Hi,
Most találtam meg ezt a http://megintallunkvazze.blog
fejembe van és nyomja a bögyömet, gondoltam leírom. Az utóbbi 14-évben
nagyrészt a Rákos-Gödöllő illetve Keleti-Gödöllő vonalon használtam a
MÁV szolgáltatásait. De ettől függetlenül 98-ban a Keleti-Békéscsaba
közt közlekedő IC is szerzett örömöket:
1. A Bcsaba-Keleti közt közlekedő gyorsvonat kb. 2h 10 perc alatt felért
Pestre csütörtök este 1/2 8-as indulással. Tepert mint állat. Két héttel
később a Keletiből induló IC péntek délután (14.55) több mint fél órát
késett és eszük ágában se volt visszaadni a helyjegy árát. Többen
lekésték a Gyulára induló csatlakozó vonatot - de hát számít ez valamit?
Direkt IC-vel mentem gondolva arra, hogy 36 fokban jobb az klímával
felszerelt vonatban. Naív voltam, ugyanis egy 3 kocsiból álló vicinálist
fogtam ki, nelynek a középső kocsija volt a 2.osztály és azon aztán
annyi klíma volt mint egy régi UV vagy egy frissen vásárolt Combino
villamoson. Mendéig 60 km/h volt a csúcssebesség, de az is csak
időnként. Egy romániába tartó gyorsvonat bevárt minket az egyik Pest
közeli állomáson - aztán meg mi vártuk be vagy kettővel később -
forgalomszervezés ÓH.... Előtte egy kis jegyváltás a Keletiben -
kegyetlen volt, azt hittem lekésem. 14.52-kor kaptam meg a jegyet és
14.55-kor indult a 2-es vágányról - kinn a francban előlről.
2. Általános az azonos vonalon járó személy és gyorsvonatok esetén, hogy
gyorsvonat vagy IC késése esetén - ha már késik a gyors - akkor a
BIZTONSÁG kedvéért beváratják az egyébként nem késő személyvonattal.
Tehát egy normálisan közlekedő személyvonat akár 10-20-30 perc késést is
össze tud szedni a gyorsvonatok miatt.
3. Ütemes mentrend - tavalyi bevezetése után legalább 2-3 hónapba
tellett mire a saját maguk által összeállított menetrend szerint tudtak
közlekedni a Hatvanba és Gödöllőre közlekedő "ingázó" személyvonatok.
Itt nem az 5 percen belüli késéseket értem, mert azt általában be se
mondják.
4. Ütemes menetrend előtt egyik reggel: - kimentem a 7.45-körül induló
személyhez. Furcsa volt, mert többen voltak kinn utasok mint szoktak
lenni. Tudni kell, hogy 7.25 körül van (volt?) egy gyorsvonat Hatvanig.
7.40-körül bemondja, hogy a 7.45 kor jövő szerelvény, szerelvény
hiányában nem közlekedik.... ???? Tegnap még volt. Azóta eladták,
elkártyázták, vagy mi? Szerencsére a gyors az jött késve, így azzal
tudtam menni. De hogy azzal a szerelvénnyel mi lett, azóta töröm a fejem...
5. 2006.08.30 szerda. Teherautó esett a Pécel-Isaszeg közötti vonal
egyik sínpárjára és annak nekiütközött egy személyvonat, és megállt az
élet. Csak erről semmit se tudtam... kimegyek, várom valamelyik vonatot,
már kéne jönnie, de nem mond a hangos semmit se. Egy utas kérdez valamit
a jegypénztárban és hallom, hogy azt mondja a jegypénztáros, hogy
Péceltől jobban teszi ha busszal megy Isaszegig, mert vonat garantáltan
nem fog menni - és ezt miért nem tudják bemondani, hogy akinek erről
gőze sincs az ne várjon feleslegesen órákat?
6. Ugyanez november végén visszafele. Akkor se mondanak semmit se, csak
vár mindenki a hidegben. Aztán nagy nehezen köhög valamit 1/2 óra
késéssel a hangos, hogy lesz vonat Pest felé 1/2 óra múlva. Lett, de az
tömve is volt - gyorsvonat , és még annyit mond, hogy lesz még egy
szerelvény 5 perc múlva és az üres. OK. Inkább kivárom. Az a vonat
Isaszegig ment csak és utána ott megállt. Sokan leszálltak, hogy aztán a
hideg miatt vissza is szálljanak. Egy másik vonat jött jóval később ami
aztán mindenhol megállt. A lényeg: a 1/2 órás utat ha jól emlékszem 3 és
1/2 óra alatt tettem meg - ez már aztán világrekord kérem!
7. Téli havazásoknál általános: minden személyvonat durván 1 órás
késéssel közlekedik, de ez nem azt jelenti, hogy akkor inkább kivárják
az egy órát és akkor csak az első vonat tűnik úgy mintha késne, hanem,
mondjuk 54-perc késéssel indítják is tovább, tehát aki pont elérné azt,
mintha az egy órával később induló vonat menne, az nem fogja, mert 6
percel korábban kellett volna odaérni. Ennyi erővel ki is lehetne hagyni
az aznapi utolsó szerelvényt mert az elvileg menetrenden kívül
közlekedik - DE NEM - mert valaki azért kapja a fizetését, hogy minden
vonat aminek el kell mennie az el is menjen... Logikus. És majdnem a
legvégén az egyik kedvencem:
8.1999 október vége Keleti (szombat délelőtt). Bemondják a hangosban,
hogy a Kelebia IC vagy valami hasonló nemzetközi gyorsvonat (onnan
délről) 420 perc késéssel közlekedik. Remélem érzi mindenki, hogy ők
aztán profik!! Nem azt mondja, hogy 7 óra, hanem hogy 420 perc! Azaz, ők
mint az IDŐ URAI, ők tudják, hogy nem 419 és nem is 421 perc, hanem pont
420 perc! Fő a pontosság! Mivel csak Gödöllőre mentünk ezért nem vártuk
meg, de azért ez olyan nagyságot mutat, hogy ha nem éltem volna át az
utolsó esetet is, akkor meghajolnék a MÁV illetve mtsa.i látnoki
képességei előtt.
9. 2006 ősze, ütemes indulások előtt, után, nem emlékszek pontosan:
Hasonlóan a 4-es esethez valamelyik vonatot vártuk sokan, mire azt
mondja a hangos, hogy az adott vonat bizonytalan ideig nem közlekedik...
OK. de azért azt negyjából sejthették volna, hogy késésről van szó, vagy
eltünt egy szerelvény és meg kell keresni (netán visszaszerezni), holnap
már lesz, vagy csak egy hét műlva - szóval ezután már annyira nem bíztam
a mindenható és mindent előre látó MÁV alkalmazottakban.
Remélem nem untattam senkit se.
Üdvözlettel,
B.Laci