Üdv!
2007. június 22.-én, pénteken a következő kalandom volt a MÁV-val.
Kimentem unokatestvérem elé a Keletibe, hogy ügyeljek rá míg egyik vonatról átszáll a másikra, lévén, hogy neki nincs nagyon tapasztalata az ilyesmiben, nekem pedig ez nem kerül semmibe. A feladatom igen egyszerű volt; segíteni az átszállásban a 13:13-as tatai vonatról a 13:35-ös nyíregyházi IC-re.
Az első probléma ott adódott, hogy valamilyen oknál fogva az utolsó pillanatig nem írják ki, hogy melyik vonat melyik vágányra érkezik. 13:20 körül végre kiírták, hogy a 4-es vágányra jön a vonat, ahogy az is kiderült, hogy a 13-as vágányról indul majd az IC.
A tatai gyors 13:31-kor futott be, így 4 perc maradt az átszállásra. A Keleti sajátossága, hogy csak a csarnokon keresztül lehet eljutni a 4-esről a 13-as vágányra, amire a 4 perc kevésnek bizonyult (nagytáskával, a zsúfolt csarnokban).
Semmi baj! Rövid káromkodás után a pénztár felé vettem utamat, hogy kicseréltessem a helyjegyet egy későbbi vonatra. Sikerült is a 15:35-ös IC-re jegyet kapni.
Másfé óra várakozás után kezdtünk újra igen feszültté válni, mert az összes Miskolcon keresztül közlekedő vonat elkezdett késni (először 30, majd 60, majd 100, majd 120 percet, míg végül az érkezés időpontja és a késés tartama egyaránt lekerült a tábláról).
Ekkor már erősen sejtettem, hogy a mi vonatunk sem fog időben indulni, mert, hogy az még be sem érkezett, sőt!
De mivel nem írtak ki késést, bíztam a csodában. Hiába! 15:32-kor felkerült a táblára, hogy 30 perccel később indul, 16:08-kor pedig, hogy 60-perccel később indul.
Ekkor meguntam az egészet és úgy döntöttem, keresek alternatív útvonalat Nyíregyházára (Debrecenen keresztül, ami a Nyugatiból indul), lementem az információs ablakokhoz, de azok legnagyobb meglepetésemre zárva voltak (úgy, hogy az összes vonat kb. 80%-a több, mint egy órát késett). Gondoltam megnézem wapon, könnyelmű ötlet volt, az elvira wapoldala sem jött be. Végül egy barátom az interneten kinézte nekem a 17:05-ös IC-t, melyre sikerült felraknom unokatestvéremet, és valamivel nyolc óra után meg is érkezett Nyíregyházára (a tervezett érkezés 16:30 körül lett volna).
Elfogadva azt, hogy a vonatok késése vis maior miatt történt, a következő kérdések merültek fel bennem:
- vajon miért kell az utolsó pillanatig várni azzal, hogy kiírják: melyik vonat melyik vágányra érkezik?
- ha tudják, hogy a beérkező vonat több, mint 120 percet késik, miért nem írják ki időben, hogy az induló vonat (amelyik az érkezőtől függ) is legalább ennyit késik?
- hogy lehet az, hogy a prágai vonat több, mint két órás késésénél még mindig az áll a táblán, hogy a késés 100 perc?
- ha előfordulhat, hogy egy vonat több, mint két órát késik, a tábla miért csak 120 percre van kalibrálva?
- mire való az információs ablak, ha ilyen káosz esetén sem működik?
- miért nem lehet az utazóközönséget tájékoztatni a hangosbeszélőn az aktuális információkról?
- jó-e az, hogy a vonatok úgy indulnak Nyíregyházára, hogy ha lekésem a Keletiben a vonatot, akkor pont ne érjek át a Nyugatiba a következőre?
- korrekt dolog-e az, hogy az utolsó pillanatig várnak a kijelző frissítésével?
- egy átlagos utas vajon mikorra jutott el Nyíregyházára, és nem lett volna-e korrektebb az ilyen utasokat tájékoztatni az alternatív lehetőségekről?
- hogyan lehet megoldani az átszállást a 4-es vágányról a 13-as vágányra 4 perc alatt?
p.s.: Mind a két pályaudvaron dolgozó pénztárosok igen kedvesek és segítőkészek voltak, pedig igencsak kifacsarhatta őket a hőség és a többszörös forgalom. Ezúton is köszönet Nekik!
Beren