MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ez nem jegy, hanem bérlet vazze!

2007. augusztus 17. - georgejr
Az über alant jön majd, de a bevezető is megéri.


Szia!

Nemrég tévedtem a blogodra.Mielőtt idetaláltam az én fejemben is megfogalmazódott egy ugyanilyen témájú oldal létrehozásának gondolata.Mivel kb. tizenkét éve élek kényszerű szimbiózisban a MÁV-val-történettel tudok szolgálni bőven.Remélem,hogy ígéretüknek megfelelően néha választ kapunk a minket érdeklő kérdésekre,bár szerintem is ahogy nálad olvastam a MÁV ilyetén szétdarabolása csak arra volt jó,hogy a felelősség kérdésében jól egymásra lehessen mutogatni,míg azt meg nem unja a kedves,panaszával élni kívánó kedves utas.Na de nem húzom tovább az időt..következzék egy egészen friss,aktuális történet:


Egy átlagos hétköznap a Cegléd-Szolnok vonalon avagy szauna 35 fokban a klímavonaton és a közben eszembe jutó gondolatok

Mint majdnem minden nap ingázóként felszálltam nálunk a vonatra(2007.augusztus 16.).Megjegyezném a MÁV klímavonatnak csúfolt,kék színű,piros csíkos,napon szaunahőfokra hevített szerelvényeire ajánlatos az indulás előtti néhány pillanattal felszállni,ugyanis az utastérben körülbelül 5fokkal,míg a peronon körülbelül 10fokkal van melegebb,mint odakint.Izzadósabb típus lévén ilyetén kénytelen vagyok az utazást a székekre feltérdelve,ablakon kidugott fejjel "végigélvezni",mert amellett,hogy rendkívül kellemetlen 45 percet patakokban izzadva szolgáltatásnak csúfolva eltölteni,nem szívesen megyek sehová úgy,hogy a ruháim úgy néznek ki,mintha egy felhőszakadásban ronggyá áztam volna.Gyanítom itt is a Combinoknál tapasztalt megoldás történhetett a szerelvények beszerzésénél vagyis minek a klíma egy eleve klímásnak tervezett vonatba,amikor nélküle olcsóbb,az utas pedig majd csak kibírja valahogy.Az új Ferihegy állomáshoz érve(amit még érdekes módon nem firkáltak össze és ami tökéletes kontrasztot képez a szájába logó "elvileg felújított" Szemeretelep megállóval(ahol a járdának&peronnak csúfolt valami felszedett talpfák közé öntött murvakövekből áll össze))olyannyira,mint a Westend és a Nyugati aluljáró,kitettek egy menetrend módosítást egy A/3-as lapra,amit felül két cellux-szal fogattak oda(csak felül rögzítették,ezzel a megoldással az alját nem lehetett hova) a menetrendet tartalmazó zárható táblához.Az enyhe szellő már akkor is felfújta a lap két alsó csücskét a tetejéhez..elgondolkodtam hogy vajon még hány perc kell neki,hogy lekapja onnan és tovasodorja a vakvilágba.A következő meglepetés hazafelé ért.Táblákra kiírva..:vonatkésés!A sebes vonat(17:50-es),amivel terveztem menni a kiírás szerint 25 perc késéssel fog indulni és látom,hogy a szerelvény ami indul(na) még nem érkezett be.Régebben bemondták pontosan a késések okát(felsővezeték szakadás,baleset,stb.),de egy ideje az a divat,hogy mindenre azt mondják,hogy "forgalmi okból",már pedig én szeretném tudni,hogy ugyan miért késik már megint az a nyamvadt vonat.Sőt,a legújabb tendencia a menetrend szerint közlekedő,de rejtélyes módon kimaradó vonatok megjelenése.Legutóbb a 7:41-es helyi vonattal szerettem volna Pestre menni(2007.augusztus 9.)..Valami gáz lehet-gondoltam magamban az állomásra érve,hiszen egyik vágányon sem állt szerelvény.Erre nagy kegyesen 7:41-kor,tehát amikor indulnia kellett volna a nem létező vonatnak bemondják így:"a ma 7:41-kor induló személyvonat ma nem közlekedik,helyette jön Szolnokról egy személy 7:56-kor(a valóságban 8:09-kor jött,de náluk 13perc nem minősül késésnek,így azt be sem mondták) és pont".Ez milyen hozzáállás?És erre még tudnék a közelmúltból példát mondani.Itt megemlíteném,hogy a 10perc standard késésnek számít ezen a vonalon,mert azt be sem mondják,a kozmetikázott késésekről már ne is beszéljünk.Ha véletlenül kegyeskednek bemondani(egyetlen egyszer!Tehát,aki épp nem hallja az találgathat,hogy hol a szerelvény),hogy késik a vonat,akkor a késés ismertetett időtartamát kettővel megszorozva kapjuk meg a tényleges időtartamot.Tehát,ha azt mondják,hogy 15percet késik,akkor minimum fél óra múlva jön a vonat.Több éve nem veszem meg a menetrend könyvet,mert évek óta havonta változik a menetrend.Míg megjegyzem az egyiket már jön is a következő.A vágányzári menetrendnek semmi értelme,ha ugyanúgy betarthatatlan,mint az előtte egy hónappal érvényben lévő.A csúcsot mindenesetre az tartja,amikor egy héten belül három menetrend volt érvényben(tehát kétszer megváltozott).Találós kérdés:miért van az,hogy más vonalakon a vonatok 5(!) perces késését is bemondják két perc alatt háromszor és elnézést kérve?Hogyan lehetséges,hogy Szombathelyre eljutottam Pestről személyvonattal átszállással -20fokban,50centis hóval,hóviharban(!) mindössze tíz perces késéssel,mikor a Cegléd vonalon a vonatokat már 5centi hónál is leállítják bizonytalan időre,rendkívüli(!) időjárási körülményekre hivatkozva Kőbánya Kispestnél?Na de térjünk vissza a Nyugatihoz.Mondom magamban felszállok akkor a 17:55-kor(vagyis a sebes után elvileg öt perc múlva induló személyvonatra,mert az bent állt),hátha azt időben elindítják.Ilyenkor veszi kezdetét a rendkívül izgalmas és bosszantó játék:hát én immár melyik vonatot válasszam?Ugyanis a MÁV-nak eszébe sem jut bemondani ilyenkor,hogy melyik hogy lesz indítva.Szórakoztató,mikor bemondja az automata egy percen belül ötször,hogy szálljunk fel a vonatra,mert mindjárt indul,amikor az még bent sem áll.(ez nem ezen alkalommal történt,csak eszembe jutott,mert számtalanszor előfordult velem már).Szóval a játék.Vajon elindítják a személyvonatot időben és azzal érek hamarabb haza vagy a késő sebes beéri három megállóval előbb,tehát várjam meg míg az megérkezik esetleg a személyvonat bevárja a Nyugatiban a sebest és csak azután indul?Három variáció,dönts,hátha szerencséd lesz,segítséget ne is remélj.Hányszor előfordult már,hogy valamiért egy állomáson több szerelvény rostokolt és az utasok nem tudták eldönteni,hogy melyikre szálljanak,mert csak más utastársaktól vagy szerencsétlen kalauzoktól vett félinformációk kalandoztak mindenfelé!Hogy az egyik vonaton utazók a másik vonatra szálltak át aztán vissza az egyikre és a másik indult végül előbb?Visszakanyarodva a tegnaphoz..a 17:55-ös személy,amihez nem írtak és nem mondtak késést 18:09-kor indult az addigra a vonaton megfőtt,saját izzadtságukban tocsogó,káromkodó utasokkal(közéjük tartoztam én is).A másik vágányon,ahova már meg kellett volna érkeznie a késett sebesnek még híre-hamva nem volt vonatnak(és mint tudjuk,ha beér egy vonat legalább tíz percet bent kell állnia/ellenőrzés,stb. miatt/,mire újra elindulhat),tehát a 25perces késve indulás már akkor nem volt betartható.Amúgy egy vágánnyal arrébb beérkezett egy vonat(ez is jellemző..vagy az utolsó pillanatban derül ki késéskor,hogy mégsem arra a vágányra érkezik a vonat,ahova írták vagy még kihúzzák onnan és a kiírt vágányra tolják be a szerelvényt megtetézve a késést néhány perccel).Találós kérdés:miért kell azokat a szerelvényeket indítani visszafelé,amik indulás előtt húsz perccel érkeznek be?Mert így több,mint tíz perces késés esetén már a visszautazókkal is kiszúrnak?Miért kell megvárni,hogy késő vonat beérkezzen a visszautazóknál,amikor a pályaudvaron van egy csomó szerelvény parkolópályán?Miért egy éppen kiálló szerelvény helyére áll be a pályaudvarra érkező vonat(emiatt a Nyugatiba érkező vonatok 5percet szinte mindig állnak a nyílt pályán a pályaudvar előtt ergo 5perc késés borítékolva)?

Grátisz 1.:a jegyellenőrző karámnál lévő embereknek minden alkalommal el kell magyaráznom(mert le akarják pecsételni ahányszor arra járok),hogy nem jegy,hanem bérlet van nálam.Ugyanis mióta a MÁV-Start van a havi bérlet tökéletesen ugyanúgy néz ki,mint az egyszeri menetjegy és még a fejlécén is ugyanaz éktelenkedik hatalmas betűkkel..:"menetjegy".Mégis mennyibe kerülne ezt havijegyre javítani?

Grátisz 2.:amikor jó múltkorában késett a vonat elhatároztam,hogy késési igazolást kérek,mert már annyiszor késtem el a munkahelyemről akkoriban a vonat miatt,hogy arra gondoltam,hogy már a hitelem kerül veszélybe.Információnál nagy tábla:"késési igazolást xy helyen lehet kérni".Keresgélés,káromkodás a megadott helyen újabb tábla:"késési engedély kiadása x órától y óráig itt.Azon kívül pedig fáradjon az információhoz".Épp "azon kívül" volt,így mehettem vissza az információhoz egyre vörösebb fejjel és elhatározván,hogy ordítani fogok,ha most megint máshová küldenek.Ősz hajú férfi ül az ablaknál,már ránézésre nem stimmel vele valami,lebiggyesztett száj,épphogy nem folyik ki belőle a nyál.Köszönök és elmondom,hogy ez és ez a vonat ennyit késett,szeretnék egy igazolást erről.Néz rám bambán,mint aki ott sincs és egy szót se szól.Fél perc múlva a mellette lévő ablaknál(!) dolgozó hölgy lediktálja neki,hogy hova és mit kell írni.Kapok egy rendkívül igénytelenül összehányt,egérrágtának kinéző papírra írt valamit.És a kérdést bennem,hogy az információnál alkalmaz szellemi fogyatékosokat a MÁV?

Levél vége.Remélem teljes terjedelmében viszont látom az oldaladon(megint állunk vazze).És mindezt havi 24.000Ft-ért.(kérdés..hogy is lesz a 18.000Ft-os bérletből 18%-osnak ígért áremeléssel 24.000Ft-os?)

Ui:ezt a levelet elküldöm a MÁV-nak is

Üdvözlettel: N.H.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr96142278

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Turulcsirip - Bloghu 2007.08.17. 17:12:13

[...]vazze!: Az über alant jön majd, de a bevezető is megéri. Szia! Nemrég tévedtem a..[...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2007.08.17. 20:08:58

a Szolnok-Budapest Keleti vonalon is ilyen piros-kék vonatok járnak, sőt asszem a Hatvan-Keleti vonalon is.

én már utaztam WC-s peronon, állva persze, havi dolgozó bérletért (ezt csak az ár miatt írom) miközben odakint 37 fok volt, a peronon a telefonom szerint 45, a WC-ből jött a bűz, tapostak a lábamon (nem egyedül tolongtam a peronon). élvezet volt.

odabent, ha van ülőhely, meg kell nézni, hogy hová ül az ember --> egynéhány ülés iszonyat mocskos és büdös, amíg az ember beér szaglik a ruhája - az ülésről átragad a szag. a legjobb eső után utazni, mikor elfelejtik felhúzni az ablakokat, és a plüss vagy milyen ülés megázik. hogy annak milyen szaga van :S (kíváncsi vagyok, hogy hogy fogják tísztítani).

Fedup Sári 2007.08.17. 23:09:21

N.H.: Vácz felé is ugyanígy működik minden, mintha én írtam volna le az élményeimet. Engedd meg, hogy kifejezzem őszinte részvétemet. Mondjuk felénk a piros csíkos -- felújított -- kocsis vonat számít az überfaszának, Vácz felé normál vonatnak ugyanezek járnak, csak eredeti, felújítatlan állapotukban. Zónázónak meg a motorvonatok kocsijai V43-mal húzva. :)

Azokban a kocsikban nincs légkondi?

Információs fickóról annyit, hogy látni rajta, hogy kis vagy közepes mértékben autista, ált. fejből mondja a menetrendet -- tiszta rénmen --, de nyilván nehezen tűr mindent, ami kizökkenti a megszokásból. Mint mondjuk, ha valaki nem a menetrendet kérdezi, hanem késési igazolást akar.

Ha belegondolsz, számára ez az információs munkakör ideális, csak nem kéne hozzá irányítani más problémával is az utasokat. Basszus, ez lesz az első, hogy ilyet (dícséretet) ide írok, de sztem. tök pozitív, hogy a máv alkalmaz kissé értelmi fogyatékos embert a neki való munkakörben.

Fedup Sári 2007.08.17. 23:32:46

H.N.: Vácz felé is pontosan így működik minden, mintha minden szót én írtam volna le. :) Mondjuk felénk a piros csíkos vonat számít az überfaszának, sima vonatnak ugyanazok a kocsik járnak, csak eredeti, felújítás előtti állapotukban.

Az információs fasziról annyit, hogy láthatóan kis vagy közepes mértékben autista, ált. fejből mondja a menetrendet, bármit kérdezel tőle -- tiszta rénmen --, de nyilván rosszul tűri, ha kizökkentik a megszokott kerékvágásból -- mondjuk vki késési igazolást kér. Ha belegondolsz, ez az információs munka abszolút neki való, csak nem kéne más problémával terhelt utasokat is rászabadítani. (Ugye a problémás utasokkal -- már azokkal, akiknek valami problémájuk van a mávval, és azt szóvá is teszik -- ált. az átlagosan normális mávosok sem tudnak bánni.)

Szóval, szerintem szinte egyetlen pozitív dolog, ami a mávról elmondható (na, még ilyet sem írtam le itt: pozitív dolog a mávról...), hogy enyhén értelmi fogyatékos embert alkalmaz a megfelelő munkakörben.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2007.08.18. 11:11:58

Nyár legmelegebb napján utaztam kék-piros vonattal. Valahol van rajta ablak, van ahol nincs, vanahol van, de csak negyed részik nyitható. Kint az előtérben álltam, ahol se ablak, se nyitható ajtó nem volt. Megmeren kockáztatni, hogy 55-60 fok volt ott, tényleg semmi szellőzés nem volt. Bepöccentem, mondom "Vállalom a következményeket" Megszüntettem az ajtóreteszelést és kézzel kinyomtam az ajtót... Szerencsére semmi baj nem lett belőle, kalauz mondta, hogy iagazam van, máskor szoljak neki ha baj van, majd ő kireteszeli az ajtót

Mackie 2007.08.18. 12:16:33

A Szolnok-Budapest vonal (120 és 100) MÁV-nál tényleg rémálom kategória: állandó késések, lepusztult vonatok, tehát minősíthetelen. Azzal is egyetértek, hogy aljas dolog, hogy az utasaikat annyira sem becsülik meg, hogy bemondják a késés okát.

Szeretném a figyelmetekbe ajánlani az alábbi törvényjavaslatot a kulturált vasúti szeméylszállításról.

www.parlament.hu/irom38/03056/03056.pdf

Én bízom benne, hogy ebből nem csinálnak belőle politikai kérdést és elfogadják.

Dr Gregory House 2007.08.18. 14:01:28

Én kötelezővé tenném a MÁV vezetőinek, hogy havonta egyszer utazzanak le egy ilyen vonattal mondjuk Szolnokra és vissza.

erik31 2007.08.18. 15:37:40

ezeket a fotokat el kéne juttatni valamilyen europai unios szervhez,lássák mire adnak pénzt!
Szerintem ök se tudják,hogy ezekböl a pénzekböl van-lett jonéhány felsövezetö milliomos!

rexter 2007.08.18. 19:38:35

te joeg ember h lehet ilyen baromi hosszan irni, elveszik a lenyeg! ne kuld el a MAV nak mert az otodik zarojeled, kotojeles megjegyzesed es kiterod utan megunjak es leszarjak az egeszet, en a tizenotodiknel tettem ugyanezt.
mindettol fuggetlenul a jelensegek valodiak, a MAV szar, de ez a level is :D

Morozsgoványi 2007.08.19. 00:41:55

Kedves rexter!Én örülnék a legjobban,ha két szóban össze tudnám foglalni,hogy mi a probléma a MÁV-val.De az,hogy Te szimplán leírod,hogy szar az egész-nem világít rá semmire,ergo nem tudnak belőle konzekvenciát levonni.És ezen a kommented végén lévő smile sem segít.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.19. 01:32:42

Nem csak az a baj, hogy hosszú - én is szeretek hosszan írni - hanem az is, hogy nincs kellőképpen tagolva, összeszedve.

Kevesebb munkát fektettél bele, mint amit az olvasó fektet bele, ha megpróbálja megérteni. Mivel ezt minden olvasónak meg kell tennie, ezért a kommunikációnak ez a módja kevésbé hatékony.

A blogos közösség alapja egyfajta tisztelet. Aki ír, az tiszteli az olvasót. Ezért igyekszik érthetően írni, és megspórolni némi időt az olvasónak. Az olvasó pedig tiszteli azt, aki a kommentet, bejegyzést írta. Igyekszik figyelmesen elolvasni.

Ha az előbbi sérül, akkor értelmetlen az adott post, bosszantó, és sokak számára sértő. Ha az utóbbi sérül, és alapvető ismeretek 25* kell elmagyarázni, az is sértő, és sértő válaszhoz vezet, és értelmetlenné teszi az egészet.

Ha ebből a szempontból a te hozzászólásod valóban problémás volt, ezt pedig neked is be kell látni.

Természetesen az is látszik, hogy nem csak a szöveg leírásába, hanem a mondanivalód végiggondolásába sem fektettél nagy munkát.

Morozsgoványi 2007.08.19. 11:52:36

Örülök,hogy minden hülyeséget idefirkáltok ahelyett,hogy a bejegyzés tartalmára reagálnátok.Máshol már jó ideje vezetek blogot(több,mint száz bejegyzésem van),de még senkinek sem akadt gondja a szövegértelmezéssel.Legközelebb csak arról írok egyszerre,hogy a menetrend módosítást úgy rakták ki,hogy másnapra lefújta szél.Aztán lehet rá reflektálni,hogy ez így hű,de unalmas meg mekkora baromság erről írni(annak nyilván nem,akinek emiatt az orra elöl megy el a vonat.Komolyan mondom hihetetlenek vagytok.Áthat benneteket a magyar mentalitás.És köszönöm annak a néhány embernek,aki képes volt elolvasni és felfogni,amit írtam+válaszolni is rá.OFF vége.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.19. 14:14:08

Olvasók nélküli blogot telefloodolhatsz szeméttel, attól nem lesz jobb amit írsz. Ezen felül, ha azt hiszed a kevés unalmas, ez majd nem lesz az, akkor nézd meg a panaszokat.

Arról pedig, hogy érdemi választ vársz: Ahhoz előbb érdemi értelmes hozzászólás kellene tőled.

1. Vonatok hőmérséklete mint első témád: Érdemes megnézni, hogy milyen típusú szerelvény, új vagy felújított, mennyire lehetne klímás belőle. Az általad említett típus, ha jól tudom, felújított, és nem igazán alkalmas arra, hogy klímás legyen. Megjegyzem: ezek mindig is ilyenek voltak, a személyvonat ezzel jár.

2. Combino story: Az ottani érvelést ne akard előhozni, ha nem ismered az ottani érveket. Segítek: Nagyon soka megálló, ezért a nyitott ajtónál való légcsere üteme a politikusok számításai szerint azzal járt volna, hogy hűsített levegő ki az utcára, onnan a meleg meg be... A klíma pedig meleget termel, tehát nem hatékony. Nem az ár volt a szempont (ekkora tételnél az nem is számít). Itt sem, és a két érv között nincs sok hasonlóság.

3. Szemeretelep: A felújítás nem azt jelenti, hogy teljesen új, új típusú megálló épül, hanem azt, hogy a meglévőt rendberakják. Az bizony egy sok szempontból kieső, olcsó, max helyi igényeket kiszolgálló, hasznot sosem termelő táblás megálló - ennek megfelelő kiépítettséggel. Ferihegy nyilván más tészta, és érthető is.

4. Menetrend kiragasztása: Lehet, hogy leesik, de valószínűbb, hogy addig van kinn, amíg valaki le nem szedi (többnyire tréfás kedvű utas). Itt lehet, hogy igazad van.

5. Késés oka: Lehet, hogy neked meglepő, de a forgalmi ok sok esetben korekt tájékoztatás. A felsővezetékszakadást bemondják, azzal együtt, hogy bizonytalan ideig nem közlekedik. Mivel a legtöbb vonat vár a csatlakozásra, ne ragadj köztes állomáson órákra, vagy akár másnapig, ezért egy helyen lévő késés sokminent visz magával. Az eredmény: forgalmi okokból való késés. Az, hogy ilyenkor mi és mennyit vár (meddig), mikor, kinek van elsőbbsége arról is szól, hogy minimalizálni kell a késést.

Felvetés: Pont ezért nem lehet garantálni az olyan vonatok pontos érkezését amik várnak a csatlakozásra, és ezért nem jó a FIDESZ javaslata, hogy ezeken is legyen visszatérítés a jegy árából, hiszen az utasnak baromira nem jó, ha semmi sem vár a csatlakozásra, és ezért ottragad útközben. Viszont ezért kellene a helyjegy és pótjegyköteles, jobb színvonalú vonatokat szaporítani.

6. A nyári sebességkorlátozás miatt a menetidők megnyúltak, ezekről elvben lehetett tájékozódni, a vonatokat ezek szerint mondták be. Ha a normál kiírásnál később érkezik, de eszerint a rendkívüli menetrend szerint, azt nem mondják be. Ha ehhez képest is késik... Viszont az információ segít, és a legtöbb helyen eszerint mondják be a vonatot.

7. Miért ugyanaz megy vissza? Miért nem vár többet? Mert ha van adott számú kocsi, akkor ugye amennyivel több áll éppen, a te ötleted nyomán, annyival kevesebb van forgalomban: annyival tömöttebbek a vonatok. Ezen felül minden kocsinak vissza kell jutnia időnként a kiindulási állomásra (elindulhasson ismét). Ugye a pályaudvarok egy jelentős részén olyan szerelvény is áll, amit különböző okok miatt kivontak a forgalomból, amit takarítanak, aminek más irányba kell indulnia, ami karbantartásra vár (utasokat nem szállít). Ezen felül van egyfontosabb dolog: ÜZEMKÉPES MOZDONY is kell. Ja, meg mozdonyvezető. Méghozzá ezeknek a fránya mozdonyvezetőknek a munkaidejére is tekintettel kell lenni, meg arra is, hogy melyik állomáson kellene végezniük aznap. És pár más triviális, bárki számára érthető cél is akad. Hamar rá lehet jönni, nem tudsz összevissza szabadon variálni.


8. A vágányzári menetrendnek sok értelme van. Pl. a csatlakozásokat (mi vár mire) is módosítja, jelzi, hogy a szokott időhöz képest kb. mennyi csúszásra számíts, ha máskor sem lesz pontos, most sem feltétlenül az. De nem lesz SOKKAL pontatlanabb, és nem borul miatta az egész menetrend. Az utas meg tud róla.

9. Ha a Menetjegy és a Havijegy (1 hónapon belül, adott viszonylaton korlátlan számú utazásra jogosító menetjegy) közötti különbség fontos és nem akkor akarod magyarázni amikor 2. alkalommal kezelnéd, hanem rögtön jön a probléma, mert nagyon okos akarsz lenni. Akkor ugyan már tudd mi a különbség a havijegy és a bérlet között. És azt is, hogy a bérletet látva hogy cselekszenek a karámnál. Segítek: A bérlet nem adott viszonylatra szól a MÁVnál.

10. Ha már az átlag 18%ot reklamálod, akkor nézd meg mennyi is az átlag. Pl. azokon a szakaszokon, ahol 5kmmel kevesebb alaján veszel jegyet, bérletet. Nézd meg az összvonalas bérlet árát, stb.

11. Honnan gondolod, hogy fogyatékkal élő az infromcációs? Ja, hogy csak bunkó módon vagdalkozol. Lehet pl. kezdő is, stb.

12. Hova áll be a vonat: Érdemes a vágányok közötti kapcsolatot is tanulmányozni, és érdemes azon elgondolkodni, hogy ugye mikor keresztezné egy vonat a másik útját, mennyire torlódnának fel, ha nem így lenne. Amúgy az 5 perc késés a legtöbb esetben nem standard, ahol pedig összegyűlik, ott nem emiatt jön össze.

(Sok esetben ez a vároakozás be van tervezve a mentrendbe. Miért nem jön ennyivel később? 1 mert borulhatna a menetrend. 2 mert így ugye ha késik kicsit, akkor ez a várakozási idő megy el, és pontosan érkezhet)

13. Arra nem gondoltál, hogy furcsa lenne, ha a személyvonaton jobb szolgáltatás lenne mint az ICn, ahol konfortdíj, stb. van? Amíg az IC kocsik állománya gyenge, addig a helyes stratégia: IC kocsiból szerezni jót, amire így már nincs szükség az ICn, azt a hosszabb távú jobb gyorsvonatokhoz használni, ami ott felszabadul az is megy tovább... Így mindenhol javul a szívonal.

Furcsa lenne, ha az elöregedett személyvonati kocsikat szerelnék fel kégkondival amikor "felújítás után 1-2 évet bír és addigra jön a másik" alapon rakják össze őket.

13+1: Azon gondolkodsz a MÁV miért nem mondja melyik lesz elindítva, melyik és hol éri utól a másikat. Ha végiggondolod milyen bonyolult rendszerről van szó, akkor rájössz: ezt nem nagyon lehet előre tudni.

Napsugrar 2007.08.20. 07:42:55

TheElf: én mindig élvezettel olvasom a bejegyzéseid, mert tartalmasak, átgondoltak, érdekes összefüggésekről is lerántják a fátylat.
DE! Ebben és az előző kommentedben kicsi okítást érzékelek :D, ami nem baj és egyet is értek. És ismét DE! Alapvetően nem mindenki születik költői vénákkal, és a fenti kusza gondolatoknak valószínű oka lehet azis, hogy N.H. több éves sérelmeit, egyetlen pillanat alatt akarta a nagy(vak)világnak publikálni.
Legyünk optimisták a következő majd jobb lesz.

Addigis. (ha nem gond a Te 13+1 alapján reagálnék 1-2 dologra)

1. A meleg: Hát igen, lassan a körúton pálmafák :)... a személyvonat már csak ezzel jár, és a kétszer annyi kosszal és bűzzel, na meg a többi igénytelen utassal. Akkor miért választja ezt a kedves utas? Mert nincs más! Ha pl. én szeretném meglátogatni a szüleimet vidéken (menetjegy szerint 360km), akkor megteszek közel 300 km-ert 4 óra alatt Intercity-n, és átszállás után 60 km-ert másfélóra alatt.
Természetesen mehetek végig Ic-vel kora reggel -Pestről-vidékre 7.05kor, vidékről-Pestre 5.05kor - illetve késő délután - pestről 17.05kor, vidékről 13.15 kor. Hidd el, az a közel másfélóra személyvonaton olyan állapotba képes hozni, hogy átszállás után az Ic-n én érzem magam kellemetlenül.
Tudom, tudom járjak kocsival ... :D

(2-11 no komment, mert sose fejezem be)

12. Hová áll be a vonat: sokszor megesett már, hogy Édesanyámat vártam az állomáson. Felkeszülök a fogadására - a kijelző és a hangos szerint - a 6. vágánynál, és utánna kiderül, hogy a 11-es vágányra érkezik. Ezt a kapcsolatot, akárhogyis próbálom megérteni nem sikerül.

Remélem nem lett túl hosszú :)

Kismanó 2007.08.20. 08:52:39

TheElf
Egyetértek Napsugrarral. A hozzászólásaid okosak, átgondoltak, jó stítusúak. De most mintha elfogult lennél egy kicsit.
Én részletezem.
1. A személyvonaton utazók is kemény pénzeket fizetnek. Elvárható lenne a tisztességes szolgáltatás. És persze a legtöbb ember akkor sem tudná az IC-t igénybevenni, ha akarná. Nem áll meg....
2.Rosszul tudod a Combinos sztorit. Spórolni akartak. Most majd lesz helyette vmi félmegoldás. De ezeket a piros- kék vonatokat tényleg klímásra tervezték. Gondolom te mg nem utaztál rajta. Próbáld ki egyszer 40 fokban.
3.Szemeretelep. Az sem oké, hogy megkülönböztetik a megállókat a felújítás színvonala szempontjából, de ezt az igénytelenséget nem lehet felújításnak nevezni.
Hogy melyik megálló termel hasznot, az nagyrészt függ a menetrendtől is. Pl. pár éve Ceglédbercel megállóhelyen csak a személyvonat állt meg, most meg az IC is. De ebbe ne menjünk bele.
4. Egyetértünk.
5.Ezen a vonalon mindenaposak a többórás késések, kimaradó vonatok. Az ember meg munkába megy. Nem késhet. Ha korrekt tájékoztatás kapna az utas, akkor lehet, hogy el sem indulna a vonattal és keresne más megoldást. Többször megszopattak azzal, hogy elindították a vonatot az állomásról, majd 6-8 km után, két állomás között órákat álltunk. Nem mondták be, pedig tudták az indító állomson. Így már azért érthetőbb, hogy pontosan tudni szeretné, hogy miért késik a vonat.
6, Na. Ezen a vonalon mindenhez képes késik. Itt a késés olyan megszokott dolog, hogy mindenki 1 vonattal korábban indul dolgozni, és néha még így is elkésik. És nem mondják be legtöbbször.
7.Egyetértek. Ez nem olyan egyszerű, mint N.H. elképzeli.
8.Lásd 6. pont.
9.Itt ugye nagyon kötözködsz?
Az ellenőrnek a karámnál kéne tudnia, hogy a havijegyet (amire menetjegy van írva) nem kell pecsételni.
10.Hát én is reklamálom. Ha az utasok 95%-a jóval többet fizet, mint az átlagnak hirdetett, joggal vannak felháborodva.
11. No comment.
12.Én ugyan csak 7-8 éve utaztam rendszeresen a Nyugatiig, ezért csak az akkori állapotról tudom kijelenteni: valóban így történt. Rendszerint plusz 5 perc késés, mielőtt beengedték a vonatot a pályaudvarra.
13+1 Ezt a "végtelenül bonyolult" feladatot egy forgalomirányító koordinálja. Csak megfelelő kommunikácó lenne szügséges cégen belül. Nem olyan bonyolult. Szervezés kérdése.
Sajnálom, hogy most nem értettem veled egyet.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.20. 13:41:45

Kismanó: Ha valaki nem veszi a fáradtságot arra, hogy elolvassa amit ír, tagolja, és utána amikor valaki megjegyzi, hogy kényelmetlen így olvasni, akkor a szerző átmegy személyeskedésbe, támadásba azzal nem tudok, és nem is fogok egyetérteni. Nézd meg az előzményeket.

1. A személyvonat is kemény pénz, de mint a helyközi busz, a legtöbb helyen ez sem légkondis. El is mondtam miért.

2. A Combino korül szakmai vitáktül volt hangos a sajtó, ott pedig jelezték, hogy a légkondi a megálló távolság miatt felesleges. Nyilván utána nem akartak érte pénzt kiadni, de a történet kulcspontja ott a nem kell volt. A Volvo buszon viszont csak az ár döntött. A kék piros vonatoknak megneveznéd a típusát is? Mert, ilyen festéssel olyan felújított vonatokat láttam amiket eredetiléeg biztos, hogy nem klímásra terveztek.

3. Nem a felújítás színvonala hanem az állomás kialakítása szerint. A táblás megállót csak tábla jelzi, nincs kötelezően peron, stb. Nem is kell, és nem is szabad. Miért? Mert nincs akkora forgalom, hogy lehessen gazdaságosan őrizni, rendben tartani, stb. ezért kijelölik, hol állhat meg a vonat, és kb. úgy rendezik el atalajt, hogy le tudjon szállni akinek nagyon kell. Egy ilyen jellegű, forgalmú és funkciójú megálló esetén a murva egy többlet ami miatt a megálló tartósan haszhálható marad.

5. Ettől még a forgalmi okokra való hivatkozás korrekt. Többet nem tudnak bemondani, ha valóban forgalmi okról van szó.

Nyilvánvaló, hogy vannak olyan vonalak ahol ez gyakori, és ott nem is kell igénybe venni.

6. Ez előfordulhat, de a nem bemondásnak többnyire az az oka - ami itt balatonon is egész nyáron ment - hogy más időpontban jár egyszerűen a vonat. Nézem jönnie kéne 5 perce, mondják 1 perc múlva jön. De eleve arra az időpontra mondják be, mondván a lassújelek, a nyári sebességkorlátozás, stb. miatt mindig így jár. Ergo nem késés. Kár, hogy ez a csúszás nincs rendesen meghirdetve.

9. Jelzem: Pontosan leírtam: Ha valaki kötekszik és nem viseli a kritikát, viszont rögtön személyeskedik rá, legyen olyan igényes és pontos, hogy megtehesse...

10. Csakhogy nem fizet többet az átlagos utas, ha nem szűnt meg / csökkent a kedvezménye. A legtüöbb utas rövid távon utazik, ott az, hogy sok helyen csökkent a távolság amire a jegy szól (eddig 20kmes kellett, most van 15ös, stb) az nagyon sok embernek spórol jelentősen.

11. Hozzátehetem a másnapos, akutálisan beteg (fejfájás, láz, de nincs más, bekell jönni), stb. helyzetet is. Meg persze azt is, hogy senki sem tudja, hogy fogyatékkal élőről van szó, és a MÁV nem direkt rak oda ilyen embert, stb.

12. Nyugati környékén sok a késés ettől függetlenül is, nem ezzel van a gond

13. erre nem válaszoltál, pedig nagyon lényeges. Természetesen sokkal több IC, ICR és IP vonatra lenne szükség. A nem áll meg helyzetet úgy kellene megoldani, hogy az ICkhez sűrű megállókkal, de IC szintű szolgáltatással bíró felhordó járatok kellenek. Összehangolt menetrenddel természetesen, illetve a helyjegyes vonatokra érvényes havijegy. Ha ezekre és az ICkre (több kell belőlük) kerülne új szerelvény, ezek mellet viszont a mostani IC kocsik gyorsvonatra kerülnének, stb. hamarabb rend lenne, mintha mindig az ócska személyvonatot cseréled.

13+1. Ez nem éppen bonyolult feladat, csak éppen valós időben változnak a körülmények, és nem lehet jósolni.

Kismanó 2007.08.20. 16:34:29

TheElf: Természetesen igazad van abban, hogy egy kicsit nehezen olvasható a szöveg. A reagálás a kritikára pedig finoman szólva nem túl stílusos.
De én nem ítélem meg ilyen szigorúan, mint te. A legtöbb embernek problémát jelent a magyar nyelvet írásban használni, mind stilisztikai, mind helyesírási szempontból. És hát a blog azért egy viszonylag kötetlen műfaj. Én magam sem szoktam a bejegyzéseimet visszaolvasni hibákat keresgélve. Pedig marad benne.
2. A piros-kék vonat típusát sajnos nem tudom. Több típus is van ilyen színnel, ez igaz. Amelyikre én gondoltam, abban csak minden második ablakot lehet lehúzni, azt is csak a harmadáig.
5. Mit nem kell igénybe venni? Ezt nem értettem.
13. kimaradt. Itt teljes mértékig egyetértek.
A többiben még mindig nem értünk egyet.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.20. 17:52:11

Kismanó: Hibák mindenkinél előfordulhatnak, ezzel semmi bajom nincs. A helyesírás szabályai csak követik a nyelv és a helyesírás fejlődését. Lehet, hogy néhány évtized múltán a smiley megszűnik smiley lenni, és írásjel lesz, a helyesírás, az írott nyelvhasználat része lesz, mint megannyi más dolog. Nem baj az, ha valaki nem tud olyan normákhoz alkalmazkodni, amik nem örökérvényű szabályok. Sőt, a normák alkalmazkodnak hozzánk.

Ezért mondtam: Alapvetően arról van szó, hogy megtisztelem a másikat azzal, hogy igyekszem olvashatóan írni. Ha nem sikerül - van ilyen - nem személyeskedő válasz megy az esetlges panaszra, hanem lehetőség szerint tanulok belőle. Ez egy olyan szint amit el lehet várni az embertől.

A helyesírás szabályait az ahhoz értők szerint, szakirányú egyetemi végzettség birtokában sem lehet ismerni, és a helyesírásba belekötni értelmetlen.

Kivétel: Az általad is említett kérdés, kötözködés-e a havijegy - bérlet különbség. Ha te panaszkodsz a bérlet árára de az árából, stb. tudom, hogy havijegyed van, akkor senkit sem zavar, amit leírtál, érthető, normális.

Ha valaki azon vitatkozik, hogy mit és hogyan is írjanak a MÁVnál, melyik típusú jegyre, bérletre milyen felirat kerüljön, akkor nem árt, ha ő maga is pontos: Ezt követelné meg, ehhez akar irányt mutatni.

Az "íjjá hejessen vazze" sem olyan útmutató, amit a helyesírás kapcsán komolyan veszel. A bérlet és a havijegy különbsége nem véletlenül van a MÁVnál kihangsúlyozva. Tudod miért?

A válasz egyszerű: mert a kettőt (hasonló funckiója kapcsán) könnyen összetévesztené az ember. Nem különül el a fogalom. Ha ugyanúgy hívnák, sok panasz lenne abból, hogy valaki megkeveredett.

Nos ezért van az, hogy a bérletet bérletként kapod meg. A havijegyet pedig jegyként. Méghozzá egy olyan menetjegyként ami nem 1 vagy 2 útra érvényes, hanem adott időtartamon belül több útra. Rá van írva, a pecsételés, stb. nem zavarja ezt, nem tudsz tévedni, nem ér kár vele.

Lehet azon vitatkozni, hogy ezt hogyan különböztessük meg. A senki által nem olvasott feliratból egyet kicserélni, és átírni, stb. nem túl használható megoldás. Egy értelmetlen vita egy feliraton, ahol a MÁV féle felirat helyes is.

Pont ezért mondon: Aki értelmetlenül kötözködik azon, hogy mit és hogy írunk, és legyünk szabatosak, az legalább az adott témában figyeljen arra, hogy ne keverje a fogalmakat. Mert az úgy "furcsa"...

2 Kék piros vonat esete: A viszonylag frissebb beszerzések esetén a MÁV elsősorban piros festést használ a motorvonatokon és a személykocsikon egyaránt. A kék alapon piros festés gyanúm szerint felújított kocsikat takar, illetve néhány, még a kommunizmus alatt tervezett és beszerzett motorvonaton fordul elő. Ezeket nem légkondisnak tervezték.

A combino ügyben pedig érdemes megnézned az akkori viták anyagait, nagyon sokszor hangzott el a megállók egymástól való távolsága. Más kérdés, hogy nagyon sok megálló valóban felesleges is a vonalon, tehát érdemesebb lett volna az átalakítást jól megtervezni.

Itt egy nagyon fontos kérdés merül fel: Ha nem kell gyalogolni az is jó, de az is jó, ha a villamos gyorsabb, kényelmesebb. Jelenleg a legsűrűbb követés mellett sem tud a villamos elég utast zökkenőmentesen szállítani, tehát mindenképpen át kell gondolni mi a teendő.

Megoldás lehet akár a kéregvasút, akár a klasszikus metró. Magasvasút nálunk nem jöhet szóba. Valamint megoldást jelenthetne, ha az utasok egy része más módon közlekedhetne. Érdekes megvizsgállni, hogy a 4-es metró ezen segít-e. Vagy megoldás lehet, ha a villamos gyorsabb: Kevesebbszer áll meg, kevesebbszer lassít. Ez pedig javítana a helyzeten, és mindjárt nem lenne baj a levegő túl sűrű kicserélődésével. Megoldást jelethet a nyugdíjasok ingyenes utazásának csúcsidőn kívüli időszakra korlátozása.

Szóval a Combino ügy sem egyszerű.

kicsit visszatérve a Szemeretelep kérdéséhez: Szerintem ha két megálló ennyire összeér akkor el kellett volna gondolkodni azon, szükség van-e még szemeretelep megállóhelyre. Ha nincs, meg kellett volna szüntetni. De egy kiépítettlen, csak táblával jelzett megállóhely ma sem jobbmint szemeretelep, és nem csak ezen a vonalon, és nem csak Magyarországon.

Ugyanaz a baj mint a Combino kapcsán: Túl sok a megálló, de senki nem mer hozzányúlni. Emiatt minden lassú, és egyetlen probléma nyomán összeomlik a menetrend.

Nagyon sok településen, településrészen több megálló is van, csakhogy a vonat esetében az egész szerelvényt megállítani, újra felgyorsítani rengeteg pénz és idő. A felesleges megállókat karbantartani szintén költségekkel jár. Ezek kapcsán a menetrend is könnyen felborul.

A közlekedési szövettségek jelenthetik a megoldást hosszabb és rövid távon egyaránt: Az út első és utolsó szakaszát busszal lehet megtenni, a többit vonattal, ami kevesebbet áll (ezzel együtt a szellőzés is jobb), és kiszámíthatóbb.

A következő lépés nyilván a személyvonat, ami azért még mindig viszonylag sok helyen áll meg, de azért egy faluban nem kell 3* megállnia. A hosszabb távú utazásra szolgálló vonatok jelentik a következő lépést.

5. A máv szolgáltatását az adott vonalon nem kell igénybe venni, ha problémás. Én sem venném idégnybe, mert valószínűleg, ugyanezen a szakaszon Volán szolgáltatása jobb. És nem hiszem, hogy ezért bezárnák a vonalat.

Viszont: kisebb lenne a zsúfoltság, a minőség a buszt és a vonatot választók számára is javulna, feltehetőleg kevesebb lenne a késés is (leszállás, felszállás gyorsabb, ezzel időt lehet megtakarítani) és a konfliktus is.

Ameddig ennyi utast kell elvinni, ezen a pályán, addig nem lesz máskép.

Kismanó 2007.08.20. 18:47:55

TheElf: azt hiszem a menetjegy/havijegy/bérlet problémát félreértetted. A problémát az okozza, hogy az egy vonalra szóló, korlátlan utazásra jogosító jegyre IS menetjegyet írnak a havijegy helyett. Ez pedig megtéveszti a jegyellenőröket a karámnál.
A Combino kapcsán: már beismerte a BKV, hogy spóroltak. És Demszky is nyilatkozott vmi hasonlót.Meg hogy többet nem szereznek be légkondi nélküli járműveket. Úgyhogy a sok megálló/nem tud lehülni csak ürügy volt.
A Szemeretelep és Ferihegy megállók közelsége érdekes ügy. Azt hiszem használják Szemerét annyian, mint egy falusi megállóhelyet. Talán az lehetne megoldás, hogy egyik vonat Szemerén, másik Ferihegyen áll meg. Pl.személyvonatok Szemerén, gyorsvonat+ IC Ferihegyen.
Szerintem nem lenne hülyeség visszállítani a régi klasszikus személyvonat/gyorsvonat/IC felállást.
Vannak olyan települések, ahonnan nem indul Volánbusz Pestre. Pl. Cegléd is ilyen. A más megoldás lehet autó vagy otthon maradsz.
Úgy tudom a kormány tervei éppen az ellenkezőjéről szólnak, mint a te javaslatod. Vagy vonat vagy busz adott vonalon.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 00:20:35

Sokadik próbálkozásra hátha most elmegy a komment.

1. Az ellenőr mindent lekezel (sajtcédulát is), ezen a felirat nem változtat, szerintem jó az ahogy van, max kötözködésből van értelme változtatni, de aki a mit milyen szóval írunk le témában akar kötözködni attól elvárom a pontosságot. Egy kezelt érvényes jeggyel amúgy nem lehet sok gond.

Szemeretelep forgalma hasonló sok táblás megállóhoz, ahol nincs még murva se. Nem is kell, nem tartozik hozzájuk. Kérdés, hogy gond lenne-e ha megszűnne. Valószínűleg Ferihegy átveheti a feladatát.

A BKV részéről a spórolás - nem vesszük meg ami nem kell - érthető. Ellenben miért gondolták úgy, hogy szükségtelen, nem fontos, felesleges pénzkidobás? Voltak ott érvek. Más kérdés, hogy amikor politikus kezd a levegő áramlásáról beszélni, és azt hiszi okosabb mint ajárművet tervező mérnök, mert ő aztán jogász vagy színművész, vagy... na az kellemetlen.

A vasút - busz - bkv párhuzamosságról majd írok hosszabban is :)

Kismanó 2007.08.21. 07:34:56

1.Most felejtd el egy kicsit az előzményeket ebben a témakörben. Szerinted nem lenne jó ötlet külalakra láványosan megkülönböztetni a menetjegyet a havijegytől? Esetleg valamivel tartósabb anyagból készítve a havijegyet, mint egy papírfecni? Szerintem az utasok és saját dolgozóik dolgat is jelentősen megkönnyítenék vele. És mielőtt a pénzt szóba hoznád: vannak olyan megoldások, amelyek nem túl drágák, esetleg hosszú távon olcsóbbak.

Helyes dolog, ha a BKV spórol. De akkor ne vásároljanak klímásra tervezett járművet klíma nélkül. Válasszanak másmilyen típust. Az egész Combino beruházáson látszott a szakmai dilettanizmus/politikai nyomás/pénzt spóroluk ki(ellopjuk). Az eredmény: katasztrófa.

Úgy emlékszem az eredeti tervben Szemerét meg akarták szüntetni, de az ott élők tiltakoztak miatta, így aztán végül is maradt. Szerintem nem baj.

És még valami. Azt írtad, hogy a túl sok megálló miatt összeomlik a menetrend. Előre látható problémák miatt miért omlana össze a menetrend? Bele kell tervezni. A MÁV-nál minden probléma okot ad arra, hogy a menetrendet ne tartsák.
Ha pl. tudják, hogy a Nyudati nem tudja fogadni olyan ütemben a vonatokat, ahogyan megérkeznek, akkor miért nem kalkulálják bele a menetrendbe? Vagy miért nem szervezik át?

xszolixxx 2007.08.21. 14:45:31

Érdekes, hogy ez a menetrend csak a MÁV-nak ilyen bonyolult dolog. Má országban valahogy tudnak percre pontosak lenni a vonatok (mondjuk Oroszország, hogy ne Svájcot emlegessük)

Nincs valami olyan szabályozás az EU-ban, hogy a személyszállításban pl
mekkora hőmérsékletnek, zajnak, rázkódásnak, egyéb környezeti hatásnak lehet kitenni az utast? Mert ha van akkor irány Brüszel, mert az biztos, hogy a MÁV káros az egészségre.

TheElf te valami MÁV-os vagy? Olyan inteligensen véded a MÁV faszságait, hogy öröm nézni.

xszolixxx 2007.08.21. 14:57:07

Egyszerüen nevetséges, hogy a MÁV-nál minden vismajor. -5 fokban elfagynak a váltók, +25-ben meg ellágyulnak a sinek.
50km/órás szélben órákat késik a vonat .
Az átlagsebessége az IC-knek sem lépi túl a 70km/órát.
Lehet ezt fényezni, hogy bonyolult dolog a vasút, de ez itt nevetséges.
A sok megálló miatt, meg az utasok miatt, meg a füvek, meg a fák, meg a kövek, meg a víz, meg a halak, meg a madarak, meg a tököm miatt omlik össze a menetrend.
Balfaszság miatt omlik össze. A sok nagytudásu TheElf-hez hasonló vasutas miatt akik mindent megmagyaráznak, és még a helyesírásért is kioktatnak, de rendesen szolgáltatni nem tudnak.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 15:02:33

Kismanó: Mondjuk egy mneállónál adott eséllyel nem mennek rendben a dolgok, kicsit később száll le az utas, lassaban szállnak fel, többet állsz, egyik mozdonyvezető korábban lassít mint a másik, stb. több megálló -> több esély a csúszásra. Méghozzá nem állandó tényezőkről, hanem lehetőségekről, esélyekről beszélünk. Tehát nem lehet megmondani: Melyik megállónál jön össze a csúszás, minden megállóba hosszabb megállást tervezni, hogy ezt elkerüld pedig nem lehet, mert túlzottan lassú lenne a vonat, és nem tudna ennyi szerelvénnyel a MÁV ennyi utast elszállítani.

A combino, és a Volvo buszok kapcsán is valóban nem a légkondi hiánya, hanem a típusok rossz megválasztása volt a történet kulcsfontosságú mozzanata. A Volvo buszok kapcsán a történethez hozz tartozik, hogy volt egy olyan ajánlat is, hogy korszerű, jól működő Ikarus buszok (BKV által kért tűzveszélyes átalakítás nélkül) készültek volna. Méghozzá úgy, hogy az Ikarus egyik gyára megmenekül a csődtől, amit acsőd miatti segélyezésre fordítana az állam azt (EU beleegyezésével) arra fordítja, hogy a legolcsóbb beszerzési áru busz és az Ikarus busz ára közötti különbséget a magyar közlekedési vállalatoknak megtéríti. De ezeket a buszokat kellene az országban beszerezni, és akkor lehet olyan volumenű a sorozatgyártás, hogy a busz ára leszorítható, és így az exportképes lesz.

Mindenki lelkesedett az ötletért, kivéve pár embert, akiket a Volvo meghívott gyárlátogatásra és programra és ott megígérték a megrendelést. Két hét nyaralással is meg lehet venni egyik másik döntéshozót.

A Volvo kapcsán nem csak a klíma volta baj, de pl. a 7es buszok vonalán a macskaköves úthoz alaklamatlan volt a futómű is. A szellőztetéssel, stb. is voltak gondok, és ezek a buszok messze nem a legkorszerűbb típust jelenti.

A Combino kapcsán sem az volt a kérdés, hogy klímás, vagy klíma nélküli villamos legyen. Hanem az adott helyre alkalmatlan villamos kell, ehhez sokszoros költségű átalakíási munkák. Ellenben ahhoz, hogya pályáázatot megnyerhesse le kellett szorítani a költségeket, és ehhez jól jött, hogy a klíma megfelelő működése ilyen megállótávolságnál támadható volt.

A jegy havijegy megkülönböztetés: Szerintem a jelenlegi jegy - havijegy - törzskártya, stb. rendszer teljesen alkalmatlan a feladata betöltésére. A karám is. Ergo a teljes rendszer cserére szorul, de nem ez az elsőnek megoldandó probléma. Addig pedig ahogy van az elfogadható, és nincs értelme ideiglenes, mindenkit megkavaró félmegoldásoknak. Mert nem minden állomás váltana egyszerre.

A bérlet viszont tényleg máshogy néz ki, ugyanis azon nem kell ennyi adatot feltüntetni. :)

xszolixxx 2007.08.21. 15:16:52

Ikarus ne nevettessük ki magunkat. Volt pár éve, hogy egy 3 milliós nagy város ahol gyakorlatilag nem volt tömegközlekedés elkezdett fejlődni és, úgy döntött kelleneének nekik buszok. Mivel ismerték az Ikaruszokat, pár soksok éves példány szolgált is nálluk.
Mondták hogy kellene nekik az első évben 100db és 5 év alatt 2000db busz.
Az Ikaruszosok megvakarták a fejüket és azt mondták, hogy 1 év alatt tudnak gyártani 3 db-ot.
Ma abban a városban Mercédes buszok járnak.

Ennyit az Ikarus megmentéséről. :-(

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 16:09:45

xszolixxx: Ne feledd, az Ikarus azért nem tud gyártani mert leépítették a gyártókapacitást, pont a fenti eset miatt :) Akkor még volt kapacitás a gyártásra.

Ma nincs.

nobodyblogger 2007.08.21. 19:37:02

TheElf:

2. Felújított BHV vagonokról van szó, melyekben vmi légcserélő van, (a hőmérséklet érzékelőjük persze rendszerint rossz...) simán lehetne bennük légkondi.

5. Nincs valódi választási lehetőséged.
Busz nincs, a 4-es út általában teljesen tele van (Budapestről nem beszélve), a MÁV pedig ilyen.

Tapasztalatból beszélek, közel húsz éve vonatozok/autózok ezen a vonalon.

NoBoDy.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.21. 22:03:29

BHV meg amit légkondisnak terveztek :) Na ezen most jót mosolyogtam :) BHVba meg ne tegyenek légkondit, mert hiába a felújítás, akkor is hamar szétrohad újra :)

Kismanó 2007.08.22. 09:12:29

Na ne viccelj már! xszolixxx-nak teljesen igaza van! Mi az, hogy az embereket nem lehet beletervezni a menetrendbe? Japánban is csak emberek utaznak a vonatokon és még másodperces késések sem nagyon vannak. Szerte a világon rengeteg helyen be tudják tartani a menetrendet, csak a MÁV-nak nem sikerül? Igen tényleg, az emberek, a nap az eső, a hó meg fű, fa, virág...

Azt nem tudom, hogy BHV vagy sem, de logikusan egy nyitható ablakok nélküli vagon csak légkondis lehet, kivéve, ha marháknak vagy mazochistáknak készült.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.22. 12:00:21

BHV az egyik legócskább konstrukció, messze nem új, és az, hogy nem minden ablaka nyitható nem azonos a nyitható ablakok nélküli megoldással.

Az emberek betervezhetőségébe: Ha már sértegetés felé kezd hajlani a dolog akkor durvábban válaszolok: A Japán elviseli, hogy sietve, idejében kell felszállni.

A magyar nem. Búcsúzkodik, kocsit keres, csomaggal vacakol a lépcsőn, stb. Ergo: Azzal nem lehet számolni, hogy sok utasnak baromi nay arca van. Miatta, az ő faszságai miatt lesz a késés, de reklamálja, miért nincs pontosság mint Japánban. A válaszok között bizony ott van, hogy nem olyanok az utasok.

Ott nem húzgálják poénból a vészféket (erre is volt példa) idejében és gyorsan felszállnak, ha egy megállóban a vonat egy percet állna, nincs gond az 5 perces búcsúk miatt összeszedett 4 perces késéssel. Nincs olyan, hogy minden nap máshol, más mértékben jön össze ilyen extra várakozás.

Nagyon kevés az olyan vonat ott, ahol van csatlakozás, ez pedig egy olyan dolog amit a magyar ember elvár, hogy működjön. Viszont egy balfasz magyar bunkó miatt aki utána a késés miatt hisztizik itt nálunk nem csak egy vonat menetrendje borul, hanem az összes olyané ami vár a csatlakozásokra, ezek után pedig a sok késés miatt a pályaudvaron még nincs meg a szabad hely, és mindjárt jön az újabb késés.

Miért? mert a tisztelt utasok szerint a bezzeg így, bezzeg úgy, az megy, de az nem megy, hogy felfogják: Igen, ők is tehetnek valamit. És az is érdekes, hogy nem tudják mi a különbség a rendkívüli helyzet, és a normális között (meleg).

Kérlek szépen: A közösségi közlekedés egy olyan dolog amiért mindenki felel. Az a kalauz is, aki egy állomáson az utasok hibájából összeszedett 3-4 perc késés után becsukja az ajtót és indul is felel - hű de bunkó - azért, hogy ez a késés nem lesz 20 perc ott helyben és nem szopatja meg jobban az összes többi utast. Meg a szegény lemaradó marha is - mert miatta késik a vonat mindenkinek, és miatta fog késni a csatlakozás is.

Kérem szépen olyan vonatot még nem találtak fel, ami az utasok baromságai miatt korlátlan késést összeszed at állomásokon, de mindenhova pontosan érkezik, akkor is, ha a szomszéd állomáson már rég ott kellene lennie, mire az ajtóban csókolózó párocska felszálló és maradó tagjait a kalauznak sikerül egymástó elválasztani. Hogy utána itt szörnyűlködjünk, hogy milyen már, hogy két diák akik utána hetekig, hónapokig nem látja egymást nem búcsúzhatott el rendesen.

Mert a világ ilyen: Ha én elbaszok valamit a vonat út kapcsán, azzal a többi utas is szív. És könnyen borul miatta a fél menetrend.

De a magyar ember olyan: Nem gondolkodik, de tönkreteszi és utána hisztizik.

Tudod miért "lassú" több internet szolgáltatónál a net? Mert egyszerűen nem lehet arra felkészülni, hogy sok helyen folyamatos a le és feltöltés. Sok szállon, a sok kapcsolat miatt a maximum sávszélesség közelében. És tudod miért van a folyamatos letöltés: Mert kell vagy nem kell, ingyen van, miért ne töltse le az ember alapon feleslegesen töltenek. CSakhogy nincs ingyen (A folyamatosan működő gép költségeit is sorolhatnám, de nem érdekes), mert ettől romlik el a szolgáltatás mindenkinek. Ahol ez a példa, ott idővel magadnak is.

És tudod hány ember hisztizik, hogy az ő területükön 4-5 internet szolgáltató egyformán szar?

Szerinted amikor ugyanez az ember ül a vonatra, nem hiszi azt, hogy az 1 percig álló vonat ajtajában neki az 5 perc búcsúzás jár? Ha 10 percig áll a vonat akkor is elég neki az utolsó pillanatban felszállni és még 5 percet búcsúzkodni.

Szerinted ilyen is van Japánban?

Vagy olyan is van Japánban, hogy egyik vagy másik motorovonat nem indulhat, ígyújat kell keresni, és reggel indul a nap, mert a paraszt úgy gondolja, hogy úgy is lehet rá taget fújni, hogy az akadályozza a mozdonyvezetőt a kilátásban (ergo balesetveszélyt okoz)?

Meg olyan is jár Japánban, hogy a takarítás a végállomáson a tervezett 10 perc helyett 20 perc után is szar, mert annyi a szemét, a felhordott mocsok, stb? Mert az ilyenből is késés van ám.

Meg abból is, hogy a tisztelt utas úgy gondolta, hogy amíg nem ő ázik el, addig esőben is legyen nyitva az ablak, mert meleg van a vonaton (láttam ilyet), nem is lehetett felhuzatni vele. És legyen egy kicsit kevésbé elázott szerelvény?

Szerinted az is úgy van Japánban, hogy az utasok fele baszik fizetni, és az árak pedig igencsak nyomottak, de abból is kedvezményt kérünk (fele mint ausztriában, de átvennénk az ott kapható kedvezményt %ban). Tehát nincs igazán pénz felújításokra, karbantartásra. Igen, a felét ellopják. De ha többnek lopnák el a felét, több maradna meg. A politikai mutyizás minden ilyennél sajnos általános az országban. Nem a MÁVtól függ, hanem javarészt tőlünk (és a szavazatunktól, attól, hogy elmegyünk-e a képviselőhöz számonkérni dolgokat, stb.).

Meg az is normális szerinted japánban, hogy a brazil színesfémkereskedők ellopják a biztosítóberendezés kábelét? Mert pl. ilyen miatt is van késés.

Ugye ott, a vasút akkor marad fenn, ha gazdaságos. Itt a legócskább, gazdaságtalanul üzemelő, legrossabb pályára is megya pénz, amit kéne, azt sem lehet megcsinálni, mert elvárjuk, hogy 2 utas kedvéért is legyen vonat. Mert az jár. Mindenki kárára.

Az a baj, hogy sok magyar szerint neki minden jár, és az, hogy ki fizeti ezt meg, az nem érdekli.

Az a baj, hogy az elmúlt években, évtizedekben, mindkét oldal részéről az elit azzal a hantával eteti az embereket, hogy nekik minden JÁR, és el is hisszük. Pedig nem jár az, sőt az országot tönkre is teszi.

Jár, a teljesen feleslegesen elvégzett (0 hasznot hajtó) ingyenes oktatáshoz a kedvezmény? ÉS ha megvan, ingyen, akkor a magyar miért ne vegye igénybe? Kibaszott gazdag ország vagyunk, mert ilyet semmelyik másik ország nem mer megengedni magának.

Miért? Mert ezzel embereket vonunk el a munkaerőpiacról. Ergo: Kevesebb elérhető munkaerő egy helyben (az öröklakások támogatása, bérlakások extra költségei miatti röghözkötés extra pont), magyarul nem lesz jól működő munkahely, ez munkanélküliséget is hoz.

Ergo kevesebb ember fizeti az adót, de abból több embert kell fenntartani, és az az ember többet vár el mint bárhol a világban.

Mindent 25 alvállalkozón keresztül intézünk, mert pár embernek ez a lehetőség is jár, ezzel pedig minden drágább, és tönkre is tesszük az országot. Jaa... Egy apróság. Emiatt inkább látszat beruházások vannak, mert rendes fejlődés úgysem megy, és arról szól, ki és kinek, hogy ossza le a pénzt "ami jár", és ezzel is szívunk nem kicsit.

Más ország nem nagyon enged meg ilyet magának. A MÁV egy cég, aki adott körülmények közöttműködik, adott emberek lehetnek az alkalmazottai, utasai.

Amíg miattunk is ilyen Magyarország, amíg miattunk is késik, addig óvatosan kell reklamálni. Sok helyzetben igazunk lesz, de nem mindig. És érdekes módon ott a legtöbb baj, ahol a legtöbbet meg is csinálják maguknak az emberek.

Kismanó 2007.08.22. 14:58:19

TheElf:Bocsánat, hogy sértegetésnek érezted, nem állt szándékomban.
A magyar emberek mentalitásával valóban vannak problémák.
A felsoroltak nagy része viszont nem hat ki a menetrend betartására.
Előfordulhat egy-egy búcsúzkodós, helykeresgélős eset, de ez nem mindennapos.
Ha pedig bizonyos vonatoknál gyakori, mert mondjuk jellemzően ritkábban utazók veszik igénybe, akkor be lehet mondani a hangosbemondón ÉRTHETŐEN, hogy a vonaton keressék meg a helyüket stb.
Az emberek mentalitásán pedig lehet változtatni. Pl színvonalas szolgáltatással.
Nemrég voltunk a Budai-hegyekben, aztán a Margitszigeten és elszörnyülködtem, hogy milyen elhanyagolt és szemetes(hónapok óta ott rohadó szeméttel) mindkét hely.Pár napja a Szalajkavölgyben voltunk kirándulni a gyerkőccel. Kisvonattal föl a Fátyol-vízeséshez, majd gyalog le sok-sok kitérővel az az erdőben. Kb 4 órán keresztül sétáltunk és sehol de tényleg sehol nem láttunk még egy eldobott papírfecnit sem. Pedig tele volt emberekkel, mégpedig magyar emberekkel az erdő. Akkor valószínüleg lehet változtatni az emberek mentalitásán...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.22. 16:18:11

Kismanó: természetesen lehet :)

Amúgy a késést okozó emberek gyakoriságáról: Ja minden 100. ember barom, az már nagyon sok gondot okoz, mert akkor minden 3. vonat menetrendje ugrik pár ilyen ember miatt.

Persze nem csak a fenti példák tartoznak ide. Gondold csak végig, olyan is előfordul, utolsó utáni pillanatban érnek ki, egyik szalad és feltartja a vonatot, a másik lassabban battyog. Kicsit nagyobb a csomag, kicsit lassabb száll fel. Gyakran nyugdíjas csúcsidőben. A vonat továbbindul, nem több, 2 perc késéssel.

Csakhogy, így ami elengedné normálisan ezt a vonatot, az szabad jelzést kap, így viszont vonatunk vesztegelhet a pályán. Nem sokat, a két percből lett maximum 4 vagy 5. Olyankor halad a vonatamikor elvben semminek sem kéne, no igen, nem jó a csúszás. Egy forgalmas helyehn el kell engednie két másik vonatot, már 15 perc a késés.

A pályaudvarra érve lesz belőle 20 is, és visszafelé sem tud sokkal gyorsabban indulni, mert nem akkor indul, amikor szabad lenne neki a pálya. Igyekszik sietni, de mire behozná, újra van ilyen helyzet.

Ehhez még az sem kell, hogy minden 100. utas legyen hülye, elég, ha minden 100. megállóban van egy hülye. Vagy csak egy másik vonalon volt hülye, és a csatlakozásra várhattál, és nem láttad, nem érted mi is van.

Legközelebb a csókolózós történet kerül elő, majd az utolsó pillanatban csomaggal leszálló néni, aki igencsak lassan halad, de ugye végig ülni akart, utána nem bírta kiverekedni magát a csomagjával időben.

Utána az automatikus ajtót poénból akadályozó vicces kedvű diák miatt sikerkerül minden megállóban több időt eltölteni. Persze 1 megállóban semmit nem számít, de a 10. alkalomnál már elég a késés ahhoz, hogy boruljon a menetrend.

Nem sokkal később az ICnél búcsúzkodnak - a másik vágányon - de hiába szed össze ott 3-4 perc késést, a személyvonat nem indulhat előbb, el kell engednie.

Esetleg az IC hasonló okok miatt késve érkezik, emiatt a szokott vágány éppen nem szabad, az utasoknak át kell menni a másik oldalra, így az IC kénytelen többet is állni...

A balatonról befújta a sportolót a szél a vasút fölé, emberünk lóg a felsővezetéken... Jelentős késés, a csatlakozás pedig székesfehérváron vár, a mit sem sejtő utasokkal. Eredmény: A szerelvény nem érkezik be időre, így pstről egy másik vonat szerelvény hiányában késik.

1 azaz 1 barom miatt.

Láttam én már úgy összeszedett 15 perces késést, hogy egy meleg pár veszekedett a kallerrel, hogy biztos a másságuk miatt nem hagyja őket búcsúzkodni. Meg, hogy sértő őket buzinak hívni (ezek után).

Persze a sokcsomagos cigány is előfordul, hogy késést és vitát okoz.

Nemrég történt: Idős asszony nagy nehezen száll fel az ICre, egy kis késést összeszedünk, mert az 1 perces szintidőt nem lehet tartani, pláne nem itt a Balaton partján amikor tömeg van. Beül az első osztályra. Se jegye, se pótjegye nincs. A kalauzzal meg van a vita, hogy ingyen utazás kor alapján ugye másodosztály, és nem IC. Székesfehérváron lerakni újabb műsor. Addig hallgatni is :) És a tisztességes utas a szemtelen, mert nem engedte menetirány felé néző, ablak melletti ülésbe... Meg a kalauz is egy szemtelen suhanc.

Vagy a fogyatékkal élő, aki Zamárdiban megkérdezi hol áll meg a vonat Pesten, a válasszal megnyugszik, felkászálódik. A család meg rohan utána, hogy ne engedje a kaller felszállni, mert nem ezzel kellene menni. Késés.

És nem utazok mindennap vonattal (sőt) de ilyeneket rendszeresen látok itt is.

Fedup Sári 2007.08.22. 17:48:02

TheElf, kimondtad a varázsmondatot: "én nem utazok minden nap vonattal". Tudod, amíg hetente egyszer kétszer tettem meg a vác-bp távot, nekem sem volt különösebb bajom a mávval. Naponta oda-vissza utazva azonban tapasztal egy s mást az ember. Leginkább a minden szinten minden le van szarva hozzáállást a mávosok részéről, igaz, hangsúlyozom, vannak kivételek. Egészen addig, amíg valami "helyzet" elő nem áll, mert akkor rögtön megtudod, hogy senki semmiről nem tehet. Ráadásul az is azonnal kiderül, hogy nincs egyik szolgálati helyen sem (ilyen kisebbfélére gondolok, mint a Nyugati) semmiféle szolgálati elöljáró. Vagy csak gátlástalanul a képedbe hazudnak? Biztos az is a rendetlenkedő utasok miatt van.

Jó neked, hogy hozzájuk hasonlóan mindent meg tudsz magyarázni a smároló hideg-meleg pár meg a többi felelőtlen csürheszagú utas által okozott vismaior-cunami segítségével.

Próbáld ki mondjuk egy éven át a máv ún. szolgáltatását minden napos utazásra, és utána kíváncsi leszek, milyen gondolatokat fogsz itt méterszámra megosztani velünk.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.22. 22:52:47

Fedup Sári: Nem megmagyarázás kérdése, ezek miatt eleve nem lehet tartani a menetrendet. A MÁV sem jobb, mint a béna utas, de nálad sem. De te sem vagy jobb a MÁVnál. Érted a lényeget.

A nagy száj, az elégedetlenség, a mindere panaszkodok, semmi jót nem látok, semmiért nem felelek helyzet ahogy látom közted és a MÁV között kölcsönös.

Ha minden nap MÁVval utaznék, lehet, hogy bennem is felgyűlne a sérelem, és a saját sérelmeim igazolását látnám sokmindenben. Annak ellenére, hogy így is akad elég sérelem, és igyekszek objektív és korrekt maradni, mert csak akkor leszünk mi magyarok korrektek, ha én is az vagyok.

Így viszont ha látok valamit tudom objektíven nézni, és nem egy megkeseredett ember vagyok, aki eleve nem veszi észre mi változik, mi lett jobb, eleve nem igyekszik jobbá tenni a helyzetet.

Hosszú éveken át naponta utaztama BKVvel, nem volt jobb az sem mint a MÁV, sőt. Pontosan tudtam, hogyha az első hó leesik nem megyfel a hegyre a busz. Pontosan láttam azt is, hogy a sofőrök jelentős része nem vette zokon az elakadást, csak akkor, ha nem tudtak fűteni, ennek megfelelően vigyáztak rá, hol akadnak el.

De tudtam azt is: Ha akarnak sem tudnak felmenni, tudtam azt is, hogy sok van aki megpróbálja, ugyanúgy elakad. És mindig volt aki próbálkozott. Aztán az út letakarítása után elindult a forgalom.

A MÁV is pont ilyen, TUDJÁK, a jelenlegi helyzettel mit tudnak megoldani, ők sokkal több mindent látnak mint te, sokkal többmindennel próbálkoztak, több adatuk van, tudják mi, miért nem mehet máshogy.

És a 25. okoskodó, pattogó, sértett, minden érdemi magyarázatra, vitára süket utas kötözködéseivel szemben kb. immunisak. Védik egymást. És ebben igazuk van.

Addig nem fognak veled máshogy bánni, amíg te is nem vagy nyitott erre, amint nyitott vagy rá, változik a helyzet.

Tudod, kedves Fedup Sári, ha jól emlékszem akkor te jeleskedtél abban, hogy bizonygasd több tucat hozzászóláson át, hogy a hőmérsékleti rekordok (poozitív, negatív) mindenhol megdőlnek, mégsincs belőle késés, mert nem hallasz rendszeres késésről.

Az igazság az, hogy rekordok mindenhol csak ritkán dőlnek, a szélsőséges időjárás szinte mindenhol problémát okoz, és tudod mi az érdekes: Az egyik vonat amin rendszresen utazok Olaszország felől érkezik. És szinte minden nap késve érkezik már a magyar határra is.

Hatázol, kamuzol, támadsz, és a mostani témához nem kapcsolódó, de a másikat támadó megjeyzésekkel próbálsz valamit is csinálni.

Nem csodálom, hogy a vasutas ezek után úgy áll a vélt vagy valós problémádhoz, ahogy. Ezért mondtam: A vasutas is magyar ember. A rendőr is. Az orvos is aki átirányítja a beteget. Olyan mint mi vagyunk. ÉS ezért ilyen az ország.

Én amellett érvelek, hogy MI változtassunk rajta, mert akkor MI magyarok leszünk jobbak, és belőlünk lesznek a rendőrök, a vasutasok.

Te követeled, hogy ŐK változzanak, mert neked JÁR, hogy a hozzáállásoddal szétbaszd amit más épít, és még utána hőbörögj.

És biztos vagyok benne, hogy a vasutas is mérlegel: Elindít egy vonatot, vagy egy minden észérvre süket, értékes észrevételt adni képtelen hőbörgővel foglalkozik.

Az utóbbi könnyebb.
Az előzőnek viszon haszna van.

Bízom benne, hogy amíg így állsz a dolgokhoz sokan elhajtanak.

petya.bacsi 2007.08.23. 09:01:07

TheElf: no comment. érdekes, hogy egyedül vagy a véleményeddel...

T. bátya 2007.08.23. 10:21:45

TheElf!

Az egész valahogy úgy indult, hogy aki a bejegyzést írta megpukkadt azon, hogy - szerintem is okkal - kritizálták amit/ahogy írt.
Most te is ebbe a hibába esel. Nem jól látom? Mindenáron véded a véleményedet. Nem gondolkozol el azon amit a többiek írnak. Kijelented, hogy te aztán objektiven látod a dolgokat. Hát ha ez az alapállás, akkor nehéz is lesz meggyőzni bármiről...
Persze sok igazság van abban, amit írsz. De mégiscsak az az ember érzése, hogy izomból véded minden egyes szavad, és mindenhez ideológiát gyártasz.
Bocs. Persze tévedhetek.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.23. 12:45:02

T. bátya: Ha megnézed Fedup Sári hozzászólását akkor elég érdekesen 0 érdemi infot írt. És nem a hozzászólást, hanem a hozzászóló személyét akarja minősíteni, ami kultúrált vitában megengedhetetlen magatartás, ami alapján az itteni viselkedése minősíthető. Ha megnézed, akkor más emberrel nem nagyon van ilyen konfliktus, nem véletlen, hogy miért. Bizonyos elvárásokat magamra nézve is kötelezőnek tartok.

Nem azt mondom, hogy én aztán mindent objektíven látok, hanem azt, hogy én igyekszem objektív lenni, mindkét oldal véleményét a mérlegbe elhelyezni. A MÁV kapcsán nagyon sok olyan dolog van ahol a MÁV nagyot és súlyosat hibázik.

Ilyen például a bizonytalan ideig nem közlekedő vonat esetén a visszatérítések rendszere, mert ezzel megkárosítják az utast.

Az, hogy a jegypénztárban nem tudják egyik másik vonatra hogyan tud helyjegyet kiadni,(Venezia, stb) mert a nemzetközi szakaszra akar elsőosztályra helyjegyet adni, amikor első osztály csak a belföldi szakaszon van (nemzetközi viszonylatban éjjel is közlekedő vonalon ugye hálókocsi van helyette), az gáz.

Az is gáz, hogy látsat beruházások vannak, amik értelmetlenek, de sok dologra nem költenek.

Hogy a MÁV nem lobbizik.

Nagyon sok olyan dolog van ami a MÁV hibája. De(!) van az információ, van a panasziroda, az észrevételek cím, stb. és mindig jön válasz. Az, hogy te nem tudsz felelős vezetőkkel beszélni nem véletlenül van.

Egyszerűen azért, mert, ha minden problémás utassal minden szinten foglalkoznának, akkor nem működne a MÁV. És persze, hogy magasról tesznek a napi 15. olyan utasra aki ezt nem látja be.

Ez a blog, és a problémák valós megbeszélése pont azért lehet hasznos, mert megpróbálunk tenni valamit a problémák ellen. Megpróbálunk valamit változtatni.

Ahhoz, hogy változtatni tudjunk, elsősorban 3 lehetőségünk van.

1. példát mutatni
2. nyomást gyakorolni pl. a politikusokra a rendezés érdekében
3. Egy speciális szűrőt alkotni. Összeszedni azokat a problémákat ahol valóban a MÁVnak kellene változnia, valóban van lehetősége változni.

A problémák vállogatása, ez a fajta civil szűrés azt is jelentheti, hogy számonkérhető és teljesíthető elvárásokkal találkozik a MÁV, és valóban tud jobbítani.

Nincs értelme ezt a 3 dolgot elfecsérelni.

A "te nem vagy mérvadó mert belőled nem a sértettség beszél" c. műsorokra Fedup Sári részéről pedig pont az a válasz: Ideális esetben nem a sértettség beszél az emberből, hanem az, hogy az adott témához valamit érdemben hozzá szeretne tenni.

Hogy a 3 lehetősgünkkel élni szeretne.

Tudod miért nem jó pl. ilyen helyen pártok nevével politizálni? Nem csak az anyázás miatt. Hanem amiatt, ha valami célt el szeretnénk érni, akkor ma az SZDSZszel kellhet tárgyalnunk, máskor a FIDESZszel, harmadszor az MSZPvel.

A MÁV kíváncsi a véleményünkre, kérdseinkre, más is így lesz ezzel, és ilyenkor fontos az, hogy felelősen tudjunk véleményt nyilvánítani. Ha megnézed, akkor nagyon sok témában jól elbeszélgetünk. Egy két kivétellel.

Amit írt Fedup Sári annak kapcsán: Ha most is rendszeresen látok barom utast aki miatt késés, gond van: Ha többet utaznék nem látnék többet? Dehogynem. MÁV hibát is látok persze. Szerinted ha így is rengeeg utas hibát látok az miben ér kevesebbet mintha minden nap utazva látnék még többet? NA ugye, hogy értelmetlen személyeskedő kötözködés volt amit írt.

Nem a hozzászólással volt a baja. Illetve azzal is.

A MÁV sok hiba kapcsán belátta hol hibázott, változik, de ezt a másik oldaltól is elvárhatja. Ugye?

Pont Fedup Sári a példa: Meg van sértődve, hogy amikor a vaustast feltartja, aki emiatt nem tud dolgozni, ami miatt fennakadás, késés lehet, akkor nem tarthat fel forgalomirányítótól állomásfőnökön át mindenkit. Ő is egy olyan utas, aki a saját felelőtlen viselkedésével, a neki ez is jár hozzáállássával sok kárt tesz, ha amit elmond az igaz.

Na a fülbefogás (minden amit mond, csak kimagyarázás lehet), és a károkozás gond.

Ha megnézed, Kismanóval nem értünk egyet, de érdemben tudunk érvelni. Mert ő értelmes ember, ebben partner, és jobbitítani akar.

Sokmindenre azt írja: nincs köze a menetrend betartáshoz. Kapott más példát, várom a válaszát :) Nyilván ha a tapasztalatok alapján látja akad ilyen bőven, akkor látjuk, olykor mindkét fél hibás :)

Szerintem viszont a kialakult "minden jár" semmiért nem felelünk hozzáállás, ami az utasokra is jellemző, meg a MÁVra is, meg általában a magyarokra nem csak közvetleül hat a menetrendre. Hanem ott is, hogy az az ember ai már a MÁVhoz való elhelyezkedés előtt ilyen volt, utána sem lesz nagyon másmilyen ha ilyen az egész ország.

Ebből a mentalitásból, ami jellemző, a MÁVra is, de sok utasra is, következik a késés. Miért?

Mert a MÁVos meg úgy gondolja neki a pihenés, a beszélgetés ugyaúgy jár mint neked a búcsúzkodás, vagy az ukrán határon a vámosnak a munka helyetti treccsparti.

Nem azért mert ilyen a MÁV.
Hanem azért mert ilyenek vagyunk mi magyarok.

Egymást megváltoztani másmilyenre nem sikerült, és nem is fog.
De magunk változhatunk, és a példával másokat is erre ösztönözhetünk.

ÉS ahol cselekedni kell, ott másokat érvekkel meggyőzhetünk. Enélkül nincs értelme.

Fedup Sári 2007.08.23. 14:49:57

OFF
The Elf, ha az előző hozzászólásomat a személyedet érintő támadásnak vetted, akkor elnézésedet kérem; legközelebb megpróbálom elkerülni az ilyen helyzetet, úgysincs értelme tényleg.

Ugyanakkor a velem kapcsolatos feltételezéseiddel, illetve az azokból levont következtetésekkel nem kívánok részleteiben foglalkozni, szerintem önmagáért beszél minden sorod, amit nekem címeztél.

Csak egyetlen konkrétum:

"Tudod, kedves Fedup Sári, ha jól emlékszem akkor te jeleskedtél abban, hogy bizonygasd több tucat hozzászóláson át, hogy a hőmérsékleti rekordok (poozitív, negatív) mindenhol megdőlnek, mégsincs belőle késés, mert nem hallasz rendszeres késésről."

Linkeld be már, léci a fentit. Előre is kösz.

Kismanó 2007.08.23. 16:24:34

TheElf: a késést okozó emberek nagyon jelentős része hiányos információt kap a MÁV-tól, ezért tartja fel a vonatot.
A rossz vonatra felszálló nénit, fogyatékost, vonat után futó embert időben és egyértelműen kell(ene) a pályaudvaron tájékoztatni. Ezen a téren jelentős hiányosságok vannak, ezt el kell ismerned.
A hangosbemondó az esetek 99%-ban érthetetlen és gyakran téves vagy nem egyértelmű információt közöl. Vagy nem megfelelő időben.
Ha mindig sok a felszálló (pl. nyáron Balatonnál, zónázó vonat reggel-du.) nyilvánvaló, hogy forgalmas állomáson nem elég 1 perc várakozási idő. Itt a menetrend rossz.
Extrém esetek persze előfordulhatnak, mint a Balatonról befújt sportoló, de ez nem indokolja a mindennapos késéseket.
Ha semmi más nem változna, csak az utasok informálása lenne kielégítő és egyértelmű és időben történne, már akkor is nagyon sokat javulna a szolgáltatás színvonala. Ez pedig pénzbe sem kerül.
Amúgy én a zónázó vonatoknál éppen az ellenkezőjét tapasztalom, mint az álttalad leírt esetek. Beérkezik a vonat és az emberek megrohamozzák, mint egy őrült csorda, hogy minél hamarabb felszállhasson, hátha így kap ülőhelyet.

T. bátya 2007.08.23. 16:29:58

TheElf!

Így már árnyaltabb a dolog. A Fedup Sári és a közted lévő vitában-ellentétben-akármiben nem akarok állást foglalni.
Én azt érzem, hogy elbeszélünk egymás mellett. Úgy gondolom, hogy bizonyos dolgokat túldimenzionálsz. Bár lehet, hogy nem, hanem csak arra akartad felhívni a figyelmünket, hogy az éremnek két oldala van és te most csak arra az oldalra világítottál rá, és ezt értettük/tem félre. Szerintem a többiek is nagyjából hasonlóan látják a dolgokat, mint te. És nagyon sok igazság van abban, amit írsz, hogy mi is felelősek vagyunk azért, amilyen állapotok vannak és nekünk utasoknak is meg kell változnunk, ha változásokat akarunk. De azért én azt tapasztalom, hogy a MÁV sokszor inkább hunyó, mint az utasok. Azt a dolgot pl. hogy az utasok lassan szállnak a vonatra és ezért késnek, meg lehetne kezelni. Mondjuk: figyelmeztetjük udvariasan az utasokat a hangosban, aztán még a renitensre a kaller is rászól, aztán egy idő után "aki bújt, bújt, aki nem, nem - megyek!". 1-2-re megtanulnák az utasok(beleértve magamat is!), hogy igyekezni kell. Persze lenne sírás-rívás az elején, de aztán leszoknának a hosszas kászálódásról. Az mondjuk más történet, ha mozgásérültről/biciklisről van szó, vagy arról, hogy azért nem tudnak gyorsan felszállni, mert nincs elég hely... Ilyet is láttam sokszor. A hosszú búcsúzkodást én igen-igen ritkán tapasztaltam. De lehet, hogy nem ugyanazon a vidéken utaztunk.

T. bátya 2007.08.23. 16:48:19

Amikor az előző kommentet írtam (ami egyelőre még nem jelent meg) akkor még nem láttam Kismanó utolsó kommentjét. Csak mert sok mindenben hasonlít...

Morozsgoványi 2007.08.24. 04:47:56

Kedves TheElf!

Látom több marasztaló kommentet kaptál.Ehhez én nem fűznék különösebb kommentárt megelégedve annyival,hogy ez nyilván nem véletlen.Sok emberrel elolvastattam a bejegyzést.Kivétel nélkül akadtak ki a megjegyzéseden mondván,hogy mit nem lehet ezen érteni(mármint az én írásomon)és hogy tuti MÁV-os vagy.Azt hiszem ez sem engem minősít.Mindenesetre,amit itt szajkóztál;suttogd idősebb rokonod fülébe is,ha esetleg rosszul lesz a vonaton uralkodó hőség miatt és élet-halál között lebeg majd az intenzíven.Továbbá minden egyes alkalommal késsen 3 órát a vonatod fél éven keresztül vágányfelújítás miatt(én már ezt is megéltem).Hja és ha nem lett volna egyértelmű a szöveg-a fogyatékos az információnál köszönni is elfelejtett(vagy manapság ezt is tanítani kell egy középkorú embernek?).Én kérek elnézést.Miattad/Helyetted.
Köszönöm mindenkinek,aki kiállt mellettem.Jogosan.

Fedup Sári 2007.08.25. 17:33:24

OFF
Elnézést, hogy megint offolok, de talán elnézitek azután, hogy ilyen mértékben ki lettem osztva.

Úgy látom, TheElf nem tudta igazolni rám vonatkozó egyik kézzel fogható állítását, talán nem lesz meglepő, ha elmondom, azért, mert egyszerűen nem volt igaz. Furcsa ezt látni pont attól, aki szélsőséges mértékig elmenve, ráadásul rendkívül lekezelő és a másik személyt semmibe vevő módon szokta mindenkin számonkérni a következetességet, a logikus gondolkodást és a becsületességet. Azt hiszem, ez alapján mindenki meg tudja ítélni TheElf személyemet -- és adott esetben másokat -- érintő, és itt-ott a becsületsértés határait súroló kijelentéseinek, vádainak valóságtartalmát. (Nem csak engem tüntet ki ezzel, nézzétek vissza a többi blogbejegyzést, mindenki könnyen megkaphatja a magáét, aki vele ellentétes véleményt képvisel, illetve nem az ő szája íze szerint nyilvánul meg.)

Köszönöm a figyelmet.

Kismanó 2007.08.25. 18:33:46

Fedup Sári: most már igazán kívácsi vagyok. Van ennek a nézeteltérésnek valahol előzménye?
Mert máskülönben egyszerűen nem értem. Semmi olyat nem írál az első bejegyzésedben ami ilyen heves vitára adna alapot!

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.25. 19:19:08

Fedup Sári: Kérlek szépen, van egy téma amihez úgy szólok hozzá, hogy jelzem 2 napig nem voltam itthon, közben ugye volt friss téma, kipihenem magam. Szerinted a visszaolvasásban eljuthattam a kérésig? Nem :) Ha nem bántásból mondtad ám legyen.

Amúgy a hőtágulásos történet, ha jól emlékszem ott a vita két oldalú volt, és talán a végén tőled egy "hűha" c. lezárás volt az amit gúnyosnak éreztem :) Szép egyszavas hozzászólás. Illetve: "Mindez persze nem menti fel semmilyen felelőssége alól a mávot. Cilu, hattyú, teljesen igazatok van. " volt a másik. Nyilván, ha a véleményed változott akkor leírod, ebből gondolom úgy, hogy érdemi vita helyett, érvek nélkül támogattad az olaszokhoz hasonlítást. Ez alapján maradt meg bennem a benyomás. De megnéztem, a hozzászóllások ezeken kívül nem tőled jöttek. De gondolom érted, hogy alakult ki a benyomás. Persze lehet, hogy téves, ha nem ilyen vagy, akkor...

Kismanó: Van egy előzménye, van egy vita, ahol előfordult az a kérdés, hogy nyáron a meleg miatt, télen a hideg miatt késnek a vonatok, hogy nincs így ez máshol. :) Itt jeleztem, hogy a vitában alapvetően elvárható az, hogy gondolkodjon pár ember. Ott volt korábban vita, ahol megjegyeztem pár ember nevét. :) Ennyi az előzmény. Ha jól emlékszem Fedup Sári is köztük volt, illetve sok dologban nagy a hasonlóság az ottani "csak a MÁV lehet a hibás" és az itteni megoldás között. Ő elsősorban ennek a hozzáállásnak lett az ikonja :) Amúgy a heti 1-2 út nem elég, hogy vélemény legyen, sokat nem írok le. c. helyzet az ami ismerős, és amit itt Fedup Sári elég direktben le is írt :)

De ugye akad nála rosszabb is :)

Amit mondtál a tájékoztatáshoz: Olyan megállónál ahol nincs eleve bemondás, meg épület, ott nem sokat lehet csinálni a fogyatékkal élő kapcsán. Odamegy a kalauzhoz, kérdez, teljesen korrekt tájékoztatást kap (kalauz elmondja hova megy a vonat, hol áll meg pesten, stb) várunk. Segít neki. Utána meg jön a család leszedni. Itt nem a MÁV volt a hunyó.

Persze, hogy nem mindig az utas a hunyó, csakhogy a dolog úgy néz ki, hogy mondjuk:

Késések 50% olyan vágányfelújítás, stb. ami tartós, és ezért kiszámítható, fel tudsz készülni, tudod mennyivel kell korábban menni. Olyan mint a BKV busz a dugóban. Késik, de bele tudod kalkulálni az utazási időbe, sok gondod nem lesz vele.

A maradék 50% fele, előre meghirdetett átmeneti menetrend. Ezek után jönnek a nemzetközi vonatok amik már kint késtek. Ezek után jönnek a műszaki hibák. Mejd jönnek a rendkívüli események (tűz, baleset, lopás, grafiti, stb). Ezek után pedig vegyesen az utasok, és a MÁVos hanyagság. E két utolsó dolog közül egyik sem gyakori, és ezek vannak a legritkábban.

A műszaki hibák jelenleg olyan problémák, amik nem a MÁVon múlnak. Vagy jut állami pénz mozdonyra, vagy nem. Ha nem, akkor a mozdony nem lesz megbízható.

Ha az a célunk, hogy a MÁV jobb legyen, jobban tudjunk utani, akkor alapvetően el kell tudnunk különíteni azokat a problémákat amikben a MÁV tud bármit is tenni, és azokat amikért a politika, stb. felel, és azért is amiért mi, emberek felelünk.

Ha majd rosszulleszel a vonaton, annak több oka lehet.

1. A néni nem akar a huzatban ülni, nem lehet kinyitni több ablakot: utas a barom

2. Nincs légkondi, a szellőztetés lehetne jobb is, de ilyenre volt pénz, ígyis szar a kocsi állomány: Politika

3. Nem lehet kinyitni az ablakot, mert nincs hozzá kulcsod, MÁVos bezárta: MÁV hiba, ezen lenne mit javítani

---

Elázott kocsi:

Előző körben utas hagyta nyitva? Eleve szar a szigetelés, nincs pénz felújítani? A MÁVos ember előző este nem mentvégig a vonaton, nem volt takarítás után sem becsukva az ablak, hanyag volt az alkalmazott: Egyedül az utóbbin tud a MÁV segíteni.

---

Rossz a szolgáltatás.
Az utasok bunkóságamiatti exra kellemetlenség, meg a nyugdíjas valamiért csúcsidőben utazik, verekszik, lökdösődik, nem jó neki ingyen a csúcsidőn kívül... Utashiba. Ilyen kocsikra, ilyen eszközökre van pénz, felújítást hiába kérnének, nincs rá forrás pedig az únió javasolja: Politika (mi választjuk, mi kérhetjük számon rajtuk a megoldást, ha nem tesszük mi sarunk is ám). A kalauz tette fel a lábát, és ő a bunkó most is, látjuk, hogy a vonat azért késik mert az állomáson néhány vasutas lassan dolgozik, hiába az IC pótjegy megfulladunk a vonaton, mert sem a klíma nem működik, sem az ablak mert zárva van, és nincs WC, de csak a keletiben lesz új kocsi mert előbb nem gondoltak rá pedig rendszeres a gond, a MÁV kötözködik a pótjegy ügyben: MÁV hiba.

Szóval egyáltalán nem az a helyzet, hogy CSAK egyik vagy CSAK másik lenne.

Fedup Sári 2007.08.25. 20:58:44

Kismanó, ha érdekel, pl. az alábbi két bejegyzést, meg ezt a mostanit érdemes végigfutni.
megintallunkvazze.blog.hu/2007/07/24/cilu_megmondja
megintallunkvazze.blog.hu/2007/08/14/naiva_es_a_bksz

Valahogy mem bírom elviselni, ha rendkívüli mértékben megalázóan, lekezelően, kioktatóan, nomeg gyanúsítgatva beszélnek másokkal vagy velem, főleg, ha egy olyan cég fogadatlan prókátoraként teszik ezt, amiről én és azt hiszem sokan mások is tudják, hogy bár a pénzünket kétszeresen is zsebre teszi (jegyár+állami támogatás az adónkból), az esetek jelentős részében hibásan teljesít + még külön szivat.

Az egyik legfontosabb dolog pontosan itt van: az utas az, aki fizet, a máv pedig az, aki elteszi a pénzt. Ez határozza meg, hogy ki követelhet, illetve ki lehet felháborodva, ha nem kapott megfelelő ellenszolgáltatást.

Ennyi.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.25. 22:23:27

Fedup Sári: Pár dologban tévedsz.

1. A MÁV jelenleg nem szed be annyi pénzt, amennyiből ezt a szolgáltatást fenn lehet tartani -> ebből adóság lesz.

Ha velesz egy Trabantot nem lehet kiabálni, hogy nem Ferrari, nem véletlenül.

2. Jó dolog ám a cilu megmondját linkelni, és jelezni ott bizony, hogy ellenérdekelt voltál, bizony, hogy csak gúnyos válasz jött, és bizony, hogy azt kellett volna elnéznem, hogy az olaszoktól jövő, minden nap már ott késő vonat azt jelenti ők pontosak...

3. Ha megnézed, akkor ott egy kérdésed volt, azóta hűházás, támadás. Nem a MÁVval foglalkozol, hanem azzal, ki utazik szerinted eleget, hogy legyen véleménye.

4. Én meg nem bírom elviselni azt, ha valaki sértett valamivel szemben, és azt hiszi az a normális vita, ha sértett emberek kórusban anyáznak. Miért? Mert nem az, és mert a többi a dolog iránt tenni akaró emberrel szemben kifejezetten bunkó és megalázó dolog.

A Naivás támadásodra mindjárt reagállok.
süti beállítások módosítása