Ashi Valkoinen küldte be. Leszögeznénk, hogy politikai állásfoglalást ne várjon tőlünk senki. Ez egy véleményblog.
"Mint olvasgattam a blogon, sokan járnak be egyetemre vonattal, van, aki csak a hét elején, van, aki mindennap igénybe veszi az Államvasutak
szolgáltatását. Jómagam Tatabányáról járok fel szorgalmi időszakban minden egyes nap a fővárosba, de még nem volt olyan hét,
amikor ne lett volna néhány kellemetlen élményben részem. Vannak késő vonatok, igen, ez előfordul, akár a MÁV hibáján kívűl is (!), lehetnek olyan műszaki hiba,
amely nem a MÁV felelőssége, igen van. (Ezekről majd a cikk végén.) Vasútbarátként néha utána nézek menetendeknek, vasútról szóló cikkeknek, legyen a
kár szó egy új Taurus üzembeállításáról vagy egy balesetről. Hangsúlyozom, magával a vasúttal, mint létezővel, semmi gondom. Csak éppen akiknek a felügyeletére lett bízva, azok zavarnak igazán.
Tatabányán két vonal csatlakozik egymáshoz, az 1-es számú fővasútvonal, amely Wien-Hegyeshalom-Győrt köti össze a magyar fővárossal, és egy kisebb mellékvonal, jelenleg Oroszlány és Tatabánya között. Azért jelenleg, mert ugye volt egy vonal Veszprémvarsányon át Pápára is, de ezen a vonalon "átmenetileg szüneteltetik a személyszállítást". Az én vonatom reggel 6:27-kor indul elvileg Budapest Déli pályaudvarra, és Győrből érkezik. Elvileg 6:23-kor beérkezik a csatlakozás Oroszlány felől, ráadásul mindig egy peron mellé jön be a két vonat. Persze az oroszlányi vonat sosem érkezik meg időben, ha mégis megteszi, akkor a győri késik valamiért. Egy év (két félév) után megértem, hogy a győri vonat (ami továbbmegy a délibe, ugye) már 6:23kor beérkezett, és 4 perce volt várakozni. Valószínűleg a vasút ki akart tenni magáért, mert a vonatot pontosan el is indították. Gondoltam, mifene, kinézek a kijelzőre, tényleg 6:27, indul a vonat. Akkor látom, hogy az oroszlányi meg épp akkor áll meg, amikor minket elindítottak. Máskor meg 10-15 percet vár a vonat a csatlakozásra. Lát ebben értelmet valaki? Őszintén, ha már késik három percet a győri, hát nem sajnálom a másik hármat, hogy megvárjuk azokat, akiknek csak ez az átszállás megy.
Az átlagos tortúrának ezzel nincs vége. Ugyanis, Tatabányán még le tud ülni az ember, de ahogy közeledünk a fővároshoz, egyre többen szállnak fel. Egy idő után a télen-nyáron fűtött (najó, télen néha fűtött) Bhv-n a fűtés és az álldogáló, egymáshoz préselődő utasok miatt akaratlanul is elfogy az oxigén. Ilyenkor az egyetlen túlélési stratégia az, ha az ember az előterekre menekül. Ahol dohányosok fogadják, s ami jobb, a kaller velük együtt dohányzik. Ha mégsincsenek dohányosok, akkor a vonat menetzaja öli az ember idegeit. A monoton zúgás, az acél (vagy inkább korhadó vas) keltette zörej leginkább egy rockkoncerthez hasonlítható. Ami ugye elvileg káros a hallásra, huzamosabb időn keresztül. A helyzet az utastérben is csak egy fokkal jobb.
Igen. borzalmas az a régi vonat, és még borzalmasabb, hogy a legelitebb leggyorsabb csúcsvonalon még mindig ezek járnak. Látja az ember, ha az OBB vagy a DB EC-i halkan elsuhannak a város sínein, és ilyenkor azon filozofálgat, vajon a vonatokkal utazó kevés külhoni mit gondol erről az országról. Sok jót biztos nem.
Ezzel még nincs vége, noha a Talent villamos motorvonatok bevezetésével a Bhv-s korszak ezen a vonalon tán mindörökre lezárul. (Megj .: a reggeli vonat még mindig a régi...) Az új vonat... nos, nagyon szép, csendes, kellemes, klimatizált. De néhány helyen jól elcseszték. Az üléseit gondolkodás nélkül lecserélném a Bhv-k ülésére, akármilyen retkesek is. Négy hónapja jelent meg az első Talent, de a hangosbemondót, a kijelzőt még mindig nem sikerült beállítaniuk. Amelyiken be is állították, ott rosszul működik.
Ha meg is szólal a női hang, akkor olyan hangos, hogy ehhez már csak a Bhv zajterhelését lehet mérni. Az külön vicc, hogy Biatorbágy nevű állomás helyett Tiatorbágyot ír ki a kijelző (öt megállóval arrébb) és a hangosbemondó is ezt mondja. Négy hónap alatt nem bírtak megküzdeni a fejlett német szofverrel? Vagy mi van? Vadiúj vonat és ennyit nem tudnak beállítani? (Mindenesetre meg kell jegyeznem, hogy a vonat tényleg jó és csupa modern elegancia, hazafelé már csak ilyennel járok, ha nem gyorsvonatra szálllok fel.)
Ennyit a MÁV hülyeségeiről és balfogásairól. Nem nagy dolgok ezek, nem 120 perces késések és bunkózások, csupán olyan bakik, amik miatt sokan megutálják a vasutat, mert mindennap szembesülnek vele és roppant irritálóak.
Legyen pár gondolat arról, hogy miért ne a MÁVot szidjuk.
Elsőként a bérletárak. Diákbérletem 2700 Ft volt Tatabányától Budapest-Kelenföldig. Májustól 11700 Ft. Ez nem a MÁV pancsersége. Ez a közlekedésügyi miniszteré és azé a bandáé, aki most ezen próbálja visszaszerezni az elcsalt, eltűnt forintmilliárdokat.
Másodikként a késésekről. Van úgy, hogy későn kel fel a mozdonyvezető, nem takarítanak ki egy váltót, ilyenek. Ez mind mind a MÁV és alkalmazottjainak hibája. De vannak más dolgok is. Tegyük fel, hogy Bécsbe késve é be egy InterCity. Náluk is előfordulhat. Így a Magyarországra induló IC (EC) is késve indul, ezzel picit felborítva az itthoni menetrendet. Az EC-t ugyanis el kell engedni, ahol lehet, az nem állhat meg. Ha pedig öt megállóhely és nem állomás esik útba, akkor az első állomáson megáll a vonatunk és vár 5-10-15 percet, amíg elengedi az EC-t. Hopp, negyedóra. Vonatunk a keletibe igyekszik, de mivel késik, megint elcsúszott a menetrendtől, lehet, hogy 5-10 percet kell várnia, amíg lesz hely egyáltalán. S a MÁV hibáján kívűl akár félóra késést is össze lehet szedni. S innentől késik a visszaforduló vonat, a csatlakozások meg minden. Ilyen is megtörténhet.
Végül mászaki hibák... ha megáll a vonat nyílt pályán és se előre, se hátra nem megy, akkor lehet, hogy vagy az adott áramszolgáltatónál van gáz vagy valami barom párezer forint haszonért fél kilóméter hosszan leszedte a felsővezetéket. Mert ilyen is megtörténik, sajnos.
Végezetül... vannak, amit nagyon elk*rnak, ezekről irtam én is, ti is, de van olyan, amiről nem a szegény MÁV tehet. Utóbbi elhanyagolható, de ne felejtsük el. Maga az utas, az ember is oskat tehetne a vasútért, ha nem szennyezi, grefitizi, hugyozza össze. De tényleg.
Ashi Valkoinen"