Kedves MÁV Blog!
Tulajdonképpen örök témában írok most, ami a nyári időszakban aktuális úgy idén, mint tavaly, vagy azelőtt volt. De eljutottam oda, hogy mégis hangot szeretnék adni ennek, a nagy nyilvánosság előtt, mert tehetném azt, hogy elintézem általány-kártérítésben a Start-tal, és ha még kártalanítanának is, nem lenne ebben érdemi előrelépés. Úgyhogy szeretném, ha ez a bejegyzés megosztásra kerülne, ha lehet, név nélkül.
A probléma egyszerre kezdődött az InterCity szolgáltatás beindításával, és az erre alkalmas járművek forgalomba helyezésével. Alapjában véve nem szeretnék belemenni most, hogy az IC pótjegy, IC hely- és pótjegy beárazásánál milyen elemeket kell figyelembe venni, mikből tevődik össze az ár, de leginkább a vasút mentalitásával, hozzáállásával van bajom.
Június elején megérkezett az igazi kánikula, és bár az elmúlt napokban nem, de sokan szenvedtek a nagy melegtől, és akiknek ilyenkor kell utazniuk, igyekeznek olyan formában ezt tenni, hogy minél elviselhetőbb legyen.
Ezért választottuk mi is 12-én péntek délután, és 14-én vasárnap a 918, illetve a 923-as InterCityket Budapest-Szombathely között és vissza. Szerintem nem eléggé köztudott, hogy errefelé a szombathelyi (és a soproni GYSEV-es) részek egyaránt nem klimatizált kocsikkal vannak kiállítva. Ezekben hivatalosan csak légjavító berendezés van, ami alapból csak pár fok hőmérsékletkülönbséget tud produkálni a külső hőmérséklethez képest, teljesítménye messze elmarad az igazi klímaberendezésektől. És mivel egy zárt, elvileg ablak nyithatóságot is nélkülöző járműről van szó, az a tapasztalatom, hogy külső 23-25 fok hőmérsékletnél bent is kb ennyit tud csinálni (ha ez sem lenne, akkor belül nem lenne légmozgás, és még melegebb lenne, nem is beszélve a magas páratartalomról, ugye itt 80 emberi test kipárolgásáról van szó).
Az ominózus kánikulai napokon is az történt, hogy eleinte hallgattunk a tiltó fóliának, ami minden ablakra rá van ragasztva, hogy "A klímaberendezés csak jól becsukott ablak mellett üzemel jól". Csakhogy ebben a kocsitípusban nincs klímaberendezés, ez egy dezinformáció, és a csukott ablaknál fülledt, párás meleg lett, fenyegetve több utastárs jó közérzetét és egészségét.
A jegyvizsgálók általában együttműködőek ilyenkor, így is tettek, kinyitották a kulccsal lezárt ablakokat, amiket ugyan le lehetett húzni, de kintről is a meleg levegő áradt be, ráadásul huzat is lett. Igen, lett légmozgás, ennyit valóban javult a helyzet, csökkent a páratartalom, de a hőmérséklet nem,cserébe lett huzat.
A kalauznak nem kezdtem el mondani, hogy adjon igazolást, hogy nem működött a klíma, de lehet, ha mondom, sem kaptam volna. (Nem működhetett, hiszen nincs is benne...) Ennek ellenére még visszakérhetném a felár árát, ha nagyon szeretném, talán még adnának is kompenzációt, hónapokkal később. De nem teszem, nem rövidtávú és fárasztóan utánajárós céljaim vannak.
Én és több utastársam azért választanánk az IC vonattípust, hogy annak minden előnyét (rövidebb menetidőt, tisztaságot, komfortos utazást) élvezhessük. Cserébe hajlandóak vagyunk fizetni ezért a plusz szolgáltatásért a menetjegyeken felül felárat. Ennek ellenére nem kapjuk meg a plusz szolgáltatást, hiszen ezért a "komfortért" utazhatnánk gyorsvonati kocsikban is.
Az a szomorú, hogy a 680 Ft-os felárból ha jól tudom, 150 Ft a helybiztosítás díja, a maradék 530 Ft a "luxusfelár". A humánus megoldás kézenfekvő lenne, amit, ha jól emlékszem, hasonló gondok miatt Pécs felé évekkel korábban csináltak is: nagyon meleg napokon csak a helyjegy árát kellett megvásárolni az IC vonatra, beismerve ezzel, hogy a vonalon nem IC minőségű kocsik közlekednek. Gyorsan hozzátenném, hogy másfelé (Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) más típusú IC kocsik közlekednek, melyek eredetileg szintén légjavítósok voltak, de pluszban kaptak járművenként 4 központi Sanyo mennyezeti beltéri egységet is. Ezekkel már sokkal elviselhetőbb az utazás, hatásosan dolgoznak, ha épp nem romlottak el.
A szombathelyi kocsikban viszont továbbra sincs klíma, és valószínűleg nem is lesz egyhamar. Ezért vagy azt a megoldást javaslom a vasútársaságnak, hogy a meleg napokat figyelembe véve csökkentse a felárak összegét, bár ez az elővétel miatt kicsit kivitelezhetetlen, vagy pedig mindenféle indok és igazolás nélkül azonnal vissza lehessen kérni a célállomás pénztáraiban a pótjegyek összegét. Így nem lesz igazságtalan az utazás az ország keleti és nyugati felét összehasonlítva sem, és a vasút renoméja és igényessége is sokat javulna.
Üdv
Kövess minket a Facebookon is!