Az über alant jön majd, de a bevezető is megéri.
Szia!
Nemrég tévedtem a blogodra.Mielőtt idetaláltam az én fejemben is megfogalmazódott egy ugyanilyen témájú oldal létrehozásának gondolata.Mivel kb. tizenkét éve élek kényszerű szimbiózisban a MÁV-val-történettel tudok szolgálni bőven.Remélem,hogy ígéretüknek megfelelően néha választ kapunk a minket érdeklő kérdésekre,bár szerintem is ahogy nálad olvastam a MÁV ilyetén szétdarabolása csak arra volt jó,hogy a felelősség kérdésében jól egymásra lehessen mutogatni,míg azt meg nem unja a kedves,panaszával élni kívánó kedves utas.Na de nem húzom tovább az időt..következzék egy egészen friss,aktuális történet:
Egy átlagos hétköznap a Cegléd-Szolnok vonalon avagy szauna 35 fokban a klímavonaton és a közben eszembe jutó gondolatok
Mint majdnem minden nap ingázóként felszálltam nálunk a vonatra(2007.augusztus 16.).Megjegyezném a MÁV klímavonatnak csúfolt,kék színű,piros csíkos,napon szaunahőfokra hevített szerelvényeire ajánlatos az indulás előtti néhány pillanattal felszállni,ugyanis az utastérben körülbelül 5fokkal,míg a peronon körülbelül 10fokkal van melegebb,mint odakint.Izzadósabb típus lévén ilyetén kénytelen vagyok az utazást a székekre feltérdelve,ablakon kidugott fejjel "végigélvezni",mert amellett,hogy rendkívül kellemetlen 45 percet patakokban izzadva szolgáltatásnak csúfolva eltölteni,nem szívesen megyek sehová úgy,hogy a ruháim úgy néznek ki,mintha egy felhőszakadásban ronggyá áztam volna.Gyanítom itt is a Combinoknál tapasztalt megoldás történhetett a szerelvények beszerzésénél vagyis minek a klíma egy eleve klímásnak tervezett vonatba,amikor nélküle olcsóbb,az utas pedig majd csak kibírja valahogy.Az új Ferihegy állomáshoz érve(amit még érdekes módon nem firkáltak össze és ami tökéletes kontrasztot képez a szájába logó "elvileg felújított" Szemeretelep megállóval(ahol a járdának&peronnak csúfolt valami felszedett talpfák közé öntött murvakövekből áll össze))olyannyira,mint a Westend és a Nyugati aluljáró,kitettek egy menetrend módosítást egy A/3-as lapra,amit felül két cellux-szal fogattak oda(csak felül rögzítették,ezzel a megoldással az alját nem lehetett hova) a menetrendet tartalmazó zárható táblához.Az enyhe szellő már akkor is felfújta a lap két alsó csücskét a tetejéhez..elgondolkodtam hogy vajon még hány perc kell neki,hogy lekapja onnan és tovasodorja a vakvilágba.A következő meglepetés hazafelé ért.Táblákra kiírva..:vonatkésés!A sebes vonat(17:50-es),amivel terveztem menni a kiírás szerint 25 perc késéssel fog indulni és látom,hogy a szerelvény ami indul(na) még nem érkezett be.Régebben bemondták pontosan a késések okát(felsővezeték szakadás,baleset,stb.),de egy ideje az a divat,hogy mindenre azt mondják,hogy "forgalmi okból",már pedig én szeretném tudni,hogy ugyan miért késik már megint az a nyamvadt vonat.Sőt,a legújabb tendencia a menetrend szerint közlekedő,de rejtélyes módon kimaradó vonatok megjelenése.Legutóbb a 7:41-es helyi vonattal szerettem volna Pestre menni(2007.augusztus 9.)..Valami gáz lehet-gondoltam magamban az állomásra érve,hiszen egyik vágányon sem állt szerelvény.Erre nagy kegyesen 7:41-kor,tehát amikor indulnia kellett volna a nem létező vonatnak bemondják így:"a ma 7:41-kor induló személyvonat ma nem közlekedik,helyette jön Szolnokról egy személy 7:56-kor(a valóságban 8:09-kor jött,de náluk 13perc nem minősül késésnek,így azt be sem mondták) és pont".Ez milyen hozzáállás?És erre még tudnék a közelmúltból példát mondani.Itt megemlíteném,hogy a 10perc standard késésnek számít ezen a vonalon,mert azt be sem mondják,a kozmetikázott késésekről már ne is beszéljünk.Ha véletlenül kegyeskednek bemondani(egyetlen egyszer!Tehát,aki épp nem hallja az találgathat,hogy hol a szerelvény),hogy késik a vonat,akkor a késés ismertetett időtartamát kettővel megszorozva kapjuk meg a tényleges időtartamot.Tehát,ha azt mondják,hogy 15percet késik,akkor minimum fél óra múlva jön a vonat.Több éve nem veszem meg a menetrend könyvet,mert évek óta havonta változik a menetrend.Míg megjegyzem az egyiket már jön is a következő.A vágányzári menetrendnek semmi értelme,ha ugyanúgy betarthatatlan,mint az előtte egy hónappal érvényben lévő.A csúcsot mindenesetre az tartja,amikor egy héten belül három menetrend volt érvényben(tehát kétszer megváltozott).Találós kérdés:miért van az,hogy más vonalakon a vonatok 5(!) perces késését is bemondják két perc alatt háromszor és elnézést kérve?Hogyan lehetséges,hogy Szombathelyre eljutottam Pestről személyvonattal átszállással -20fokban,50centis hóval,hóviharban(!) mindössze tíz perces késéssel,mikor a Cegléd vonalon a vonatokat már 5centi hónál is leállítják bizonytalan időre,rendkívüli(!) időjárási körülményekre hivatkozva Kőbánya Kispestnél?Na de térjünk vissza a Nyugatihoz.Mondom magamban felszállok akkor a 17:55-kor(vagyis a sebes után elvileg öt perc múlva induló személyvonatra,mert az bent állt),hátha azt időben elindítják.Ilyenkor veszi kezdetét a rendkívül izgalmas és bosszantó játék:hát én immár melyik vonatot válasszam?Ugyanis a MÁV-nak eszébe sem jut bemondani ilyenkor,hogy melyik hogy lesz indítva.Szórakoztató,mikor bemondja az automata egy percen belül ötször,hogy szálljunk fel a vonatra,mert mindjárt indul,amikor az még bent sem áll.(ez nem ezen alkalommal történt,csak eszembe jutott,mert számtalanszor előfordult velem már).Szóval a játék.Vajon elindítják a személyvonatot időben és azzal érek hamarabb haza vagy a késő sebes beéri három megállóval előbb,tehát várjam meg míg az megérkezik esetleg a személyvonat bevárja a Nyugatiban a sebest és csak azután indul?Három variáció,dönts,hátha szerencséd lesz,segítséget ne is remélj.Hányszor előfordult már,hogy valamiért egy állomáson több szerelvény rostokolt és az utasok nem tudták eldönteni,hogy melyikre szálljanak,mert csak más utastársaktól vagy szerencsétlen kalauzoktól vett félinformációk kalandoztak mindenfelé!Hogy az egyik vonaton utazók a másik vonatra szálltak át aztán vissza az egyikre és a másik indult végül előbb?Visszakanyarodva a tegnaphoz..a 17:55-ös személy,amihez nem írtak és nem mondtak késést 18:09-kor indult az addigra a vonaton megfőtt,saját izzadtságukban tocsogó,káromkodó utasokkal(közéjük tartoztam én is).A másik vágányon,ahova már meg kellett volna érkeznie a késett sebesnek még híre-hamva nem volt vonatnak(és mint tudjuk,ha beér egy vonat legalább tíz percet bent kell állnia/ellenőrzés,stb. miatt/,mire újra elindulhat),tehát a 25perces késve indulás már akkor nem volt betartható.Amúgy egy vágánnyal arrébb beérkezett egy vonat(ez is jellemző..vagy az utolsó pillanatban derül ki késéskor,hogy mégsem arra a vágányra érkezik a vonat,ahova írták vagy még kihúzzák onnan és a kiírt vágányra tolják be a szerelvényt megtetézve a késést néhány perccel).Találós kérdés:miért kell azokat a szerelvényeket indítani visszafelé,amik indulás előtt húsz perccel érkeznek be?Mert így több,mint tíz perces késés esetén már a visszautazókkal is kiszúrnak?Miért kell megvárni,hogy késő vonat beérkezzen a visszautazóknál,amikor a pályaudvaron van egy csomó szerelvény parkolópályán?Miért egy éppen kiálló szerelvény helyére áll be a pályaudvarra érkező vonat(emiatt a Nyugatiba érkező vonatok 5percet szinte mindig állnak a nyílt pályán a pályaudvar előtt ergo 5perc késés borítékolva)?
Grátisz 1.:a jegyellenőrző karámnál lévő embereknek minden alkalommal el kell magyaráznom(mert le akarják pecsételni ahányszor arra járok),hogy nem jegy,hanem bérlet van nálam.Ugyanis mióta a MÁV-Start van a havi bérlet tökéletesen ugyanúgy néz ki,mint az egyszeri menetjegy és még a fejlécén is ugyanaz éktelenkedik hatalmas betűkkel..:"menetjegy".Mégis mennyibe kerülne ezt havijegyre javítani?
Grátisz 2.:amikor jó múltkorában késett a vonat elhatároztam,hogy késési igazolást kérek,mert már annyiszor késtem el a munkahelyemről akkoriban a vonat miatt,hogy arra gondoltam,hogy már a hitelem kerül veszélybe.Információnál nagy tábla:"késési igazolást xy helyen lehet kérni".Keresgélés,káromkodás a megadott helyen újabb tábla:"késési engedély kiadása x órától y óráig itt.Azon kívül pedig fáradjon az információhoz".Épp "azon kívül" volt,így mehettem vissza az információhoz egyre vörösebb fejjel és elhatározván,hogy ordítani fogok,ha most megint máshová küldenek.Ősz hajú férfi ül az ablaknál,már ránézésre nem stimmel vele valami,lebiggyesztett száj,épphogy nem folyik ki belőle a nyál.Köszönök és elmondom,hogy ez és ez a vonat ennyit késett,szeretnék egy igazolást erről.Néz rám bambán,mint aki ott sincs és egy szót se szól.Fél perc múlva a mellette lévő ablaknál(!) dolgozó hölgy lediktálja neki,hogy hova és mit kell írni.Kapok egy rendkívül igénytelenül összehányt,egérrágtának kinéző papírra írt valamit.És a kérdést bennem,hogy az információnál alkalmaz szellemi fogyatékosokat a MÁV?
Levél vége.Remélem teljes terjedelmében viszont látom az oldaladon(megint állunk vazze).És mindezt havi 24.000Ft-ért.(kérdés..hogy is lesz a 18.000Ft-os bérletből 18%-osnak ígért áremeléssel 24.000Ft-os?)
Ui:ezt a levelet elküldöm a MÁV-nak is
Üdvözlettel: N.H.