként üzleti céllal utazok szívesen kiállít egy számlát, amit elszámoltathatok, így mégsem a saját pénzemen utazok.Mondta, hogy csak a szerződéskötéssel foglalkozik(jegyet árul) nem pedig információs, de erről a vonatról elmondta mikor fog indulni, és hogy egy új vonat közlekedik ezen a szakaszon. Felhívta a figyelmem, hogy a jegyet készítsem elő, mert a zárt peronon ellenőrzik, ott a lógósok már nem mehetnek be. (Én is "leütöm" azt aki meglop)A procedúra kb 2 percig tartott, feltűnt, hogy a jegy legyártása, kifizetése, visszajáró adása 15 másodperc alatt kész volt. Egy plázába két gombóc fagyit nem tudok venni ennyi idő alatt, ráadásul ugyanazzal a kézzel tartják a tölcsért, mint amivel a peep-showt is megjárt 100-ast ideadja-nagyon guszta!
16 órakor megérkeztem a pályaudvarra, vonat még sehol. Megtudtam, hogy egy Pusztaszabolcsról beérkező személyvonat fog visszafordulni Székesfehérvárra. Még a vonatot vártam ,a peront legalább háromszor söpörték fel, egy vasutast sem láttam, hogy a földre dobta volna a hambis-papírt, csak az utast, gondolom ezt szokta meg. Megjött a vonat, kiírták a táblán is. A peronkapunál szintén köszöntek nekem, lebélyegezte a jegyet, átengedett majd jó utat kívánt mellényes bácsi, aki mellesleg normálisabban volt felöltözve és nem volt büdös mint egy-két utastárs. A vonatot meglátva nem hittem a szememnek, olyan mint németországban! Menet közben sikerült kifognom a már említett büdös és koszos utastársat, aki épp a földre szotyizott. Volt a látóterembe még két suttyó diák, akik alkoholos filccel írtak üzenetet a műanyag felületre.
Megérkezett a kalauz, Ő is mindenkinek köszönt, elkérte a jegyeket, a kérdésekre válaszolt(ha tudott), Rászólt a kölykökre, hogy takarítsák le az irományt (nyálas újjal próbálták, de nem ment nekik-vajon miért!)
Meglehetősen felhúztam magam a látottakon, mármint a magyar utazási kultúrán. Azt látom ,hogy ami új és tiszta azt hamar a szellemi színvolalukra "emelik" az utasok!
A Vasút helyébe nem lyukasztót adnék a kalauznak, hanem egy elektromos sokkolót!
süti beállítások módosítása