Ismét egy csokor by TheElf
Ezúttal egy MÁV vonalakon használt kocsi kapcsán mesélnék el pár történetet. Meg kell mondanom, nem tudom a kocsi jelét pontosan értelmezni, de vannak tippjeim: a mint elsőosztály, B mint másodosztály, y jelzi azt, milyen kocsi is pontosan ezen belül (a tiszta másodosztályú kocsi By), a két e betűről nem tudom pontosan mit jelent. Az aByee mindig piros, a Byből akad valami zöldes árnyalatú, sötétebbtől világosabb felé átmenetet képező csíkokkal. Ha jól tudom használtan vette a MÁV.
Dohányzó szakasz
Nos, a legtöbb kocsi nemdohányzó, de mivel 100 km felett kötelező a dohányzásra kijelölt
hely, így kell erre is példa az ilyen vonatokon. Míg a By az rövid távon is használt, tiszta nem dohányzó, addig az aByeen akad dohányzó szakasz. Mindössze egyetlen fülkényi: 6 azaz 6 ülés. Régen, az első osztályhoz hasonló kialakítás ellenére másodosztályúnak írták ki néhány helyen, mára megszűnt ez a kedvezményezett helyzet. Akár 4 órás, vagy hosszabb út, késések, több mint 1 óra megállás nélkül 1-2 őperces megállások, a vonalon egymást viszonylag ritkán követő vonatok. Nos: Nem irígylem a dohányosokat.
De hol is van cigifüst?
Bárki eltalálta, az első osztály mellett van ez az apró dohányzókabin, és úgy van kialaítva, hogy abból az irányból bárki belép az első osztályra, vagy bárki arra hagyja el, ugye ajtó nyílik, dohányfüst jön be a nemdohányzókhoz. És persze az ajtó kialakítása olyan, hogy eleve kérdéses, mennyire tartja vissza a füstöt, a nem dohányzó, első osztályú jegyet vásásroló utasoktól.
Szellőzés:
A kocsi nem légkondicionált, a cigifüstöt talán kihúzhatná a huzat, de a kocsi kialakítása olyan, hogy a szellőzés finoman szólva nem tökéletes. Nem minden ablak nyitható, és a BHVval szemben nem sok szellőztető rendszert fedez fel az ember. Ja, és ugye az aByee az hosszabb távú vonalakon divat, meg első osztály, a füstben.
Helyhiány
Egy kocsi középső harmada, a kialakítás miatt érdemben egyel kevesebb használható hely, lejön továbbá a dohánzó fülke. Nem sok, még akkorsem, ha a kocsi egyéb hiányosságait is figyelembe vesszük. És többnyire egy hosszabb és zsúfoltabb gyorsvonaton is összesen egy ilyen első osztályú szakasz van. Példa: Vasárnap késő délután Balatonról Budapest felé haladó gyorsvonat, ami alaposan ki van tömve. Persze nem ez a legjobb példa.
Miért hittem el a Venezia-n a helyhiányt?
Azon is sokszor ennyi az első osztály. De ugye sok esetben IC törzskártyával az még jobban megérné mint a másodosztály. Így az, hogy az első osztály tömve van az várható. Persze felmerül a kérdés, mit keres egy ilyen gyorsvonati kocsi egy pótjegyes vonaton? Mert nem csak légkondi nincs, nem csak elég első osztályú hely nincs, de még a normális utazáshoz elegendő lábtér sem. Rövid távon nem zavar, de 2 óra környékén? Vagy esetleg 3-4 óra? Ezért a komfortfokozatért fizetjük a pótjegyet.