Gergely belefutott két túlbuzgó kollégába. Reméljük a MÁV-Start megteszik a szükséges lépéseket, hogy az ilyen esetek ne forduljanak elő!
Tisztelt MÁV-Start Zrt!
2007. szeptember 1-én reggel Budapest-Keleti pályaudvarról 5:55-kor
induló 739-es számú vonattal Hegyeshalomba utaztam. Mivel e vonat
közvetlen kocsikat továbbít Bécsbe, így Győr és Hegyeshalom között a
határőrök megnézték a személyi igazolványom. Miközben a személyim a
határőr kezében volt, a MÁV-Start ZRt. jelenlévő képviselője (kalauz)
jelezte a határőrnek, hogy „az utas csak Hegyeshalomig utazik". A
kalauz már a Budapest utáni jegyvizsgálatkor „kiszúrt" magának, mert a
viszonylatos jegyem ellenére kétszer is rákérdezett, hogy
Hegyeshalom-e a célállomásom.
Hegyeshalomba érkezéskor természetesen leszálltam a vonatról, majd pár
perccel később felszálltam a 346-os számú Hegyeshalom – Bécs vonatra,
melynek szerelvénye történetesen teljesen megegyezett a 739-es
vonatéval. A vonatra való felszállásom után, ám még annak elindulása
előtt három határőr szállt fel a vonatra. Ők rögtön hozzám léptek és
egyikük felszólított, hogy „szálljon le a vonatról". Én az érthetetlen
hatósági felszólításnak természetesen nem tettem eleget, hanem annak
oka iránt érdeklődtem. Erre a felszólítást tevő határőr azt mondta,
hogy azért kellene leszállnom, mert csak Hegyeshalomig szólt a jegyem.
Felhívtam a határőr figyelmét arra, hogy téved. Abból a tényből
ugyanis, hogy a 739-es vonaton egy Budapest – Hegyeshalom viszonylatú
jeggyel utaztam, nem következik az, hogy az onnan továbbutazáshoz
(pláne átszállás után!) nem rendelkezem érvényes menetjeggyel a 346-os
számú vonaton. Egyúttal kifejeztetem értetlenségemet, hogy a
határőrség képviselője miből gondolja, hogy csak Hegyeshalomig szólt a
jegyem, és most nincs érvényes jegyem (ami önmagában még nem ok az
utazásból való kizárásra, vagyis leszállításra). Elmondása szerint a
MÁV-Start Zrt. 739-es számú vonaton szolgálatot teljesítő
munkavállalója kérte fel őket intézkedésre, ám a nevezett úr az
intézkedésben nem vett részt, az intézkedés alatt a vonaton nem
tartózkodott, abba semmilyen formában bele nem szólt, észrevételt nem
tett. A MÁV-Start képviselője azért nem volt jelen, mert a 346-os
számú vonaton az osztrák államvasút (ÖBB) emberei teljesítettek
szolgálatot, így azon a vonaton ő intézkedésre nem volt jogosult,
annak indulását vissza nem tarthatta. A határőrök szerint ez utóbbit
mégis megtette, a vonat ugyanis az én leszállásomra várt, hiába. A
menesztő azonban a MÁV-Start intézkedésre nem jogosult munkatársának
kérése ellenére a vonatot mégiscsak elmenesztette, miután az már 10
perce indulásra kész volt. A már eleve 15 percet késő vonatnak az
újabb 10 percnyi késése azt jelentette, hogy az utasok bécsi
átszállásai komoly veszélybe kerültek. Márpedig gondolom Önök előtt is
ismert tény, hogyha egy vonat kiesik a menetvonalából, annál könnyen
halmozódik a késés…
Az ilyetén módon magukra hagyott határőrök kötötték az ebet a karóhoz,
követelték az önkéntes leszállásomat, ám intézkedés alá nem vontak
(igazolványt nem kértek). Sőt, menetjegyet sem kértek, és az osztrák
kalauzt sem vonták be a vitába. Ehelyett azzal érveltek, hogy
„belföldi és nemzetközi jegy egy utazás során nem kombinálható".
Tehát már nem jegynélküli utas voltam, hanem olyan, aki megsért valami
vasúti szabályt! Érvelésemet, mely szerint én nem is kombináltam a
belföldi jegyet a nemzetközivel, mivel leszálltam Hegyeshalomba majd
visszaszálltam egy másik vonatra nem értették meg, mert szerintük ez
ugyanaz a vonat. Továbbá felhívtam a figyelmüket, hogy az általuk
idézett mondat a MÁV ZRt. Üzletszabályzatában olvasható, én azonban a
MÁV-Start Zrt. vonatával és jegyével utaztam. A MÁV-Start Zrt.-nek
pedig nincs hatályos Üzletszabályzata, az a vasúti törvény és állami
rendeletek alapján végzi áldásos tevékenységét. Márpedig törvényből és
rendeletekből a határőrség képviselőjének állítása nem vezethető le. A
határőr ezzel gyakorlatilag egy polgári jogvitába avatkozott be,
melyben azonban nem jogosult dönteni. Ezzel ők visszaéltek a
hatalmukkal, amit szolgálati felsőbbségük fegyelmi vizsgálattal
jutalmazott. Márpedig, félkatonai szervezetként, begyöpösödött állami
nagyvállalatként Önök is tudhatják, hogy az ilyen „vizsgálatoknak"
gyorsan híre megy az állományban. Így vélelmezhető, hogy a jövőben az
e határőr igazgatósághoz tartozó állomány (akik a szobi és lökösházi
vonalon is szolgálatot teljesítenek) kevésbé lesz együttműködő a
vasutasokkal, mint eddig. Ez pedig közvetve anyagi kárt okozhat a
cégüknek. És mindezt azért, mert egy dolgozójuk nem volt kellően
képben a hatályos szabályozásokat illetően és ezzel csőbe húzta a
határőröket. Nincs az az Isten, hogy a határőrök elhiggyék, nem
kibaszásból tette ezt velük!
Kérem a 346-os számú vonatot 10 perccel megkésleltetett
munkavállalójuk ellen vizsgálatot lefolytatni szíveskedjenek!
Üdvözlettel:
Andó Gergely