Huhhh ilyet még nem pipáltunk.... Aki élt már át ilyesmit írjon.
Helló!
Neked is elküldöm ezt a levelet amit a fogyasztóvédelemnek már elküldtem kb 2 héttel ezelőtt, és azóta sem reagáltak rá semmit:
"Tisztelt Fogyasztóvédelem!
Körülbelül 1 hónapja utaztam hazafelé vonattal. Jött a kalauz, elkérte a jegyeket, majd a diákigazolványt is (pedig már kb 3 kalauz látta előtte a jegyet, és az esetek 90%-ában csak a legelső kéri el a diákot). Mutattam neki, előről hátulról, majd feltűnt neki, hogy milyen sok érvényesítő matrica van rajta. Ekkor elvette, forgatta nézegette, majd azt mondta: "1999 januári a kiállítása az igazolványnak, ez már nem érvényes." Néztem nagyokat, mondom ott van rajta az érvényesítő matrica. De nem érdekelte, felírt, hogy lejárt érvényességű kártyával utazom. 6000 Ft, vagy bemutatom az ideiglenest az irodában, és akkor csak 1000 Ft. Hosszasan utánnanéztem, utánnaérdeklődtem, hogy nem létezik olyan, hogy diákigazolványnak (magának a kártyának) lejár az érvényessége. Bemegyek a MÁV ügyintézőhöz, odaadom a papírt, diákot, minden kérdezés nélkül áthúzza a 6000Ft-ot melléírja, hogy "érvényes diákigazolványát bemutatta, 1000Ft, a pénztárnál befizetheti." Néztem csúnyán, mondom legyen szives elolvasni, "NÁLLAM VOLT az ÉRVÉNYES diákigazolvány." Ekkor telefonálgatott egy sort, majd közölte: Jó, hát akkor nem kell fizetni. Mondom, jó de ennek én igen sokat járkáltam utána, megalázó volt, hogy a kalauz felírta az adataimat, mintha valami csaló gazember lennék, és ki tudja hány emberrel csinálhatja még ezt meg. Mondom rendben, de legalább egy személyes bocsánatkérést a kalauztól elvárnék. Erre: "ez nem megoldható, ő helyesen járt el, és egyébként is nem lehet ilyet, de ő mint a MÁV felhatalmazottja ezennel bocsánatot kér." (Azért látni kellett volna a kalauz gúnyos, lenéző tekintetét mikor írta föl a büntetést, úgyhogy szívesen megnéztem volna bocsánatkérés közben is.) Mondom ez így nem lesz jó. Beírtam a panaszkönyvbe, hogy mi történt. és ekkor már személyes bocsánatkérés, és a kalauz felelősségrevonása mellett a jogtalanul követelt 6000 Ft-ot kértem kártérítésként.
Kb, 2 héttel később jött a hallgatói szolgáltatói irodától egy boríték, melyben egy diákigazolvány igénylő lap volt... nem tudtam hova tenni, bár gyanítottam, hogy ehhez van köze, de nem tudtam mi.
Majd rá egy héttel megjött a MÁV-os válaszlevél, a panaszkönyvre, melyben ez állt összefoglalva:
Kapcsolatba léptek a tanintézetemmel, és megállapították, hogy valóban van hallgatói jogviszonyom, azomban az 1999 januárjában kiállított diákigazolványom már nem érvényes, mivel azt "a 17/2005. Korm. Számú rendelet alapján nyolc év után nem lehet a jogosultság igazolására elfogadni, azt ki kell cserélni." Így "az igényjogosultság utólag hitelt érdemlően igazolásra került, a felmerült utánfizetési követelésünket a bemutatási díj összegére, 1000 Ft-ra mérsékeltük." És még fenyegetőznek, hogy 15 napon belül fizessem be, különben "jelentős többletköltségekkel felemelten, peres úton leszünk kénytelenek érvényesíteni." A kártérítési igényemet elutasították.
Megint csak sok időt és energiát belefektetve megkerestem és átolvastam a fent említett kormányrendeletet, mely a diákigazolványokkal foglalkozik, de nem találtam benne a diákigazolvány érvényességére vonatkozó kitételt, azt csak az érvényesítő matrica szabja meg. (Közoktatásban azomban tényleg van olyan, hogy a kiállítástól számított 8 éven belül új igazolványt kell a kiadó intézetnek kiállítani. De ez mint mondtam közoktatásban, és "kell kiállítani", nem pedig érvénytelenné válik.)
A kérdésem az, hogy mit lehet ebben az esetben tenni? Teljes mértékben jogtalanul jártak el, tévesen hivatkoznak kormányrendeletre, kellemetlen helyzetbe hoztak, rengeteg időm ráment, hogy bebizonyítsam, hogy ők jártak el helytelenül, mivel ez még mindig folyamatban is van.
Mi alapján lehet kártérítési igényt benyújtani nekik, lehet egyáltalán? Forduljak a médiához, hogy máskor ne történjen ilyen?
(Ne csak velem, mással se.) Mert ha most ez csak elhalgatódik, akkor ennyi erővel minden utast föl lehetne írni mert pl: van sapka rajta, vagy mert zoknit húzott szandálhoz. Aztán járjon utána ő, hogy márpedig akkor van rajtam sapka a vonaton amikor csak akarom, és elengedik a büntetését, vagy lusta utánnajárni és kifizeti a büntetést. A két lehetőség közül a MÁV egyikkel sem szenved kárt, pedig teljesen jogtalanul jár el. A szegény utas, aki egyébként is egyre többet fizet ugyanazért (vagy roszabb) szolgáltatásért, mindkét esetben rosszul jár, mert vagy az ideje megy rá, vagy a pénze.
Válaszukat előre is köszönöm!"
Ami azóta változott, az az, hogy jött egy újabb levél, immár 16532 Ft-ról ami tartalmazza: 6675 Ft alaptartozásomat?! (ami valójában 1000 Ft a legutóbbi levél szerint) 9000 Ft késedelmi, 500 Ft kezelési, 357 Ft póstaköltséget.
Azt szeretném tőled kérni, hogy ezt a levelet ne küld tovább a MÁV-nak, hanem ha találkoztál már hasonló esettel, akkor azokkal az emberekkel szeretnék kapcsolatba lépni, és hátha nagyobbat durranna a dolog.
Bírósággal fenyegetőznek, és ha már magunknak nem lehet kártérítést kérni (merthát mi alapján, az én időm, rohangálásom, telefonálgatásaim az ügyben az "értéktelen"), akkor legalább a perköltséget lehessen a nyakukba varrni.
Nem is az érdekel, hogy én megkapjam a kártérítésem, nekem elégtétel lenne az is, ha végre egyszer a máv is megfizetné a saját "tévedéseit"
Üdv,
Windy