MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Tapadás havon

2019. december 31. - Vittore

A tapadást úgy kell meghatározni, mint „egy kerék vagy gumiabroncs azon képessége, hogy csúszó nélkül tartsa a talajt”. Ez különösen akkor fontos, ha a felületek csúszók, mint például havas vezetéskor.

Miért fontos a tapadás?

A gumiabroncsok felelősek azért, hogy a jármű energiáját az útburkolatba továbbítsák, és a folyamat során az autó továbbmozdítása. Minél jobb a tapadás, annál jobb a tapadása.

A gumiabroncsok tapadását megvizsgálják és megvizsgálják képességüket mind száraz, mind nedves körülmények között, mivel egyes futófelületek és vegyületek kiemelkednek a száraz, míg mások jobban teljesítenek nedves és télies körülmények között.

A tapadást leginkább télen lehet fenntartani, amikor a jég és a hó az útburkolatot csúszássá és nehezebbé teszi.

Mi befolyásolja a tapadást?

A tapadást számos tényező befolyásolja, ideértve az útfelülettel érintkező gumiabroncs mennyiségét is. Tehát egyszerűsítve: a szélesebb gumiabroncs nagyobb felületű, és elméletileg a legnagyobb tapadási képessége. Vannak más befolyásoló tényezők is, mint például a gumiabroncs méretaránya (a gumiabroncs szélességének és a magasságának viszonya), a futófelület mintája, az összetétel és a gumiabroncsnyomás.

Plusz méretű gumiabroncsok (az eredeti gumiabroncsok és kerekek cseréje egy nagyobb átmérőjű kerékre és egy abroncs, amelynek sekélyebb oldalsó része van) befolyásolja a képarányt és növeli az érintkező felületét. Ugyanez mondható el bizonyos futófelület-mintákról, amelyek széles felületű blokkokkal rendelkeznek a nagyobb tapadás érdekében. A lágyabb keverék és / vagy az alacsonyabb gumiabroncsnyomás ismét nagyobb kapcsolatot biztosít. 

Mi adja a téli gumiabroncsok tapadását?

A téli gumi abroncsok kevesebb természetes gumit tartalmaznak, mint más gumiabroncsok, így rugalmasak maradnak, ha a hőmérséklet 7ºC alá esik. Ennek a guminak az üvegátmeneti hőmérséklete sokkal alacsonyabb, mint a nyári vagy a szezonális gumiabroncsoké. Az üvegátmeneti hőmérséklet arra a hőmérsékletre utal, amikor egy polimer, mint egy gumiabroncs, megváltoztatja tulajdonságait, és kemény és törékeny lesz. Ez az oka annak, hogy a téli műanyagok olyan könnyen repednek. Tehát, miközben más gumiabroncsok hideg időn át kemények, a téli gumiabroncsok rugalmasak maradnak, így több út érintkezik, kevesebb a hó felhalmozódása és nagyobb a tapadás.

A lágyabb anyag drasztikusan csökkenti a megállási távolságokat, míg a mélyebb, keskenyebb futófelületek könnyen hajlítanak, hogy eltávolítsák az útfelület kisebb hibáit, és ezáltal ismét segítséget nyújt a tapadáshoz.

Mi a helyzet a futófelület mélységével és mintázatával?

A téli gumiabroncsok futófelületének mélysége olyan, hogy a száraz hó be tudjon rakódni a futófelületbe. Ez a berakodott hó valóban elősegíti a tapadást és a mély hóban történő havas súrlódást.

Mindez annak a ténynek a következménye, hogy a jég fagyáspontjai és olvadáspontjai mind a hőmérsékleti, mind a nyomáshoz kapcsolódnak. Ha úgy gondolja, mint egy hógolyó, akkor nyomást gyakorolhat a hóra, és ez jégkötést hoz létre. Ha egy gumiabroncs sok hót tartalmaz, ugyanaz történik, ami jó tapadást eredményez, amikor a gumiabroncs sok hó tart a futófelületén.

Eközben a csúcsok - apró csatornák, amelyek be vannak vágva a futófelület blokkjaiba - lehetővé teszik a víz, a talaj és a vékony hó feldarabolását és eloszlatását. Amikor a gumiabroncs forog, ezeket a fűszereket benyomják a hóba. Ahogy a gumiabroncs meghajlik, a szárai kinyílnak, és megragadják a havat és a jeget, apró darabokra harapva őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr2415377504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.