Szia!
Küldök neked én is egy mávnak írt levelet, és a rá kapott választ. Rendszeres beíró vagyok a ceglédi panaszkönyvbe, szerencsére nem egyedül. Egyik panaszkönyvi beírásomra válasz is érkezett, amiben örömmel tájékoztatnak, hogy a szolnok felé menő vonatok (gyors és személy, hiszen a vágányzár miatt nem megy arra más) 3, azaz HÁROM percet várhatnak a késő csatlakozásra. Fordított irányban ez nem igaz, tehát szegeden a vizsgáim szokás szerint lekésem ha nem megyek egy vonattal hamarabb.
Gábor
Íme a válasz
Tisztelt MÁV!
Tisztelt Fogyasztóvédelem!
Nyíregyháza- Szeged útvonalon rendszeresen utazva sajnos elég sok kellemetlenség ér.
Mikor év elején bevezették az ütemes menetrendet, még reménykedtem. Igaz hogy drágábban (IC pótjegy) de sokkal gyorsabban utazhattam VOLNA.
(itt felmerül egy mellékes probléma nyh- cegléd gyorsvonattal 2:56, személlyel 3:01 (ebben van 7 perc átszállási holtidő Szolnokon. Ha jól számolok ezek szerint a gyorsvonat LASSABB mint a személyvonat. Ez kifejezetten érdekes, hiszen a gyors "Bartha és Pusztaszakállas megállóhelyek kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll" azaz a személyvonat 2 megállóval több helyen áll meg. Nem tartják ezt kicsit FURCSÁNAK???. )
Visszatérve eredeti gondolatmenetemhez: a Nyíregyháza - Cegléd távolságon IC-vel kb 40 percet nyertem. De az közmondás szerint is amit nyersz a réven, elveszted a vámon.
Ugyanis: a menetrendet tervezők optimálisra tervezték a rendszert, amiből a rendszertelenség lett. Nyíregyháza-Budapest és Budapest-Szeged IC-k ugyanazon időpontban érkeznek menetrend szerint Ceglédre, ahonnan 2-3 perc tartózkodás után indulnak tovább. Ez lenne az optimális. De hát mikor optimális a közlekedés? Az IC-nek rengeteg jó tulajdonsága van. Többek között az hogy NEM vár semmilyen vonatra. Nem is egyszer sikerült végignéznem a vonatról, - miközben zötyögtünk a ceglédi állomásra befelé - ahogy a Pest-Szeged vonat elhagyja a ceglédi állomást.
(Ha ironikus akarok lenni itt bejött az ütemes mentetrend "előnye", hiszen a korábbi több órás várakozás helyett 1 óra múlva jött is a követekző IC amivel folytathattam is utam. )
A várakozás idejét a PANASZKÖNYVBE írogatással töltöttem általában. Általában nem egyedül írtam bele. Sajnos a panaszkönyvvel kapcsolatban felmerül egy gyanúm. Ez a máv saját BELSŐ panaszkönyve, amiből a fogyaszótvédelem nem kap egyetlen példányt sem. A máv pedig valószínűleg "iktatja" a panaszokat és kész. 5 beírásból 1-re kaptam választ.
(A panaszkönyvnél hatékonyabbnak tűnik a MÁVDirekt -en történő panaszkodás. Minden kulturát nélkülöző hangnemben vezettem elő azon problémám szerencsétlen (az egészről semmit nem tehető ) -ám meglepően barátságos és együttérző - ügyintézőnek, miszerint adott napon az utolsó IC páros szeged felőli késése miatt nem jutok haza Nyíregyházára. A követekező "gyors" már csak debrecenig közlekedik, ahova fél 12-re ér. (eredetileg 23:00-ra már nyíregyházán lettem volna) A máv által később felajánlott 1000 Ft utazási utalványt "gesztus" értékűnek tekintettem, hiszen a problémám nem oldódott meg. Ebből szállásra nem futja. Taxira végképp nem. A benzinköltséget sem fedezi, hiszem Nyíregyháza - Debrecen 50 km. Oda vissza 100, ez 7 literes fogyasztással és 250 Ft/l benzinárral számolva 1750 FT)
Újabb reményt hozott a "szokásos" nyári vágányzár, amikor is ceglédig személy-gyorsvonattal mehettem, és a mellékelt menetrend szerint 10 perc van az átszállásra. Gondolom mivel ez "csak egy személyvonat" így a 10 percen túli késés nyugodtan megengedhető és lehet újra nézni az ablakból ahogy szeged felé elhúz az IC. (A késésre semmi ok, hiszen Szolnok felől semmilyen munka ne lassítja a közlekedést. A vágányzár Cegléd és Pest között van.)
Nyíregyháza 07:41 6107 gyors ( - Budapest-Nyugati pu.) Kerékpár az arra alkalmas kocsiban elhelyezhető Nemdohányzó vonat
Budapesti egyesített bérlettel igénybe vehető:Szolnok - Budapest-Nyugati pu. Cegléd 10:37 Cegléd 10:47 +>> csatlakozásra nem vár 752_1 NAPFÉNY IC (Budapest-Nyugati pu. - Szeged) Étkezőkocsi Dohányzás az arra kijelölt kocsiban Szeged 12:14 315 km 5.350 Ft / 4.280 Ft 4:33
Hogy mindezt most vezettem elő, azért van mert most vált komolyra a késés következménye. Amíg csak egy előadást késtem le, nem okozott különösebb problémát. Egy vizsga lekésése viszont komoly anyagi következményekkel is járhat.
Rövid számolás: tandíj 100 000 Ft / félév, vonatozás Nyíregyháza - Szeged - Nyíregyháza 4280 Ft/alkalom * 15 alkalom / félév = 64 200 Ft. És akkor még nem számoltam a munkanapkieséseket és egyéb járulékos költségeket.
Persze minden nézőpont kérdése, hiszen ebből a költségből az utazásra eső rész tovább növeli a máv bevételeit.
És akkor itt eljött az idő, hogy ár/érték arányt állítsunk fel. Nézzük mit kap az utazó a pénzéért: röviden eljut A-ból B-be meghatározhatatlan idő alatt. Mit kap utazás közben? Koszos fülkéket, szaros Wc-ket, fűtést ha kell ha nem 40 fokon, sokszor még nyáron is.
"Végre" eljutott a sötét szabolcsig is az eddig csak szolnokig közlekedő modern személyvonat. Aztán mikor felszálltam megértettem miért. Belseje már hasonlít a jól megszokott kocsikhoz. Mocsok és bűz.
Érdekes találmány a Budapest - Szeged IC-gyors öszvér is. Részemről csak értékelem hogy van rajta helyjegy nélkül is igénybevehető kocsi. A pestiek viszont valószínűleg kevésbé díjazzák a megnövekedett menetidőt. (De hát legyen ez az ő gondjuk).
Amiért szóba hoztam ezt a vonatot: Egy IC pótjegy (ha jól tudom egységes) ára 520 FT. Az április-május eleji ideiglenes menetrend idején a Szeged-Budapest IC jegy az okozott kellemetlenség (értsd 15-20 perc késés a vágányzár miatt) ellentételezés miatt 130 Ft volt. Ezzel egy időben a Nyíregyháza-Budapest Nyugati vonalon megmaradt a 520 Ft-os helyjegyár. Kérdezem: ezt a vonatot nem érinti a késés????????????? Az itt utazóknak nem okoz kényelmetlenséget????????? Szolnoktól kerülőúton megy a vonat. Nem értem a DISZKRIMINÁCIÓ okát.
A második ideiglenes menetrend bevezetésével ugyan felemelték a Szeged-BP helyjegy árát 320 Ft-ra, de még így is olcsóbb mint az 520 Ft-os ár. KÉRDÉSEM: MIÉRT JÁR HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBÖZTETÉS AZÉRT MERT VALAKI AZ ORSZÁG KELETI FELÉBEN LAKIK?
MIÉRT NEM VESZIK FIGYELEMBE SOKEZER UTAS VÉLEMÉNYÉT?
egy elkeseredett utas, aki alternatív hiányában kénytelen vonattal utazni.
ui:
Külön tisztelet a Ceglédi állomás dolgozóinak, akik óránként szembesülnek az ideges és agresszív utasokkal, hiszen a vezetés helyett ők állják az ostromot
Tisztelt X Gábor Úr,Teccik ez a szó: komfortdíj...
Kedves Utasunk!
Köszönettel vettük 2007. május 24-én továbbított elektronikus megkeresését. Az abban foglaltakat illetően az alábbiakról tájékoztatjuk:
Őszinte sajnálatunkat fejezzük ki amiatt, hogy szolgáltatásunkat illetően kellemetlen tapasztalatokat szerzett, ugyanakkor válaszlevelünk alapját képező e-mailjében egyetlen konkrét utazást sem jelölt meg, mely alapján érdemi vizsgálatot folytathattunk volna. Ennek okán csak általános értelemben áll módunkban tájékoztatni Önt a felvetésekre vonatkozóan.
A szükséges menetidő megállapításakor számos tényezőt (nem csupán a gyors-vagy személyvonati minőségből eredő megállások számát) kell figyelembe venni. Ide tartoznak a vonali sebességkorlátozások, vágányzárak, szerelvényfordulók, az utasforgalom által indokolt állomási tartózkodási idő, a vonal menetrendjére gyakorolt hatás, hogy csak a legáltalánosabbakat említsük. Ebből eredően a meghirdetett menetrendben előfordulnak eltérések a menetidőt tekintve. Az észrevétel-küldés napját alapul véve például Nyíregyháza és Szolnok között a gyorsvonatok menetideje 2:02 és 2:32 perc között változik, míg a személyvonatoké 2:32 perc. (Az összehasonlításhoz nem célszerű a Szolnok és Budapest-Nyugati pályaudvar között elhelyezkedő célállomásokat alapul venni, mivel itt vágányzár van, ami ugyan közvetlen forgalmi akadály formájában nem jelentkezik a Szolnok-Cegléd közti viszonylaton, de például az érintett vonalon ingázó személyvonatok szerelvényfordulójára közvetetten hatással lehet). Ezek a tervezhető szempontok, de természetesen léteznek előre nem látható tényezők is, amik esetenként késést eredményeznek (forgalomszabályozási kényszer-intézkedések, balesetek, kábellopás, felsővezetéki zavar, időjárási körülmények stb.)
Konkrétum hiányában nem tudtuk megvizsgálni, hogy mely panaszkönyvi bejegyzésére nem kapott választ. Természetesen igyekszünk minden észrevételt a lehető legrövidebb időn belül megválaszolni, de itt is előfordulhatnak olyan körülmények (pl.: olvashatatlan értesítési cím, kézbesítési problémák stb.) melynek okán utasunk részére nem érkezik meg a válasz. Magától értetődően nincs különbség a telefon, e-mailben vagy írásban tett bejegyzések között.
Az ütemes menetrend bevezetésekor országos szinten is egyedi megoldással kellett élnünk a 140-es vasútvonal IC- és gyorsvonati menetrendjét illetően, a pálya speciális adottságai miatt. Az egyvágányú közlekedés sajátosságai nem teszik lehetővé, hogy óránként felváltva közlekedtessük a két vonattípust, ezért egy különleges járatot állítottunk össze. A szegedi InterCity-k részben megőrizték a klasszikus minőségi távolsági közlekedés jellegzetességeit, ugyanakkor gyakoribb megállók létesítésével kiszolgálják a gyorsvonatok utazóközönségét is. A szerelvény IC-kocsijai biztosítják a korábban megszokott és megkedvelt komfortfokozatot és az ülőhelyet. E kocsikban a pótjegy váltása kötelező, és a menetrendben meghirdetettekhez képest 15 percnél nagyobb mértékű késés esetén a pótjegy-visszatérítési garancia is él. A vonat emellett gyorsvonati kocsikat is továbbít, amit a korábbi feltételek szerint, azaz pót-és helyjegy váltása nélkül lehet igénybe venni.
Tájékoztatjuk, hogy a hely-és pótjegy ára valóban egységes (520 Ft), mely két elemből tevődik össze: 130 Ft-ot tesz ki a helybiztosítás díja, és 390 Ft a komfortdíj, melyet a minőségi távolsági szolgáltatásokért számítunk fel. Az idei első, Szolnok-Budapest-Nyugati pu. közt meghirdetett vágányzár idején a szegedi IC-k részt vettek az elővárosi közlekedésben, mivel a pályaépítési munkálatok következtében a korábbi 14 vonat helyett csak 6 vonat közlekedhetett óránként ezen a szakaszon. A vonat IC-kocsijaiban ebben az időszakban valóban csak a helybiztosítás díját kellett megfizetni, de nem „az okozott kellemetlenség (15-20 perc késés) ellentételezése miatt”, hiszen a vasúthibából eredő, 15 percet meghaladó vonatkésés esetén a MÁV korábban is vállalt pótjegy-visszatérítési garanciát, ha előzetesen nem tudott tájékoztatást adni a menetidő-túllépésről. Az IC-pótjegy díjának csökkentésére a zsúfoltság megelőzése érdekében volt szükség, az egyenletesebb szerelvény-kihasználás miatt. Ilyen többletmegállás a kerülő útirányon közlekedő nyíregyházi IC-k esetében nem merült fel, ezért a fentebb részletezett intézkedés bevezetése nem volt indokolt.
Bízunk benne, hogy az esetleges félreértéseket jelen levelünkben tisztázhattuk, a vonatkésés okozta kellemetlenségekért pedig utólagosan is szíves elnézését kérjük. Megkeresését köszönjük.
Tisztelettel:
X Regina