MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Pár szó a fejlődésről: Jelen és javaslatok

2007. augusztus 21. - georgejr
Semmit nem fűzök hozzá, olvassátok TheElf értekezését.

Sokan írják, azért elégedetlenek, azért lógnak, mertnem fejlődik a MÁV, semmi sem változik, nem jelent semmit, ha több pénze van a cégnek. Nem tudom. Nekem nem sok szerencsém volt a modern motorvonatokhoz, errefelé ugyanis ritkán fordulnak meg, a németországból használtan behozott kocsikkal kapcsolatban sokáig vegyes érzéseim voltak. Nem véletlenül. A Venezia EN esetében pl. az IC kocsikhoz képest nem jelentettek előrelépést, sőt. De látom, hogy változnak a dolgok.

Amikor Budapesten jártam, a Déli Pályaudvarról el kellett jutnom Kelenföldig, hiszen a vonatom amúgy a keletiből indult volna. Nos, lekéstem a szép új motorvonatot, így kényleten voltem egy Dunaújváros felé tartó, közel sem olyan korszerű szerelvényre felszállni. Láthattam, ahogy cserélik a fejtámlán a huzatot, és láttam, hogy bizony ez is tiszta. Nem mondhatom, hogy tökéletes állapotú lett volna a szerelvény, vagy minden más is tökéletesen tiszta lett volna, de kultúráltabb volt mint a helyi, vagy helyközi tömegközlekedés az országban a legtöbb helyen.

Meleg volt, főleg amíg állt a szerelvény. De nem volt melegebb, mint a BKV villamosain, buszain. Nem volt igazán jó, de tudom 1 éve, 2 éve rosszabb volt.


Lehetne jobb?

Lehetne bizony, méghozzá úgy, hogy az üzletileg is sikeres legyen. Megszoktuk, hogy a vasúti közlkedésben 2 kocsiosztály található meg, ezen változtatni kellene. Nem példa nélkül álló megoldás a változtatás, gondoljunk csak arra, hogy az ÖBB Railjet koncepciója kapcsán 3 kocsiosztályról beszélünk: Premium, Bussiness, Economy. Mindezek mellett van a Railjet szolgáltatási szintnél alacsonyabb szintek esetében is első és másodosztály. A kocsiosztályok listája tehát igény szerint bővíthető.
A cél az, hogy a fizetőképes keresletet ki kell szolgálni, lehessen dolgozni a vonaton, kényelmesen utazni, stb. És igenis lenne olyan ember aki fizetne a konnektorért, mobil internetért, stb. a vonaton, aki örülne, ha az étkezőkocsi színvonala is jobb lenne, aki akár az ingázók által is használt vonaton is szívesen váltana helyjegyet. Megjelölni, hogy egy vonaton helyjegy váltható, és betartatni, hogy igenis a helyjegyes utas ülhessen le a helyére nem kerül sokba (sőt, ingyen van) bevételt viszont hoz. Tudom, tudom, szerencsétlen ingázó fel lesz háborodva, hogy miért nem ülhet a haverja mellé, ha helyjegyes utas lefoglalta, de ilyen az élet.
Igenis szükség van értéknövelt szolgáltatásokra, és igenis szükség van a menetrend átgondolására is, hogy ezek működjenek. Például: Felesleges az ICnek sok helyen megállni a Balaton déli partján: Elegendő lenne, ha a szerelvény végén lennének "közvetlen kocsik" amiket Siófoknál lecsatolnának az IC végéről (ha az Budapest felől jön), és ezek megállnának az idegenforgalom szempontjából hasznos helyen, az IC pedig robogna tovább. Visszafelé is Siófoknál egyesülhetne a vonat. Az IC gyorsabb lenne, az IC után / előtt közlekedő személyvonat pedig kiváltható lenne az új, emelt szintű solgáltatást nyújtó vonattal.
Máshol is meg kell oldani a hasonló megoldások lehetőségét: IC szintű szolgáltatás - sűrű megállók: Kényelmes átszállás az ICre vagy "közvetlen kocsi". Nagyon sok vonaolon javulhatna a szolgáltatás színvonala. Ha az így megerősített, életképesebbé tett IC hálózat azt is jelentheti, hogy ahol eddig ritka volt az IC, most sűrűbben fordulhat elő.A szolgáltatás pedig fejlődne. A bevételek pedig növekednének. Innen pedig alapvetően kérdés, hogyan lehetne az IC szinvonalat növelni, és engedni, hogy a kocsik cseréjével a fejlődés idővel mindenhol látványos legyen.

De ehhez új IC kocsik kellenének...

Ezeket viszont úgy kellene kialakítani, hogy ugyanaz a kocsi utastere átrendezhető legyen, valamint a jelenleg megszokott szolgáltatások mellett a lehető legtöbb féle szolgáltatást nyújthassa a szolgáltató ezekben a kocsikban. Ha forgatható, dönthető, eltolható és kivehető ülése, kiveheő kisebb asztalok, és egy közpre berakható nagyobb asztal szolgálja a kényelmet, van elég konnektor, akkor akár az ÖBB konferencia kocsijának megfelelő szolgáltatás is megteremthető lenne egyszerűen és olcsón. Ha mindezek mellett a jelenlegi kocsiosztályok fölé poziiconálva két kocsiosztály bevezethető, egy pedig a jelenlegi másodosztály alá pozicionálható, akkor a helyzet lényegesen javul.
A drágább, értéknövelt szolgáltatásokból pedig idővel lehet majd kedvezményeket adni. Természetesen lehet egy lépéssel továbbmenni: A csak másodosztályú kocsikkal közlekedő vonatokat ritkábbra kellene venni, akár azona az áron is, hogy csak egy kocsi kis része lehet első osztályú és helyjegyköteles. Viszont bőven lehet olyan vonat, aminél az elsőosztálynál olcsóbb szolgáltatás nincs.

Havijegy - bérlet - törzskártya - kedvezmények

A havijegy és a bérlet közötti különbséget ki kell hangsúlyozni, az összvonalas bérlet árát pedig csökkenteni kellene. Ideális eseben úgy, hogy a nagytételben bérletet vásárló cégek további kedvezményeket kaphassanak (jobban megérje az összvonalas bérletet megvenni, mint a havihegyet támogatni). A bérlet árának egy részéért pedig lehessen vásárolni kedvezményre jogosító kártyákat. Természetesen ne csak vásárolni, hanem törzsutasként megszerezni, megnyerni, vagy valamely helyzetben megkapni is lehessen ilyen kártyákat.
Természetesen ezek eseében nem csak díjkedvezmény jöhet szóba.
A jelenlegi IC törzskártya, mivel ingyen van és feltételek nélkül kapja bárki, nem igazán hatékony. Ennek megszűnése után bőven lehet úgy dönteni, hogy ehhez hasonló törzskártyát, a hasznos, jól összeszedett észrevételekért kapjon az utas, segített javítani a szolgáltatást, profitál belőle. Többet ér mint az 500Ft értékű utalvány.
Ha valaki törzsutas is, rendszeresen segít így, vagy úgy a MÁVnak, akkor egye több kedvezményre tehessen szert. Nem kell nagy dolgokra gondolni, de pl. szóba jöhet az ICken lévő újságok elküldése az illető címére (nem sokba kerül), de lehet a mgvehetőhöz hasonló díjkedvezmény. Lehet egy "bón füzet", amiből 1-1 bón 100km feletti utazás esetén az ICk büfékocsijában felhasználható /adott sorrendben/, ásványvízre, szendvicsre, édességre.
De akár lehet a díjkedvezményt adó kártya, vagy bérlet is. A megoldás lényege: akik tesznek valamit a MÁVért, érezzék, hogy megbecsülik őket, ha pedig sokan követik a példát, akkor a helyzet változik. Nyilván az adott krátyákhoz köthetően azok akik a legtöbbet tették meghívást kaphatnak bizonyos rendezvényekre.
Nem kerülne sokba. Akár a bérlet sem (hiszen nem a bérlet teljes árát vesztené el a MÁV, hanem azt a bevételt amit amúgy normálisan termelsz, de az akció marketing szempontból ennél értékesebb, tehát nyereséges lenne). Az őszinte jobbító szándékot, azt ami elhozza a változást ugyanis készpénzzel nem lehet megfizetni, akkor szürke munka lesz belőle. Megbecsüléssel, kedvezménnyel igen. Aki pedig a vasútért tesz valamit (akár csak a hasznos észrevételeket gyűjti) az a megbecsülésnek, a vasúttal kapsolatos ajándéknak általában jobban örül, mintha az ajándék önköltségét megkapná készénzben. Furcsa dolog, de egy kedvezményt adni (ingyen) annak aki megszolgálta többnyire olcsóbb, mint értékesíteni. Ugyanis aki kapja, annak nem biztos, hogy megérné megvenni a kedvezményt, aki pedig megveszi az számol előtte.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr43144718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kontraszt 2007.08.21. 11:43:39

Miért nincs még a nálunk olyan hogy;
bahncard,bahncard,bahncard,
bahncard,bahncard,bahncard,
bahncard,bahncard,bahncard,
bahncard,bahncard,bahncard,
bahncard,bahncard,bahncard ???

olyan nehéz lenne ?
nyilván létezik egy olyan üzleti modell amiben megtérül.

Dehát nincs. És annak ellenére, hogy fanatikusan használom tömegközlekedési eszközöket, megrögzöt elővárosivasút, és bkv fan vagyok, holnap veszek egy autót, és gyorsabban, olcsóbban, kényelmesebben közlekedek.

szerintem ez szomorú

Fedup Sári 2007.08.21. 14:39:44

A helyjegyes vonatos ötlettel kapcsolatban az lenne a tiszteletteljes kérdésem, hogy mi történne akkor, ha megveszem a helyjegyet a jó kis bp-vác expresszemre, és éppen az az ülés madárszaros vagy eső után víztől tocsogó, ahova a helyjegyem szól? Mert hogy ez sem állomási dolgozót, sem vonatszemélyzetet nem fogja érdekelni, abban biztos vagyok.

Ráadásul a vonatok kocsiösszeállítása ötletszerű (mávos szempontból: alkalmazkodik a lehetőségekhez), azaz ugyanaz a vonat hol ilyen, hol olyan kocsikkal közlekedik, még a kocsik száma is változik napról napra, hétről hétre, így aztán nyilván lehetetlen lenne helyjegyet eladni rá. Helyesbítek: a helyjegyet eladnák minden további nélkül mit sem törődve azzal, hogy létezik-e az adott ülés, vagy sem.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 15:06:18

Fedub Sári: csak azokra az ülésekre osztanának ki helyjegyet (Másodosztályon csak helyjegy váltható, nem kötelező) ami jminen esetben megvan. Első osztály esetén kicsit bonyolultabb a helyzet.

A Madárszarnak, beázásnak nem kell ott lenni, helyjegytől függetlenül sem.

kontraszt: Azért nincs bahncard, mert a MÁV üzemeltetése viszonylag drága, ahhoz, hogy a költségek olyan mértékben térüljenek meg mint Németországban (ha jól tudom haszon is van sok helyen) és lehessen ilyen kedvezményt adni drasztikus áremelés kellene.

Nem hiszem, hogy szívesen fizetnél alapból 2* ennyit, csak azért, hogy vehess egy 50* kedvezményt (jó drágán), ami után még mindig a mai áraknál maradj :)

krtek24 2007.08.21. 18:34:33

Én elővárosi vonaton biztos nem vezetnék be helyjegyet, azok egyszerűen nem erre valók. Ott inkább a vonatszámot és a kocsiszámot kell olyan szintre növelni, hogy lehetőleg ne kelljen állnia az utasnak. Nem hiszem, hogy sok utas lenne egyébként, aki a bérlete/menetjegye mellett havonta még 5.720 Forintot fizetne a helybiztosításért (ráadásul visszaútban nagyon sokan nem is tudják, melyik vonattal tudnak menni). Viszont a távolsági vonatokon - különösen a Balaton felé - biztos lehetővé tenném a fakultatív helybiztosítást. Emlékszem pár éve is létezett még ez, a hirtelen bevezetett, majd meg is szüntetett expresszvonatokra. Még az is tűrhető ötlet volt, hogy a vonat kiindulási állomásról való indulása előtt 2 órával (ezt lecsökkenteném egyre) befejeződött helyjegyek értékesítése. Viszont azt nem lehet csinálni, hogy akinek nincs helye, az mindig álljon fel és takarodjon a folyosóra: ennek megelőzésére való ugye az ülőhelybiztosítást jelző címkék elhelyezése. Na a MÁV-nál itt bukna meg az egész, mivel ezt az életben nem lennének képesek kirakni... (max. egy összesítő táblát a kocsi bejáratánák, mint anno).

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 19:15:04

krtek24: Miért ne állhatna akinek nincs helyjegye, ezért mondom a kocsi egy szakaszát kell fenntartani nekik. Elővárosi vonatokon a helyjegyes utas nyilván nem a naponta járó melós. Ha az első kocsi első 8 helye az emi helybiztosítás esetére fenntartott (állandóra is kirakhatod, hogy ott bizony számítson az utas arra, hogy fel kell állni) akkor jó a helyzet. Ha sokan vesznek helyjegyet (bejárósok közül is) akkor nyilván több helyet kell így megjelölni. :)

titan 2007.08.24. 10:30:26

krtek24: a gond az, hogy a helyfoglalást jelző táblácskákat valószínűleg nagyon gyorsan ellopnák (ha ugye a tűz esetére fenntartott ablaktörő kalapápcsot sőt még a poroltót is ellopják). Viszont pl megoldás lehetne egy elektronikus jelző (leddel hátulról megvilágított foglalt felirat). Azt már meg se merem említeni, hogy ezt ne a vonatszemélyzetnek kelljen beállítania, hanem automatikusan frissüljön valamilyen informatikai rendszeren keresztül :)
süti beállítások módosítása