MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Keletis kalauz akcióban...

2007. szeptember 06. - georgejr

Gergely belefutott két túlbuzgó kollégába. Reméljük a MÁV-Start megteszik a szükséges lépéseket, hogy az ilyen esetek ne forduljanak elő!


Tisztelt MÁV-Start Zrt!

2007. szeptember 1-én reggel Budapest-Keleti pályaudvarról 5:55-kor
induló 739-es számú vonattal Hegyeshalomba utaztam. Mivel e vonat
közvetlen kocsikat továbbít Bécsbe, így Győr és Hegyeshalom között a
határőrök megnézték a személyi igazolványom. Miközben a személyim a
határőr kezében volt, a MÁV-Start ZRt. jelenlévő képviselője (kalauz)
jelezte a határőrnek, hogy „az utas csak Hegyeshalomig utazik". A
kalauz már a Budapest utáni jegyvizsgálatkor „kiszúrt" magának, mert a
viszonylatos jegyem ellenére kétszer is rákérdezett, hogy
Hegyeshalom-e a célállomásom.

Hegyeshalomba érkezéskor természetesen leszálltam a vonatról, majd pár
perccel később felszálltam a 346-os számú Hegyeshalom – Bécs vonatra,
melynek szerelvénye történetesen teljesen megegyezett a 739-es
vonatéval. A vonatra való felszállásom után, ám még annak elindulása
előtt három határőr szállt fel a vonatra. Ők rögtön hozzám léptek és
egyikük felszólított, hogy „szálljon le a vonatról". Én az érthetetlen
hatósági felszólításnak természetesen nem tettem eleget, hanem annak
oka iránt érdeklődtem. Erre a felszólítást tevő határőr azt mondta,
hogy azért kellene leszállnom, mert csak Hegyeshalomig szólt a jegyem.


Felhívtam a határőr figyelmét arra, hogy téved. Abból a tényből
ugyanis, hogy a 739-es vonaton egy Budapest – Hegyeshalom viszonylatú
jeggyel utaztam, nem következik az, hogy az onnan továbbutazáshoz
(pláne átszállás után!) nem rendelkezem érvényes menetjeggyel a 346-os
számú vonaton. Egyúttal kifejeztetem értetlenségemet, hogy a
határőrség képviselője miből gondolja, hogy csak Hegyeshalomig szólt a
jegyem, és most nincs érvényes jegyem (ami önmagában még nem ok az
utazásból való kizárásra, vagyis leszállításra). Elmondása szerint a
MÁV-Start Zrt. 739-es számú vonaton szolgálatot teljesítő
munkavállalója kérte fel őket intézkedésre, ám a nevezett úr az
intézkedésben nem vett részt, az intézkedés alatt a vonaton nem
tartózkodott, abba semmilyen formában bele nem szólt, észrevételt nem
tett. A MÁV-Start képviselője azért nem volt jelen, mert a 346-os
számú vonaton az osztrák államvasút (ÖBB) emberei teljesítettek
szolgálatot, így azon a vonaton ő intézkedésre nem volt jogosult,
annak indulását vissza nem tarthatta. A határőrök szerint ez utóbbit
mégis megtette, a vonat ugyanis az én leszállásomra várt, hiába. A
menesztő azonban a MÁV-Start intézkedésre nem jogosult munkatársának
kérése ellenére a vonatot mégiscsak elmenesztette, miután az már 10
perce indulásra kész volt. A már eleve 15 percet késő vonatnak az
újabb 10 percnyi késése azt jelentette, hogy az utasok bécsi
átszállásai komoly veszélybe kerültek. Márpedig gondolom Önök előtt is
ismert tény, hogyha egy vonat kiesik a menetvonalából, annál könnyen
halmozódik a késés…

Az ilyetén módon magukra hagyott határőrök kötötték az ebet a karóhoz,
követelték az önkéntes leszállásomat, ám intézkedés alá nem vontak
(igazolványt nem kértek). Sőt, menetjegyet sem kértek, és az osztrák
kalauzt sem vonták be a vitába. Ehelyett azzal érveltek, hogy
„belföldi és nemzetközi jegy egy utazás során nem  kombinálható".
Tehát már nem jegynélküli utas voltam, hanem olyan, aki megsért valami
vasúti szabályt! Érvelésemet, mely szerint én nem is kombináltam a
belföldi jegyet a nemzetközivel, mivel leszálltam Hegyeshalomba majd
visszaszálltam egy másik vonatra nem értették meg, mert szerintük ez
ugyanaz a vonat. Továbbá felhívtam a figyelmüket, hogy az általuk
idézett mondat a MÁV ZRt. Üzletszabályzatában olvasható, én azonban a
MÁV-Start Zrt. vonatával és jegyével utaztam. A MÁV-Start Zrt.-nek
pedig nincs hatályos Üzletszabályzata, az a vasúti törvény és állami
rendeletek alapján végzi áldásos tevékenységét. Márpedig törvényből és
rendeletekből a határőrség képviselőjének állítása nem vezethető le. A
határőr ezzel gyakorlatilag egy polgári jogvitába avatkozott be,
melyben azonban nem jogosult dönteni. Ezzel ők visszaéltek a
hatalmukkal, amit szolgálati felsőbbségük fegyelmi vizsgálattal
jutalmazott. Márpedig, félkatonai szervezetként, begyöpösödött állami
nagyvállalatként Önök is tudhatják, hogy az ilyen „vizsgálatoknak"
gyorsan híre megy az állományban. Így vélelmezhető, hogy a jövőben az
e határőr igazgatósághoz tartozó állomány (akik a szobi és lökösházi
vonalon is szolgálatot teljesítenek) kevésbé lesz együttműködő a
vasutasokkal, mint eddig. Ez pedig közvetve anyagi kárt okozhat a
cégüknek. És mindezt azért, mert egy dolgozójuk nem volt kellően
képben a hatályos szabályozásokat illetően és ezzel csőbe húzta a
határőröket. Nincs az az Isten, hogy a határőrök elhiggyék, nem
kibaszásból tette ezt velük!

Kérem a 346-os számú vonatot 10 perccel megkésleltetett
munkavállalójuk ellen vizsgálatot lefolytatni szíveskedjenek!

Üdvözlettel:

Andó Gergely

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr25159232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.06. 23:17:33

No igen, a két vonatszám egy szerelvény az a MÁV számára nem mindig jó üzlet. Meg az üzletszabályzat hiánya sem. :)

Bécs felé nincs valami kifejezetten olcsó akciós jegy?

midrovertalt 2007.09.07. 00:15:49

Tavaly én egy akcióval mentem ki, 5000 HUF volt oda-vissza a jegy. A Keletiben a nemzetközi jegypénztárban kérdezd meg inkább (ha nem vagy pesti, akkor kérj meg valakit), ott "elméletileg" meg tudják mondani...

Egyébként én, amikor mentem ki, az EC24-gyel mentem, ott érdekes mód, korrektek voltak a határőrök meg a jegyvizsgálók is. Mind osztrák mind magyar részről. Lehet, mert EC-kategória? :S

mechba · http://mechba.blog.hu 2007.09.07. 06:56:47

Gergelynek nagy valószínűséggel igaza van, azonban arra is nagy az esély, hogy a levélben használt stílusához igen hasonlót alkalmazott a vonaton is. OK, persze, nem jogalap, stb. De valószínűleg sokaknál verné ki a biztosítékot az ilyen stílusú, lekezelő, arrogáns emberke.

Kismanó 2007.09.07. 11:29:25

Én a levél stílusát sem lekezelőnek, sem arrogánsnak nem érzem. Inkább mintha egy kicsit túl precíz lenne...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.07. 12:23:51

Precíznek precíz, de nem értem, hol spórolt az ilyen kombinációval, ha van akciós jegy...

Kismanó 2007.09.07. 12:53:48

Hát lehet, hogy nem tudott az akciós jegyről.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.07. 13:34:14

Kismanó: Persze, csak aki ngy precízen kiszámolja, mit mire hivatkozva, hogy lehet kicsit olcsóbban, annál meglep, hogy a legolcsóbb és egyértelműen működő akciós megoldások kimaradnak.

tomi79 2007.09.07. 14:34:46

"Belföldi és nemzetközi jegy egy utazás során nem kombinálható." Magyarázza meg valaki, miért van ez így, hogy aki külföldre utazik, jóval többet fizet ugyanazon az útszakaszon, és egyáltalán miért drágább a nemzetközi jegy? Nagyon kíváncsi volnék a MÁV-Start válaszára Gergely ügyével kapcsolatban. Az tény, hogy sokat lehet spórolni, ha valaki a határig belföldi jeggyel utazik, és mondjuk a következő vonattal megy tovább, nemzetközi jeggyel, de ugyanarra a vonatra vajon miért nem lehet visszaszállni? (Igaz, az is nevetséges, ha úgy lehet spórolni, hogy az ember leszáll, majd vissza, de nem látom be, miért ne lehetne.) Miért más, ha az utas a következő vonattal megy tovább, mint ha ugyanarra visszaszáll? A határőröknek meg mi közük van ehhez? végül is nem illegálisan akarta átlépni a határt.

tomi79 2007.09.07. 14:36:06

"Belföldi és nemzetközi jegy egy utazás során nem kombinálható." Magyarázza meg valaki, miért van ez így, hogy aki külföldre utazik, jóval többet fizet ugyanazon az útszakaszon, és egyáltalán miért drágább a nemzetközi jegy? Nagyon kíváncsi volnék a MÁV-Start válaszára Gergely ügyével kapcsolatban. Az tény, hogy sokat lehet spórolni, ha valaki a határig belföldi jeggyel utazik, és mondjuk a következő vonattal megy tovább, nemzetközi jeggyel, de ugyanarra a vonatra vajon miért nem lehet visszaszállni? (Igaz, az is nevetséges, ha úgy lehet spórolni, hogy az ember leszáll, majd vissza, de nem látom be, miért ne lehetne.) Miért más, ha az utas a következő vonattal megy tovább, mint ha ugyanarra visszaszáll? A határőröknek meg mi közük van ehhez? végül is nem illegálisan akarta átlépni a határt.

WindowsNT 2007.09.07. 14:57:37

A határőrnek abszolúte semmi köze ahhoz, hogy érvényes e a jegye vagy sem.

Erről a határőrösdiről annyit, hogy mielőtt csatlakoztunk az eu-hoz, ezt be is harangozták 2003 máj. 1-én akkor nemhogy enyhítettek volna, hanem még be is szigorítottak, most ugyanez van mert érzik a vesztüket ugyanis schengeni tagok leszünk aztán nekik annyi, mehetnek keletre meg délre.

A MÁV és a BKV mindig hatóságként működik, erről már jó lenne ha letennének.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.07. 15:07:45

tomi79: Nem biztos, hogy drágább ám a nemzetközi jegy, sőt a tapasztalataim szerint, ha nem kedvezményes a belföldi jegy akkor általában olcsóbb. És azért nem kobinálható, mert az utazási kedvezmények amit az állam ad, nemzetközi viszonylatban nem feltétlenül járnak. Pl. repülőn sincs diákjegy. Így ez a korlátozás a közpénzt védi.

A kedvezmény a napi élethez jár, nem a drága külföldi úthoz. Ugye a nemzetközi jegy teljesáron amúgy olcsóbb.

Amivel viszont ha jól tudom lehet kombinálni a nemzetközi jegyet, az a bérlet. Nem havijegy, nem a BKSZ féle bérlet, hanem a MÁV bérlet, ami ugye összvonalas. (Igaz, hogy akkor elvben csak a határtól kell másik jegy, amit nem használsz az országban, nem használsz a MÁV illetékességi területén, ergo, nem szólnak bele...)

hcpetrov 2007.09.07. 18:41:17

Annyit szeretnék hozzűfűzni az eddigiekhez, hogy Andó Gergely precízsége onnnan ered, hogy ő az Indóház vasúti magazin egyik állandó cikkírója.
Egyébként majdnem az összes újság megvan a kezdetektől! További jó munkát Gergely!

brutuska 2007.09.09. 15:35:40

Sok éve bevált gyakorlat, hogy Bp-Záhony jegyet vesz az ember, majd Záhonyban leszáll, megveszi Csapig (ami ugyebár már Ukrajna), majd visszaszáll a vonatra, és agyő Magyarország. Soha nem találkoztam olyan ellenőrrel vagy határőrrel, aki ebbe belekötött volna. 17 év alatt. Ami muris, mert elvileg keleten várná az ember a kukacoskodást, nem Hegyeshalomnál....

tomi79 2007.09.09. 21:54:03

WindowsNT: "A határőrnek abszolúte semmi köze ahhoz, hogy érvényes e a jegye vagy sem." Persze, logikus, én is erre gondoltam, ezek szerint simán be lehetne panaszolni a határőrt, hogy túllépte hatáskörét, kérdés, mit ér vele. TheElf: úgy tudom, hogy a nemzetközi jegy alapvetően drágább (legalábbis nekem volt ilyen tapasztalatom, hogy rövid útra, ámde határátlépéssel borsos összegbe került a jegy; igaz, az utóbbi időben a belföldi jegyek sokat drágultak), viszont vannak jó akciók (menettérti jegyekre), illetve kedvezmények (pl. EuroDomino). "A kedvezmény a napi élethez jár, nem a drága külföldi úthoz." Szóval ha ugyanazzal a vonattal Hegyeshalomig megyek, az a napi élet része, és igénybe vehetek bármilyen kedvezményt, míg ha 10 kilométerrel tovább, az már drága külföldi út, és a Budapest-Hegyeshalom távra is többszörösét kell fizetnem. "Repülőn nincs diákjegy." Persze, de belföldi viszonylat sincs, míg a vonat ugye belföldi utazásra is használható.

magocska 2007.09.11. 08:20:10

Nem értek a nemzetközi jegyekhez, csak egyszer utaztam külföldre (Horvátországba) vonattal. Kecskemétről indultunk volna. Ott azt mondta a jegypénztáros, hogy csak Budapesttől tudja kiadni a nemzetközi jegyet. Kicsit furcsának találtam, mert mi van, ha nem is esne útba Bp? És miért csak Bp?
Biztos a nőben volt a hiba...

Ami a rosszabb. Semmilyen tájékoztatást nem tudtak adni. Zágrábba tudtuk meg, hogy az egyik vonatra helyjegy is kell.

rowi 2007.09.22. 19:24:55

nekem ez a nem kombinálható kitétel az érdekes. Prágából jöttem haza nyáron vonattal (jó akkor még nem volt Start) vettem egy jegyet még itthon Prága-Rajkára le is kezelték, majd mikor jött a magyar kaller is valahol Rajka és Győr közt mutattam a Rajka-Bp diákot és nem szólt senki semmit

az alapproblémát meg nem igazán értem...van egy emberünk feltételezhetően érvényes jeggyel shalom és bécs közé amihez ugyan a határőröknek semmi köze, de nincs benne annyi konstruktivitás hogy megmutassa nekik és ezzel rövidre zárja a vitát...gratulálok mindkét félnek...