MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Azért nem megy a légkondi, mert túl sokan ülnek a kocsiban

2007. október 02. - georgejr

Végre hallottunk jó kis kifogásokat a légkondiról. Gyűtsétek össze a mávos aranyköpéseket:)


Üdvözletem!

Örömmel találtam rá erre az oldalra, végre valahol leirhatom, utazásaim rémtörténeteit. 
Ime néhány az élményeim közül.

Rendszeresen utazom IC vonattal, sajnos egyre inkább meglehetős késésel érem el uti célomat, pl :2007.09 30 Tokaj-ból Keletibe, mintegy 0,5 órás késéssel. Bár pozitivum, hogy már a vonaton tájékoztatták az utasokat a késésről, aminek okát -gondolom - "szolgálati" titokként kezelték. 
A vonaton az mondták, hogy majd a pályaudvaron a hangos bemondó fogja tájékoztatni az utasokat a helyjegy visszaváltási lehetőségeiről, ez elmaradt :-( . A másik számomra felfoghataln probléma, hogy ilyen esetekben, miért CSAK két pénztár van nyitva????
Ezen az IC vonaton 5 kocsi közlekedett - büfé kocsit vasármap eset már nem csatolnak fel- ha minden kocsiban van kb 100 ülő hely akkor számitásaim szerint kb 500 utas lehetett a vonaton. Szerintem a két pénztár kevés volt, bár lehet a MÁV üzlet politikája pont erről szól hiszen ki az aki sorba áll vasárnap este amikor időben kell beérnie a kollégiumba, hátán az egész heti cuccal, és még előtte áll a vasárnap esti BKV túra is. Lehet rosszindulati  vagyok, de lehet a MÁV pont erre épit, hogy legalább nem áll mindneki sorba és kevesebb jegy árat kell visszafizetnie?

Egy valamit egyre nehezebben értek meg és, örülnék neki ha valaki meg tudná nekem mondani, hogy voltaképpen miért is fizetünk komfort dijat az IC vonatokon??? 
-A pontos indulásért és érkezésért? No igen ezt tudjuk, hogy a MÁV-nak nehézséget okoz betartani. 
-Azért, hogy  biztos helyünk legyen? Ez csak abban az esetben biztos ha már induláskor a vonaton vagyunk, volt már szerncsém egy út alatt két " helyfoglaló"-hoz, sajnos nekik is az én helyemet adták el.
-Netán a légkondiért? Ha-ha-ha. Hát igen ami télen hűt, nyáron füt.
 Ezt talán az érti aki utazott már nyáron 40 fokos hőségben.  Külön élvezet amikor a 2,5 órás utat kell megtenni, és már eleve 2 órás késéssel indul az IC.

És végül ime néhány " kifogás" az utasok reklamációjára:
Két óra késéssel induló vonat esetében, amikor rákérdezett egyik utatársam, a késés okára, a válasz a következő volt:- "Egy teher vonat lerobbant előttünk." Elég hosszú vonat lehetett, mert Kőbányától Tokajig nem tudtuk "kikerülni", és végig döcögtünk a nem létező lerobbant teher vonat után. 
Nyáron miért nem működik a légkondi kérdésre adott frappáns válaszok:
- Ha nem nyitották volna ki az ablakokat, akkor bezzeg működne.
  (Kérdezem én kint 40 fok a kocsiban legalább 50 semmi levegő, nem megy a légkondi, és ablakot sem lehet nyitni?)
- Be kellen húzni a függönyöket, a napsütéses oldal felől, akkor jobban hűtene a légkondi.
  (Ez a buta utasnak nem is értem miért nem jutott az eszébe, kész öröm órákon keresztül a máv logóval elátott függönyt nézni)
- Azért nem megy a légkondi, mert túl sokan ülnek a kocsiban, ha csak fele ennyi ember volna akkor hűvösebb lenne.
( Nos ez volt utazásaim fénypontja, a gáz, hogy ezt tényleg komolyan gondolta a kalauz, mert ezután komoly eszmecsere történt, a mögöttünk lévő dohányzó kocsiba mennyivel hűvösebb van kontra miért adnak el ennyi jegyet, ha csak az utasok felénekkellene a kocsiban lennie)
-Ezek után már talán mindenki értheti annak a lánynak a válasz akitől a kalauz kérte a jegyét, és nem volt helyjegye IC-n csak annyit válaszolt: "Minek vegyem meg ha a végén úgy is visszafizetik az árát, igy legalább megspóroltam a sorba állást."
Nos igen ebben talán minden benn van.

UI: Ma este nem tudtam jegyet foglalni interneten keresztül mert nem elérhető a MÁV portál és az ELVIRA sem :-(

Üdvözlettel: Egy utas.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr19183180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hattyú 2007.10.02. 07:41:25

Szia, ez megint csak a rossz hozzáállás tipikus példája. Te abból indulsz ki, hogy utas mivoltodban méltó vagy arra, hogy kapj valamit a pénzedért. Ez nagy hiba és csak ilyen sírás-rívás fog kikerekedni belőle és az emberek is azt fogják mondani, hogy "rinyálós" vagy és feleslegesen cirkuszolsz. Magyarországon ugyanis ez a szokás, itt azt kell elfogadni amit az arcodba nyomnak, különben kinéznek még azok is akik egyébként ugyanúgy szívnak mint te, de ők férfiasan elviselik és még büszkék is rá, hogy szopatják őket, mert mégiscsak az ő MÁV-juk. :D Szóval, szerintem több szerénységet kellene tanúsítanod, nem mindenféle büféfülkékről, légkondiról álmodozni! Ilyet csak az elkényelmesedett nyugati kapitalisták tesznek! Te légy igazi magyar!

AP (törölt) 2007.10.02. 08:44:42

Igen, és magyar seggbe magyar lófaszt.

magocska 2007.10.02. 08:49:29

A pénztárakból mindig kevés van nyitva, nem csak IC jegy visszaváltáskor. Késtem már le emiatt vonatot, pedig fél órával indulás előtt beálltam a sorba.
Az olyanokat is bírom, akik a csúcsba vásárolnak osztálykirándulásra 30 jegyet, helyjeggyel, meg számlával...

Lóbelt Letfold 2007.10.02. 08:57:20

nekem azt mondták egyszer, hogy azért nem megy a légkondi, mert túl meleg van

szkeptikuss 2007.10.02. 09:06:27

Szal magyar embernek magyar vasút, és kurvára szánalmas ez a folyamatos fikázás.
Mellesleg ezeréves kalandfilmben is székkel verik ki a légkondi miatt nyithatatlanra tervezett ablakot. Van egy olyan furmányos mesterség, hogy fizikus, hozzád képest a kalauz fizikus, mert amit a kondiról mondott, mind igaz. Áhhh...

Lúzer Manuel 2007.10.02. 10:07:16

Érdekes. Tőlünk nyugatabbra működni szoktak ezek a dolgok.
Talán ott tényleg fizikus a kalauz?

Koborlovag 2007.10.02. 10:11:09

Nos saját tapasztalat szintén a Bp- Nyháza vonalon. Nyári nagy melegben amikor tényleg van a kocsiban vagy hatvan fok és nem érzed hogy volna légkondicionálás, akkor kiböki a kalauz, hogy a kocsi nem légkondicionált, hanem egy levegő keringető rendszer van beszerelve, kvázi egy ventillátor ami valahol bokamagasságban disztingvált lepkefing tempóban nyomja be a levegőt, amit gyanítok hogy a tető magasságában szív be... Csak azért tűnik hűvösebbnek mert nyomás alatt jön be az utastérbe... Hja és igen, ez a nívó. Ugyanakkor mondjuk Bp - Sopron viszonylatban tökéletes minden... hogy az nem MÁV hanem GYSEV? Logikus... a konzekvencia szerintem adott: van aki mammutcég és leszarja azt hogy ellenértékért szolgáltatás kell, míg van aki tényleg komolyan veszi amit csinál.

Té, mint Tamás 2007.10.02. 10:28:34

"- Ha nem nyitották volna ki az ablakokat, akkor bezzeg működne."
Mivel a legtöbb légkondis járműben automatikus, hogy nyitott ablaknál nem megy a légkondi, ezért a picsogás helyett te is inkább szólhatnál bugyuta utastársaidnak, hogy csukják be az ablakot.

"- Be kellen húzni a függönyöket, a napsütéses oldal felől, akkor jobban hűtene a légkondi."
Bár a légkondi nem hűtene jobban, de azért elég logikus, hogy nem melegszik fel annyira a kocsi beltere, ha be van húzva a függöny... megintcsak figyelmeztesd utastársaid.

"- Azért nem megy a légkondi, mert túl sokan ülnek a kocsiban, ha csak fele ennyi ember volna akkor hűvösebb lenne."
Az indoklás megint sánta, viszont a második fele valóban igaz. Nyilvánvaló, hogy ha kevesebb hőt termelő szervezet van a kocsiban, kevésbé melegszik fel az a kevés levegő. A légkondi meg valószínűleg az 1. okból kifolyólag nem ment.

Már nem utazom MÁV-val, mert kettesben kocsival jobban megéri, és engem is idegesít a magyar vonatozás minden nyűge. Mégis vannak helyzetek, amikor kicsit gondolkodni is kellene a nyavajgás helyett...

VisszatérőJeti 2007.10.02. 10:52:22

kitörni!
Visszalőni!
Barrikádhaaarc!!!!

Iron1 2007.10.02. 11:07:28

Én még emlékszem arra - az IC szolgáltatás indulása utáni 1-2 évből - mikor szó nélkül visszaadták a pótjegy árát, s ráadásul mindehhez - teljesen elvárható módon - még külön pénztárat is nyitottak. Az utóbbi jónéhány évben viszont a legváltozatosabb hülye indokokkal nem adják vissza a pótjegy árát. A kedvencem az volt, hogy: "már akkor is késett a vonat, mikor felszállt, lemondhatott volna az utazásról..."

[Így utólag is respect annak a kalauznak, aki múltkorában kiharcolta, hogy az utasoknak adják vissza a pótdíj árát, mikor nem működött a légkondi. Nem egyszer kellett emiatt telefonálnia a központba, ráadásul a jegypénztáraknál tudatta az utasokkal, hogy mi a helyzet (és a vonaton is)!]

papugaja 2007.10.02. 11:19:29

A pótjegy visszaváltásáért nem kell sorban ácsorogni megérkezéskor. Csakhogy ezt nem szeretik bemondani: másnap is meg lehet tenni az adott állomáson, vagy akár később is a Központi Ügyfélszolgálaton (gondolom akár postai úton:

www.mav-start.hu/res/MAV-START_uzletszabalyzat_I.pdf

néhány érdekesség:

20.§:
A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megté-ríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosí-totta, és:
a) a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy
b) a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.
(2) A kártérítés összege nem haladhatja meg az utas menetjegye árának:
a) vonat kimaradása esetén a tizenötszörösét,
b) késedelem esetén az ötszörösét.


187. KF. a/ Ha a vasút a helybiztosítással közlekedő vonat kimaradását, késését, módo-sított menetrend szerinti közlekedését a felszállás és az indulás előtt közzétette, az utasnak - a 10 percet meghaladó vonatkésés esetében - módjában áll az uta-zásról lemondania, és a menetdíj, a pót- és helyjegy, helyjegy díjának - kezelési költség levonása nélküli - visszatérítését kérnie.
Ha az utas ilyen esetben az utazásról nem mond le, és elutazik a késett vonat-tal, a kártérítésre (pót- és helyjegy, helyjegy díjának visszatérítésére) jogosító késési időt a felszállás előtt közölt, módosított indulási időhöz viszonyítva kell számítani.

191. KF. A helybiztosítással közlekedő belföldi vonat 15 percen túli késése esetén a vasút az utast oly módon kártalanítja, hogy pót- és helyjegyének, helyjegyének árát – feltéve, hogy az utas kártérítési igényt nem kíván benyújtani - a vonat megérke-zését követő nap 24. órájáig téríti vissza a vonat által érintett állomás személy-pénztárában.
Ezen az időn túl a visszatérítési igényt a MÁV-START Zrt. Központi Ügyfél-szolgálathoz lehet benyújtani.

papugaja 2007.10.02. 12:07:09

Úgy tűnik, túl hosszú lett a kommentem, nem vette be a rencer.

A lényeg:
A helyjegy árát még másnap is visszakérheti az utas (bármelyik állomáson, amit a vonat érintett), nem kell a megérkezéskor sorban állni érte. Sőt még azután is, a központi ügyfélszolgálatnál. Ezt persze nem szeretik az utasok orrára kötni, hátha inkább hagyják a francba.

www.mav-start.hu/res/MAV-START_uzletszabalyzat_I.pdf
20§, 191 KF.

De érdekes a 187 is...

Rocko- 2007.10.02. 12:07:35

mi az georgejr, hiányzik egy jó kis vicclap, el akarod indítani a MAVOTÁt?

papugaja 2007.10.02. 12:09:32

Nabakker, erre beteszi a másikat is. Jóvan.

the real 2007.10.02. 12:49:08

Jonathan.Blue, teljesen igazad van. Viszont ezek a kifogások (mégha igazak is) az utasokat miért érdekeljék?

krtek24 2007.10.02. 12:58:16

"Mivel a legtöbb légkondis járműben automatikus, hogy nyitott ablaknál nem megy a légkondi, ezért a picsogás helyett te is inkább szólhatnál bugyuta utastársaidnak, hogy csukják be az ablakot." Ilyen IC-kocsi nincs, tehát a legtöbb kifejezés nem igazán illik ide. Arról nem beszélve, hogy nyilván a légkondi "nemmegy" előbb volt, mint az ablaknyitás.

A pótjegy másnapi visszatérítéséről meg csak annyit, hogy ez nagyon szép, de az ég világon senki nem fog 520 forintért másnap újra kimászni a pályaudvarra, akkor inkább hagyják a fenébe. Ha mondjuk egy hét lenne a visszatérítés ideje, akkor legalább a visszaútnál az utas kapna rögtön ingyen helyjegyet, de hát egy hétig a MÁV ennél egyszerűbb adatokat sem tudna megjegyezni :)

A pénztárnyitás ugyanakkor hozzáállás függvénye: Szombathelyen még éjfélen túli IC-érkezés esetén is nyitva van 4 (!) pénztás a visszatérítésre.

petya.bacsi 2007.10.02. 15:32:33

Attila78Bp megmondta a titkok nyitját:

"Ugyanakkor mondjuk Bp - Sopron viszonylatban tökéletes minden... hogy az nem MÁV hanem GYSEV".

ezt szerintem nem kell ragozni...

szkeptikuss 2007.10.02. 15:46:35

Nem, nálunk nyugatabbra sem fizikusabbak a kalauzok, csak ott az utasokban már megszokott, hogy légkondi mellé nem nyitunk ablakot. (Nem idén nyáron rohanták meg az Elektroworldokat.) Tartok tőle, hogy érthető okoból a félreállitott kocsikban még nem megy a kondicionálás, és bizonyos idő kell hozzá, hogy érezhető legyen.
Az utast pedig azért kell érdekelje, mert egyszerüen igy müködik a dolog. Bár jogos elvárás lenne a MÁVtól, hogy varázsoljon.

krtek24 2007.10.02. 20:07:54

Franciországban ugye, ha nem megy a légkondi, akkor simán betörik az utasok az ablaktörő kalapáccsal a TGV ablakait. Kíváncsi vagyok, itthon mi lenne ebből :D

dekoninckx (törölt) 2007.10.03. 05:24:46

Itt Japánban nem baj, ha lekésed a shinkansent, mert utána 15 percen belül legalább egy másik megy ugyanarra, sőt, helyjegy se szükséges a 16-ból 3 kocsiban. A jegyvásárlás könnyűségéről meg ne is beszéljek: automatákban is lehet shinkansenre szóló jegyet venni, a többi általam még nem is ismert lehetőségről meg inkább nem is beszélek...

papugaja 2007.10.03. 10:07:49

Aki nem figyelmesen olvas, annak:
A pótjegy árának visszatérítése másnap 24 óráig lehetséges bármelyik állomáson, amit a vonat érintett, később meg az ügyfélszolgálaton keresztül (gondolom erre valami postai megoldás is létezhet).

Ehh!

TGV 2007.10.03. 11:08:15

itt Franciaorszagban ugy megy, hogy ha visszateritendo minosositett keses van, akkor a vasutasok kiallnak a peron vegere, kezukben a boritekkal, amiben benne van a kitoltendo urlap. Gyakorlatilag lassitani sem kell, a kezedbe nyomjak. Aztan otthon kitoltod, melleteszed a jegyet, postara adod (nem kell erte fizetni) es postan kapod meg az utalvanyt.
Akinek viszont atszallasa van es este lekesi, azt szallodaba viszik.
Igen a jegy draga. Igen a TGV elvalaszthatatlan reszet kepezi a bufekocsi. Nyitva is van mindig.
Igen, van viz, papir, szappan a WC-ben (90%-ban).

TGV 2007.10.03. 11:16:58

megjegyzem azert elemi fizikai ismeretekkel belathato lenne, hogy azert az igaz, hogy:
- ha besut a Nap a kocsiba, akkor kozvetlenul melegiti a belsejet, ergo tobbletmunkat okoz a (gondolom alulmeretezett legkondinak)
- az emberi test hot termel (300 W ha jol emlekszem), tobb ember meg tobb hot termel, tehat tobb embert nehezebb huteni.
ettol persze elvarhato lenne, hogy a tele kocsit a legnagyobb nyari hosegben is elfogadhato szintre lehessen huteni.
persze nem 18 fokra, mint a new yorki metroban, hogy garantaltan tudogyulladast kapj, amikor a 40 fokos allomasrol a szerelvenybe lepsz...
süti beállítások módosítása