Semmit nem fűzök hozzá, olvassátok TheElf értekezését.
Sokan írják, azért elégedetlenek, azért lógnak, mertnem fejlődik a MÁV, semmi sem változik, nem jelent semmit, ha több pénze van a cégnek. Nem tudom. Nekem nem sok szerencsém volt a modern motorvonatokhoz, errefelé ugyanis ritkán fordulnak meg, a németországból használtan behozott kocsikkal kapcsolatban sokáig vegyes érzéseim voltak. Nem véletlenül. A Venezia EN esetében pl. az IC kocsikhoz képest nem jelentettek előrelépést, sőt. De látom, hogy változnak a dolgok.
Amikor Budapesten jártam, a Déli Pályaudvarról el kellett jutnom Kelenföldig, hiszen a vonatom amúgy a keletiből indult volna. Nos, lekéstem a szép új motorvonatot, így kényleten voltem egy Dunaújváros felé tartó, közel sem olyan korszerű szerelvényre felszállni. Láthattam, ahogy cserélik a fejtámlán a huzatot, és láttam, hogy bizony ez is tiszta. Nem mondhatom, hogy tökéletes állapotú lett volna a szerelvény, vagy minden más is tökéletesen tiszta lett volna, de kultúráltabb volt mint a helyi, vagy helyközi tömegközlekedés az országban a legtöbb helyen.
Meleg volt, főleg amíg állt a szerelvény. De nem volt melegebb, mint a BKV villamosain, buszain. Nem volt igazán jó, de tudom 1 éve, 2 éve rosszabb volt.
Lehetne jobb?
Lehetne bizony, méghozzá úgy, hogy az üzletileg is sikeres legyen. Megszoktuk, hogy a vasúti közlkedésben 2 kocsiosztály található meg, ezen változtatni kellene. Nem példa nélkül álló megoldás a változtatás, gondoljunk csak arra, hogy az ÖBB Railjet koncepciója kapcsán 3 kocsiosztályról beszélünk: Premium, Bussiness, Economy. Mindezek mellett van a Railjet szolgáltatási szintnél alacsonyabb szintek esetében is első és másodosztály. A kocsiosztályok listája tehát igény szerint bővíthető.
A cél az, hogy a fizetőképes keresletet ki kell szolgálni, lehessen dolgozni a vonaton, kényelmesen utazni, stb. És igenis lenne olyan ember aki fizetne a konnektorért, mobil internetért, stb. a vonaton, aki örülne, ha az étkezőkocsi színvonala is jobb lenne, aki akár az ingázók által is használt vonaton is szívesen váltana helyjegyet. Megjelölni, hogy egy vonaton helyjegy váltható, és betartatni, hogy igenis a helyjegyes utas ülhessen le a helyére nem kerül sokba (sőt, ingyen van) bevételt viszont hoz. Tudom, tudom, szerencsétlen ingázó fel lesz háborodva, hogy miért nem ülhet a haverja mellé, ha helyjegyes utas lefoglalta, de ilyen az élet.
Igenis szükség van értéknövelt szolgáltatásokra, és igenis szükség van a menetrend átgondolására is, hogy ezek működjenek. Például: Felesleges az ICnek sok helyen megállni a Balaton déli partján: Elegendő lenne, ha a szerelvény végén lennének "közvetlen kocsik" amiket Siófoknál lecsatolnának az IC végéről (ha az Budapest felől jön), és ezek megállnának az idegenforgalom szempontjából hasznos helyen, az IC pedig robogna tovább. Visszafelé is Siófoknál egyesülhetne a vonat. Az IC gyorsabb lenne, az IC után / előtt közlekedő személyvonat pedig kiváltható lenne az új, emelt szintű solgáltatást nyújtó vonattal.
Máshol is meg kell oldani a hasonló megoldások lehetőségét: IC szintű szolgáltatás - sűrű megállók: Kényelmes átszállás az ICre vagy "közvetlen kocsi". Nagyon sok vonaolon javulhatna a szolgáltatás színvonala. Ha az így megerősített, életképesebbé tett IC hálózat azt is jelentheti, hogy ahol eddig ritka volt az IC, most sűrűbben fordulhat elő.A szolgáltatás pedig fejlődne. A bevételek pedig növekednének. Innen pedig alapvetően kérdés, hogyan lehetne az IC szinvonalat növelni, és engedni, hogy a kocsik cseréjével a fejlődés idővel mindenhol látványos legyen.
De ehhez új IC kocsik kellenének...
Ezeket viszont úgy kellene kialakítani, hogy ugyanaz a kocsi utastere átrendezhető legyen, valamint a jelenleg megszokott szolgáltatások mellett a lehető legtöbb féle szolgáltatást nyújthassa a szolgáltató ezekben a kocsikban. Ha forgatható, dönthető, eltolható és kivehető ülése, kiveheő kisebb asztalok, és egy közpre berakható nagyobb asztal szolgálja a kényelmet, van elég konnektor, akkor akár az ÖBB konferencia kocsijának megfelelő szolgáltatás is megteremthető lenne egyszerűen és olcsón. Ha mindezek mellett a jelenlegi kocsiosztályok fölé poziiconálva két kocsiosztály bevezethető, egy pedig a jelenlegi másodosztály alá pozicionálható, akkor a helyzet lényegesen javul.
A drágább, értéknövelt szolgáltatásokból pedig idővel lehet majd kedvezményeket adni. Természetesen lehet egy lépéssel továbbmenni: A csak másodosztályú kocsikkal közlekedő vonatokat ritkábbra kellene venni, akár azona az áron is, hogy csak egy kocsi kis része lehet első osztályú és helyjegyköteles. Viszont bőven lehet olyan vonat, aminél az elsőosztálynál olcsóbb szolgáltatás nincs.
Havijegy - bérlet - törzskártya - kedvezmények
A havijegy és a bérlet közötti különbséget ki kell hangsúlyozni, az összvonalas bérlet árát pedig csökkenteni kellene. Ideális eseben úgy, hogy a nagytételben bérletet vásárló cégek további kedvezményeket kaphassanak (jobban megérje az összvonalas bérletet megvenni, mint a havihegyet támogatni). A bérlet árának egy részéért pedig lehessen vásárolni kedvezményre jogosító kártyákat. Természetesen ne csak vásárolni, hanem törzsutasként megszerezni, megnyerni, vagy valamely helyzetben megkapni is lehessen ilyen kártyákat.
Természetesen ezek eseében nem csak díjkedvezmény jöhet szóba.
A jelenlegi IC törzskártya, mivel ingyen van és feltételek nélkül kapja bárki, nem igazán hatékony. Ennek megszűnése után bőven lehet úgy dönteni, hogy ehhez hasonló törzskártyát, a hasznos, jól összeszedett észrevételekért kapjon az utas, segített javítani a szolgáltatást, profitál belőle. Többet ér mint az 500Ft értékű utalvány.
Ha valaki törzsutas is, rendszeresen segít így, vagy úgy a MÁVnak, akkor egye több kedvezményre tehessen szert. Nem kell nagy dolgokra gondolni, de pl. szóba jöhet az ICken lévő újságok elküldése az illető címére (nem sokba kerül), de lehet a mgvehetőhöz hasonló díjkedvezmény. Lehet egy "bón füzet", amiből 1-1 bón 100km feletti utazás esetén az ICk büfékocsijában felhasználható /adott sorrendben/, ásványvízre, szendvicsre, édességre.
De akár lehet a díjkedvezményt adó kártya, vagy bérlet is. A megoldás lényege: akik tesznek valamit a MÁVért, érezzék, hogy megbecsülik őket, ha pedig sokan követik a példát, akkor a helyzet változik. Nyilván az adott krátyákhoz köthetően azok akik a legtöbbet tették meghívást kaphatnak bizonyos rendezvényekre.
Nem kerülne sokba. Akár a bérlet sem (hiszen nem a bérlet teljes árát vesztené el a MÁV, hanem azt a bevételt amit amúgy normálisan termelsz, de az akció marketing szempontból ennél értékesebb, tehát nyereséges lenne). Az őszinte jobbító szándékot, azt ami elhozza a változást ugyanis készpénzzel nem lehet megfizetni, akkor szürke munka lesz belőle. Megbecsüléssel, kedvezménnyel igen. Aki pedig a vasútért tesz valamit (akár csak a hasznos észrevételeket gyűjti) az a megbecsülésnek, a vasúttal kapsolatos ajándéknak általában jobban örül, mintha az ajándék önköltségét megkapná készénzben. Furcsa dolog, de egy kedvezményt adni (ingyen) annak aki megszolgálta többnyire olcsóbb, mint értékesíteni. Ugyanis aki kapja, annak nem biztos, hogy megérné megvenni a kedvezményt, aki pedig megveszi az számol előtte.