Ezt a post-ot továbbítom a MÁV-Start ügyfélszolgálati vezetőjének.
Helló!
A hegyeshalmi határőr történetről a MÁV-Start álláspontja. Ebből sajnos nem derül ki, hogy mi a véleményük arról, hogy kalauzuk jogtalanul visszatartja a vonatot és utasok százának okoz ezzel érdeksérelmet. Az egész válasz arra a - téves - hipotézisre épül, hogy én Hegyeshalomban átszálltam, ami tévedés. Véleményem szerint ugyanis egy néhány perces állomási "tartozkodás" lehet átszállás, útmegszakítás, egy régi utazás vége és egy újnak az eleje is; ám e lehetőségek közül az "utasnak" kell választani, nem a vasúttársaság dönt a minösítésről. A téves feltétlezésre épülve "súlyos" pótdíjazással fenyegetnek, igaz, csak akkor, ha beküldöm az utazásom dokumentumaim, ami alapján megállapíthatják mennyi is az annyi.
Gondolom nem tévedek nagyot, ha azt állítom, a levél végén szereplő alábbi mondat egyedülálló kuriózum:
"Ennek okán kérjük, szíveskedjék beküldeni az utazáshoz használt menetjegyeket, vagy azok olvasható másolatát, hogy azok alapján a fentebb már részletezett menetdíj-különbözetet, valamint a pótdíjat megállapíthassuk, és az Ön részére az erről kiállított postai készpénzátutalási megbízást postázhassuk."
Levél hajtás után
From: Kerékgyártó Regina_MÁV-START_Ügyfélszolgálat < kerekgyarto.regina@mav-start.hu>Date: 2007.09.20. 18:24
Subject: Gy.69-2366/2007 válaszlevél
To: yyyyy
Tisztelt Andó Úr!
Hivatkozva a 2007. szeptember 6-án továbbított elektronikus megkeresésére, az alábbiakról tájékoztatjuk:
A vasúti személyszállítás során, Magyarország területén alkalmazandó (belföldi) díjszabás eltér a nemzetközi utazások alkalmával fizetendő viteldíjaktól. A mindenkori belföldi díjtáblázatot kormányzati szinten fogadják el, így alkalmazásuk korlátozásait sem kizárólag a vasúttársaság állapítja meg. Mivel az Ön utazása időpontjában a MÁV-START Zrt. érvényes Üzletszabályzata még nem került elfogadásra, így az általa végzett személyszállítási szolgáltatás feltételrendszerét hierarchikusan magasabb jogszabályok határozták meg.
Szabályaink szerint a Díjszabásban meghirdetett árak és kedvezmények kizárólag belföldi utazáshoz használhatóak fel. A belföldi menetjegy nemzetközi utazás esetén, a nemzetközi forgalomban közlekedő vonaton vagy közvetlen kocsiban az utazás magyar vonalszakaszán történő utazáshoz elégtelen. A vasút az elégtelen belföldi menetjegy árát a nemzetközi menetjegy díjára egészíti ki, és a Vasúti menetdíjtáblázatok C) fejezetében előírt pótdíjat is felszámítja. Az érvelés, miszerint a hegyeshalmi le-és felszállást, vonatváltást követően a nemzetközi utazása Hegyeshalomtól kezdődne, nem állja meg a helyét, mivel a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. Törvény meghatározása szerint az a vasúti személyszállítás, amelyben az utazás megkezdésének a helye és a célállomás, vagy legalább azok egyike a Magyar Köztársaság területén kívül van, de az útvonal részben a Magyar Köztársaság területén halad, nemzetközi vasúti személyszállításnak minősül. Ennek értelmében a nemzetközi utazás fogalmát az igénybevett vonattól függetlenül, a kiindulási és a célállomás figyelembevételével határozták meg.
Az e-mailjében foglaltak szerint Ön Hegyeshalomba érkezésekor leszállt a Bukarest – Bécs között közlekedő 346–os számú Dacia nemzetközi járatról, majd pár perccel később ugyanerre a vonatra szállt fel, tehát utazása elismerten országhatáron túlra irányult (A fenti vonat nem minősül két különböző járatnak, csupán belföldön más vonatszámot kap, ez menetrendünk 116. oldalán egyértelműen feltüntetésre kerül).
Ez esetben Önnek átszállástól függetlenül nemzetközi menetjeggyel kellett volna rendelkeznie a teljes útvonalra. (Ez természetesen elvi szabályozás, hiszen léteznek olyan helyzetek, amikor nem áll módunkban sem ellenőrizni, sem szankcionálni a fenti szabályozástól eltérő utazási szándékot. Ilyen eset például, amikor az utas belföldi menetjeggyel, belföldi viszonylaton közlekedő vonattal utazik a határállomásig, ahol nemzetközi menetjegyet váltva átszállás után egy nemzetközi járatot igénybe véve folytatja utazását. Ez azonban továbbra sem jelenti azt, hogy vonatszám-váltással, vagy ténylegesen más szerelvényre történő átszállással megvalósítva, a belföldi tarifarendszer nemzetközi utazás részbeni fedezésére történő felhasználása megengedett lenne.)
A Dacia nemzetközi gyorsvonaton belföldi viszonylatban szolgálatot teljesítő jegyvizsgáló mind a nemzetközi, mind a belföldi menetjegyeket köteles kezelni, így rendelkezett információval az Ön Hegyeshalomig érvényes belföldi menetjegyéről. Mivel egyértelműen kiderült, hogy Ön felmutatott menetjegyének célállomásán visszaszállt egy határátlépésre készülő, egyben vonatszámot is váltó járatra (melyet belföldi viszonylatban már igénybevett az utazáshoz), így utazása belföldi, avagy nemzetközi minősége tekintetében félrevezette a vasúttársaságot. Ennek okán kérjük, szíveskedjék beküldeni az utazáshoz használt menetjegyeket, vagy azok olvasható másolatát, hogy azok alapján a fentebb már részletezett menetdíj-különbözetet, valamint a pótdíjat megállapíthassuk, és az Ön részére az erről kiállított postai készpénzátutalási megbízást postázhassuk.
Tisztelettel:
Kerékgyártó Regina
ügyfélszolgálati szakelőadó